Når noen drister seg til å skissere enkle formler for enten det ene eller det andre, da er kanskje vår første reaksjon å rygge ett eller to steg tilbake, løfte på øyenbryn eller trekke på skuldrene? Men er dette med å inspirere andre litt som å overvinne balansekunsten på sykkelsetet og kjenne trygghet og mestring etter en noe ustø og vaklende start? Sykling er jo ikke vanskelig når en mestrer det, selv om det først virket nærmest uoppnåelig. Finnes det en parallell i forhold til vår kommunikasjon og i det å inspirere andre?
I boken “Everyone Communicates, Few Connects”1 gir John C. Maxwell oss noen tips til å finne balansen og skisserer nærmest en formel for å utvikle den tryggheten og ferdigheten som skal til for å inspirere andre. Men hva skal da til for at vi i møte med andre personer skal oppleve denne tryggheten, nærmest som i en formel? Hans formel utviklet og erfart gjennom et helt liv til inspirasjon er: “What They know + What They See + What They Feel = Inspriation."2
“What They know + What They See + What They Feel = Inspriation."2 – John C. Maxwell
Så hva trenger de rundt oss å vite, se og føle for at inspirasjonen er der og vil merkes? Først trenger de å vite at vi skjønner de, er interessert i hva de gjør, hva tenker og hva de er opptatt av. At de kjenner at vi har stor tro på og verdsetter de høyt. For det andre trenger de i møte med oss å se vår overbevisning, at vi har kredibilitet og karakter som støtter vårt lederskap. Det tredje elementet, og det aller viktigste i inspirasjonsformelen, er hvordan vi får de til å føle seg. De trenger å kjenne en lidenskap som smitter, kjenne seg trygge på oss og at vi formidler takknemlighet for at de både lytter, deler, vil samarbeide og gir sin tid og engasjement til teamet, organisasjonen eller virksomheten.
"People will not always remember what you said or what you did, but they will always remember how you made them feel."3 - John C. Maxwell
Her er 5 praksiser som hvis det får gjennomsyre vårt lederskap, gir inspirasjon i møte med enkeltmennesker; én til én, i teamet, organisasjonen eller virksomheten.
# 1 – Et lederskap med hjerte for å tjene andre
Noen av de flotteste lederne jeg kjenner og ser opp til er ikke for store til å hjelpe andre, men er i en kontinuerlig læring og tar andre med seg videre i et tjenende og utrustende lederskap.
Refleksjon/oppgave:
Er du og jeg store nok til å være en tjenende ledere?
# 2 – Et lederskap med gode verdier
Si at en av dine verdier som leder er en «inkluderende holdning». Da trenger du ikke hverken prate om eller markedsføre det, for det vil merkes. Om det er en reell verdi, for de reelle verdiene skinner alltid gjennom de fine ordene. Hvis ikke våre handlinger er sammenfallende med ordene vil praksisen slå ihjel alt det fine vi sier.
- «The mediocre teacher tells. The good teacher explains. The great teacher demonstrates.”4 – John C. Maxwell
Refleksjon/oppgave:
Hvilke verdier har du, og hvor god kontakt har du med de i din daglige utøvelse av ditt lederskap?
# 3 – Et lederskap klar til å gi en hjelpende hånd
Det er viktig at vi alltid jobber med å løfte teamet og løfte i flokk. Når dette fungere oppleves det både riktig og viktig å gi hjelp i kritiske tider i prosjekter og glede seg over at andre kommer i mål og lykkes. Det oppleves både inspirerende og spennende.
Refleksjon/oppgave:
Har du tid til å gi en hjelpende hand så andre lykkes i sine oppgaver?
# 4 – Et lederskap med en omsorgsfull innstilling
Jeg har hørt utrolig mange taler og foredrag, men det er ikke mye av det jeg husker så godt at jeg kan gjenfortelle det. Men det er noen som har gjort uutslettelig inntrykk med følelsen jeg satt igjen med etter møtet med de, både på godt og vondt. Det husker jeg.
Refleksjon/oppgave:
Hva er resultatet av menneskers møte med oss? Blir det vi sier og gjør forsterket eller forminsket med deres opplevelse av oss?
# 5 – Et lederskap med holdning som formidler tro på andre
"Management is about persuading people to do things they do not want to do, while leadership is about inspiring people to do things they never thought they could.”5 – Steve Jobs
Det blir ofte satt opp et spenningsfelt mellom å administrasjon og ledelse. I et modent lederskap viser vi tillit og tro på de vi leder, tør å lede hver enkelt individuelt i henhold til deres gaver og utrustning som igjen frigjør deres fulle potensial og formidler tro på den enkelte.
Refleksjon/oppgave:
Formidler du tillit og tro på de du leder, på en måte som gjør at de kan strekke seg og ta nye modige steg?
Bruk gjerne kommentarfeltet under (Disqus) eller Lederskaputvikling på Facebook, Instagram eller LinkedIn til å gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi du ønsker å tilføre, både tilbake til andre som leser dette og til meg for å lære og utvikle med videre.
Av Jon Løvland, 15.02.22
Kilde:
1 Maxwell, J. C. (2010). Everyone Communicates, Few Connects. (s. 199-228) Harper Collings Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2Ibid. (s. 201)
3Ibid. (s.211)
4Ibid. (s.210)
5Ibid. (s.206)
Noen andre blogginnlegg på www.lederskapsutviklikng.no/blogg om kommunikasjon:
Takk for din påmelding!