Det finnes en viktig forutsetning som alltid vil styre vårt og andres engasjement eller vilje til å investere både tid og krefter for en sak, jobbe mot et mål eller ønsker å delta entusiastisk i prosjekter: At det er opprettet en god forbindelse og relasjon som stikker dypere enn tanken. Denne kontakten eller relasjonen må utvikles til et høyere nivå hvor hjertet berøres i en slik grad at det gir villige hender og entusiastisk deltagelse inn i arbeid og prosjekt.
“You can’t move people to action unless you first move them with emotions. The heart comes before the head.1” - John C. Maxwell
Det er ikke sikkert det skaper like stor begeistring hos deg når dette som kommer nå gjentas gang etter gang, men også på dette området starter, eller stopper det, med oss ledere. Vi kan ikke se andre steder eller forvente at andre enn lederne skal ta initiativet her. Har vi jobbet godt, og om mulig vært litt heldige i tillegg, har vi flere på laget som vil være med å dra i samme retning.
“It is the leaders job to initiate connection with the people.2” - John C. Maxwell
Hva fører dette til? Jo, resultatet av en slik forbindelse er meget synlig i teamet, organisasjonen eller virksomheten. Det har jeg selv erfart fra ett sted til at annet, hvor forutsetningene ellers er relativt like, men hvor én leder har det, andre ikke. Det utgjør hele forskjellen på i hvilken grad medarbeidere og teamet vil engasjere seg og gi seg til arbeidet med villige hender og brennende hjerter.
Loven om kontakt handler om hvordan vi oppretter denne forbindelsen og utvikler relasjonene i vårt lederskap, og det er den tiende loven i blogg-serien fra boken «The 21 Irrefutable Laws of Leadership»3, hvor jeg tar tak i lov for lov. Her er 5 punkt4 jeg selv reflekterer over og må jobbe hardt med fremover i mitt arbeid for å skape kontakt og berøre mennesker på en måte som gjør at det utvikler seg til gode relasjoner og skape entusiasme og vilje til deltagelse. Hva med deg?
# 1 – Kontakten med seg selv
Det tar tid å bygge opp trygghet og selvtillit nok i eget lederskap til å ta initiativet med en kontaktskapende adferd som bygger trygghet også hos andre og som gjør at de er klar til å følge vår ledelse.
Refleksjon/oppgave:
Hvor trygg er du på deg selv i ditt lederskap? Gi deg selv score fra 1-10 og tenk eventuelt på hvilke grep du kan ta for å heve det et hakk eller to.
# 2 – Åpenhet og oppriktighet
Ingenting bryter ned en relasjoner eller et byggverk av forståelse så fort som brutte løfter og skjulte agendaer. Opplevelsen av en leder som i det ene øyeblikk kommunisere ett budskap, for så i neste øyeblikk uttale seg helt annerledes f.eks til media eller i andre fora, og som gjør at absolutt all goodwill og forståelse som var bygget opp, den forsvinner momentant fordi det ikke kommuniseres og leves i åpenhet og med oppriktighet.
Refleksjon/oppgave:
Når noen omtaler deg og meg, er åpenhet og oppriktig ord de ville velge som merkelapper på vårt lederskap?
# 3 – Fokus på de du leder, ikke deg selv
“It’s one thing to communicate to people because you believe you have something of value to say. It’s another to communicate with people because you believe they have value.5” - John C. Maxwell
For meg har dette alltid vært en vanskelig ting å jobbe med, for jeg har i likhet med mange andre så mye på hjertet jeg gjerne skulle ha delt og sagt. Praten går i ett. I Maxwell Academy har jeg blitt utfordret gjennom coaching til å stille spørsmålet ved hva jeg kan tilføre av verdi til andre, det trengte jeg en påminning om i dag.
Refleksjon/oppgave:
Er du mest opptatt å fra frem ditt budskap som du verdsetter så høyt, eller fokuserer du mer på å tilføre andre noe av verdi fordi de er verdifulle mennesker og medarbeidere?
# 4 – Lev budskapet selv
Det er lett å prate, men å gjøre det selv og leve det ut er utfordrende. Som i denne bloggen og med alt jeg leser og skriver. Men spørsmålet er jo om jeg lever ut budskapet selv?
Refleksjon/oppgave:
Hva med deg? Er det «mye prat og lite mat» som et uttrykk sier? Lever du ut selv det du kommuniserer og ønsker skal være basis for relasjonen og forbindelsene du har?
# 5 – Gi både retning og del håp
I alle situasjoner, og helt klart når situasjonen er vanskelig, så speides det i retning av lederne for både retning og håp. Ja, det forventes av oss og det er vår rolle. La meg ta med to sitater som handler om dette med retning og håp:
“Leaders are dealers of hope.” - Napoleon Bonaparte
“When you give people hope, you give them future.5” - John C. Maxwell
Refleksjon/oppgave:
Har du i den senere tiden delt en tydelig retning og dermed bragt håp til dine medarbeidere, team, virksomhet og organisasjon? Forventer du villige hender og engasjement før du har berørt hjertene?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 28.06.22
Kilde:
1Maxwell, John C. (2007) The 21 irrefutable Laws of Leadership. (s.115) Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2Ibid, (s.120)
3Ibid, (s.113-125)
4Ibid, (s.117)
5Ibid, (s.119)
Takk for din påmelding!