Modellert integritet gir reell innflytelse i møte med andre

I mange roller og situasjoner skulle vi ønske at vi hadde reell innflytelse, ofte mer enn vi har akkurat der og da. Innflytelse er allikevel ikke en ting en kan ha på ønskelisten. Den hører hjemme på listen over de tingene som er krevende å skaffe seg og tar lang tid å bygge opp. For alle som står i lederskap er innflytelse avgjørende. Ja, det er selve lederskapets innhold. 


"Leadership is influence, noting more, nothing less."1  – John C. Maxwell 

Vi trenger rollemodeller for vår utvikling og vi er samtidig rollemodeller for andre som følger oss. Alene er dette en ensom jobb. I fellesskap med andre, og når en har noen å gå sammen med, sparre og utvikle seg sammen med, da er det enklere. Samtidig er ingenting av dette er enkelt, bare enklere, sammen.


Denne ukes blogg er den første av ti uker hvor vi går i dypet på dette med lederskap og innflytelse. De neste ukene blogger jeg mine refleksjoner over egen gjennomgang av boken; "Becoming a Person of Influence" av John C. Maxwell. Dette er en bok helt tilbake fra 1997, men er fortsatt like aktuell! Dette  kapittelet har tittelen: "A Person of Influence has Integrity with People."Her følger 5 faktalinjersom kan hjelpe oss med å bygge vårt nivå av integritet.


# 1 – Genuin integritet er ikke til salgs


"The need for integrity today is perhaps as great as it has ever been. And it is absolutely essential for anyone who desires to become a person of influence."4  – John C. Maxwell


Vi lever i en tid hvor det skjer mange merkelige ting. Personer blander sammen forretning og politikk, penger med tilgang til makt og hvor integriteten synes å være totalt under press, eller enda verre: Helt fraværende. Like sikkert som integritet er essensielt for å ha innflytelse, så virker det som at det tas lettvint på og vi lar guarden synke.

Refleksjon: 

Har du vært fristet til eller latt din integritet fare i bytte med vinning? Holder du guarden oppe eller er den synkende?

 

# 2 – Integritet handler om de små tingene


"Major in the minor things. The little things make or break us."5  – John C. Maxwell


Mange tenker at integritet handler om de store tingene. Det gjør det, men det starter ikke der. Det bygges opp og hviler på de små tingene. Lag på lag, stein på stein.  Moralen som trekkes opp er at om vi er trofaste og ærlige i det lille, så er det langt mindre sjanse for å miste kursen senere, om det gjelder i moralske, etiske eller andre problemstillinger. 

Refleksjon: 

Hvor bevisst er du på at du bygger din integritet i det daglige, i det små?


# 3 – Integritet bestemmes ikke av omstendigheter


"Your circumstances are as responsible for your character as a mirror is for your looks. What you see only reflects what you are."6  – John C. Maxwell


Det er utrolig lett å skylde på alt utenfor oss selv, det er det bare å erkjenne. I krevende perioder kan vi kjenne på selvmedlidenhet eller andre følelser som bedøver både samvittighet og integritet i møte med tøffe situasjoner. Der testes vi og karakteren vår blir synlig. 

Refleksjon: 

Skylder på på andre for det som skjer med deg, eller tar du selv ansvar for din integritet og dine valg? 


# 4 – Integritet handler ikke om titler eller meritter


"No number of titles, degrees, offices, designations, awards, licenses, or other credentials can substitute for basic, honest integrity when it comes to the power of influencing others."7  – John C. Maxwell


Sitatet over er interessant å lese fra en verdenskjendis på lederfronten med utmerkelser, titler og hyllester gjennom et langt liv i lederskap. Når livet og lederskapet taler et tydelig språk viser det like tydelig at det er ikke utdannelsen eller gradene som gir integriteten, men livet som leves utfra og med dette.»

Refleksjon:

Lener du deg på grader, berømmelse og utmerkelser, eller gjør du deg klar til daglig å ta grunnarbeidet med å bygge integritet på en ærlig, troverdig innsats?


# 5 – Integritet må ikke forveksles med omdømme


"A good reputation exists because of a person’s character. If a good reputation is like gold, then having integrity is like owning the mine."8  – John C. Maxwell


Et godt omdømme er veldig bra. Det interessante perspektivet Maxwell trekker opp her er at integritet stikker både dypere og er mye rikere enn bare omdømmet. Han sammenligner godt omdømme med gull, mens å ha integritet er som å eie hele gullgruven. Wow!

Refleksjon: 

Går du for og legger inn din innsats gull eller gullgruve?


Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her.


Av Jon Løvland, 18.02.25
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker


Kilde: 

Maxwell, John C. (2018) Developing the Leader Within You 2.0: Discover the principles that work for you every time (s.3) Harper Collins, Nashville, Tennessee, USA

Maxwell, John C. (1997) Becoming a Person of Influence: How to Positively Impact the Lives of Others (s.15-34) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA

