Blog Layout

«The law of the Big Mo» - Momentum, lederens beste venn

Den siste uke gav meg igjen full uttelling på et godt eksempel fra idrettsverdenen inn mot temaene i denne bloggserien fra "The 21 Irrefutable Laws of Leadership."1 På bare én uke snudde pressens syn på en fotballspiller og laget hans, fra den ene ytterkanten til den andre. Fra motgang og mangel på scoringer og fremdrift en uke, til flyt og flere scoringer for Erling Braut Haaland den påfølgende uken. 


Jeg vil hevde at hverken spilleren eller laget var nevneverdig endret på denne korte tiden, men momentumet var et helt annet. Treneren beholdt roen, visste hva han hadde i teamet og ledet laget til seier. Det er lederens oppgave å skape denne bevegelsen. Det starter med vårt lederskap og smitter derfra over på de andre. 


"It takes a leader to create momentum."2 – John C. Maxwell


Det kreves mye av lederen når negativiteten og motgangen kan sammenlignes med tidevannet som nærmest suger vannet ut, og en kjenner seg tom der en står tilbake i fjæra. Både mennesker og situasjoner kan gjøre at det kjennes slik. Det er her «lederskapets sanne jeg» kommer frem. Om vi liker det eller ei, så begynner det inne i oss, med lederen, med vårt lederskap. Ledelse både av oss selv og av de rundt oss. I brannen som brenner inne i oss for å se endring og utvikling, i møte med nye tider og nye oppgaver.


"You cannot kindle a fire in any other heart until it is burning within your own."3 – Elanor Doan


"Loven om momentum"4 er den sekstende loven i blogg-serien fra boken "The 21 Irrefutable Laws of Leadership"1, hvor jeg jobber meg gjennom lov etter lov. Her er 5 moment5 som gjennom din og min refleksjon kan innvirke på vårt momentum som leder og på teamet. 


# 1 – Momentum forstørrer alt


"Momentum is like a magnifying glass; it makes things look bigger than they really are."6 – John C. Maxwell


Forstørrelsesglasset virker både for det som går bra og ikke minst på det som går dårlig. Ofte legges dette best merke til i lagidrett når det går i mot, når det mangler momentum og det ikke synes å være ende på nederlagene. Og motsatt, når et laget kommer i flytsonen og bare lykkes på den ene tingen etter den andre. Kanskje er det forstørrelsen som framdriften har i seg, det lille som skal til for å snu situasjonen, ta de første stegene og komme i gang. Det som gjør at en ikke stoppes av motgang, men er i bevegelse og kjenner momentumet jobbe for en.

Refleksjon/oppgave:

Har du og ditt team god fremdrift og gjør at du kan møte små problemer uten at det påvirker dere nevneverdig? Eller er det lite fremdrift og ting kjennes som det går i motbakke eller står stille?


# 2 – Momentum gjør at du ser bedre ut enn du er

På samme måte som du ikke er så dårlig som det ser ut til når ting står stille og ikke resultatene kommer som ønsket, så hevder Maxwell at du heller ikke er så god som det kan ser ut som når alt går på skinner og du kjenner at du har god fremdrift. Det er viktig å huske på både når det går på full gass eller om det står litt stille i øyeblikket. 

Refleksjon/oppgave:

Hjelper momentumet du opplever deg i dag?


# 3 – Momentum hjelper medarbeidere og gjør de bedre enn de er 


"Even average people can perform far above average in an organization with great momentum."7 – John C. Maxwell


Det er fantastisk å være på lag med gode medspillere. Den opplevelsen fikk jeg erfare sist helg på en minikonsert sammen med en profesjonell trompetist. Jeg klarer meg normalt helt ok på tangentene, men det momentumet denne musikalske maestroen bragte med seg inn i konserten gjorde at også jeg fikk et løft, og selv en gjennomsnittspianist kunne fremstå nærmest som profesjonell i samspillet. Han gjorde meg bedre enn jeg virkelig var.

Refleksjon/oppgave:

Hvilken påvirkning har du og det momentumet du skaper på medarbeiderne og teamet rundt deg?


# 4 – Momentum er enklere å manøvrere enn å skape

Maxwell bruker et eksempel i boken på dette som jeg fikk se i sommer: Det å komme seg opp på vannski. Det er en tøffere oppgave å komme opp enn å stå når en først har kommet seg opp og er i full fart. Slik er det med momentum også. Det er mye vanskeligere å starte opp eller skape, enn å manøvrere det når en allerede har det og er i flytsonen.

Refleksjon/oppgave:

Husk at momentumet starter i deg, før du kan skape eller bringe det videre til andre. Er du i vannet på vei opp, eller manøvrerer du på bølgene med god fremdrift?


# 5 –  Momentum er den kraftigste endringsagenten

Det kan være hardt å skape fremdrift, men det er også til hjelp å vite at det vil være med å gi deg og teamet et løft i endringsprosessene. Skapes det momentum, så har du også drahjelpen som skal til for å flytte tingene fremover.

Refleksjon/oppgave: 

Krevende endringsprosesser foran deg? Spørsmål: Har du energien som skal til på eget batteri, med nok momentum på tanken, eller er det tid for en tur innom for å lade? 


Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.

                                     

Av Jon Løvland, 09.08.22

Kilde: 

1Maxwell, John C. (2007) The 21 irrefutable Laws of Leadership.  Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA

2Ibid, (s.200)

3Ibid, (s.201)

4Ibid, (s.193-206)

5Ibid, (s.197-201)

6Ibid, (s.198)

7Ibid, (s199)

