Etter noen flotte feriedager med barnebarna tett rundt seg ble denne loven så til de grader bekreftet og forsterket. I ett- til toårs alderen er det hektisk læring med forming av ord, de ser, hermer og repeterer etter oss voksne, vi som fremstår som deres ledere og gir de viktige signalene til hvordan de skal oppføre seg og hva som er viktig å lære seg.
Metoden for barn er å se og herme, men det er ikke bare for barna. Tittelen indikerer at alle folk gjør det de ser. Vi skulle kanskje ønske at de gjorde mer som vi sa, og ikke fulgt så godt med på de vi gjør, men glem det. De ser og vurderer oss. Vi er forbilder, på godt og vondt.
"Followers may doubt what their leaders say, but they usually believe what they do."1 – John C. Maxwell
Her ligger det både utfordringer og samtidig et potensiale til å løfte frem og implementere det vi ønsker å fokusere på. I lederskap er det jo alltid viktig å løfte misjonen med hvorfor vi eksisterer, visjonen med et bilde av hva vi skal nå eller hvilken retning vi strekker oss mot, og strategiene med planene for hvordan vi skal nå dit vi vil. Faren med visjons-runder er at visjoner og strategier fort blir mye prat og lite praksis. Når vi som ledere lever det ut og gjør det i praksis, da blir det lettere både å forstå og følge.
"Great leaders always seem to embody two seemingly disparate qualities. They are both highly visionary and highly practical."2 – John C. Maxwell
"Loven om forbilde" 3 er den trettende loven i blogg-serien fra boken "The 21 Irrefutable Laws of Leadership"3, hvor jeg har satt lys på lov etter lov. Her er 5 tankevekkere4 Maxwell gav meg i dette kapittelet, spesielt punkt 2. Hvordan er det for deg?
# 1 – De du leder følger alltid med på det du gjør
"No written word nor spoken plea can teach our youth what they should be. Nor all the books on all the shelves. It’s what the teachers are themselves."5 – John Wooden
Det er en viktig påminnelse, for uansett hvor mye vi vet det, så kommer det lett på avstand og vi kan falle ned på et nivå vi tenker eller håper vi kan komme unna med. Maxwell peker på eksempel med at vi som ledere kommer sent, og hvordan det nærmest gir våre medarbeidere tillatelse til det samme. Eller at vi tar snarveier, som igjen modellerer og nærmest godkjenner det som gjeldende praksis og kultur. Viktigst med dette er kanskje å se mulighetene, fremfor å tenke på det som en trussel. Tenk heller: Du har store innflytelsesmuligheter gjennom det du gjør og måten du er på.
Refleksjon/oppgave:
Ser du begrensninger eller muligheter i påvirkningen som ligger i at folk følger med på det du gjør, sier og den du er?
# 2 – Det mye enklere å undervise hva som er rett, enn å gjøre det rette
"Gjør som jeg sier, ikke gjør som jeg gjør" er et kjent ordtak vi har levd med i generasjoner, og fortsatt er like relevant. Kanskje er det aller lettest å relatere til situasjoner for de som har erfaring med oppdragelse av barn, men som ledere har vi lett for å håpe på eller til og med forvente eller uttrykke dette til de vi leder. Vi kan undervise og prate om det, men å gjøre det selv er en annen sak.
Refleksjon/oppgave:
Er du en med alle de rette løsningene og teoriene eller er du en rollemodell og et levende eksempel som gjør det i praksis?
# 3 – Jobb med å endre deg selv før du prøver å forbedre andre
Her kom det et bibelsk bilde jeg kommer på – i dette med å se flisen i en annens øye, mens en samtidig ikke ser bjelken i sitt eget. Det er så lett å forvente utvikling og kreve at andre løfter seg, men hva med å starte med oss selv? Forventningene må være større til egen utvikling enn den er til andre i teamet, organisasjonen eller virksomheten?
Refleksjon/oppgave:
Hvilket område vet du det trengs jobbing på hos deg selv?
# 4 – Den mest verdifulle gaven du som leder kan gi noen er å være et godt eksempel
"Leaders tell but never teach until they practice what they preach."6 - Featherstone
Det var en ny vinkling for meg – å tenke på det som en gave jeg kan gi til andre. Men når jeg gjennom å være et godt eksempel kan være med å løfte de rundt meg, så vil jeg gjerne tenke på hvem jeg kan og vil gi en gave til.
Refleksjon/oppgave:
Hvem kan du gi en gave til dette halvåret som kommer? Det neste året?
# 5 – Følger du selv en god rollemodell, en for deg å lære fra?
Vi trenger alle gode forbilder og rollemodeller, på alle nivå og i alle posisjoner. Det gjelder uansett hvor vi befinner oss, til alle tider og forskjellige faser i vårt lederskap.
Refleksjon/oppgave:
Hvem har du som du kan lære fra og se opp til? Har du noen plan for egen utvikling og har en som kan holde deg ansvarlig det neste halvåret på veien til å ta nye, modige steg?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 19.07.22
Kilde:
1Maxwell, John C. (2007) The 21 irrefutable Laws of Leadership. (s.161) Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2Ibid, (s.158)
3Ibid, (s.155-168)
4Ibid, (s.160-164)
5Ibid, (s.160)
6Ibid, (s.162)
Takk for din påmelding!