3 Ibid, (s.18-24)

4 Ibid, (s.19)

5 Ibid, (s.31)

6 Ibid, (s.22)

7 Ibid, (s.23)

8 Ibid, (s.24)

By Jon Løvland July 28, 2025
For å lede nedover i organisasjonen, eller bare lede som vi gjerne kaller det, kan vi gjerne tenke at dette trenger vi hverken et kapittel i en bok eller flere blogger om. Dette kan vi og mestrer i det daglige. Eller? Min opplevelse av ledere i jobber jeg har hatt er at ledere over meg kunne trengt både en runde med studie og refleksjon, og samtidig finner jeg det både treffende og avslørende i eget lederskap. Tror vi at vi har det og er i mål med vår lederutvikling, da blinker nok de aller fleste varsellampene for alle de vi leder. "Leaders who tend only to business often end up losing the people and the business ." 1 – John C. Maxwell Å lede nedover handler aller mest om hvordan vi leder og behandler mennesker. Det krever opplagt en balanse mellom det personlige og arbeidets innhold, og fristelsen blir fort for stor til å fokusere på selve arbeidet alene. Selv om det er arbeidet vi er der for og som må være sentralt og i fokus, kan vi allikevel oppleve med et slikt fokus mister vi menneskene i teamet, organisasjonen eller virksomheten. Maxwell sin filosofi er noe slik som at om du investerer i folkene dine, så vil de igjen investere i arbeidet. Andre kan si at de frykter folk da vil forsvinne, om de investerer mye i folk og at de utvikles. Maxwell peker på at det er verre å ikke utvikle de og at de blir.... Denne ukens blogg er den fjerde av seks uker hvor vi går i dypet på det å utvikle sin innflytelse i alle retninger i en organisasjon eller virksomhet. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken " The 360° Leader " av John C. Maxwell. Ukens seksjon fra boken har tittelen: " The Principles 360-Degree Leaders Practice to Lead Down ." 2 Her er 5 måter 3 du kan se nærmere på og tenke over det å lede nedover i organisasjonen eller virksomheten på en god måte. Hvilke av disse kjenner du deg igjen i og hva tar du med deg videre? # 1 – Utvikle hvert teammedlem som menneske " When you equip people, you teach them how to do a job. Whan you develop them, you are helping them to improve as individuals ." 4 – John C. Maxwell All utvikling er prosesser som trenger tid og tar tid. Med utvikling av team og enkeltmenneskene er dette mer viktig enn med noe annet. Det aller viktigste å huske for denne utviklingen er ikke hva som skal skje med de du leder, men med deg selv og i deg selv som leder. Maxwell sier ofte til oss som sertifiserte Maxwell coacher at vi ikke kan gi det vi ikke har. Så husk: Skal du gi noe og utvikle folkene rundt deg, så er bud nummer én selv å være i en konstant utvikling. Refleksjon: Hvilken plan har du for vekst i eget lederskap, noe som igjen kan fostre ledere under deg? # 2 – Sett folk der de får brukt sine styrker " Successful people find their own strength zone. Successful leaders find the strength zones of the people they lead ." 5 – John C. Maxwell Maxwell hevder i dette kapittelet at en topp grunnene til at folk ikke trives i jobben er at de ikke får jobbe i områder hvor de får brukt sine styrker. En forutsetning for å komme dit at de får brukt sine styrker er å bli godt nok kjent og at kommunikasjonen er god. Dette er heller ikke statisk og kan derfor utvikle seg og endres over tid. Det finnes oppgaver som var sentrale og avgjørende for få år siden som ikke lenger er etterspurt. Det finnes også problemstillinger i dag, og ikke minst i morgen, som ingen har svarene på og hvor vi må vokse inn i og finne svarene underveis. Der hvor mennesker får brukt sine styrker skjer det innovasjon og vekst. Hvis ikke vi lykkes med dette er det enn garanti for nedgangstider eller helt stopp, nå eller kun om kort tid. Refleksjon: Er du på et sted hvor du kan bruke dine styrker? Og hva er svaret om de du leder skulle svare på det samme? # 3 – Vær en rollemodell for den atferden du ønsker "Leaders need to be what they want to see ." 6 – John C. Maxwell Maxwell ber leserne i boken om å gjøre en evaluering av seg selv, hva vi gjør og hvilke resultat vi oppnår. Dette er ransakende og rett på klingen for alle som har noen under seg de leder. Er det ikke nok å dele ut jobber og følge opp? En rollemodell, virkelig? Ja, uten at vi selv går veien og modellerer det vi ønsker av teamet er det vel mer snakk om flaks dersom vi får de resultatene vi ønsker. Refleksjon: I hvilken grad vil du si du er rollemodell med din ledelse og atferd for teamet? # 4 – Formidle videre visjonen " Though leaders in the middle may not always be the inventors of the vision, they are almost always its interpreters. " 7 – John C. Maxwell Alle team, virksomheter og organisasjoner er avhengig av å ha mellomledere som kan bære frem visjonen, formidle og gjerne oversette visjonen slik at det skapes klarhet, mening, mål og lidenskap. Som oftest er det ikke disse lederne som har formet visjonen, men alle visjoner trenger sårt noen fanebærere. Mange visjoner er kun fine ord på et stykke papir, men alle visjoner trenger dyktige ledere som løfter frem, bærer visjonen og forankrer den videre hos sine folk. Refleksjon: I hvilken grad kjenner du visjonen og er en positiv visjonsbærer for din virksomhet eller organisasjon? # 5 – Gi belønning for gode resultater " Whatever actions leaders reward will be repeated ." 8 – John C. Maxwell Kjernen for all belønning må henge tett sammen med reelle, gjerne ekstraordinære leveranser. Når vi tenker på belønning går gjerne tankene direkte til lønn. Den er viktig og må være riktig, men belønning kan være mye mer enn penger. Som ledere med folk under oss har vi mulighet til å løfte de frem, sette pris på de, gi gode ord – gjerne så andre hører, forfremme eller tilby andre relevante goder. I større selskap er det gjerne mer rom og praksis for dette enn i små team, men alle kan finne kreative løsninger for å belønne når det leveres spesielt gode resultater. Refleksjon: Finnes det et system for belønning i din virksomhet/organisasjon? Hvilke muligheter har du for å belønne de du leder, de som er rett under deg. Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her. Av Jon Løvland, 29.07.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2011) The 360° Leader: Developing Your Influence from Anywhere in the Organization (s.218) Thomas Nelson, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.211-262) 3 Ibid, (s.228-260) 4 Ibid, (s.230) 5 Ibid, (s.239) 6 Ibid, (s.243) 7 Ibid, (s.248) 8 Ibid, (s.255)
By Jon Løvland July 20, 2025
Der hvor teamet fungerer godt og relasjonene i teamet er sunne, vil dette med å lede oppover være en naturlig og høyst nødvendig funksjon. Ingen som leder har all kunnskap, erfaring eller sitter på løsningene som trenges for å løse oppgaver og utfordringer. Alle som leder andre er totalt avhengig av gode medarbeidere med et genuint ønske om å spille sin leder god og lede oppover på en god måte. "If you want to get ahead, leading up is much better than kissing up." 1 – Dan Reiland Uttrykke «å lede oppover» kan lett forveksles med å smiske seg oppover for å nå bedre posisjoner, oppnå goder eller på annen måte stige i gradene. De aller fleste har et ønske om å utvikle seg og ta nye, modige steg. Veien dit går gjennom selv å utvikle seg og utføre sine oppgaver og ta ansvarsområdet seriøst, ikke gjennom å smiske seg frem eller bygge karrieren på falske premisser og skjulte agendaer. En medarbeider som over tid gjør sin leder bedre og selv utvikler seg og vokser vil helt naturlig oppnå sine mål og realisere sine drømmer. Denne ukens blogg er den tredje av seks uker hvor vi har går i dypet på det å utvikle sin innflytelse i alle retninger i en organisasjon eller virksomhet. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken " The 360° Leader " av John C. Maxwell. Ukens seksjon fra boken har tittelen: " The Principles 360-Degree Leaders Practice to Lead Up ." 