Vår evne til å jobbe i team og spille andre gode varierer veldig fra person til person. I beste fall lærer vi og utvikler oss fra erfaringer i livet, mens andre ser ut til å ikke i samme grad finne ut av at samarbeid og å jobbe godt i team er noe som gjør en stor forskjell for hva vi kan oppnå og få utrettet. Spørsmålet Maxwell trekker opp til ettertanke og refleksjon er om andre kommer godt ut av å samarbeide med oss og i hvilken grad det gir en merverdi for alle parter.
"Working together increases the odds of winning together."1 – John C. Maxwell
I punktene under med refleksjon deler jeg fra en av de bratteste lærekurvene jeg noensinne har hatt. Samtidig er det uten sammenligning de mest lærerike og tilfredsstillende erfaringene av samarbeid og det å lykkes sammen med andre jeg har hatt. Det å lykkes som et lag, som et direkte resultat av godt samarbeid, kjennes mangedobbelt godt av hva en oppnår med å lykkes alene.
Denne ukes blogg er den nest siste av tjuefem blogger hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken om relasjoner og relasjonsbygging; "Winning with people" fra John C. Maxwell. Dette kapittelet har tittelen: "The Partnership Principle."2 Her følger 5 stadier3 som setter lys på partnerskap og samarbeid og vil gjøre en forskjell med andre i teamet, vår virksomhet eller organisasjon.
# 1 – Jeg vil gjøre en forskjell
"If your personal sense of well-being is affected by your ability to make a positive impact on others, then you need to think beyond what only you can do."4 – John C. Maxwell
Jeg kjenner meg igjen i det Maxwell identifiserer i starten av sitt yrkesaktive liv, at alt handlet om hva han skulle få til og realisere for å gjøre en forskjell. Like mye som idealet kan være bra i seg selv, så starter de aller fleste av oss ut med å være opptatt av seg selv, mer enn av andre. Vi ønsker å gjøre en forskjell, men måten blir feil når det handler om oss selv.
Refleksjon:
Har du en motivasjon og et ønske om å gjøre en forskjell. Hvor viktig er det for deg?
# 2 – Jeg vil gjøre en forskjell sammen med andre
Som 26-åring på en misjonsstasjon under fjerne himmelstrøk, i Zimbabwe på grensen til Mosambikk, med altfor store oppgaver og enorme infrastrukturutfordringer, gikk det ganske fort opp for meg at jeg både måtte og ville jobbe sammen med andre for å gjøre en forskjell. Det har blitt en viktig oppdagelse og læring som har satt sine spor.
Refleksjon:
Er det din erfaring at du at du kan få til mer når du gjør det sammen med andre enn alene? Når oppdaget du det og hvordan har det formet deg og din måte å jobbe på?
# 3 – Jeg vil gjøre en forskjell sammen med andre, som ønsker å gjøre en forskjell
"The main lessen I learned during this phase is that I should try to build relationships with everyone, but I should forge partnership with only a few."5 – John C. Maxwell
I løpet av de fem årene i sørlige Afrika oppdaget jeg at det var stor forskjell på motivasjonen hos medarbeiderne. Noen opplevde jeg var der fordi de måtte, mens andre hadde en motivasjon og så et større bilde av hvor viktig det de gjorde var og hadde et ønsket om å bety en forskjell med det de gjorde og den de var. Det har gjort at jeg senere også har lagt merke til hvem som bare henger med og de som virkelig går inn for oppgavene og vil bidra. Egen reaksjon er at jeg selv blir motivert av at andre kobler på og har det samme ønske om å bety en forskjell.
Refleksjon:
På hvilken måte innvirker andres ønske om å gjøre en forskjell deg og dine mål?
# 4 – Jeg vil gjøre en forskjell sammen med andre, som ønsker å gjøre en forskjell, med å gjøre noe som gjør en forskjell for andre
"Only at this time of my life have I entered what I call the significance stage. I have many rewarding relational partnerships, and together we are doing things that are making a positive impact by helping others. I can’t imagine anything more rewarding."6 – John C. Maxwell
Det skjedde mye på de fem årene i Zimbabwe, og ved slutten av perioden kunne hele arbeidsgjengen sammen sjekke ut en lang rekke oppgaver som igjen gjorde stor forskjell for andre. 250 hus og institusjonsbygninger hadde fått ny vannforsyning med 8 km håndgravde grøfter, innlagt strøm fra nytt ledningsnett med 24/7/365 strømforsyning, eget verksted for preventivt vedlikehold av maskiner, biler og utstyr var på plass, sykehuset hadde fått alle sine biler på veien, ny ambulanse levert med finansiering fra Norge, barnehage var bygget og vedlikeholdsprogrammet for bygninger var på plass. Det er stort å nå et stadie der teamet virkelig kjenner at en har vært med å gjøre noe som betyr noe og utgjør en stor forskjell for andre. Det flotteste for meg var nok å se stoltheten til den gjengen som skulle ta arbeidet videre og har holdt mye av det i gang inntil i dag, tross flere hyperinflasjoner og massive utfordringer i landet.
Refleksjon:
Hvilket team har du fått være med på eller ledet, som har vært med å gjøre noe som har gjort en stor forskjell for andre? Hva kjente du på da, og hva var teamets opplevelse?
# 5 – Jeg vil gjøre en forskjell, sammen med andre som ønsker å gjøre en forskjell, med å gjøre noe som gjør en forskjell for andre, slik at andre igjen ønsker å gjøre det samme
Lærdommen fra Zimbabwe vet jeg at jeg tidligere har delt i en blogg - dette med å gi det videre på 1-2-3. Men det er en viktig lærdom for meg, og jeg både deler det og minner meg selv om hvor viktig det er å gi det videre. Dette med å vise andre mens de ser på, gjøre det sammen og til slutt la de andre gjøre det selv mens en ser på. Senere har det kommet inn et fjerde steg; At de vi har med oss og gir det videre til, gjentar hele prosessen og igjen gir det videre til andre. Dette gjør sirkelen komplett og gir prosjekter og prosesser en sann bærekraft.
Refleksjon:
Hvem lærer du opp eller gir du det videre til, som er med på å gjøre en forskjell og igjen gir det videre til andre?
Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her.
Av Jon Løvland, 04.02.25
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker
Kilde:
1 Maxwell, John C. (2004) Winning with people: Discover the principles that work for you every time (s.248) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, (s.248-257)
3 Ibid, (s.251-254)
4 Ibid, (s.252)
5 Ibid, (s.253)
6 Ibid, (s.254)
Takk for din påmelding!