En viktig del av utviklingen som leder er å lytte til andre som har gått foran oss, har skaffet seg erfaring og har noe å dele. Kanalene for å hente ned denne visdommen har etterhvert blitt veldig mange, og i tillegg til bøker har podcast for meg, og mange med meg, blitt en favoritt. Én av de jeg har lyttet mye til de siste årene er Andy Stanley og hans "Andy Stanley Leadership Podcast"1 med mange spennende og erfarne ledere som gjester.
Over to episoder har Andy nylig hatt besøk av Frank Blake, tidligere leder av firmaet "The Home Depot." Fra disse samtalene plukket jeg opp et flott visuelt bilde og det festet seg hos meg. Jeg har nok hørt konseptet tidligere, men nå kunne jeg se det levende foran meg: Det omvendte organisasjonskartet. Ofte tenker vi på organisasjonskart hvor lederen er plassert på toppen, og så kommer alle i bokser, linjer og streker under denne lederen. Men Frank Blake illustrerte så levende hvordan han jobbet i sitt lederskap med å praktisere en omvendt pyramide; nedenfra og opp. Med lederen på bunnen, og de ansatte over, og med kunden som det øverste laget i opp-ned pyramiden. Dette bildet ble også brukt på hvordan visjonen aller best lever i organisasjoner og virksomheter.
Alle som har jobbet med visjonsarbeid vet at det ikke er en engangsjobb, det er dessverre slik at visjonen lekker. Men med denne modellen holdes visjonen levende fra leder opp til de ansatte, videre gjenfortalt blant de ansatte og levd ut og demonstrert i møte med kundene. Eller som i våre organisasjoner hvor lederen jobber med ansatte og/eller frivillige og de igjen i fellesskap får formidlet drømmene i fellesskap og skapt engasjement som skal til for å at flere blir med og ser at arbeidet gå fremover, nærmere målet.
“Living out the vision establishes credibility and makes you a leader worth following. When people are convinced that the vision has stuck with you, it is easier for them to make the effort to stick with the vision."2 – Andy Stanley
Andy Stanley har vist at han er ekstremt dyktig i møte med visjonsarbeid. Han har demonstrert at det fester seg og hvordan det har skapt engasjement. Han har skrevet en liten bok om å få visjoner til å feste seg og eies, og jeg har plukket med meg 5 viktige prinsipp3 jeg anbefaler deg å reflektere over og samtidig forsøke å tenke på, nedenfra og opp.
# 1 – Visjonen enkelt formulert
Jeg har jobbet med mange organisasjoner gjennom årene som har hatt noen kompliserte og lange visjoner, og det er dessverre få jeg kan huske og gjengi. Det er nok ikke bare konsulentens problem å huske, men mer de som har det som sin visjonsbeskrivelse av en ønsket fremtid.
"If it is a mist in the pulpit, it’s a fog in the pew.”4 – Howard Hendricks
Refleksjon/oppgave:
Er visjonen slik at den kan huskes og kommuniseres enkelt, eller må du finne frem PC’en for å lete etter definisjonen?
# 2 – Formidle visjonen på en overbevisende måte
Skal visjonen leve må den formidles så det skapes engasjement så både selv og teamet fanger det. Oppsummert er Andy’s tips til en visjon som engasjerer 3-delt:5 (1)Visjonen tar utgangspunkt i et problem som må adresseres, altså en ønsket endring, (2)gir en løsning på problemet og (3) formidler grundig grunnen til at noe må gjøres. Nå!
Refleksjon/oppgave:
Se gjennom visjonen. Besvarer den de 3 elementene: Et Problem, en løsning og gir en grunn?
# 3 – Repeter visjonen ofte
Én ting er å ha visjonen hengende på et laminert ark på veggen, eller som jeg så på ett sted jeg besøkte; på et vevd teppe på veggen. Min erfaring er at det har liten effekt. Det må gjentas og holdes varmt, gang på gang.
Refleksjon/oppgave:
Gammelt nytt sier du? Ok, men helt ærlig: Når hadde du sist en skikkelig gjennomgang med teamet, repeterte visjonen og pekte på retningen dere er på vei?
# 4 – Feire visjonen systematisk
"Here’s an organizational principle you don’t want to lose sight of: What’s celebrated is repeated.”6
Jeg har hørt det gjentatte ganger fra Andy’s podcast at det som feires verdsettes og vil etterhvert repeteres. Jeg ser det også når barnebarnet nå er i læringsfasen, at det som repeteres, roses og heies på forstås positivt, gjentas og læres. Slik er det også med ting som fremmer visjonen og forsterker budskapet vårt. Vi må være flinkere til å feire det vi ønsker skal prege oss og som tar oss i rett retning, i stedet for å gi så mye oppmerksomhet til og bruke tid på det som tar oss i feil retning.
Refleksjon/oppgave:
Hvilke rutiner har du for ros og feiring? Når praktiserte du det sist?
# 5 – Lev visjonen selv
Til tross for hvor utfordrende det å formidle visjonen, så er det den letteste delen. Det å leve det ut selv og la det prege egne prioriteringer og valg er en helt annen ting. Dette trenger jeg å bli minnet om, gang etter gang. Akkurat nå.
Refleksjon/oppgave:
Er visjonen bare ord og flotte formuleringer, eller er den innvevd inn som en del av ditt og mitt lederskap? Først da har vårt lederskap kredibilitet.
Bruk gjerne kommentarfeltet under (Disqus) eller Lederskaputvikling på Facebook, Instagram eller LinkedIn til å gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi du ønsker å tilføre, både tilbake til andre som leser dette og til meg for å lære og utvikle med videre.
Av Jon Løvland, 22.02.22
Kilde:
1https://andystanley.com/podcast/
2Stanley, Andy (2007). Make Vision Stick (s.47). Zondervan, Grand Rapids, Michigan, USA
3Ibid. (s.18)
4Ibid. (s.19)
5Ibid. (s.25-33)
6Ibid. (s.40)
Takk for din påmelding!