2 Her er 5 prinsipper 3 du kan se nærmere på og tenke over for å lede oppover i organisasjonen eller virksomheten på en positiv måte. Hvilke av prinsippene kjenner du deg igjen i og hvilke kan du lære fra og ta med deg videre? # 1 – Eksepsjonell god selvledelse "A minute of thinking is often more valuable than an hour of talk or unplanned work. " 4 – John C. Maxwell Maxwell trekker frem hvor viktig det er å ha kontroll på områder som våre følelser, tidsbruk, prioriteringer, energi, tenking, våre ord og personlig liv. Det oppsummerer områdene som inngår i god selvledelse, og igjen essensielle ingredienser for et godt lederskap. Dette var mange ting, men tankevirksomheten vår er et godt sted å starte. Med strategisk tenkning, andre ganger ideer og ikke minst evaluering. Er du som meg kan du lett storme videre og gjøre ting uten å ha tenkt godt nok gjennom sakene. Tenking er viktig for å lede seg selv på en god måte. Refleksjon: Har du satt av dedikert tid til å tenking på en strukturert måte for å øke din utvikling og bedre din selvledelse? # 2 – Gjør din leders byrde lettere " Leaders can give up many things. They can delegate many things. The one thing that the top leader can never let go of is final responibility ." 5 – John C. Maxwell Ledere bærer ofte tungt i sitt arbeid. Som sitatet sier kan en lette byrden med å gi fra seg oppgaver eller delegere ting, men ansvaret er til syvende og sist på lederen. Nettopp ansvaret er det som tynger mest. For å lede oppover på en god måte vil vår innsats, entusiasme, leveranse og støtte være helt avgjørende. At flere er med og løfter gjør at byrden kjennes lettere. Et team kan løfte mye om de utvikler seg, løfter og når målene sammen. Refleksjon: Er du og jeg medarbeidere som løfter eller legger vi bare en ekstra byrde på lasset? # 3 – Gjør det andre ikke ønsker å gjøre " You learn resilience and tenacity during tough assignments, not easy ones. When though choices have to be made and results are difficult to achieve, leaders are forged ." 6 – John C. Maxwell I alle team, organisasjoner og virksomheter kommer det oppgaver som er vanskelige, tøffe å klare eller kompliserte å løse. Mange vil trekke seg unna og ønsker ikke å ta på seg oppgaver eller lede slike prosjekter. Dette er mulighetene til læring og utvikling, samtidig som en leder oppover på en god måte. Som Maxwell peker på kommer læring, utvikling, utholdenhet og høyere motstandskraft fra å gå inn i disse oppgavene. Refleksjon: Er du en som går inn i de krevende og vanskelige oppgavene, eller prøver du å unngå de? # 4 – Bli en “gå-til” medarbeider " Go-to players are the people who find a way to make things happen no matter what. Thay don’t have to be in familiar surroundings. They don’t have to be in their comfort zones." 7 – John C. Maxwell Denne rollen kan sammenlignes med en katalysator, en som får ting til å skje. De fleste team har en slik som andre snur seg til når det stopper opp eller står helt fast. Samtidig må det sies at dette ikke må bli en rolle hvor en brenner seg ut eller tilintetgjør seg selv og sin egen person. Dette handler ikke om å bli tråkket på eller bli utnyttet av ledere, men viser en vilje til å løse ting, selv om det for andre virker umulig eller håpløst. Som takler nye omgivelser og kan operere utenfor komfortsonen. Refleksjon: I hvilken grad er du en “gå-til” medarbeider for ditt team, organisasjon eller virksomhet? # 5 – Bli bedre i morgen enn du er i dag " The key to personal development is being more growth oriented than goal oriented ." 8 – John C. Maxwell Det kan ikke sies ofte nok – at personlig vekst er nøkkelen til at både du og fremtiden blir bedre. Den beste garantien for at det skjer og ikke overlates til tilfeldighetene er å ha en egen plan for vekst og utvikling. Søker du på «vekst» finner du mange blogginnlegg på Lederskapsutvikling.no Refleksjon: Hva er din plan for personlig vekst og utvikling? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 22.07.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2011) The 360° Leader: Developing Your Influence from Anywhere in the Organization (s.81) Thomas Nelson, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.81-158) 3 Ibid, (s.86-156) 4 Ibid, (s.91) 5 Ibid, (s.95) 6 Ibid, (s.105) 7 Ibid, (s.146) 8 Ibid, (s.151)
By Jon Løvland July 14, 2025
Det å lede fra midten av en organisasjon bærer med seg et lass av utfordringer. Et 360° graders blikk og tilnærming til omgivelsene kan gjøre at mange utfordringer heller sees på som muligheter til å gjøre en god jobb og ha innflytelse fra der en er. I følge John C. Maxwell er den en slags hjelp til selvhjelp i den rollen en har. "The best opportunity to help yourself – and your organization – is to become a 360-Degree Leader. " 1 – John C. Maxwell Hvordan står det til med eget lederskap i alle mulige retninger - opp, ned og til sidene? Hvordan gjør vi det som leder fra midten i møte med andre? For å hjelpe deg til å få klarhet i dette har Maxwell Team utviklet en undersøkelse du kan ta helt gratis. Her finner du lenken til The Maxwell Leadership Assessment. Den vil gi deg hjelp til å dykke dypere og jobbe godt med eget 360° lederskap og lede fra akkurat der du er. Denne ukens blogg er den andre av seks uker hvor vi har går i dypet på det å utvikle sin innflytelse i alle retninger i en organisasjon eller virksomhet. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken " The 360° Leader " av John C. Maxwell. Ukens seksjon fra boken har tittelen: " The Challenges 360-Degree Leaders Face ." 2 Her er 5 utfordringer du kan tenke på om du kjenner deg igjen i og reflektere på hvordan du tilnærmer deg dette på beste måte. Hvilken av utfordringene traff deg? # 1 – Spennings-utfordringen; Takle press fra alle kanter "Good leaders rarely thinks in terms of boundaries; instead, they think in terms of opportunities ." 4 – John C. Maxwell I tittelen 360° lederskap ligger det innebakt at en befinner seg i midten og står i en spenning med press fra alle kanter. For mange vil det kjennes begrensende, stressende og være en kilde til uro som potensielt kan gi belastning over tid. Andre vil derimot se på det og opplever det som gode muligheter til å påvirke og ha innflytelse utover egen stilling eller posisjon. Refleksjon: Hvor er du i forhold til dette presset og hvordan opplever du det å lede fra midten av organisasjonen eller virksomheten? Stressende eller fylt med muligheter? # 2 – Frustrasjons-utfordringen; Ledet av en ineffektiv leder " No matter what our circumstances, our greatest limitation isn’t the leader above us – it’s the spirit within us. " 5 – John C. Maxwell Det former seg fort en historie i eller i etterkant av et arbeidsforhold som peker på en leder som ikke var sånn eller gjorde så. Oftest blir det en dekkoperasjon for å tåkelegge den egentlige årsaken som, irriterende nok, ligger nærmere oss selv enn vi liker. I egen karriere har jeg hatt flere jobbskifter, men det er først i senere år at jeg kan se klart nok til å innrømme at eventuelle frustrasjoner og utfordringer nok lå mer på meg selv enn noen andre. Refleksjon: Klarer du å se ærlig på egen situasjon og lytte til den indre stemmen i forhold til sannheten om andres rolle og egen begrensning? # 3 – Multi-hatt-utfordringen; Ett hode, mange hatter " Leaders in the middle usually experience the Multi-Hat Challenge in a daily basis ." 6 – John C. Maxwell Denne er nok lett for de fleste å kjenne seg igjen i. Maxwell sier at det er en daglig ting, og jeg kan ikke bli mer enig. Det kommer ting inn fra ledere og de vi leder, fra kollegaer i teamet eller eksterne med kunder og leverandører. Og der står vi og sjonglerer hatter så ofte at det uten kontroll kan bli stressende og fostrer ineffektivitet. Maxwell peker på viktigheten av å ikke skifte personlighet og integritet ved rollebyttene, fra hatt til hatt, og at vi må ta vare på en smidig og fleksibel innstilling for å lykkes med alle rollene. Refleksjon: Hvor mange roller har du og i hvor mange retninger leder du i det daglige? Hvor bevisst er du dette, og i hvilken grad beholder du en smidig og fleksibel innstilling? # 4 – Ego-utfordringen; Du er ofte gjemt når du leder fra midten " Remember that consistently good leadership does get noticed ." 