By Jon Løvland February 10, 2025
Fra egen erfaring fokuserer ofte medarbeidersamtaler og undersøkelser seg rundt produktivitet og måloppnåelse, langt mer enn dette med trivsel og om folk egentlig har det bra på jobb, om de utvikler gode relasjoner og opplever vennskap. "Do my closest friends enjoy just being with me? " 1 – John C. Maxwell Når vi er tilfreds og har det godt sammen skapes det og kreativiteten får flyte fritt. I motsatt fall overskygger gjerne problemene og alle utfordringene det rommet som ellers kunne vært et virkelig kraftsenter for teamet sammen. Alt for mange bruker alt for mye til på konfliktstoff, baksnakk og andre ting som river ned. Dette har store kostnader for både produktivitet og menneskene i relasjonene. Denne ukes blogg er den siste av tjuefem blogger hvor jeg boret i og reflekterter over egen gjennomgang av boken om relasjoner og relasjonsbygging; «Winning with people» fra John C. Maxwell. Det har vært en tøff reise og refleksjonen er at det er utrolig mye jeg trenger å utvikle seg på for å jobbe bra med og bygge gode relasjoner sammen med andre. Dette kapittelet har tittelen: «The SatisfactionPrinciple.» 2 Her følger 5 områder 3 som kan hjelpe oss alle i retning av sunne, gode relasjoner. # 1 – Relasjonell tilfredshet "A lasting relationship begins as a healthy relationship ." 4 – John C. Maxwell Maxwell trekker frem ekteskap som har vart livet ut som et eksempel på relasjonell tilfredshet. Det er ikke slik at alle dager der er like gode, men paret finner sammen en tilfredshet og trygghet som varer. Også arbeidsrelasjoner er viktige for en relasjonell tilfredshet. Det å finne sin plass, kjenne på respekt for den en er, det en bidrar med og kan kjenne seg verdsatt i en sunn arbeidsrelasjon i hverdagen. Refleksjon: Hvordan er sunnheten i dine vennskap og relasjoner? # 2 – Delte minner skaper varige bånd "The memories we share will forever provide a common bond between us. " 5 – John C. Maxwell I de fleste team, organisasjoner eller virksomheter skapes det historier nærmest daglig. Folk som jobber sammen og skaper forandring i fellesskap og de vil sammen kjenne at det skaper minner og varige bånd. Refleksjon: Hvilket minne sitter igjen sterkest hos deg fra det du har vært med å skape sammen med de andre i teamet, organisasjonen eller virksomheten du var eller fortsatt er en del av? # 3 – Felles vekst skaper forpliktende relasjoner " What is the bridge that spans the gap between relationships that start together and those that stay together? The answer is growth. People who grow together become mere committed to one another. And they are usually happier too ." 6 – John C. Maxwell Søker du på vekst i bloggen finner du en hel serie med tema på vekst. Poenget Maxwell ofte trekker frem er at forskjellen på de som utvikler seg og de som stagnerer er at de som utvikler seg har en plan for personlig vekst og å vokse sammen med andre, eksempelvis i teamet, organisasjonen eller virksomheten. Det viktigste er at vi vokser, det eneste middel som sikrer oss og teamet mot irrelevans og stagnasjon. Refleksjon: Hvem vokser du sammen med og gleder seg over å høre om og følge din vekst-reise? # 4 – Gjensidig respekt skaper et sunt miljø "People almost can’t stop themselves from helping and serving someone they deeply respect. " 6 – John C. Maxwell Maxwell peker på to områder respekt bærer frukter i: Tillit og villighet til å tjene andre. Eller som Albert Einstein en gang skal ha sagt: «Kun et liv levd for andre er et verdifullt liv.» Refleksjon: Hvem eller hva lever og ånder du for, utenfor din egen agenda? # 5 – Ubetinget kjærlighet skaper et trygghet " When someone loves you with no strings attached and no personal agenda, it’s the most freeing thing in the world. " 7 – John C. Maxwell Spørsmålet vi stilles over her er hvem vi har i livet vi kan dele denne bloggen med og få tilbakemelding i eget liv? Maxwell kommenterer at om vi har noen, så er det verdt å glede seg over. Opplever vi å ikke ha det, så er ikke løsningen å gi opp eller fortvile, men å starte å bygge og pleie relasjoner, vise respekt og gjennom ubetinget kjærlighet la det vokse til noe fint sammen med andre. Refleksjon: Hvem har du som viser deg ubetinget kjærlighet og omsorg i relasjonene, og hvem viser du det samme til? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 11.02.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2004) Winning with people: Discover the principles that work for you every time (s.258) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.258-265) 3 Ibid, (s.260-265) 4 Ibid, (s.260) 5 Ibid, (s.261) 6 Ibid, (s.262) 7 Ibid, (s.264)
By Jon Løvland February 3, 2025
Vår evne til å jobbe i team og spille andre gode varierer veldig fra person til person. I beste fall lærer vi og utvikler oss fra erfaringer i livet, mens andre ser ut til å ikke i samme grad finne ut av at samarbeid og å jobbe godt i team er noe som gjør en stor forskjell for hva vi kan oppnå og få utrettet. Spørsmålet Maxwell trekker opp til ettertanke og refleksjon er om andre kommer godt ut av å samarbeide med oss og i hvilken grad det gir en merverdi for alle parter. " Working together increases the odds of winning together. " 1 – John C. Maxwell I punktene under med refleksjon deler jeg fra en av de bratteste lærekurvene jeg noensinne har hatt. Samtidig er det uten sammenligning de mest lærerike og tilfredsstillende erfaringene av samarbeid og det å lykkes sammen med andre jeg har hatt. Det å lykkes som et lag, som et direkte resultat av godt samarbeid, kjennes mangedobbelt godt av hva en oppnår med å lykkes alene. Denne ukes blogg er den nest siste av tjuefem blogger hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken om relasjoner og relasjonsbygging; " Winning with people " fra John C. Maxwell. Dette kapittelet har tittelen: " The Partnership Principle ." 2 Her følger 5 stadier 3 som setter lys på partnerskap og samarbeid og vil gjøre en forskjell med andre i teamet, vår virksomhet eller organisasjon. # 1 – Jeg vil gjøre en forskjell " If your personal sense of well-being is affected by your ability to make a positive impact on others, then you need to think beyond what only you can do ." 4 – John C. Maxwell Jeg kjenner meg igjen i det Maxwell identifiserer i starten av sitt yrkesaktive liv, at alt handlet om hva han skulle få til og realisere for å gjøre en forskjell. Like mye som idealet kan være bra i seg selv, så starter de aller fleste av oss ut med å være opptatt av seg selv, mer enn av andre. Vi ønsker å gjøre en forskjell, men måten blir feil når det handler om oss selv. Refleksjon: Har du en motivasjon og et ønske om å gjøre en forskjell. Hvor viktig er det for deg? # 2 – Jeg vil gjøre en forskjell sammen med andre Som 26-åring på en misjonsstasjon under fjerne himmelstrøk, i Zimbabwe på grensen til Mosambikk, med altfor store oppgaver og enorme infrastrukturutfordringer, gikk det ganske fort opp for meg at jeg både måtte og ville jobbe sammen med andre for å gjøre en forskjell. Det har blitt en viktig oppdagelse og læring som har satt sine spor. Refleksjon: Er det din erfaring at du at du kan få til mer når du gjør det sammen med andre enn alene? Når oppdaget du det og hvordan har det formet deg og din måte å jobbe på? # 3 – Jeg vil gjøre en forskjell sammen med andre, som ønsker å gjøre en forskjell " The main lessen I learned during this phase is that I should try to build relationships with everyone, but I should forge partnership with only a few. " 5 – John C. Maxwell I løpet av de fem årene i sørlige Afrika oppdaget jeg at det var stor forskjell på motivasjonen hos medarbeiderne. Noen opplevde jeg var der fordi de måtte, mens andre hadde en motivasjon og så et større bilde av hvor viktig det de gjorde var og hadde et ønsket om å bety en forskjell med det de gjorde og den de var. Det har gjort at jeg senere også har lagt merke til hvem som bare henger med og de som virkelig går inn for oppgavene og vil bidra. Egen reaksjon er at jeg selv blir motivert av at andre kobler på og har det samme ønske om å bety en forskjell. Refleksjon: På hvilken måte innvirker andres ønske om å gjøre en forskjell deg og dine mål? # 4 – Jeg vil gjøre en forskjell sammen med andre, som ønsker å gjøre en forskjell, med å gjøre noe som gjør en forskjell for andre " Only at this time of my life have I entered what I call the significance stage. I have many rewarding relational partnerships, and together we are doing things that are making a positive impact by helping others. I can’t imagine anything more rewarding. " 6 – John C. Maxwell Det skjedde mye på de fem årene i Zimbabwe, og ved slutten av perioden kunne hele arbeidsgjengen sammen sjekke ut en lang rekke oppgaver som igjen gjorde stor forskjell for andre. 