Tiltrekningskraften ledere har variere helt klart i styrke, men det som er felles for alle er at den virker langt sterkere ut fra den vi er, mer enn det vi ønsker oss eller har nedfelt i våre rekrutteringsplaner og vedtatt policy. Forfatteren av boken 21 Laws of Leadership har sagt det på denne måten:
“Believe it or not, who you attract is not determined by what you want. It is determinied by who you are.1” - John C. Maxwell
Loven om magnetisme handler om hvordan vi tiltrekker oss andre gjennom vårt lederskap, og dette er den niende loven i blogg-serien fra boken «The 21 Irrefutable Laws of Leadership»2, hvor jeg tar tak i lov for lov. Her er 5 områder3 jeg stoppet opp ved og jeg må bruke tid på selv for å reflektere. Hva med deg?
# 1 – Generasjon
Om ikke vi er særdeles bevisste vil vi helt naturlig helle mot å rekruttere fra egen generasjon. Og det gjelder nok i alle aldersgrupper, hvor gjerne yngre hyrer unge og voksne heller hyrer voksne enn unge. Det er nok en naturlig tendens som det bevisst må jobbes med om en ønsker en sammensatt og et mangfoldig team.
Refleksjon/oppgave:
Hvor ser du først etter potensiale inn mot ledere og utvikling? I egen gruppe eller i andre aldersgrupper?
# 2 – Holdninger
“Attitude is one of the most contagious qualities a human posesses.4” - John C. Maxwell
Ledere med en positiv holdning vil naturlig se etter og rekruttere andre av samme innstilling. Her er det nok enklere å relatere seg til grunnprinsippet om at vi tiltrekker oss og ønsker folk med samme grunnholdning eller bakgrunn som oss selv.
Refleksjon/oppgave:
Er du preget av en positiv eller negativ grunnholdning? Hvis negativ - har du reflektert over at negativitet smitter og i verste fall kan blokkere for at andre ønsker å bli en del av teamet?
# 3 – Verdier
De mest nærliggende områdene å tenke i forhold til å relatere seg til verdier vil være innen ideologier, religion og politikk. Like verdier tiltrekker seg like og uttrykket «like barn leker best» ligger nær når vi ser på hvem ledere tiltrekker seg. På det grunnleggende av verdiene tror jeg det er avgjørende at det er en tilhørighet og samstemthet for å oppnå gode resultater og holde fokus, men en nysgjerrighet og åpenhet vil berike teamets dynamikk.
Refleksjon/oppgave:
Er det på tide å spørre hva vi kan lære av de som har andre verdisett enn oss selv? Er vi nysgjerrige og interesserte eller mistroiske og avvisende?
# 4 – Energi
Maxwell peker på at mennesker med forskjellige enegri-nivå nærmest kan drive hverandre til vanvidd, eller ihvertfall ikke helt klarer å finne ut av hverandre. Men nå er vi forskjellige som personer og må akseptere det. Poenget her er at vi ofte rekrutterer eller tilknytter oss mennesker med samme energinivå som oss selv. Vi kan gå glipp av verdifulle ressurser om vi kun ser på det ytre og ikke graver dypt nok etter «gullet» i menneskene.
Refleksjon/oppgave:
Hva er din holdning til disse høy-energi, «duracell-folkene»? Hva preger dine holdninger til mennesker med en mye lavere intensitet eller energi enn deg selv?
# 5 – Evner/gaveutrustning
Maxwell har nok et godt poeng når han nevner at vi ikke sikter etter gjennomsnitt eller middelmådighet når vi leter etter nye medarbeidere. Når vi søker etter folk så har vi gjerne høye forventninger og setter dertil høye krav. Det er nok bare slik at dyktige ledere tiltrekker seg dyktige folk med evner og gaveutrustning som ligger på et høyere nivå enn andre. Her kan eksempel fra sport trekkes frem, med spillere som vil trene under og blir tiltrukket av trenere som har de beste resultatene.
“The better leader you are, the better leaders you will attract.5” - John C. Maxwell
Refleksjon/oppgave:
Reflekter et øyeblikk over hva slags folk ditt eget lederskap tiltrekker seg. Gir det deg noe input til hva du selv kan jobbe med i tiden som ligger foran?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 21.06.22
Kilde:
1Maxwell, John C. (2007) The 21 irrefutable Laws of Leadership. (s.104) Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2Ibid, (s.103-112)
3Ibid, (s.106-09)
4Ibid, (s.106)
5Ibid, (s.110)
Takk for din påmelding!