7 – John C. Maxwell Vi har alle et behov for å bli lagt merke til og sett for det vi er og gjør. I en rolle hvor en leder fra midten kan jobben som gjøres og det gode arbeidet lett gjemmes, i følge Maxwell. Samtidig peker han på at det eneste som gjelder er å levere godt lederskap over tid. Det vil legges merke til og verdsettes. Selvpromotering har aldri vært tiltrekkende. Derimot er selvoppofrende arbeid og ærlig innsats over tid attraktivt og blir garantert lagt merke til. Refleksjon: Hvor ligger ditt fokus: Jobbe med tanke på å bli sett eller gjøre en god innsats, selv om det går usett forbi? # 5 – Visjons-utfordringen: Å gi deg til en visjon er vanskeligere når du ikke selv har formet den " The more you invest in the vision, the more it becomes your own ." 8 – John C. Maxwell I konsulent og rådgivningsrolle har jeg jobbet med mange organisasjoner. Kun i et fåtall av disse fikk jeg fra ledelsen visjonen gjengitt uten å måtte slå opp i dokumenter og lese den opp. Du har sikkert kommet inn i en virksomhet eller organisasjon og gjennom ansettelsesprosess eller senest ved jobbstart mottatt gjeldende visjon som preger hjemmeside og strategidokumenter. Suksessraten for en leder i midten av organisasjonen er å ta visjonen inn, gi seg til den og gjøre den til sin egen. Kan du ikke det er det, hardt og brutalt sagt, er bedre å finne på noe annet å gjøre! Refleksjon: I hvilken grad er du investert i og har gitt deg visjonen for din virksomhet eller organisasjon? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 15.07.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2011) The 360° Leader: Developing Your Influence from Anywhere in the Organization (s.23) Thomas Nelson, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.23-80) 3 Ibid, (s.25-72) 4 Ibid, (s.27) 5 Ibid, (s.40) 6 Ibid, (s.45) 7 Ibid, (s.50) 8 Ibid, (s.64)
By Jon Løvland July 7, 2025
Det er nok mange som har tenkt at de må nå en toppjobb eller inneha stilling som toppleder for å ha innflytelse, at vårt lederskap teller og ens rolle har betydning. Det er så feil det er mulig å ta. I følge John C. Maxwell skjer det aller meste av ledelse fra midten av organisasjonen, og i alle retninger ut derfra. "Nintety-nine percent of all leadership occurs not from the top but from the middle of an organization. " 1 – John C. Maxwell I denne bloggen har jeg gjentatt mange ganger at vekst er den sikreste måten å sørge for at utvikling skjer og at endring kommer vår vei. Når vi jobber med egen vekst og utvikling står vi godt rustet i vårt lederskap og kan møte alle mytene vi selv har i eget hode og de vi får formidlet fra andre i arbeidssammenhenger og ikke minst fra sosiale medier som er eksperten på å generere unødvendige sammenligninger med misunnelse som drivkraft. Denne ukens blogg er den første av seks uker hvor vi har går i dypet på det å utvikle sin innflytelse i alle retninger i en organisasjon eller virksomhet. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken " The 360° Leader " av John C. Maxwell. Ukens seksjon fra boken har tittelen: " The myths of leading from the middle of an organization ." 2 Her er 5 myter 3 du kan reflektere over og sjekke ut om du lever på en myte eller går i riktig retning. Hvilken av disse opplevde du traff deg mest? # 1 – Posisjons-myten: Jeg kan ikke lede om jeg ikke er på toppen " Leadership is a choice you make, not a place you sit ." 4 – John C. Maxwell Mange sitter fast i et tankemønster på dette med posisjonelt lederskap og tenker at de har innflytelsen de behøver bare om de har fått en viss stilling eller en posisjon. Tenk etter på en jobb eller rolle du selv har eller har hatt. Hvor lang tid tok det ikke før vi nådde den tillit vi trengte til virkelig å få gjort noe eller endre på ting og få folk med oss? Det er mange steg som skal tas før en når tillit og innflytelse til å lede effektivt fra den rollen vi har. Maxwell har skrevet om 5 nivåer i lederskap; 1) Posisjon 2) Relasjon 3) Produksjon 4) Reproduksjon 5) Respekt. (Les en blogg med utfyllende forklaring her . Det riktige er at vi alle kan bestemme oss for å utøve ledelse på et høyt nivå, uansett hvor vi er plassert i organisasjonen. Refleksjon: På hvilket nivå er du på i ditt lederskap? Har du en plan for å utvikle deg videre til neste nivå? # 2 – Destinasjons-myten: Når jeg når toppen, da skal jeg lære å lede "If you want to be a successful leader, learn to lead before you have a leadership position. " 5 – John C. Maxwell Lederskap er ikke et sted vi ankommer som med en destinasjon, men det er selve reisen vi er på. Derfor gjelder det å lære seg lederskap underveis slik at vi har essensielle ferdigheter inne når lederrollen kommer vår vei. Når muligheten er der vil vi angre om vi ikke har brukt tid til å forberede soss for det som kommer. Det riktige er derfor å starte i dag om du vil lede, tilføre andre verdi og jobbe for økt innflytelse i morgen. Refleksjon: Hva leser og lærer du daglig for å utvikle deg og dine ferdigheter underveis på din lederskapsreise? # 3 – Innflytelses-myten: Når jeg når toppen vil folk følge meg " You may be able to grant someone a position, but you cannot grant him real leadership. Influence must be earned ." 6 – John C. Maxwell Som nevnt under #1 er lederskap (les=innflytelse) noe som bygges over tid. Alt for mange tror folk automatisk følger de når de blir topplederen eller når et visst nivå. Din erfaring er sikkert den samme som min i forhold til andre som har ledet oss. Noen har tillit og vi er villige til å følge de, andre har ikke den samme tilliten, selv med samme tittel eller posisjon. Tillit er også ferskvare og det som er bygget over tid kan tapes på et kort øyeblikk. Det riktige er derfor at vi bygger vårt lederskap på det nivået vi har og folk vil følge oss som ledere der vi er. Refleksjon: Hvilke ledere følger du og hvem følger ditt lederskap pr i dag? # 4 – Frihets-myten: Når jeg når toppen er det ikke lenger noen begrensninger og jeg er fri " In many organizations, as you move up the ladder, you may even find that the amount of responsibility you take on increases faster that the amount of authority you receive. " 7 – John C. Maxwell Alle som leder, uansett nivå har kjent på at ansvar tynger. Frihet fra begrensninger er ikke det som preger en toppleders hverdag. Friheten ligger derfor heller i den tilfredsheten en kan kjenne på av å lede teamet, lykkes og levere resultater. Det riktige er derfor at jo høyere opp i systemet en klatrer, desto større er ansvaret og vekten som hviler på en leders skuldre. Refleksjon: Hvordan er din situasjon med tanke på kobling mellom ansvar og myndighet? Er du fri til å engasjere deg og lede hvor du er? # 5 – Potensial-myten: Jeg kan ikke nå mitt potensiale om jeg ikke er topplederen " I believe people should strive for the top of their game, not the top of the organization. " 8 – John C. Maxwell Det å nå et nytt nivå, en annen stilling eller lederposisjon er i de fleste tilfeller et resultat av at det har vært jobbet godt med oppgaver og problemløsning på et lavere nivå. Vi kan bli så fokusert på en fremtidig stilling at vi undergraver vår egen utvikling og at vi sparker ben på oss selv. Det riktige blir derfor å gjøre vårt aller beste i jobben eller med oppgaven vi har i dag, og så vil endringer komme som et resultat av dette, nærmest «av seg selv.» Refleksjon: Gjør du ditt aller beste der du er i dag? Hva vil du eventuelt endre på? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her .  Av Jon Løvland, 08.07.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2011) The 360° Leader: Developing Your Influence from Anywhere in the Organization (s.1) Thomas Nelson, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.1-22) 3 Ibid, (s.4-18) 4 Ibid, (s.7) 5 Ibid, (s.9) 6 Ibid, (s.11) 7 Ibid, (s.15) 8 Ibid, (s.17)
By Jon Løvland June 29, 2025