250 hus og institusjonsbygninger hadde fått ny vannforsyning med 8 km håndgravde grøfter, innlagt strøm fra nytt ledningsnett med 24/7/365 strømforsyning, eget verksted for preventivt vedlikehold av maskiner, biler og utstyr var på plass, sykehuset hadde fått alle sine biler på veien, ny ambulanse levert med finansiering fra Norge, barnehage var bygget og vedlikeholdsprogrammet for bygninger var på plass. Det er stort å nå et stadie der teamet virkelig kjenner at en har vært med å gjøre noe som betyr noe og utgjør en stor forskjell for andre. Det flotteste for meg var nok å se stoltheten til den gjengen som skulle ta arbeidet videre og har holdt mye av det i gang inntil i dag, tross flere hyperinflasjoner og massive utfordringer i landet. Refleksjon: Hvilket team har du fått være med på eller ledet, som har vært med å gjøre noe som har gjort en stor forskjell for andre? Hva kjente du på da, og hva var teamets opplevelse? # 5 – Jeg vil gjøre en forskjell, sammen med andre som ønsker å gjøre en forskjell, med å gjøre noe som gjør en forskjell for andre, slik at andre igjen ønsker å gjøre det samme Lærdommen fra Zimbabwe vet jeg at jeg tidligere har delt i en blogg - dette med å gi det videre på 1-2-3. Men det er en viktig lærdom for meg, og jeg både deler det og minner meg selv om hvor viktig det er å gi det videre. Dette med å vise andre mens de ser på, gjøre det sammen og til slutt la de andre gjøre det selv mens en ser på. Senere har det kommet inn et fjerde steg; At de vi har med oss og gir det videre til, gjentar hele prosessen og igjen gir det videre til andre. Dette gjør sirkelen komplett og gir prosjekter og prosesser en sann bærekraft. Refleksjon: Hvem lærer du opp eller gir du det videre til, som er med på å gjøre en forskjell og igjen gir det videre til andre? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 04.02.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2004) Winning with people: Discover the principles that work for you every time (s.248) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.248-257) 3 Ibid, (s.251-254) 4 Ibid, (s.252) 5 Ibid, (s.253) 6 Ibid, (s.254)
By Jon Løvland January 28, 2025
Vi opplever alle hvordan enkelte personer kan få frem i oss det beste og har evne til å motivere oss til å gå langt og strekke oss lengre enn langt i oppgaver, prosjekter eller for en sak. I motsatt fall har nok de aller fleste kjent på hvordan det trigger motsatt og at vi nærmest direkte går i en modus av motstand eller motvilje. Maxwell sin påstand er at gode venner, de ekte, nære forbindelsene får frem det ypperste og det aller beste i oss. " As soon as you understand the way that relationships affect business, you begin to realize that all business relationships are not created equal. " 1 – John C. Maxwell Maxwell utfordrer i kapittelet til refleksjon rundt en problemstilling der en har et krevende prosjekt eller en utfordrende oppgave. Hvem går vi til, hvem spør vi med på laget for å løse oppgaven? De som klager og alltid skaper problemer, eller de som går foran, løser oppgavene og får tingene gjort? Det er disse siste som blir våre sanne venner og gode kollegaer. De andre vil automatisk havne i en annen kategori uten samme grad av vennskap, nærhet og samarbeid, selv om vi jobber sammen med de i hverdagene videre. Poenget er at vi kan utvikle oss, trene opp våre evner og jobbe med oss selv og våre holdninger i alle situasjoner. Denne ukes blogg er den tjuetredje av tjuefem blogger hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken om relasjoner og relasjonsbygging; " Winning with people " fra John C. Maxwell. Dette kapittelet har tittelen: " The Friendship Principle. " 2 Her følger 5 områder 3 som hjelper oss med å utvikle sant vennskap og løfte vårt team, vår virksomhet eller organisasjon. # 1 – Din menneskekjennskap " All the knowledge in the world won’t help someone without people skills. Nor will technical expertise. Nor will the ability to build a brilliant efficient organization. If individuals don’t possess people skills, they very quickly hit a ceiling in their effectiveness. " 1 – John C. Maxwell Maxwell peker i på at vi kan ha både trente ferdigheter, teknisk ekspertise eller være unik i andre ferdigheter, men uten menneskekunnskap og kunne håndtere personer rundt oss vil vi fort stange hodet i taket og utviklingen vår stopper opp. Vår evne og ferdighet innen menneskekjennskap kan åpne muligheter som ellers er lukket. Refleksjon: Kjenner du dine ansatte, kollegaer og nære samarbeidspartnere så godt at det betyr et pluss i teamets effektivitet og potensial for måloppnåelse? # 2 – Din serviceinnstilling "The more competitive the industry, the more important the service ." 4 – John C. Maxwell Personlig erfaring fra besøk i butikker er et godt eksempel på dette med serviceinnstilling. Ser du også for deg en slik situasjon? Eller fra 7-8 år på reise til forskjellige hoteller, hvor forskjellig det kunne være. Ja, innad på samme hotell, alt etter hvem som var på jobb. Jeg kunne merke at serviceinnstillingen gjorde noe med hvor jeg ønsket å bestille neste gang og skapte en slags forbindelse. Refleksjon: Hvordan tror du din serviceinnstilling oppleves, om andre skulle gi en rating på en skala fra 1-10? Eventuelt hvilket om råde må du jobbe med om du skulle heve deg et punkt eller to? # 3 – Ditt relasjonsrykte Henning Kvitnes utgav et musikkalbum og en sang i 1997 kalt «Evig eies kun et dårlig rykte.» Det er et uttrykk vi har hørt mange ganger, og det er mye sant i det, for det er utrolig krevende å løfte ryktet om det først er revet ned. Det tar tid å bygge opp et brand, om det er for første gang eller det skal gjenbygges etter at det er tapt. Refleksjon: Hvilket rykte går om våre relasjoner i dag og vår evne til relasjonsbygging? Er jeg, og oppleves jeg som en venn av de jeg jobber og samarbeider med? # 4 – Dine personlige vennskap " Even when the odds are stacked against you, your friendship many times will still give you the edge with the customer. " 4 – John C. Maxwell I noen sammenhenger kan vi høre om tildelinger og kontrakter hvor det pekes på vennskap og kjennskap. Det er ikke positivt og heller ikke rettferdig. Allikevel har vennskap en stor betydning, og Maxwell peker på det mange av oss har opplevd: Selv om vi har tabbet oss ut eller egentlig ikke fortjente en ny sjanse, så kan det være, mot alle odds, at vi får en ny mulighet til å vise at vi vil og kan bidra. Refleksjon: I hvilke situasjoner har personlig vennskap betydd forskjellen på å lykkes eller ikke for deg i teamet, virksomheten eller organisasjonen? # 5 – Din troverdighet som venn " Real friends are scarce. " 5 – John C. Maxwell I veldig mange av bloggene kommer vi tilbake til temaet tillit. Vennskap er bygget på tillit, og på samme måte som nevnt om vårt rykte, kan tillit det har tatt årevis å bygge opp, tapes på kort tid. Maxwell peker på at virkelige, sanne, trofaste venner er sjeldne. Refleksjon: Er du en sann venn for noen, en å stole på og med høy troverdighet? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 28.01.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2004) Winning with people: Discover the principles that work for you every time (s.242) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.239-247) 3 Ibid, (s.242-244) 4 Ibid, (s.243) 5 Ibid, (s.244)
