Misforstått kommunikasjon er kanskje den enkeltstående faktoren som troner øverst på listen i dårlige prosesser og utvikling, enten det er i relasjoner én til én, innad i teamet, i organisasjoner eller virksomheter. I boken Everyone Communicates, Few Connects1 tar John C. Maxwell frem flere praksiser som kan bedre kommunikasjonen, for å overkomme barrierer. Av barrierer nevner han spesielt fire som vi fort snubler i:
"All miscommunications are the result of differing assumptions."2 - Jerry Ballard
Det
første
er antagelser. At vi allerede tenker vi vet hva de vet, føler, tenker eller ønsker seg. Det andre
er arroganse. At vi ikke vil eller kjenner vi trenger å vite hva andre vet, føler eller tenker. Den arrogante skaper sjeldent rom for økt forståelse eller er kjent som en brobygger. For det tredje
peker han på er likegyldighet
til det andre vet, føler eller tenker. Kjernen i likegyldighet er selviskhet og resulterer i et forstørret fokus på seg selv, mer enn på andre. Den siste av de fire
barrierene er å opptre kontrollerende. Kontrollerende på andre eller å holde ting tilbake for selv å beholde kontrollen. Men det å finne felles forståelse og et felles fundament er toveis og i åpenhet.
"Anytime that employees sense that information is being kept from them and that they do not have a part in achieving the organization’s goals, they feel like outsiders.”3 – John C. Maxwell
For å overvinne disse barrierene peker forfatteren på mange praksiser som må overvinnes. Av disse stoppet jeg opp med 5 veldig viktige, men også vanskelige, veier til felles forståelse, forbedret kommunikasjon og økt samhandling.
# 1 – Tidsbruk
"Connection is a choice.”4 – John C. Maxwell
Å bygge vei er tidskrevende, så også med kommunikasjon og felles forståelse. Det krever investering av tid og krefter over tid. Å gjøre seg tilgjengelig og bruke tid med personer og teamet sitt er et viktig veivalg.
Refleksjon/oppgave:
Har du gitt prosessene god tid, eller rusher du gjennom og på den måten sparker bena under muligheter til å lykkes?
# 2 – Lyttende
"Listening requires giving up our favorite human pastime – involvement in ourselves and our own self-interest.”5 – Sonya Hamlin
“My greatest strength as a consultant is to be ignorant and ask a few questions."6 – Peter Drucker
Selvopptatthet og fokus på egne tanker og meninger utgjør en stor utfordring som må forseres for å bli enda mer lyttende og positivt nysgjerrig. Det viktige med å stille spørsmål er å prøve og finne ut de dypereliggende tingene som leder i retning av økt forståelse i situasjoner og med personer.
Refleksjon/oppgave:
Forsøker jeg å lytte til hva du mener, mer enn å fortelle deg hva jeg vet?
# 3 – Likeverdig
Når folk merker at vi virkelig bryr oss om dem vil det uten tvil gjøre forholdene for kommunikasjon og relasjonsbygging mye bedre. At vi kan lære noe fra alle er et viktig grunnprinsipp i likeverdighet.
“People like people who like them.”7 – John C. Maxwell
Refleksjon/oppgave:
Bryr du deg om menneskene rundt deg, eller er det kun resultatene og tallene som teller?
# 4 – Ydmyk
Ydmykhet handler også om å stille spørsmål, men i tillegg en dypere erkjennelse av at andre sitter på rikdommer av innsikt som kan oppdages og verdsettes. Ydmyke ledere får frem det best i sine medarbeidere, løfter de opp og gir dem den rettmessige æren for det de bidrar med inn i fellesskapet.
Refleksjon/oppgave:
Oppfatter du den ydmyke lederen som sterk eller svak?
# 5 – Tilpasningsdyktig
Om avstanden er stor og det er vanskelig å finne felles løsninger, da er det ekstra viktig å tenke på at vi må bevege oss i deres retning, mer enn å forvente at andre, av seg selv, beveger seg i vår retning. Det handler om å at initiativ til å bevege seg mentalt, og kanskje også fysisk, for å finne en felles plattform. Et redskap kan være å finne noe i vår egen bakgrunn eller erfaring som kan koble med andre og bygge videre derfra.
Refleksjon/oppgave:
Er du fastlåst, eller villig til å bevege deg fra din verden, i retning av den andres?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 30.11.21
Kilde:
1 Maxwell, J. C. (2010). Everyone Communicates, Few Connects. (s. 123-148) Harper Collings Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2Ibid. (s. 125)
3Ibid. (s.130)
4Ibid. (s.131)
5Ibid. (s.133)
6Ibid. (s.134)
7Ibid. (s.137)
Andre blogginnlegg på www.lederskapsutviklikng.no/blogg om kommunikasjon:
Energioverskudd = bedre kommunikasjon
Kommunikasjon. Om nødvendig med ord
Alle kommuniserer, når du frem?
Lederskap i bevegelse – fra å kommandere til å kommunisere
Kommunikasjon. Om nødvendig med ord
Energioverskudd = bedre kommunikasjon
Takk for din påmelding!