Vi opplever slett ikke mangel på råd og tips til oss selv for liv og lederskap. Et utall nettsider, blogger, podcaster og bøker kommer med sine beste tips og veiledninger for å utvikle seg og ta nye, modige steg. Denne overfloden kan gjøre at vi lett blir konsumenter på innhold uten at det skjer så mye i vår daglige praksis. Her kan jeg kun snakke ut fra egen erfaring, men vil tro det er mange som kjenner seg igjen i det samme. Utfordringen er å omsette noe av det vi tar inn i handling, endring og vekst. " Opportunities do not multiply because they are seen... They multiply because theya are seized ." 1 – John C. Maxwell Fokuset til Maxwell er at det handler om noe langt mer enn å bare se mulighetene. Det handler nettopp om å gripe det, ta tak i det viktigste og gjøre noe med det. Ti uker med refleksjoner over forskjellige aspekter med dette å leve intensjonelt har vært utfordrende og slik vil det fortsette med å være. Det er fordi dette handler om endringer over tid og at resultatene ikke vil vise seg før det er gjennomgått på nytt, praktisert, reflektert mer og blir holdt levende, igjen og igjen. Denne ukens blogg er den tiende og siste av ti uker hvor vi har gått i dypet på dette med å leve intensjonelt. Jeg har blogget mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; " Intentional Living " av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: " Be urgent about seizing Significance Opportunities ." 2 Her er 5 råd 3 vi kan ta tak i for å gripe disse mulighetene. Hvilket av disse rådene vil du prioritere å gjøre noe med? # 1 – Vær den første som tilbyr å hjelpe " The people who most often make the biggest difference are the people who are first to step up and help at a time when it makes a difference ." 4 – John C. Maxwell Dette er ikke en konkurranse, men kun et vennlig råd om at vi ikke skal la sjansen gå ifra oss om det er noen vi kan hjelpe og gjøre en stor forskjell for. At vi ikke drøyer, men at vi er tidlig ute med å tilby å gi en hjelpende hånd, når vi ser behovet. Refleksjon: Er du kvikk til å tilby hjelp og gjøre en stor forskjell for en eller flere av de du har i din sirkel av kontakter? # 2 – Ta risiko når det er potensiale for å gjøre en stor forskjell for noe(n) "People most often regret the chances they failed to take, not the chances they took that failed. ” 5 – John C. Maxwell Sitatet over er dypt og kommer fra en som har levd et langt liv preget av mange viktige valg og prioriteringer. Lærdommen fra den erfarne lederen er viktig og vi må derfor ta med oss, mens vi ennå har tid; at anger over mulighetene vi lar gå forbi oftest er større enn over mulighetene vi tar og feiler. Det kan igjen gi resulterer med at vi i større grad tør å ta risiko i og gjøre en stor forskjell for én eller flere rundt oss. Refleksjon: Hvilket område ser du det kan være mulighet for å gjøre en stor forskjell for andre, men du kjenner på usikkerhet og en stor risiko som holder deg tilbake? Er du klar til å gjøre noe med det? # 3 – Gjør det du vet er rett, selv om du ikke får noen garanti for å få noe tilbake i retur " If you maintain a sense of urgency and obey your instinct to do the right thing, especially when it plays to your strengths, it may have a greater impact than you would ever dream ." 6 – John C. Maxwell Vi ser ofte på våre muligheter i lys av potensiell fortjeneste eller realisert gevinst. Maxwell utfordrer ikke det, men det han virkelig utfordrer oss på er å gjøre det vi vet er rett, også de gangene det ikke kan forventes en gevinst eller umiddelbare resultater. Det koster mye, men det er verdt det. Refleksjon: Stoler du på din intuisjon og gjør det du vet er rett? # 4 – Gi til kollegaer og medmennesker når de trenger det mest og til en tid det gjør en reell forskjell "I guarantee there’s somebody in your life who could use your help and who would be forever grateful. " 7 – John C. Maxwell Maxwell peker på det opplagte med at det alltid er noen i vårt liv som kan trenge en hjelpende hånd fra oss. Det mindre opplagte er at vi gjør noe med det eller har blikket så mye utover oss selv og egen situasjon at vi i det hele tatt ser det. Et banalt bilde på dette kan være at det hjelper lite å tilby noen en paraply når regnet er over. En ekte leder eller sann venn stiller opp, midt i regnværet. Refleksjon: Hvordan kan du hjelpe en kollega eller venn akkurat nå? Hvilke behov presenterer seg for deg akkurat nå og som du kan gi ditt tilsvar på? # 5 – Plant et frø av intensjonalitet i neste generasjon " What we teach our children to love and appreciate is far more important than what we teach them to know ." 8 – John C. Maxwell Maxwell peker i sin overlevering til sine barn og barnebarn viktigheten at de leser gode bøker og tar til seg gode verdier så også de utvikler seg og blir intensjonelle i sine valg og prioriteringer. Vi har alle noe vi kan dele med neste generasjon. Ting vi har lært, erfart, feilet i eller lyktes med. Mer usikkert er det om vi gjør det, tør å dele og gi det videre. Refleksjon: Hvilken del av å leve et intensjonelt liv kan og er du villig til å dele med neste generasjon, de som kommer etter deg? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 31.07.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2015) Intentional Living: Choosing a Life That Matters (s.240) Hachette Book Group, New York, USA 2 Ibid, (s.237-261) 3 Ibid, (s.241-255) 4 Ibid, (s.241) 5 Ibid, (s.246) 6 Ibid, (s.249) 7 Ibid, (s.252) 8 Ibid, (s.253)
By Jon Løvland June 23, 2025
Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg kan ikke si at jeg alltid tenker eller ser frem mot dagen eller dagene som kommer med forventning. Ofte kan det være mer preget av usikkerhet, frykt eller andre følelser som vil ta overhånd. Snakkes det om forventning, vil det gjerne dreie seg om hva vi kan få ut av ting eller hvordan det skal tjene oss. Maxwell peker i dette kapittelet på at det ikke handler om hvor mye vi har eller skal motta selv, men heller hvor mye vi tror vi kan gi. Forventninger til hva vi kan dele i møte med andre. "The difference between assuming and numbering your days is huge. " 1 – John C. Maxwell Lever vi med forventning vil vi oppdage muligheter vi tidligere ikke så. Tenk at du kan bli en kilde til at andre lykkes. Når du vet hva du er kalt til å gjøre og gir verdi til andre, da lever du et rikt liv fordi du gir mer enn du tar. Denne ukens blogg er den niende og nest siste av ti uker hvor vi går i dypet på dette med å leve intensjonelt. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; " Intentional Living " av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: " Live with a sense of anticipation ." 2 Her er 5 måter 3 forventinger gjør en enormt stor forskjell i liv og lederskap. Hvilket område vil hjelpe deg best? # 1 – Forventning gjør at vi verdsetter dagen i dag " When you live with intentionality, you know and understand that every day is your time to make a difference ." 4 – John C. Maxwell Jeg må bare innrømme at jeg ikke er nær praksisen Maxwell deler, og som har blitt hans daglig rutine. Han sier han ser i kalenderen, forbereder seg på menneskemøtene og går inn i dagen med forventning av både å tilføre verdi, lære vekk noe og lære noe fra andre. Samtidig er jeg er helt sikker på at det gjør noe med hvordan dagen blir, og at menneskemøtene dermed blir annerledes. Refleksjon: Tenker du over hvilke forventninger du har til dagene og menneskemøtene, til hverdags og kanskje akkurat for denne dagen? # 2 – Forventning gjør at vi forbereder oss "When you anticipate that you can and will make a difference, you prepare differently." 5 – John C. Maxwell Forskjellen mellom forventning og ingen forventning i møte med en dag, en uke, en måned eller år kan synes liten. Forventninger til seg selv og til andre likeens. Erfaringen Maxwell deler fra et langt liv er at forskjellen er total. Når vi forbereder oss er vi forberedt på en helt annen måte og i følge forfatteren begynner spennende ting å skje. Refleksjon: Hvilket tiltak eller initiativ kan du ta for å øke dine forventninger, forberede deg bedre og dermed bedre både dine dager og resultater? # 3 – Forventning hjelper oss med å forme gode ideer " When you have an idea, if you think it’s the only one you’ll ever come up with, you hoard it. However, if you anticipate that you will have more ideas, you’re willing to share it ." 