By Jon Løvland January 20, 2025
En bumerang har en spesiell egenskap med at den med riktig teknikk og kraft kommer tilbake til utgangspunktet. Vi sier gjerne at når vi ikke gjør det vi burde eller i situasjoner tar gale avgjørelser, så kan det treffe oss i bakhodet som en bumerang. " Invest in others, and like a boomerang, it will come back to you, sometimes in a most unexpected way ." 1 – John C. Maxwell John C. Maxwell bruker bildet med bumerangen som beskrivelse at et prinsipp på dette med å investere i andre og hva det leder til. I positiv forstand kan det vi gjør ha god effekt for den vi investerer i, og i tillegg kan det vende tilbake til oss med en positiv gevinst. Poenget han løfter samtidig er at vår motivasjon aldri må ligge i eller være rettet mot forventingen om gevinst, mer som en nærmest uunngåelig positiv bieffekt. Den negative effekten har vi nok alle kjent på..... Denne ukes blogg er den tjueandre av en lang rekke blogger hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken om relasjoner og relasjonsbygging; " Winning with people " fra John C. Maxwell. Dette kapittelet har tittelen: " The Boomerang Principle ." 2 Her følger 5 prinsipper 3 vi kan følge for å ta det å investere i andre til et nytt nivå. # 1 – Sett de andre først " Good, healthy, growing relationships begin with the ability to put other people first ." 4 – John C. Maxwell Maxwell råder oss til å sette andre først og starte alle relasjoner med respekt og vise tillit, selv før det er fortjent. 76-åringens livsråd er at dette uansett er det beste utgangspunktet, og så vil utviklingen videre gjøre om det holder seg der eller ikke. Refleksjon: I hvilken grad tenker og handler du med å sette andre først, gi tillit og vise betingelsesløs respekt som et startpunkt i relasjonene? # 2 – Fokuser på investeringen, ikke på egen vinning " We are intimately linked with other people, and our destinies are interwoven. As a result, when we help others, we will benefit. But that is NOT where we should place our focus ." 4 – John C. Maxwell Mange har opplevd at de har hjulpet andre eller investert i andre på en måte som har gjort at det drypper tilbake på en selv. Det er ikke noe galt i det, for alle ting henger sammen og er sammenvevet. Det som blir galt er om vi har det som et utgangspunkt, fokus og mål med investeringen. Vårt motiv for bruk at tid og vår investering i andre må være rent og edelt. Refleksjon: Hvordan står det til med ditt motiv for det å investere i andre? # 3 – Velg ut noen få med stort potensiale " Pick only as many people as you can handle with intensity, choose only people with great potential for growth, and choose only people whose need for growth matches yours gifts and talents ." 5 Vi kan ikke hjelpe alle! Det er derfor viktig at vi velger ut personer og situasjoner der vi kan investere i andre med å bruke våre gaver og talenter på en best mulig måte. Refleksjon: Er det noen du ser du kan investere i med det du har i deg? Eller er det noen du ville hjelpe, men du ser at det ble feil og heller må koble inn andre med det som trengs og kreves for å hjelpe de videre? # 4 – Først med deres tillatelse går du i gang " You cannot help someone who does not want your help." 5 – John C. Maxwell Sitatet er kanskje banalt og i klassen av det mest opplagte av alle, men jeg er helt på linje med forfatteren her. Dette er en blemme jeg har gått på gjentatte ganger i eget lederskap, spesielt fra tiden som organisasjonskonsulent. En kan bli så ivrig på andres vegne at en går i gang og gjør ting eller introduserer metoder som de ikke er klar for eller har gitt sin tillatelse til å sette i gang. Tro meg; Det må komme innenfra og eies av de selv for at det skal ha en varig effekt. Refleksjon: Hvem eier endrings- og utviklingsprosessene du er en del av i det du investerer i andre? Har de gitt sin tillatelse og er forventningsavklaringer gjort, før dere går i gang? # 5 – Nyt din gevinst om den kommer, i sin tid "I am convinced that when people’s motives are pure and they genuinely desire to add value to other, they cannot help others without receiving some benefit. " 6 – John C. Maxwell Om da dine investering i andre skulle gi deg en gevinst å glede seg over, hvor deres fremgang eller måloppnåelse gir deg noe i retur av en eller annen valør, så gled deg over det. Det er fortjent. Deretter er det tid til å reinvestere det i neste nivå eller i andre, nye relasjoner. Refleksjon: Hvem har du investert i, som har gitt deg noe tilbake? Har du tatt det inn og gledet deg over det? Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her . Av Jon Løvland, 21.01.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2004) Winning with people: Discover the principles that work for you every time (s.237) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.230-238) 3 Ibid, (s.235-237) 4 Ibid, (s.235) 5 Ibid, (s.236) 6 Ibid, (s.237)
By Jon Løvland January 12, 2025
Alle som bruker sin tid og evner inn i lederskap vil møte situasjoner hvor kynisme og mistenksomhet trenger seg på. Det er lett å slå inn på den veien om vi ikke er bevisste og har kjerneverdier og noen prinsipper vi følger. En god vei å følge og et tydelig lederskapstrekk er i følge John C. Maxwell det å behandle andre bedre enn vi selv blir behandlet. Det slår ikke feil og er det eneste som har potensialet i seg til å møte kynismen, forandre oss selv, situasjonen rundt oss og i ytterste ledd det samfunnet vi er en del av. "If you want to help create a better world, commit to being a High Road leader. Treating others better than they treat you, and with consistency and without judgementalism, is the best way to bring people together, and it’s the only way to see the change we want to see in our world." 1 – John C. Maxwell High Road Leadership, oversatt til verdibevisst lederskap, er kanskje ikke så naturlig brukt i vårt språk på norsk. High Road peker på naturlig nok på at det er flere veier vi kan velge i vårt lederskap; Low, - Middle og High Road. La oss ta tid til en kort oppsummering: - Low Road Leadership; Selvopptatthet er kanskje det som best beskriver denne lederstilen. Her finner du lederskap som tar fra andre uten å tenke på å gi noe tilbake. Et lederskap som kan trekke livskraften ut av andre med sin egoisme og tanker for å oppnå de de ønsker for seg selv. - Middle Road Leadership; En beskrivelse som handler om balanse og rettferdighet, hvor det som mottas må gis tilbake. Vår lederskap havner fort opp i en øvelse med å telle, kalkulere og holde regnskap med seg selv og andre. - High Road Leadership; Beskrives med de som i sitt lederskap setter andre først og villig gir, uten først å tenke på hva en skal få igjen. Et verdifundamentert og tjenende lederskap. 2 Dette er ikke en enkel vei, og derfor peker Maxwell på fem veivisere som kan hjelpe til å finne veien i et uoversiktlig landskap: "#1 Stay on Kindness Street as long as possible. #2 Turn right on Forgiveness Avenue. #3 Avoid getting Even Alley because it is a dead end. #4 Climb to the top of the hill, for there you will see the high road. #5 Take it and stay on it; and if you lose your way, ask God for help." 3 Denne ukes blogg er den tjueførste av en lang rekke blogger hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken om relasjoner og relasjonsbygging; " Winning with people " fra John C. Maxwell. Dette kapittelet har tittelen: " The High Road Principle ." 4 Her følger 5 trekk 5 verdibevisst lederskap kan bety og gjøre en stor forskjell for oss i eget lederskap, teamet, organisasjonen eller virksomheten vi leder. # 1 – Verdibevisste ledere forstår at det er ikke hva som skjer med dem, men hva som skjer i dem som virkelig gjør en forskjell "High Road Leaders stay true to their core values and treat people according to them, not according to external circumstances. " 6 – John C. Maxwell Ting skjer rundt oss og vi kan lett presses i forhold til våre verdier. Er vi klare på våre kjerneverdier er vi bedre i stand til å møte det som kommer og presset vi kan møte i hverdangen. De blir det som skjer inne i oss viktigst, det som skjer rundt oss får mindre plass. Refleksjon: Har du et klart bilde av dine kjerneverdier så de kan hjelpe deg å styre når du presses eller utfordres, når det er krevende å tenke klart? # 2 – Verdibevisste ledere ser behov for nåde og raushet fra andre og viser derfor samme raushet til andre "We’re all human and make mistakes. People who take the high road recognize their humanness, know that they need to be extended grace, and are accordingly more likely to extend it to others. " 6 – John C. Maxwell Å se andres feil og mangler er vi gjerne langt bedre til enn å se våre egne. Det virker nærmest som om enkelte tenker de har viktig oppgave eller til og med en gave til å finne og påpeke andres feil og mangler. Akkurat det krever ikke mye, derimot er det å kjenne på egen menneskelighet og vise raushet og nåde mot andre langt mer krevende for oss. Refleksjon: Er det en kollega, en i teamet eller andre i virksomheten som kan trenge mer av raushet enn krav fra deg akkurat nå? # 3 – Verdibevisste ledere ser ikke på det som et offer, de har aktivt valgt tjenende lederskap "People wo take the high road don’t do so because no other roads are open to them. They do it as an act of will according to a desire to serve others." 7 Tjenende lederskap har sitt oppfinnelige utspring fra et ny-testamentlig, bibelsk perspektiv på ledelse. Det har blitt idealet for moderne lederskap etter århundrer med et ovenfra og ned lederskap. De som virkelig har skjønt og valgt det ser ikke på det som et offer, men heller som et naturlig uttrykk for å gi videre noe viktig de selv har blitt gitt. Refleksjon: I hvilken grad, på en skala fra 1-5, vil du beskrive din ledeskapsstil som tjenende? Eventuelt hva kan du gjøre før å løfte deg ett hakk? # 4 – Verdibevisste ledere setter en høyere standard for seg selv enn det andre forventer "When we conduct ourselves according to our highest standards, we are less likely to be defensive and take the low road when attacked by others. I say that because when you know you’ve done all you can do, you can let criticism roll of you back like rain. " 8 – John C. Maxwell Kritikk kan sette oss alle ut og påvirke oss dypt. Det kan påvirke oss så mye at vi forlater en god vei og de kjerneverdiene vi har satt som standard for oss selv og det vi ønsker å leve etter. Om vi setter, og ikke minst holder, en høy standard med våre reaksjoner andre ikke helt forventer kan det løfte vårt lederskap til nye høyder. Refleksjon: Hvordan er din reaksjon på kritikk? Preller det av eller preger det deg negativt på en måte som gjør at du forlater dine verdier? # 5 – Verdibevisste ledere får frem det beste i både seg selv og i andre "The high road is often not the easiest road, but it is the only one that leads to the highest level of living. " 9 – John C. Maxwell Det vil alltid være de som vil utnytte en situasjon hvor vi viser andre tillit og eventuelt utnytter det når vi jobber for å få frem det beste i folk. I følge Maxwell er det deres problem, og som en verdibevisst leder har en ikke gjengjeldelse eller sinne som redskap, men beveger seg heller videre og jobber med de som ønsker å utvikle seg selv i retning av sitt beste og vil nå sitt lederskapspotensiale. Refleksjon: Hvilke reaksjoner preger deg og ditt lederskap i møte med situasjoner og mennesker som du opplever krevende eller utfordrende? Det beste eller det verste? Det er tidligere publisert en rekke blogger med temaet «verdibevisst lederskap» her på Lederutvikling.no på bakgrunn av boken med samme tittel som dagens kapittel: «High Road Leadership» av John C. Maxwell. Du finner den første her , fra 21.05.24 og tolv uker frem til 06.08.24. Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her . Av Jon Løvland, 14.01.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2024) High Road Leadership: Bringing People Togheter in a World That Divides (s.19) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.23) 3 Ibid, (s.20) 4 Maxwell, John C. (2004) Winning with people: Discover the principles that work for you every time (s.217-227) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 5 Ibid, (s.221-225) 6 Ibid, (s.222) 7 Ibid, (s.223) 8 Ibid, (s.224) 9 Ibid, (s.225)
By Jon Løvland January 6, 2025
Vår reaksjon når andre lykkes sier mye om hvordan det står til med oss og sunnheten i våre relasjoner. Det å glede seg over andre og deres måloppnåelse kan for noen av oss sitte lenger inne enn hos andre. Samtidig tror jeg alle utfordres av misunnelse og sjalusi en gang i blant. "If most people were honest, they would admit to feelings of jealousy or envy when they witness others’ success – even when the people succeeding are close friends. " 1 – John C. Maxwell Jubel, feiring eller gledesutbrudd på andres vegne kan sitte langt inne om vi er disponert for eller har utviklet en usunn konkurransementalitet. Har det først satt seg kan det være krevende å gi slipp på eller bevege seg i retning av en sunnere tilnærming. Denne ukes blogg er den tjuende av en lang rekke blogger hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken om relasjoner og relasjonsbygging; " Winning with people " fra John C. Maxwell. Dette kapittelet har tittelen: " The Celebration Principle ." 2 Her følger 5 ting 3 du og jeg kan gjøre for å kjempe mot sjalusi eller misunnelse i møte med at andre lykkes.  # 1 – Innse at det ikke er en konkurranse "It’s impossible to do anything of real significance on your own. " 1 – John C. Maxwell For konkurransedrevne personer kan alt synes å være en konkurranse. Vi glemmer fort at vi som oftest for å oppnå være mål og drømmer er helt avhengig av menneskene rundt oss og deres bidrag. Med oppvekst som nummer 3 av 4 brødre ligger konkurranseinstinktet latent. Samtidig som vi strever med våre konkurranse-tanker er det oftest slik at de andre vi har i tankene ikke aner at de er med i en konkurranse. Refleksjon: Hvis det gjelder deg, er du klar til å jobbe med din usunne konkurranseholdning og se viktigheten av teamet og samarbeidet for å lykkes? # 2 – Feire når andre opplever å lykkes "Never steal another person’s thunder." 4 – John C. Maxwell Misunnelse og sjalusi kan spille oss mange puss, og noe av det dårligste det kan fremkalle i oss er å stjele andres ære eller ta glansen fra deres prestasjon. Maxwell trekker også frem poenget om at vi ikke må bruke vår standard eller mål for å vurdere andres måloppnåelse, men se på og feire de i henhold til deres egne mål og måloppnåelse. Refleksjon: Hvem kan du feire i dag for å trosse din tilbøyelighet til misunnelse eller sjalusi? # 3 – Feire andres fremgang når de ikke ser det selv Vi kan være så opptatt av sluttmålet av vi ikke legger merke til vår fremgang underveis. Når vi har det slik er det mest sannsynlig slik også for andre. Vi kan hjelpe de med motivasjon og heie de frem med å gi de oppmuntring og gode kommentarer underveis. Kanskje er det akkurat dette som skal til for at de setter ballen i mål. Refleksjon: Hvem kan du heie på i dag, som selv ikke ser sin egen stegvise fremgang? # 4 – Feire med de som står deg nær "The closer people are to you and the more important the relationship, the more you ought to celebrate. " 4 – John C. Maxwell Maxwell pekte under dette punktet for meg hvor viktig det er å feire med de som står oss nærmest. Det er gjerne lettere å feire måloppnåelse og ting vi er opptatt av og oppnår i arbeidssituasjoner, mens vi lett glemmer de som står oss nærmest og de viktigste seirene vi har i livet. Refleksjon: Hva kan du feire med dine nærmeste ? # 5 – Feire også din egen fremgang "The true test of relationship is not only how loyal we are when friends fail, but how thrilled we are when they succeed." 