6 – John C. Maxwell All innovasjon og nyskaping viser at de som deler ideer og sparrer med andre kommer lengre enn de som kun jobber på egenhånd. Vi trenger mennesker rundt oss vi kan dele med og som sparrer tilbake og utvikler og foredler skisser, utkast og ideer til et nytt nivå. Vi må ha høy forventning til at andre kan hjelpe med å løfte oss selv, teamet, virksomheten eller organisasjonen til neste steg. Refleksjon: Deler du dine ideer med andre eller ruger du bare på den ene du har i frykt for å miste det du har? # 4 – Forventning gjør at vi ser etter måter vi kan hjelpe andre til rett tid " I’ve served people for a season and some for a reason. A few I keep serving and plan to serve for a lifetime ." 7 – John C. Maxwell Maxwell peker på et viktig moment om hvordan noen er i livet vårt for en tid, andre for en sak eller en spesiell grunn, mens noen er der og vi gir av oss selv til de hele livet. Har vi forventning om at vi kan gjøre en forskjell i andres liv, så vil vi finne hvem disse er; for en tid, for en sak eller for livet ut. Refleksjon: Hvem har du gitt ditt liv og din tjeneste for i en tid, for en spesiell sak og hvem du har gitt deg til livet ut? # 5 – Forventning hjelper oss å ha et rikt og åpent tankesett " Anticipation is a key that unlocks the doors to abundance thinking ." 8 – John C. Maxwell Maxwell trekker frem et begrep vi knapt nok har på norsk - et «overflodstankesett» (abundance mindset). Han peker på det som en holdning preget av troen på at det finnes nok. Nok muligheter, nok ressurser, nok suksess, for alle. Dette står i kontrast til et «knapphetstankesett» (scarcity mindset), hvor man kan tenke at det er begrenset med ressurser, og at andres suksess kommer til å gå på bekostning av vår egen. Refleksjon: Hvor vil du plassere deg selv; Du ser nok av muligheter for alle, eller at du ser knapphet og derfor holder ting og muligheter for deg selv? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 24.06.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2015) Intentional Living: Choosing a Life That Matters (s.221) Hachette Book Group, New York, USA 2 Ibid, (s.213-236) 3 Ibid, (s.2217-229) 4 Ibid, (s.217) 5 Ibid, (s.223) 6 Ibid, (s.224) 7 Ibid, (s.226) 8 Ibid, (s.227)
By Jon Løvland June 16, 2025
Uten delte verdier går det hele en usikker fremtid i møte. Med delte verdier derimot er det utrolig hva som er mulig og hva personer eller et team får utrettet. En praktisk erfaring av dette fikk jeg se i min arbeidssammenheng sist uke, hvor jeg fikk være med på åpningen av et stor industrieventyr på Sørlandet. Det er utrolig å se hva som er mulig å få til når fagkompetansen, eiere og investorer møtes med felles mål og ikke minst et felles verdisett for hva de ønsker å få til i fellesskap. Når de rette samarbeidspartnerne finner sammen utløser det muligheter til å skape store verdier og massive ringvirkninger vil følge. " Life isn’t made up by what you can accomplish. It’s made by what you can accomplish with others ." 1 – John C. Maxwell Det samme gjelder i organisasjonslivet og helt ned til enkelte team. Når verdiene deles skapes det vekst og utvikling, mens når verdier er i spill og ikke deles skapes det splittelse og avstand. Min erfaring er at ingen får til varig vekst bygget på et verdigrunnlag som ikke eies fullt og helt av fellesskapet. Denne ukens blogg er den åttende av ti uker hvor vi går i dypet på dette med å leve intensjonelt. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; " Intentional Living " av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: " Partner with Like-Valued People ." 2 Her er 5 kvaliteter 3 som preger de som deler verdier og utvikler ting i fellesskap. Hvilke(n) kvalitet(er) har størst betydning for deg? # 1 – Folk med delte verdier løfter blikket og tenker utover egne behov " People who wants to make a difference have expanded their worlds over the years from med to WE. They have broken out of their selfish “what’s in it for me” mindset and have stretched beyond their own needs first. " 4 – John C. Maxwell Egoismen og selvopptattheten er en av våre største fiender i alt som handler om å bygge team, virksomheter eller organisasjoner. Der hvor verdier deles og det får prege oss vil selvrealisering og egen agenda blekne. Fokuset går da over fra egen sprint til fokus på laget. Refleksjon: Når løftet du helt bevisst blikket og i ærlighet så lengre enn å fylle egne behov? # 2 – Mennesker med felles verdier har en lidenskap som smitter " Like-valued people have a passion that’s contagious. Their presence marks others and soon, everyone is inspired to live on a higher level so they too can pass on the joys of significant living to others ." 4 – John C. Maxwell Min første tanke på smitte går for tiden til møter med barnebarn og at jeg som besteforelder ikke har samme motstandsdyktighet som foreldre og andre i mer hyppig kontakt med den kontaktflaten. Verdien av tiden sammen er uansett så høy at det langt overskygger sår hals og rennende nese. På samme måte er noen mennesker smittsomme, noen med negativt fortegn, andre særdeles positivt. Mennesker med lidenskap og felles verdier har noe som andre ikke har og det smittes over et ønske om å oppleve det samme, være med de eller være som de. Refleksjon: Hvilken «smitte» bærer du og hvordan påvirkes andre i møte med de rundt deg? # 3 – Verdifeller er aktivister "People who are willing to take a stand for what they believe in have an inherent bias toward action ." 5 – John C. Maxwell Nyhetene er stadig preget av rapporter om aksjoner og aktivister som har funnet sammen og står sammen for en sak eller for å få frem et aktuelt budskap. Jeg har lagt merke til hvordan hele organisasjoner kan endres over relativt kort tidsperiode om mennesker med felles verdier samler seg og aksjonerer. Et felles verdigrunnlag og aktivisme kan flytte fjell selv i områder en skulle tro sto urokkelig fast. Refleksjon: I hvilken sammenheng kjenner du behovet for å aksjonere med tanke på behov for endring og ta det fra ord til handling? # 4 – Folk med delte verdier synes å rage et hode og en skulder over mengden " The kind of people I enjoy partnering with for significance are easy to find. Why do I say that? Because they stand out from others. The only time you can’t see them is when they’re stooping down to help someone else. " 6 – John C. Maxwell Maxwell peker på at det er lett å se de det er godt å samarbeide med for å skape noe med varig verdi. Det høres rart ut, men han deler et slags bilde hvor han ser deres hoder stikke seg frem i mengden, bortsett fra når de bøyer seg ned for å hjelpe en annen. Det ble et utrolig sterkt bilde for meg og satte følgende refleksjon i gang på dypet hos meg. Refleksjon: Er jeg usynlige eller stikker det opp et hode eller en skulder i mengden? # 5 – Delte verdier utgjør en stor forskjell i oss og gjør samtidig noe med oss "A strong partnership divides the effort and multiplies the effect. " 7 – John C. Maxwell Maxwell trekker frem en spennende motsetning rundt det å få frem mer av mindre. Mer som samlet resultat og med mindre belastning på den enkelte. I stedet for å gjøre alt selv eller trekke alene i det meste, kommer andre rundt oss inn og løfter i fellesskap til høyere utbytte og økt verdi for alle. Refleksjon: Hvem jobber du sammen med som gjør at dere i fellesskap får en større totaleffekt med mindre belastning på den enkelte? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 17.06.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2015) Intentional Living: Choosing a Life That Matters (s.188) Hachette Book Group, New York, USA 2 Ibid, (s.185-210) 3 Ibid, (s.194-199) 4 Ibid, (s.194) 5 Ibid, (s.197) 6 Ibid, (s.198) 7 Ibid, (s.200)
By Jon Løvland June 9, 2025