5 – John C. Maxwell Alt handler ikke om andre, vi må da virkelig feire oss selv når det er tid for det. Mange idrettsutøvere sier i intervju at de skal feire sin bragd før de igjen vender tilbake til trening mot nye mål. Vi trenger også å stoppe opp, feire og glede oss over egen måloppnåelse og fremgang uten at det trenger å gå til hodet på en. Refleksjon: Hvem av dine venner kan du invitere til å feire med deg, som ikke møter deg med misunnelse eller sjalusi, men vil glede seg med deg og sette pris på din fremgang og heie deg videre frem? Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her . Av Jon Løvland, 07.01.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2004) Winning with people: Discover the principles that work for you every time (s.213) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.208-216) 3 Ibid, (s.213-215) 4 Ibid, (s.214) 5 Ibid, (s.208)
By Jon Løvland December 31, 2024
Ved årets slutt er det tid for å se seg tilbake, reflektere over året som gikk og legge nye planer. Mange håp strekker seg nok igjen mot et nytt år når året er i ferd med å renne ut. Samtidig er ikke håp en holdbar plan som fungerer hverken i ledelse av seg selv, team, organisasjon eller virksomheter. For noen har det vært tidenes år med måloppnåelse, gode resultater og fremgang. Andre opplever året som det mest krevende på lenge med utfordringer for seg selv, i teamet, organisasjon eller virksomhet. Andre har kanskje opplevd å miste jobben, har mistet noen de var glad i, mens noen igjen har mistet tillit til mennesker som stod de nær etter ting som har skjedd. I året som gikk var det mange ting vi lærte, både om oss selv, om mennesker og om samfunnet rundt oss. Vi lærte mer om hva vi kunne gjøre noe med og om det som skjedde utenfor vår kontroll. Samtidig vet vi at det ennå er mye mer å lære og muligheter å se nærmere på i året som kommer. Om vi ikke lærer og utvikler oss, stagnerer vi. "Irrelevance is the gap between how quickly things change and how quickly you change. 1 " ― Carey Nieuwhof Jeg synes dette utsagnet fra Carey Nieuwhof er meget godt og illustrerende på hvordan det går om vi ikke tilpasser oss, finner nye veier og selv er i konstant forandring. Irrelevans. Utdatert. Slik har det alltid vært, og det er bare de organisasjoner og virksomheter som er villige til å endre seg og skifte kurs som har lykkes over tid, mens andre som sitter fast dør ut og forsvinner. Det viktigste er å ikke kaste bort mulighetene til forandring og utvikling inn i et nytt år og for all del ikke sitte så fast så vi opplever irrelevans. Det er viktig å ta seg tid ved inngangen til det nye året til å reflektere over situasjonen, stille spørsmål og sammen finne den veien vi skal gå. Vi har det i oss om vi tar tid til å lytte til hverandre og bruke tid sammen rundt dette. Det er avgjørende viktig å gjøre denne prosessen også i eget liv og rundt egne prioriteringer. Her er 5 punkt som kan hjelpe deg og ditt team til å gjøre dere klar for 2025 og klare til å ta noen modige steg i året som kommer. # 1 – Evaluér året som gikk Før du er godt igang med 2025 er det lurt å sette av tid til å se tilbake til året som gikk. Sammen med den informasjonen en da får kan en se fremover å legge planene for neste år. Her er noen spørsmål som kan hjelpe dere i prosessen, kanskje ved første teammøte, styremøte eller samling etter nyttår? Oppgave: 1. Hvilke mål satte vi oss for 2024? 2. Hva har vi oppnådd av de mål som ble satt, hva var måloppnåelsen vår i 2024? 3. Hva lærte vi om oss selv, som vi kan ta med oss videre inn i 2025? 4. Hva blir i 2025, hva er de konkrete planene for året? 5. Hva skal være hovedfokus for 2025 beskrevet med ett ord eller én setning. # 2 – Start ut riktig for å avslutte sterkt Noen starter 2025 med kun mer av det samme, i samme trend, med samme rutiner og akkurat de samme planene. Innerst inne er det en uro på at det ikke leder til ønskede resultater, men det er så vanskelig å komme ut av denne «onde sirkelen» en har kjørt seg fast i. Jeg har sett det i flere virksomheter, og kanskje enda mer i frivillig arbeid, at det er mange praktiske ting som skal løses når komiteer og styrer kommer sammen. For å bryte sirkelen er det derfor avgjørende å sette av minimum hele første møtet i teamet halvårlig til kun å dreie seg kun om målsetting, strategiarbeid og revisjon av planer for å nå dette. Refleksjon/oppgave: På bakgrunn av hva du kom frem til i punktet over med "hva blir" i 2025, konkrete planer og klarhet på hovedfokuset; Hva må dere endre, prioritere og jobbe med de neste 3-6 månedene? # 3 – Sørg for at du har noen som holder deg/dere ansvarlig Rundt nyttår er det høytid for nyttårsforsett, men for de fleste av oss tar det få dager før disse intensjonene ryker. Hvorfor er det slik? Et av de viktigste punktene i mange teorier og fra egen erfaring er mangelen på å bli holdt ansvarlig den aller viktigste grunnen. Uttalte og kommuniserte planer og mål har en helt annen effekt enn dokumenter som inneholder all verdens gode tanker og planer, men som er gjemt og glemt i en mappe i skrivebordet eller på PC’en. En av de beste løsningene for å holdes ansvarlig er å ha inne en 3. part, en som kommer utenfra, som ikke er midt oppi alle de daglige gjøremål, en som fra utsiden kan stille spørsmål og holde en ansvarlig på det en selv har sagt og planlagt. Refleksjon: Hvem holder deg ansvarlig for dine egne mål og planer? Og hvem holder dere ansvarlige som team i måloppnåelsen av de planer dere har for 2025? # 4 – Vær klar til å justere planene I det vi snur kalenderen til 2025 ser året som ligger foran meg ut til å bli et år hvor det starter tøft, men fort kan løsne og gi nye og spennende muligheter. Å gjøre justeringer i planene i en pause halvveis er ikke et nederlag, men heller en nødvendighet. Det gjøres i mange idretter og sammenhenger, både når det går godt og når ikke resultatene er som ønsket. I håndball har de i tillegg timeout som et redskap for å coache enkeltspillere, repetere noen viktige strategipunkter for laget eller bare få en pause for å bryte opp spillet i en krevende fase. "If someone is going down the wrong road, he doesn't need motivation to speed up. He needs to stop. 2 " ― John C. Maxwell1 Refleksjon: Hvilke tidspunkter har dere lagt inn for en "pauseprat" til å revidere planene, spesielt i året som kommer, i 2025? # 5 – Årets fokus-ord Jeg noterte ned fra et foredrag av John C. Maxwell, på en konferanse i Orlando tilbake i 2019, dette uttrykket: " Det du fokuserer på ekspanderer." Han fortalte i samme linje om en personlig rutine - å ha et ord for året. Dette ordet kom han frem til etter en tid med refleksjon og ettertanke. Og med fokus på dette ordet, så var hans erfaring gjennom over 20 år at det førte til at det ekspanderte og gav resultater over tid. Nå er tiden for å justere fokuset og stille seg inn på noe nytt. Mitt ord for 2025 er " byggmester/bygge" . Jeg vil sette det som mitt personlige ord og fokus for året som kommer. I refleksjonen under kan du jobbe med ditt. Refleksjon/oppgave: Hva er ditt personlige fokus-ord for 2025? Hva er ditt/teamets/organisasjonen/virksomhetens fokus-ord i 2025? Lederskapsutvikling ønsker sine følgere og lesere av bloggen et GODT NYTTÅR ! Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her . Av Jon Løvland, 31.12.24 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker (Første gang publisert 29.12.20, sist revidert 31.12.24) Kilde: 1 https://twitter.com/cnieuwhof/status/1215241854515630080 2 Maxwell, J. C. (2014). The 15 invaluable laws of growth.(s.53) Hachette Book Group, Inc, New York.
By Jon Løvland December 23, 2024
Etter tjuefire dager med venting i desember er det passende at denne bloggen om tålmodighet publiseres på selveste julaften. Temaet bygger videre på en rekke blogger med relasjonsbygging som en rød tråd, hvor vi har løftet frem mange viktige temaer. Tålmodighet kan for enkelte av oss være særdeles utfordrende, spesielt dette med vår tålmodighet i forhold til andre. Iblant kjennes det så evinnelig langsomt og unødig tungt å få med seg folk ombord, men allikevel er det ikke et alternativ å ta reisen alene. "Patience without connection – the relationship lacks energy. Connection without patience – the relationship lacks potential. Connection with patience – the connection has energy and potential ." 1 – John C. Maxwell Poenget fra Maxwell i sitatet over er at relasjonsbygging krever en stor dose tålmodighet, men også noe som kan forløse både energi, potensial og gi grunnlag for varige relasjoner. Min personlige erfaring med tålmodighet gjennom mange år har vært at jeg i møte med barn og ungdom har større tålmodighet for deres utvikling enn for voksnes, og langt større enn mitt forhold til egen situasjon og personlige utvikling. " For the friendship of two, the patience of one is necessary. " – Ukjent Denne ukes blogg er den nittende av en lang rekke refleksjoner hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken om relasjoner og relasjonsbygging; " Winning with people " fra John C. Maxwell. Dette kapittelet har tittelen: " The Patience Principle ." 2 Her følger 5 tips 3 du og jeg kan ta med i forhold til utvikling av og se viktigheten med tålmodighetens kunst. # 1 – Sett tålmodighet høyt, en viktig egenskap verdt å utvikle "In the long run, you will find patience with people is beneficial to you." 4 – John C. Maxwell " Tålmodighet er en dyd " - er nok et ordtak du har hørt. Det er en dyd viktig å utvikle, ikke for å se de raske resultater, men i følge Maxwell’s lange erfaring, så betaler det seg med god margin tilbake over tid og øker sjansene våre for verdifull relasjonsbygging. Refleksjon: Innenfor hvilket område må du det neste året utvikle din tålmodighet for å bedre dine ferdigheter med relasjonsbygging? # 2 – Forstå at det tar tid å bygge gode relasjoner " Relationships of any depth take time. Even in the best circumstances, such as when you have instant chemistry with another person, it still takes time to really build that relationship and make it strong. All god relationships take time ." 5 – John C. Maxwell Det finnes ikke noe slik som quick fix når det gjelder relasjonsbygging. Relasjoner må bygges og bygges grundig. Utvikles og bygges de grunt, så vil vi aldri nå inn og ned på dypet. Overfladiske relasjoner har aldri skapt reell verdi for noen av partene. Refleksjon: Hvilke relasjoner og mennesker vil du prioritere mer tid med i 2025? # 3 – Praktiser omvendt rolleforståelse "To develop patience, you need to appreciate how others think and be sensitive to how they feel ." 5 – John C. Maxwell Det er en viktig egenskap å kunne sette seg inn i andres sitasjon og forstå deres utgangspunkt og handlemønster. Det er lettere sagt enn gjort, men med å reflektere litt over egne behov og utgangspunkt kan det være lettere å sette seg inn i og forstå at andre både tenker, verdsetter og forstår ting annerledes enn oss selv. Refleksjon: Er du klar for litt selvrefleksjon for å bedre møte andre med forståelse og utvidet tålmodighet? # 4 – Innse at folk både har- og skaper problemer " When it comes to people, there is good news, and there is bad news. The good news is that some people in your life are going to be the source of your greatest joy. The bad news is that those same people may be the cause of your greatest problems ." 6 – John C. Maxwell Maxwell peker ut fra sin erfaring at det å bygge relasjoner må sees som en totalpakke. Det har både gode sider, men også de mer krevende utfordringene, gjerne fra samme person og relasjon. Han minner deg og meg på at vi alle, inklusive oss selv, har svakheter, vaner eller blindsoner som potensielt kan stå i veien for relasjonsbygging. Refleksjon: Har du opplevd å bygge relasjoner med en person som bare har positive eller bare negative sider. Hva kan det si om oss selv i møte med andre og vår relasjonsbygging? # 5 – Identifiser områder hvor folk trenger tålmodighet fra deg "If I can keep in mind that others are being patient with me in multiple areas, it helps me to remember to be patient with others." 7 – John C. Maxwell Det er slik at det finnes områder andre trenger tålmodighet fra oss. Samtidig trenger vi en stor dose tålmodighet fra andre. Vi kan like gjerne se oss selv i speilet med det det samme og anerkjenne de områdene andre må gi oss tålmodighet og overbærenhet om relasjonen skal holde, bygges og videreutvikles. Refleksjon: Har du bevissthet til de områder andre der hjemme, på jobben eller i fritiden må vise deg en stor grad av tålmodighet på? Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her . Lederskapsutvikling ønsker sine følgere og lesere av bloggen en velsignet GOD JUL ! Av Jon Løvland, 24.12.24 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2004) Winning with people: Discover the principles that work for you every time (s.201) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.198-207) 3 Ibid, (s.201-204) 4 Ibid, (s.201) 5 Ibid, (s.202) 6 Ibid, (s.203) 7 Ibid, (s.204)
By Jon Løvland December 16, 2024
Vi kan bruke dager, uker, måneder og år på å være uenige om ting og dra konflikter til det ytterste. 101 prosent prinsippet oppfordrer oss til å tenke helt annerledes og fokusere på det vi er enige om og gi det all vår oppmerksomhet. Det vil være en litt annen tilnærming enn det vi ofte tar, hvor vi ofte ser etter og finner alle ulikheter og det vi er uenige om. "Can I find common ground, and will I give it 100 percent of my effort?" 1 – John C. Maxwell Samtidig er det ikke alle saker, personer eller situasjoner som er verdt å bruke 101 prosent prinsippet på. Det kan være fordi det tar for mye tid, krefter, tenking eller på avgjørende områder bryter med verdier og målsetninger eller ikke gir ønskede resultater. Denne ukes blogg er den attende av en lang rekke refleksjoner hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken om relasjoner og relasjonsbygging; " Winning with people " av John C. Maxwell. Dette kapittelet har tittelen: " The 101 Percent Principle. " 2 Her følger 5 spørsmål 3 det kan være lurt å tenke over før en praktiserer 101 prosent prinsippet: # 1 – Er personen verdt engasjementet? " Every person has worth, but you cannot give every person the time and energy that the 101 Percent Principle requires ." 