Har du noen gang delt en drøm, en plan eller noe du ser for deg du ønsker å oppnå? La du samtidig merke til reaksjonene fra de rundt deg, de som hørte på deg? I følge Maxwell er det utrolig viktig å legge merke til reaksjonene og responsen da det gir direkte innsikt i hvem som ønsker å koble seg på og har noe å bidra med. Det gir også innsikt i hvem det ikke gir noe mening i å ta med seg videre i teamet og bygge sammen med. "If your WHY is big enough to excite you, then, as you share it, it will excite others – especially those who share your passion and dream. The size of your WHY will determine the size of your response ." 1 – John C. Maxwell Det å ha med seg de som ikke deler visjonen eller ikke kobler på er som å ha en bremsekloss i teamet. Jeg har akkurat tilbakelagt mange mil på biltur med en tilhenger på slep. Den var ikke spesielt tung, men den var ikke aerodynamisk utformet og som et resultat av det doblet den energiforbruket. Tankene mine gikk til akkurat dette med teamarbeid og medarbeidere koblet på visjonen eller ei. Har du noen som ikke går helt inn, så nærmest henger de etter og bidrar kun til å redusere farten eller tappe unødig energi. Derfor er det viktig å ha de riktige folkene med seg, de som deler din visjon og du vil bygge sammen med. Denne ukens blogg er den sjuende av ti uker hvor vi går i dypet på dette med å leve intensjonelt. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; " Intentional Living " av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: " Connect with Like-Minded People. " 2 Her følger 5 faktorer 3 som gjør at vi i større grad deler vår visjon og blir klar over egen rolle med å jobbe sammen for felles oppnåelse. Hvilke(n) faktor(er) er viktigst for deg? # 1 – Mulighetsfaktoren " Sometimes the smallest step in the right direction ends up being the biggest step in your life. " 4 – John C. Maxwell Muligheter kan åpne seg og mye kan skje, ting som vi ikke har helt kontroll på. Maxwell peker på at de fleste avgjørende ting i våre liv kommer som svar på muligheter som dukker opp, og ofte flere langt utenfor vårt eget initiativ eller styring. Refleksjon: Hvilken mulighet ser du akkurat nå, som kan gjøre en stor forskjell? Er du klar til å gripe den, og har du folkene rundt deg – noen du kan invitere med deg for å gjennomføre det? # 2 – Holdningsfaktoren " My dream allows me to continue when discouraged, for where there is no faith in the future, there is no power in the present." 5 – John C. Maxwell Våre holdninger er avgjørende og Maxwell trekker frem igjen noe jeg har lest og blogget på flere ganger: Vår holdning overfor andre. Om vi er der for andre, tjener de og tilfører de verdi eller om vi har endret våre holdninger underveis til et ønske om at andre skal tjene oss og være til vår vinning. En slik holdning vil kun gjøre at vi mister folk og dermed muligheten til å oppnå både vår og teamets visjon. Refleksjon: Er din holdning et positivt bidrag eller negativt påvirkning for teamet, organisasjonen eller virksomheten? # 3 – Seriersfaktoren " Dreams often comes one size too big so that we can grow into them ." 6 – John C. Maxwell Det skal oftest mer enn én til for at en drøm skal oppnås. Drømmer er også større enn nåsituasjonen og derfor må drømmer deles for at de skal gå mot oppfyllelse og til seier. Jeg liker Maxwell’s sitat om at drømmer ofte kan kjennes for store, men at vi vokser inn i de over tid. Refleksjon: Bygger du sammen med noen som deler drømmen din og vil være med på å oppnå den? # 4 – Løftefaktoren " My dream allows me to see myself and my people in the future. Our dream is that promise of what we shall one day be. " 7 – John C. Maxwell Det kan se ut som at noen tror de nærmest bare kan tenke på en ting og så vil det skje. Maxwell deler sin erfaring fra mer enn femti år i ledelse, – at det slett ikke er så enkelt. Han kommenterer sitt eget sitatet over, skrevet som ganske ung, som en tro en illusjon om ikke det legges til en sterk forpliktelse og en oppofrelse for å nå et slikt løfte. Drømmer og visjoner er gratis, men å oppfylle de koster mye, – oftest dyrt. Refleksjon: Har du forpliktet deg selv på visjonen som bærer i seg et løfte om noe stort for deg og andre rundt deg? # 5 – Invitasjonsfaktoren " You don’t have to be a leader to invite people to something of significance. You just need to be committed to you cause and open to working with others to achieve it ." 1 – John C. Maxwell Jeg måtte selv sette meg ned og tenke nøye over hvem som i mitt liv er invitert inn og er med på å realisere det jeg drømmer om. I hvilken grad jeg har delt det og hvor påkoblet andre er, sammen med meg. Jeg måtte også snu det rundt og stille meg selv spørsmålet - hvem det er som har invitert meg med til å realisere sin og teamets drøm. Det var viktig. Refleksjon: Er du klar til å invitere med deg noen som deler din visjon og ønsker å leve et meningsfylt liv som gjør en forskjell for andre? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 10.06.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2015) Intentional Living: Choosing a Life That Matters (s.179) Hachette Book Group, New York, USA 2 Ibid, (s.159-210) 3 Ibid, (s.167-179) 4 Ibid, (s.168) 5 Ibid, (s.175) 6 Ibid, (s.177) 7 Ibid, (s.178)
By Jon Løvland June 2, 2025
Vi har alle noe vi kan dele med andre, noe vi kan gi videre ut ifra de styrker vi har fått og det vi har lagt ned av arbeid for å utvikle oss over tid. Valget vi står overfor er derfor om vi er villige til å dele eller ei. Maxwell poengterer at det er ut fra våre styrker at vi har potensialet til å gjøre en forskjell for andre. En annen utfordringen kan være om vi virkelig ser vår verdi eller om vi tenker så smått om oss selv at det er til hindrer for oss i å dele og utruste andre. " If you only place a small value upon yourself, rest assured that the rest of the world will not raise the price. And as a result of your own low self-esteem and poor sense of self-worth, you will fail to make a positive difference in the lives of others because you’ll think you have little to offe r." 1 – John C. Maxwell Begrepet " sweet spot " i den originale tittelen for dette kapittelet refererer ofte til skjæringspunktet mellom det man elsker å gjøre eller er god på, og hvor man best kan bidra. Det er punktet hvor vi har våre styrker, hvor vi kan gi vårt mest optimale bidrag og hvor vi kan utgjøre en stor forskjell i team, organisasjon eller virksomheten vi er en del av. Denne ukens blogg er den sjette av ti uker hvor vi går i dypet på dette med å leve intensjonelt. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; " Intentional Living " av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: " Add Value to Others from Your Sweet Spot ." 2 Her følger 5 betingelser 3 for å tilføre verdi og gjøre en forskjell for andre. Noe du kan ta med deg og som er til hjelp for deg? # 1 – For å tilføre verdi til andre må jeg først verdsette meg selv " You know you truly value yourself when each day you silently affirm that you are the type of person with whom you would like to spend the rest of your life." 1 – John C. Maxwell Jeg opplever sitatet noe underlig, men det peker på viktigheten av å finne ut av seg selv og egen verdi. Det er i følge Maxwell en forutsetning for å kunne tilføre verdi til andre. Hvordan vi ser på oss selv vil gjøre noe med hvordan vi ser på andre og hvordan vi både vil og kan verdsette de. Refleksjon: Hvordan er det med ditt selvbilde og hvordan du verdsetter deg selv? # 2 – For å tilføre verdi til andre må jeg verdsette andre " Every person has value, and to be people who live lives that matter, we need to intentionally value others and express that value to them. It’s not optional if we desire to be significant ." 4 – John C. Maxwell Skyggesonen fra punktet over er om den bare verdsetter seg selv og ikke ser eller verdsetter andre i det hele tatt. Selvopptatte og seg selv nok. Maxwell trekker frem behovet for intensjonelt å verdsette andre og sette ord på andres verdi. Det å gi uttrykk for det tydelig, verbalt og betingelsesløst. Refleksjon: Hvor god er du til å gi uttrykk for andres verdi, uavhengig av hva de gjør eller har gjort? # 3 – For å tilføre verdi til andre må jeg verdsette det andre har gjort og betydd for meg " When we count our blessings and realize what others have done for us, it stimulates us to say: "I want to do something for someone else." You have to count your blessings before you can be a blessing. " 5 – John C. Maxwell Ikke alle har hatt like stor betydning for oss, men noen har en spesiell plass og har betydd ekstra mye for vår utvikling, til å nå frem til der vi er i dag. Jeg trenger å bli minnet om viktigheten av både å reflektere over dette og uttrykke i ord hva andre har betydd for min utvikling og reise som person og leder. I følge Maxwell vil denne refleksjonen lede frem til et ønske om å gjøre noe for andre. Refleksjon: Når gav du i takknemlighet uttrykk for hva andre har gjort for deg og betydd for din utvikling? Og har du opplevd at det har ledet til at du har lyst å gjøre noe lignende? # 4 – For å tilføre verdi til andre må jeg både vite og relatere meg til det andre verdsetter " If you move toward people, they move toward you. If you move away from people, they pull back, too ." 6 – John C. Maxwell For å tilføre andre verdi er det viktig å reflektere over og finne ut av hva andre rundt oss verdsetter og relatere seg til det. Maxwell’s deler en erfaring på at det ikke trenger å være så komplisert, men at det må være genuint. Folk leser lett vår interesse med å se på hvordan vi nærmer oss eller trekker oss unna. Om vi er genuint interesserte eller om vi kun skraper på overflaten. Refleksjon: Hvor godt kjenner du til og forholder deg til hva medarbeidere eller andre i teamet er opptatt av og verdsetter? # 5 – For å tilføre verdi til andre må jeg utvikle meg og øke verdien jeg har for andre " Grow yourself – grow others. Learn for yourself – then pass it on. Lift you lid so that you can lift others ." 7 – John C. Maxwell Vår vekst og utvikling har stor betydning for andre rundt oss. Vokser vi og har mer vi kan dele med de rundt oss vil vår verdi for teamet øke. Steg for steg. De som utvikler seg vil bidra med positivt fortegn, mens de som ikke utvikler seg trekker teamet ned eller holder det tilbake. Det viktigste vi kan gjøre for å sikre endring og utvikling er å prioritere egen vekst og vekst i teamet. Refleksjon: Hvilke steg av utvikling og vekst er du i ferd med å ta for å øke verdien på det du kan bety for andre i teamet, organisasjonen eller virksomheten din? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 03.06.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2015) Intentional Living: Choosing a Life That Matters (s.136) Hachette Book Group, New York, USA 2 Ibid, (s.129-155) 3 Ibid, (s.134-144) 4 Ibid, (s.138) 5 Ibid, (s.139) 6 Ibid, (s.140) 7 Ibid, (s.144)
By Jon Løvland May 25, 2025
I vårt fokus på karriere og personlig utvikling er det lett å glemme vekk alle de som har hatt avgjørende betydning for den reisen vi har hatt. I ukens kapittel lister Maxwell opp mange av de han har hatt i sitt liv som har hjulpet han gjennom et langt liv på forskjellige områder i liv og lederskap. Forfatteren peker på den måten videre til noen av de som har gjort en forskjell for han og hans utvikling. " Self-centeredness is the root of virtually every problem – both personally and globally. And whether we want to admit it or not, it’s a problem all of us have. " 1 – John C. Maxwell Selvopptatthet med ensidig fokus på oss selv gjør at vi mister det viktige blikket på de rundt oss og tar inn realitetene og den viktigheten andre betyr. Om vi klarer å vende blikket og se andre først øker sunnheten i vårt lederskap og utvikling vil få bedre vekstvilkår i vår nærhet. Denne ukens blogg er den femte av ti uker hvor vi går i dypet på dette med å leve intensjonelt. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; " Intentional Living " av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: " Put Other People First ." 2 Her følger 5 råd 3 for å se mer mot andre enn seg selv og på den måten sette andre foran seg selv. Hvilket punkt var til hjelp for deg? # 1 – Utvikle en dypere takknemlighet for andre " Who brings out the best in you? Who are you grateful for? Have you made a list of the people you appreciate? If not, take time to compile a list ." 4 – John C. Maxwell Det er lett å ta andre rund oss for gitt og glemme å gi de dem den oppmerksomheten og takknemligheten de virkelig fortjener. Vi må erkjenne at vi er der vi er takket være andre og at vi har nådd dit vi har, fordi noen har gitt av sin tid, vist omsorg og investert i oss. Refleksjon: Har du laget en liste over hvem det er som får frem det beste i deg? Hva med å plukke ut 2-3 på listen din og gi de en oppmerksomhet eller uttrykke det med ord? # 2 – Lytt til andres historier " Hearing people’s stories is a great way to get outside of yourself. Not only will their stories inspire you to help them, but they will also show you ways you can help them." 5 – John C. Maxwell Maxwell oppfordrer oss ikke bare til å lytte, men til aktivt spørre andre om å dele sin historie. Det betyr at vi må gire ned, ta oss tid til å lytte og glemme oss selv for en stund. Jeg var nylig på en konsert hvor de som sang også delte sin historie. Sangene og tekstene fikk en helt annen kontekst etter at sangerne i tillegg delte sine tilknyttede historier. Historier er også en viktig del av lederskap, og det ligger mye læring fra andres liv til vårt lederskap. Refleksjon: Når var sist gang du bad noen fortelle sin historie og du lyttet for å lære, - uten å avbryte med egne punkt for å matche det du hørte? # 3 – Sett deg inn i andres situasjon " You don’t need to have worked a person’s job to understand where he or she is coming from. You just need to make the effort to see from that person’s point of view. " 5 – John C. Maxwell Når ting skjer i team, organisasjon eller virksomhet er det lett å dømme eller snakke nedsettende om andre. Hva skjedde egentlig? Hvorfor skjedde det? Hva var hensikten og hva mente de? Med å stille spørsmål og være nysgjerrig kan vi nærme oss punktet med å sette oss i andres sko og oppleve tingene fra deres ståsted. Viljen til å bevege seg i den retningen vil gjøre en stor forskjell for oss i forståelsen og med se andres situasjon. Refleksjon: Hvor god er du til å sette deg i andre situasjon for å se ting fra deres verden, ut fra deres perspektiv? # 4 – Sett andres interesser over dine egne prioriteringer " When you start your day, are you wondering what you will reap, or are you wondering what you will sow? " 6 – John C. Maxwell Det er et egoistisk uttrykk eller ordtak som går omtrent slik: “Meg først, så meg, og hvis det er noe igjen, så tar jeg det også.” Av og til kan vi møte mennesker og deres lederskap som med sitt liv ser ut til å leve etter dette med fokus på egne prioriteringer og egen vinning. Maxwell peker på at det handler om vårt fokus – om det å så eller å høste. Om å grabbe til seg eller dele med andre. Refleksjon: Hvor ligger ditt fokus om du skal være helt ærlig; på deg selv eller andre? På det å så og dele med andre eller å sanke og høste til deg selv og egen vinning? # 5 – Vinn sammen med teamet, ikke alene " While winning an individual race may feel great, crossing the finish line with your team is better. Not only is it more fun, but it’s also more significant. " 6 – John C. Maxwell Selv gode fotballspillere velger ofte å skyte selv fremfor å sende videre til en medspiller i bedre posisjon. Noen får derfor rykte som egoister. Maxwell skriver om at de beste spillerne sjelden utgjør det beste laget. Da jeg besøkte RBK for 6–7 år siden, fortalte spillere og trenere at suksessen den gangen i Europa ikke skyldtes enkeltspillere, men samspill. De kjente hverandres roller og spilte hverandre gode. Etter en slik seier feirer man ikke alene – bare som et lag. Refleksjon: Hvor kommer dine seire; Alene eller sammen med ditt team? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 27.05.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2015) Intentional Living: Choosing a Life That Matters (s.110) Hachette Book Group, New York, USA 2 Ibid, (s.105-128) 3 Ibid, (s.118-123) 4 Ibid, (s.120) 5 Ibid, (s.121) 6 Ibid, (s.122)