4 – John C. Maxwell La meg være like nøye som forfatteren med å si at alle mennesker er like verdifulle. Vi kan allikevel ikke gi alle mennesker samme oppmerksomhet og energi. Maxwell peker på familien som det første og viktigste. Det er så lett å glemme og nedprioritere i «alt det viktige» vi har fore. Det kan gå så langt at vi taper det viktigste til de mange ting som egentlig ikke er så viktige når alt kommer til alt. Når vi først går inn for å gi det 100% må det være viktig og samtidig veloverveid. Refleksjon: Hvem har du, utover familien og de nærmeste, som du ser det nødvendig og er villig til å benytte 101 prosent prinsippet på? # 2 – Er situasjonen verdt engasjementet? " Most situations where disagreements occur are short-term. In such cases, keep in mind that "this too shall pass." Let it go and save your energy for scenarios where your expenditures of time and attention will have long-term return . " 4 – John C. Maxwell Det kan være vanskelig å sorter hvilke situasjoner det er verdt å kjempe i eller å la gå. Erfaringen Maxwell deler, og noe vi nok alle har opplevd, er at ting som i øyeblikket er glødende etter en tid kjøler, mister sin kraft og løsner grepet på oss. Midt i situasjonene blir gjerne slike betraktninger kun teori og nærmest umulig å ta frem til egen bruk. Da kan vi trenge hjelp for å se klart. Refleksjon: Lar du situasjonen i øyeblikket prege deg så hardt at du mister av syne det langsiktige perspektivet på hva som er viktig og gir relasjonell avkastning? # 3 – Er saken verdt engasjementet? På samme måte som med situasjoner vil også opplevelsen av viktigheten i saker i noen tilfeller avta. Andre saker blir bare mer og mer klare at det er verdt å kjempe for. Det gjelder oftest saker som skraper ned på grunnfjellet av ens verdier og viktige prinsipper. Refleksjon: Er sakene du kjemper for verdt kampen i det lange løp, eller er det fare for at kampene fylles med en porsjon prestisje, ærekjærhet eller helt enkelt god gammeldags stahet? # 4 – Er avkastningen verdt investeringen? Ikke alle vil skjønne dine valg og prioriteringer i livet. Noen vil riste på hodet og muligens kommentere hva vi burde valgt og hva vi skulle ha gjort. Usikkerhet vil alltid prege investeringer i finans, og på sammen måte vil våre investeringer i relasjoner være høyst usikre. Tidsbruk og krefter inn i andre mennesker og relasjoner gir ikke alltid den avkastninger på investert innsats vi håper på eller skulle ønske. Kjenner du investeringen er både riktig og viktig, så gi det uansett dine 100%! Refleksjon: Tenk gjennom dine relasjoner og investeringer; Hvilke(n) relasjon er det spesielt viktig for deg å følge opp og investere i det kommende året? # 5 – Er du klar til å gjøre det beste ut av situasjonen? "The happiest people don’t necessarily have the best of everything. They make the best of everything ." 5 – John C. Maxwell Sitatet fra Maxwell peker på et viktig moment: Ansvaret som ligger på oss selv i hvordan vi møter det som kommer i vår vei. Vi kan gjerne gjøre oss selv til offer og peke på alle andre, men de som lykkes på dette området er de som snur til det beste det som hender med de. Jeg tenker spesielt på én som på en utrolig og forbilledlig måte har snudd en negativ situasjon til noe med positivt innhold. Refleksjon: Tar du selv tak i det som skjer i situasjoner og snur det til det beste? Hvis ikke, hva kan du ta med deg fra dagens blogg for å snu litt på det og ta mer ansvar selv for dine relasjoner og situasjoner du kommer opp i? Kjøp gjerne boken, fysisk, digitalt eller lydbok og gå gjennom den du også. Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre som kan gjøre seg nytte av dette. Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her . Av Jon Løvland, 17.12.24 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2004) Winning with people: Discover the principles that work for you every time (s.188) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.188-197) 3 Ibid, (s.192-194) 4 Ibid, (s.193) 5 Ibid, (s.195)
By Jon Løvland December 8, 2024
Dersom du tenker tilbake på dine relasjoner hittil i livet vil du legge merke til at noen har vært av kort varighet. Andre har vart lenge og varer gjerne den dag i dag. Noen kommer inn i vårt liv i kortere perioder og vi ser de aldri igjen. Andre holder vi kontakten med i årevis, selv om det i en årrekke kun har vært i form av en så enkel ting som en årlig julehilsen eller enda mer sporadisk enn det. Endringer i relasjoner kan ofte smerte, men det er viktig å erkjenne at vi alle er underveis og at ting vil endre seg gjennom livet. " The nature and purpose of the relationship will determine the energy and time needed to cultivate it." 1) – John C. Maxwell Om relasjoner vil vare eller ikke er basert på flere ting i livet. Noen er der for en sesong, under studier, gjennom engasjement i organisasjoner eller frivillig arbeid. For en klar hensikt eller knyttet til felles verdier, visjoner, engasjement eller oppgaver i felles sak. Andre kan være livslange og livsviktige relasjoner for oss, verdt å pleie og kultivere, år etter år. Så vet vi at relasjoner ikke fungerer uten hardt arbeid og at det krever aktiv kultivering fra alle parter. Én ting er å vite det, en annen ting er å gjøre noe med det i praksis. Har kan vi alle trenge litt input. Denne ukes blogg er den syttende av en lang rekke refleksjoner hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken; " Winning with people " fra John C. Maxwell. Dette kapittelet har tittelen: " The Gardening Principle. " 2) Her følger 5 måter 3) å kultivere relasjonene våre så de gjensidig styrkes og varer. # 1 – Dedikasjon " Deep commitment to the relationship is one of the greatest assets a married couple can have. But it’s also a characteristic of all deep relationships ." 4) – John C. Maxwell Dedikasjon handler om å være helhjertet og viet til noe, slik som til sin ektefelle. Ryker dedikasjonen, ryker forholdet. Dedikasjon handler om et daglig valg om forpliktelse og tilhørighet. Det gjelder også i teamet, i organisasjonen eller virksomheten. Ryker dedikasjon, er det kort tid før relasjonene svikter. Refleksjon: Har du rett dedikasjon til de viktige personene og avgjørende relasjonene i ditt liv? # 2 – Kommunikasjon Det finnes ikke relasjoner uten at kommunikasjon har en bærende rolle. Samtidig er kommunikasjon så vanskelig at det er akkurat dette som gjør at relasjoner kan ryke. Profesjonelt eller privat. Samtidig handler ikke kommunikasjon om å bli enige, men om å uttrykke og forstå hverandre slik at relasjoner kan bygges sterke og gjøres bærekraftige. Refleksjon: Er din kommunikasjon slik at den bygger opp og løfter relasjonene til vekst og utvikling? # 3 – Vennskap Vennskap er avgjørende for at vi skal fungere godt og holde oss sunne som mennesker. Kultiveres ikke relasjoner og vennskap vil vi til sist stå alene tilbake. Det er også viktig å bygge nye relasjoner og vennskap på nye steder, jobber, team og endrede situasjoner gjennom livet. Refleksjon: Har du venner rundt deg der du er i dag? Noen som følger med deg og ser deg, både når det er bra eller ikke fullt så bra? # 4 – Minner "I believe that shared memories are a wonderful source of connection and bonding for people." 5) – John C. Maxwell Hvis en først begynner å mimre vil det komme indre bilder om folk som har betydd mye for oss. Inntrykk fra mennesker som har hatt en helt spesiell betydning og lært oss mye gjennom sitt liv og praksis. Jeg må også erkjenne at minner kan være såre, der hvor det ikke fungerte. Refleksjon: Hva er ditt beste minne i forhold til relasjonsbygging? Den som kultiverte relasjonen til deg? Eller en du har betydd noe helt spesielt for? # 5 – Vekst Vekst er alltid det beste og sikreste i forhold til å utvikle seg ta nye steg. Ulik vekst og utvikling kan gå svært bra om en gjensidig heier på hverandre og viser respekt for valg og verdier, talenter og bruk av de evner en har. Det kan også lede til at en vokser fra hverandre og at relasjonene kjøles, blir fjernere eller tapes helt. Refleksjon: Hvilke steg kan du ta for å vokse i din rolle, kultivere og løfte de andre rundt deg? Kjøp gjerne boken, fysisk, digitalt eller lydbok og gå gjennom den du også. Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre som kan gjøre seg nytte av dette. Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her . Av Jon Løvland, 10.12.24 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1) Maxwell, John C. (2004) Winning with people: Discover the principles that work for you every time (s.180) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2) Ibid, (s.177-187) 3) Ibid, (s.183-185) 4) Ibid, (s.183) 5) Ibid, (s.185)
More Posts
Share by: