Motgang – en katalysator for læring

Motgang har et stort potensiale. Enten til å slå oss ut eller å tilføre oss læring, innsikt og en ny horisont av muligheter. Vi skriver alle på historien om vårt liv og vi kan forme den selv eller la andre skrive den i forhold til hvordan vi møter motgang. Potensialet i historien vi skriver, i møte med motstand i liv og lederskap, er håpet om at det vil lykkes for oss. 


"Adversity is everyone’s, but the story you write with your life is yours alone."– John C. Maxwell

 

Hva vi gjør med motgangen er vår egen beslutning. Motgang uten at vi vokser på det er slett ikke oppmuntrende, heller deprimerende. Det kan komme noe godt ut av det, eller det kan gjøre oss bitre, føre til at vi inntar offerrollen eller gjøre oss fulle av motløshet. I møte med dette temaet kan det passe å gjengi en bønn om velsignelse over ditt liv, med perspektiv på at du kan ha en større innflytelse enn du i dag selv ser i din travle hverdag;


"Må Gud velsigne deg med uro ved for lettvinte svar, halve sannheter og overfladiske relasjoner, så du kan leve med et rent hjerte.

Må Gud velsigne deg med vrede over urettferdighet, undertrykkelse og utnyttelse av mennesker, så du kan arbeide for rettferd, likhet og fred.

Må Gud velsigne deg med tårer for dem som lider av hungersnød, utstøtelse, krig og forfølgelse, så du kan rekke ut din hånd for å trøste dem og vende deres smerte til glede.

Og må Gud velsigne deg med den dristige tanke at du er med på å gjøre en forskjell i verden så du kan gjøre det andre mener er umulig."– Ukjent forfatter


Dette er den åttende av totalt tretten ukers reise gjennom boken "Sometimes you win, sometimes you learn". "Adversity: The Catalyst for Learning"2 er dagens kapittel og danner refleksjonsgrunnlaget for ukens blogg. Her er 5 betrakningerom temaet "motgang" til videre ettertanke. Hva kan du ta med deg fra dette?


# 1 – Motgang introduserer oss til oss selv, om vi da ønsker å kjenne på det


"Adversity is an opportunity for self-discovery."– John C. Maxwell


Hvordan vi møter motgang sier mye om oss som personer. Spørsmålet er om vi ønsker å lytte til hva det sier og hva et ærlige innoverblikk har å si oss. Vi har alternativ som Maxwell peker på: "Gjemme oss, bygge opp vegger, lukke øynene, løpe fra det eller medisinere seg eller gjør hva som helst for å unngå sannheten i situasjonen."133 Eller vi kan opplyses og ta det med i vår videreutvikling.

Refleksjon: 

Hva er din standard reaksjon i møte med motstand?

 

# 2 – Motgang er en bedre lærer enn suksess, hvis vi er villig til å lære fra motgangen


"I walked a mile with pleasure: She chatted all the way but left me none the wiser with all she had to say. I walked a mile with sorrow; And never a word said she, but oh the things I learned from her, when sorrow walked with me." Robert Browning Hamilton


Refleksjon: 

Er du åpen til å lære fra motgangen, nederlagene og sårene som har rammet deg i ditt liv?


# 3 – Motgang åpner dører for nye muligheter, hvis vi ønsker å ta til oss læring fra det

Gjennom motgang kan dører åpnes og muligheter komme til syne, det vi ikke så før vi gikk gjennom det. Som nevnt kan motgang slå oss ut, men om vi forsøker å se etter muligheter kan det åpnes for nye muligheter rett foran øynene på oss.

Refleksjon: 

Lar du motgang slå deg ned og ut, eller ser du motgangen som en vei til nye muligheter?


# 4 – Motgang kan gi signal om at en kommende positiv overgang, hvis vi responderer riktig på signalene

Det er mange historier om folk i organisasjons- eller næringsliv som har opplevd smerten over konkurs eller uoverstigelig motgang i livet. Allikevel er dette startpunktet de refererer til på vei inn i å lykkes på et helt annet nivå eller nådd mål som ikke engang var på radaren midt i denne motgangen.


"Let a person rejoice when he is confronted with obstacles, for it means that he has reached the end of some particular line of indifference or folly, and is now called upon to summon up all his energy and intelligence in order to extricate himself, and to find a better way; that the powers within him are crying out for greater freedom, for enlarged exercise and scope."– James Allen

 

Refleksjon: 

Reflekter over din respons i møte med tidligere motgang. I hvilken grad åpnet den for nye muligheter? Hva har du lært av dette?


# 5 – Motgang kommer med både profitt og smerte, hvis vi forventer det og planlegger for det


"You will never win the gold without hurting."– Bob Richards


Superstjerner og idrettsstjerner vi hører fra i intervju med etter en sølv- eller bronsemedalje er ofte med en skuffet utøver i bildet. Det er liksom bare gullet som betyr noe, det å vinne. For å nå til gullet har det hatt en høy pris og de har gått gjennom et tonn med motgang. Allikevel legger de inn mer innsats og trening for å nå sine nye mål. All suksess har en høy pris og det er noe som kan utfordre oss i vårt liv og vår lederskapsutvikling. 

Refleksjon: 

Er du villig til å betale prisen for å lykkes med det du ønsker mest av alt i ditt liv?


Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre som kan gjøre seg nytte av dette.


Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.


Av Jon Løvland, 26.12.23

Kilde: 

1Maxwell, John C. (2013) Sometimes you win – sometimes you learn, (s.142) Hachette Book Group, Inc, New York, USA

2 Ibid, (s.127-142)

3 Ibid, (s.132-140)

4 Ibid, (s.132)

5 Ibid, (s.138)

6 Ibid, (s.140)

By Jon Løvland April 21, 2025
Influensere er vi blitt kjent med som konsept og har konkrete navn og personer vi forbinder med disse. Innflytelsesrike personer er slett ikke nytt, men å ha det som hobby eller full tids engasjement med en influenser-tittel knyttet til sitt navn og med hele verden som mulig nedslagsområde er et nyere fenomen. Denne statusen kan til og med oppnås fra jente- eller gutterommet selv med enkle midler om bare ideen er god nok. " Everyone has the potential to multiply influence by developing and reproducing leaders. Mentoring and developing their leadership potential really can make a huge difference – for your organization, for your people, and for you ." 1 – John C. Maxwell Innflytelsesrike ledere er heller ikke nytt. John C. Maxwell, forfatteren av boken jeg har reflektert over disse ti ukene, er for meg én av disse. Det imponerende med hans lederskap er at han sier det eksister for å utruste andre som igjen multipliserer det til andre. Og han viser det og lever det ut gjennom sitt team og til oss femtiseks tusen sertifiserte coacher over hele verden og ikke minst til deg som leser bøkene selv eller blir akkurat nå blir influert gjennom ukens blogg. Spørsmålet som alltid følger oss er hva vi gjør med vår innflytelse og vårt lederskap; Til egen vinning eller til å utruste andre og multiplisere det med å gi det videre til andre. Denne ukens blogg er den siste av ti uker hvor vi går i dypet på dette med lederskap og innflytelse. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; " Becoming a Person of Influence " av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: " A Person of Influence Empowers People ." 2 Her følger 5 stadier 3 - fra laveste til høyest. Vi kan bevege oss fra et lederskap i vedlikeholds modus til et lederskap som aktivt multipliserer innflytelsesrike ledere. Hvor vil du være? # 1 – Kaos-stadiet " About 20 percent of all leaders live on the lowest level of the development process. They are not doing anything to develop people in their organization, and as a result, their attrition rate is off the charts. They can’t seem to keep anyone they recruit. " 4 – John C. Maxwell Maxwell gir med sitateten treffende situasjonsbeskrivelse av det laveste nivået – at alt handler om å stresse rundt for å finne en erstatter for de som fortløpende slutter på grunn av alt kaoset som eksisterer i kjølvannet av enn leder på dette nivået. Eneste garanti her er høy turnover-rate. Refleksjon: På en skala fra 1-10, hvor 10 er best, hvor godt klarer du å holde på folkene du har rekruttert til teamet, organisasjonen eller din virksomhet? # 2 – Overlevelses-stadiet " In survival mode leaders do nothing to develop their people, but do manage to keep the people they have. About 50 percent of all organizational leaders function this way." 5 – John C. Maxwell I følge Maxwell er kjennetegnet på dette steget at ansatte er misfornøyd og at ingen utvikler seg til i nærheten av sitt potensiale. Og kanskje det verste er at det ikke eksistere noe fremtidshåp. Jeg måtte tenke tilbake til alle mine arbeidsgivere og kunne gjenkjenne hele spekteret av holdninger – fra det aller beste til mindre godt. Slik vil det være, men alle fortjener å bli ledet vell! Refleksjon: Hvis du tenker godt etter - kjenner du igjen dette fra noen av de stedene du har jobbet? Hva var kjennetegnet på det og hvordan påvirket det deg? # 3 – Hevert-stadiet " About 10 percent of all leaders work to developing their people into better leaders, but they neglect to build their relationships with their people. As a result, their potential leader leave the organization to pursue other opportunities ." 5 – John C. Maxwell Jeg har ved mange anledninger gjort meg nytte av dette fysiske hevert-prinsippet. Maxwell bruker dette begrepet mer billedlig om at gode ledere nærmest trekkes over i mer spennende utfordringer med hjelp av en slags hevertvirkning. Utvikler vi ikke relasjoner og utvikler folkene våre vil de løftes over kanten og inn i nye og spennende utfordringer. Refleksjon: Er dine medarbeidere i ferd med å bli trukket videre i et vakuumet av manglende relasjonsbygging og verbalt uttrykk fra sin leder av hvor viktige de er for organisasjonen? # 4 – Synergi-stadiet " An organization on the synergy level has great morale and high job satisfaction. Everyone benefits. Only about 19 percent of all leaders reach this level, but those who do are often considered the very best there are ." 5 – John C. Maxwell Tar vi med oss punktene over hvor vi oppnår å bygge sterke relasjoner og utvikle gode ledere som når sitt potensiale, da skjer det i følge Maxwell noe spesielt. En synergi som er større i sum enn de enkelte faktorene alene. Dette skjer i en samhandling som skaper energi, fremgang og momentum til å bevege tingene i rett retning. Refleksjon: I hvilken grad er synergi-stadiet en integrert del av din organisasjonskultur i dag? # 5 – Innflytelses-stadiet " Only about 1 percent of all leaders make it to this level, but the ones who do are able to tap into almost limitless growth and influence potential. A handful of leaders continually functioning on the significance level can make an impact on the world ." 6 – John C. Maxwell Jeg husker Maxwell en gang fortalte om hvorfor han begynte å skrive bøker. Han sa det var fordi en annen forfatter en gang hadde sagt at det var en måte han kunne ha innflytelse på, langt utover de menneskene han noen gang kunne møte personlig. En slik tankegang preger dette steget. Refleksjon: Kjenner du noen på innflytelses-nivået som kan være til inspirasjon og kan være en rollemodell å strekke seg etter? Og hvilke ambisjoner har du? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 22.04.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (1997) Becoming a Person of Influence: How to Positively Impact the Lives of Others (s.198) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.195-206) 3 Ibid, (s.201-203) 4 Ibid, (s.201) 5 Ibid, (s.202) 6 Ibid, (s.203)
By Jon Løvland April 14, 2025
Lederskap kan i ytterpunktene preges av maktbruk på den ene siden til bruk av sin autoritet på den andre siden. Makt og autoritet kan i utgangspunktet høres likt ut, men her ligger det en forskjell. Spennet mellom utøvelse med makt ut fra sin posisjon og ofte et destruktivt lederskap på den ene siden, til et lederskap med bruk av sin autoritet til å utruste andre. Et utrustende lederskap andre ønsker å følge. " Simply defined, empowering is giving your influence to others for the purpose of personal and organizational growth ." 1 – John C. Maxwell Maxwell uttrykker at en av de viktigste grunnene til at vi ikke utruster andre ligger i at vi er usikre. Usikre på hva som skjer når de vi jobber med opplever vekst, utvikler seg og tar modige steg. For å utruste og løfte andre i deres lederskap kreves det derfor trygghet på seg selv og egen lederrolle, samtidig som vi har nødvendig tillit til og tro på de vi skal utruste og gi vår autoritet til. " When you empower people, you’re not influencing just them; you’re influencing all the people they influence. " 1 – John C. Maxwell Denne ukens blogg er den niende av ti uker hvor vi går i dypet på dette med lederskap og innflytelse. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; «Becoming a Person of Influence» av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: «A Person of Influence Empowers People.» 2 Her følger 5 punkt 3 vi kan følge i vårt arbeid med å utruste andre så de i større grad vil nå sitt potensial. # 1 – Vær selv en modell " Even people with knowledge, skill and desire need to know what’s expected of them, and the best way to inform them is to show them. People do what people see. " 4 – John C. Maxwell De du ønsker å utruste og lære opp trenger forbilder. Vi har så lett for å se til alle andre, men vi må selv være forbilder og ta de vi har under vingene med i arbeid og oppgaver for å dele både erfaringer og læring. På den måten vil de kjenne hva som skal til og hva som forventes. Refleksjon: Driver du mest med prat og teoretisk opplæring eller er du selv en modell og tar folk med deg i læreprosessene? # 2 – Gi de lov til å lykkes " Once people recognize that you genuinely want to see them succeed and are committed to helping them, they will begin to believe they can accomplish what you give them to do ." 5 – John C. Maxwell For at de skal lykkes peker Maxwell på at vi må både kommuniserer forventningene, sette ord på at vi har tillit til de og følge opp på en god måte gjennom prosessen. En utfordring noen ledere møter og opplever krevende i prosessen er når de som er under trening går forbi og blir dyktigere enn lederne selv. Da fremkalles lederens dypeste verdier. For en sunn leder er det et høydepunkt. Refleksjon: Har du en sunn innstilling som gjør at du gleder deg over andres fremgang, også når de blir dyktigere på ting enn deg selv? # 3 – Gi videre din autoritet "As you begin to empower your people, give them challenges you know they can rise to meet and conquer. It will make them confident and give them a chance to try out their new authority and learn to use it wisely." 6 – John C. Maxwell Maxwell påpeker at det sentrale i vår utrustning av andre er prosessen med å overføre vår autoritet og innflytelse til de vi utvikler og er mentor for. Dette ligger på et helt annet plan enn kun en arbeidsfordeling for å få arbeid gjort, men utrustning som gjør at de vokse med oppgaver og tar ansvar som resulterer i en multipliserende effekt. Refleksjon: Driver du kun med arbeidsfordeling eller med reell utrustning og overføring av autoritet? # 4 – Vis din tillit i det offentlige rom "When you first transfer authority to the people you empower, you need to tell them that you believe in them, and you need to do it publicly. Public recognition lets the, know that you believe they will succeed. " 6 – John C. Maxwell Jeg kan huske hvordan jeg opplevde når min mentor offentlig gjorde det klart at jeg fra et gitt tidspunkt skulle følge opp og ta videre arbeidet vi hadde startet ut med strategisk organisasjonsutvikling for en organisasjon jeg jobbet for. Han delte sin autoritet med meg og gav meg en plattform å stå på. Det gjorde noe med meg og mitt ønske om å lykkes og i tillegg gi alt for å ikke skuffe min mentor. Refleksjon: Er det en godt bevart hemmelighet eller gir du uttrykk i det åpne rom for din tillit og tro på den du utvikler og jobber med? # 5 – Slipp de og la de fortsette på egenhånd "No matter who you are working to empower – your employees, children, colleagues, or spouse – your ultimate aim should be to release them to make good decisions and succeed on their own. And that means giving them as much freedom as possible as soon as they are ready for it." 7 – John C. Maxwell Skal vi lykkes må ansvar og myndighet må gå hånd i hånd. Målet på sikt må være at de vi utruster får både ansvar og myndighet til å løse oppgavene og kun kommer tilbake til oss om de trenger hjelp eller råd underveis. At de kan kjøre på så lenge de opererer innenfor visjon, strategi og budsjett. Refleksjon: Gir du videre både ansvar og myndighet? Slipper du fri de du jobber med så de kan fly og lykkes på egenhånd, eller holder du de fast og begrenser utviklingen? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 15.04.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (1997) Becoming a Person of Influence: How to Positively Impact the Lives of Others (s.178) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.173-191) 3 Ibid, (s. 183-188) 4 Ibid, (s. 183) 5 Ibid, (s.185) 6 Ibid, (s.186) 7 Ibid, (s.187)
By Jon Løvland April 6, 2025
Alle som leder noe eller har ambisjoner om å lede andre er helt avhengig av sin innflytelse. Innflytelsen er ikke en konstant enhet og må derfor jobbes med til alle tider. Både i forhold til enkeltpersoner, i teamet, organisasjonen eller virksomheten. Grunnmuren å bygge på for sin innflytelse og verdibevisste lederskap er i hvilken grad vi verdsetter andre. "You can connect with people and lead them only if you value them ." 1 – John C. Maxwell Dynamikken og mulighetene som ligger i relasjonsbygging og samhandling med andre overgår langt det vi kan gjøre eller få til på egenhånd. Jeg vet at jeg ofte har glemt og fortsatt glemmer meg bort i dette. Det til tross for at jeg har sett hvor mye en kan få til om en involverer og bygger teamet rundt seg. Her kreves det økte investeringer og godt byggearbeid for å lykkes. "No one ever achieves alone what he can do when partnering with others ." 2 – John C. Maxwell Denne ukens blogg er den åttende av ti uker hvor vi går i dypet på dette med lederskap og innflytelse. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; " Becoming a Person of Influence " av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: " A Person of Influence Connects With People. " 3 Her følger 5 byggeklosser 4 i arbeidet med å bygge relasjoner og øke sin innflytelse. # 1 – Ikke ta andre rundt deg for gitt " You can’t take people for granted for any length of time before your leadership begins to fall apart. And you won’t be able to connect with them ." 5 – John C. Maxwell Det er fort gjort å komme inn i det vante og ikke i tilstrekkelig grad være oppmerksom på behovene de vi leder har for å bli sett og verdsatt. Får det utvikle seg lenge kan det gå så langt at vi til slutt tar de for gitt og vår innflytelse med det minker i stedet for å øke. Refleksjon: Har du glemt deg bort og endt opp på et sted hvor du tar folkene rundt deg for gitt? # 2 – Se etter felles verdier " Once you make it a regular practice to look for common ground with others, you’ll find that you can talk to just about anybody and meet them where they are. And when you do that, you can make a connection ." 6 – John C. Maxwell For å finne felles grunn og felles verdier krever det lytteferdigheter. Du han gå tilbake til bloggen på kapittel 4 for å repetere det. Lytter vi godt finner vi frem til både motivasjon, interesser, lidenskap og karakter. Motgang eller stress kan ofte fremkalle de sanne verdiene og holdningene som ligger dypest i oss. Refleksjon: I hvilken grad kan du snakke med alle og hvor villig er du til å finne frem til felles verdier med og gjennom din relasjonsbygging? # 3 – Let etter nøkkelen inn til den andre "Everybody has a key to his or her life. All you need to do is to find it ." 7 – John C. Maxwell Maxwell gir oss et par tips med på veien til å finne nøkkelen til andre i teamet, virksomheten eller organisasjonen. Det ene er å se sporene de har satt og hva de har fått til i livet til nå. Det andre er å legge merke til ambisjonene og hva de trekkes i retning av fremover. Om vi lykkes med å finne nøkkelen inn er det utrolig viktig at vi ikke bruker dette til egen vinning, men kun til deres beste for å hjelpe, løfte og bygge de videre. Refleksjon: Hvor oppmerksom er du, og hvor bevisst leter du etter nøkkelen som passer for å låse opp nye forbindelser, bygge relasjoner og hjelpe andre videre? # 4 – Kommuniser både fra og med hjertet " As you communicate with others to build communications with them, share from your heart and be yourself. " 2 – John C. Maxwell Reell relasjonsbygging fordrer ekthet og villighet til å dele fra og med hjertet. Ekthet betyr å være seg selv i både opp- og nedturer, gjennom seirer og nederlag. Hjertespråk leverer et nivå i relasjonsbyggingen som overfladiskhet og skuespill aldri vil kunne bygge. Refleksjon: I hvilken grad deler og bygger du relasjoner fra og med hjertet? # 5 – Først når relasjonen er etablert starter reisen " If you want to influence others, and you desire to get them moving in the right direction, you must connect with them before you try to take them anywhere ." 8 – John C. Maxwell Maxwell peker på at posisjonell innflytelse er det laveste nivået har som leder. Det har ikke i seg en kraft til å få folk med eller gi andre lyst til å følge oss noe sted. Først når en kommer videre til en relasjonell innflytelse starter reisen. Kun da går reisen videre med å bygge tillit, investere i relasjonen og skape en forbindelser som gjør reisen verdt for alle. Refleksjon: Er du klar til å investere så mye i relasjonen at andre kjenenr seg trygge på deg som «reise-leder?» Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 08.04.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (1997) Becoming a Person of Influence: How to Positively Impact the Lives of Others (s.163) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.169) 3 Ibid, (s. 157-172) 4 Ibid, (s. 162-171) 5 Ibid, (s.162) 6 Ibid, (s.166) 7 Ibid, (s.168) 8 Ibid, (s.170)
By Jon Løvland March 31, 2025
Til ukens blogg falt jeg for bildet i illustrasjonen med en los ombord, side om side med skipets styrmann. Det er ikke slik at styrmannen ikke er i stand til å føre båten, men i enkelte situasjoner og farvann er det nødvendig med en kjentmann ombord. Slik som de har krav til en los ombord, på samme måte skulle vi vært pålagt å ha noen ved sin side når vi går gjennom krevende tider og stormfulle farvann i livet. Det å ha en mentor eller en kjentmann som har gått veien før, en du kan kalle opp «på broen» når det er krevende og situasjonen ikke er til å hanskes med alene, det er en stor og verdifull gave i livet. " When you are navigating for others, remember that they can’t make the whole trip in a day ." 1 – John C. Maxwell Selv har jeg ved flere anledninger i høst og vinter ringt opp, samtalt med og drøftet ting og situasjoner med min mentor, ting som ikke var lette å hanskes med alene og hvor jeg kjente meg for liten i møte med det som stod foran. En innflytelsesrik leder og en dyktig mentor, med den nødvendige tilliten, er i de situasjonene gull verd for å løfte og hjelpe en å få øye på det store bildet. Hjelp til å lose trygt i havn, slik losen bistår styrmannen, uten at styrmannen taper ansikt eller på noen måte kjenner seg nedverdiget av det. Denne ukens blogg er den sjuende av ti uker hvor vi går i dypet på dette med lederskap og innflytelse. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; " Becoming a Person of Influence " av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: " A Person of Influence Navigates For Other People ." 2 Her følger 5 fakta 3 om å navigere i møte med problemer og utfordringer i hverdagen for personer, team, virksomheter eller organisasjoner. # 1 – En navigatør planlegger for reisen på forhånd " As people’s leader and mentor, you have been through and gained insights they have not yet developed. You have the ability to prepare them for what they are going to face. If you don’t, you’re not helping them the way you should, and you are no longer performing one of your most important functions as a leader ." 4 – John C. Maxwell Det finnes en fin balanse mellom å si ting og gripe inn, og det å la de en leder få prøve seg og gjøre egne erfaringer. Maxwell løfter i dette kapittelet frem viktigheten som leder det å forberede og utruste de med gode lederskapsprinsipper for sin egen reise. Vi oppfordres til å bruke muligheten til å utruste og istandsette andre. Refleksjon: Er du aktiv eller passiv med å utruste de du leder og har ansvar for i teamet, virksomheten eller organisasjonen din? # 2 – Alle har problemer " As you mentor people and help them grow, you may find that they expect to someday reach a point in their lives when their problems disappear. But they need to realize that everybody has problems ." 5 – John C. Maxwell En skulle tro at når en blir godt voksen og har jobbet seg gjennom flere jobber, organisasjoner og situasjoner, så er problemene borte og ting blir lett. Det er hverken Maxwell’s eller min egen erfaring. Utfordringer kommer i alle varianter fra jobb, familie, helseutfordringer, relasjoner, finanser, stress, frykt eller andre ting. Det går ikke over, men vi kan lærer oss å takle og jobbe oss gjennom det. Mange av de som er eldre og har gått foran oss har mye å dele, men slik er det ikke alltid. Jeg hører ofte Maxwell referere til at alder og visdom ikke alltid følges ad. Noen ganger kommer alderen alene.... Refleksjon: Hva er din default reaksjon og handlemønster i møte med utfordringer og problemer? # 3 – De som lykkes har flere problemer enn de som ikke lykkes "The higher people go - personally and professionally - the more complicated life gets ." 6 – John C. Maxwell Maxwell peker på en misforståelse hvor vi lett kan tenke at de som lykkes har hatt det enkelt eller har oppnådd det de har gjort fordi de ikke møtte hverken motstand eller problemer. Sannheten er at de ikke har vært uten motstand, men at de har klart å jobbe seg gjennom det, overvunnet utfordringene og at de sammen med sitt team og gode medarbeidere har forsert hindringene de møtte underveis. Refleksjon: Stemmer det for deg, og i hvilken grad har du selv opplevd økt kompleksitet og heller mer problemer og utfordringer når du opplevde suksess i livet? # 4 – Penger alene løser ikke alle problemer " A faulty belief is that money solves all problems. The opposite is actually true – people with money tend to be less content and have additional problems ." 6 – John C. Maxwell Hadde jeg bare hatt.... er det nok mange av oss som har tenkt opp gjennom livet. Det merkelige er at når en har mer av penger og ressurser, så er det ikke nødvendigvis slik at de tankene forsvinner. Mye vil ha mer, heter det i et ordtak, og det har lett for å sette oss ut av spill og spille våre verdier et puss. Maxwell peker i boken på et viktig prinsipp i det at penger aldri kan erstatte de grunnleggende ferdighetene med problemløsning vi alle må lære oss. Refleksjon: Tenker du at penger vil løse alle problemer, eller fokuserer du å utvikle dine problemløsning-ferdigheter? # 5 – Problemer gir deg muligheter for vekst " As you look ahead and help people, realize that while problems can cause pain, they also provide an excellent opportunity for growth ." 7 – John C. Maxwell Midt i problemer og vanskeligheter er det få som klarer å se, og ihvertfall ikke klarer å glede seg over at motgang også leder til vekst og utvikling. Derfor er det viktig for oss, som ledere og mentorer i møte med andre, at vi kan peke på dette og oppmuntre de rundt oss. Det kan på sikt hjelpe de og være til hjelp for mange. Refleksjon: Hvilken situasjon har du vært gjennom og hva lærte motgangen deg som du kan dele med andre? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 01.04.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (1997) Becoming a Person of Influence: How to Positively Impact the Lives of Others (s.151) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.137-156) 3 Ibid, (s.146-149) 4 Ibid, (s.146) 5 Ibid, (s.147) 6 Ibid, (s.148) 7 Ibid, (s.149)
By Jon Løvland March 23, 2025
Sist uke tilbrakte jeg sammen med over tre tusen (!) ledere fra hele verden tilknyttet Maxwell Leadership Team, en lederorganisasjon jeg er så heldig å få være en del av og lære fra. På en slik samling blir dagens tittel og tema mer klart for deltagerne enn gjennom bøker og annet materiell; En hel organisasjon av mennesker som virkelig står på for å inspirere, løfte andre og spille hverandre gode. " A successful enlarger evaluates the potential of others and places them in a position to succeed. " 1 – John C. Maxwell Du har sikkert i likhet med meg møtt ledere som har gjort at du har kjent deg liten, kanskje oversett deg eller fått deg til å kjenne deg ubetydelig og uten verdi. Hvis du ikke har funnet ut av det før nå så er akkurat denne bloggen, og alle bloggene som kommer ut på ukentlig basis, mitt enkle bidrag til å løfte og heie på akkurat deg! Uansett hvilken situasjonen du står i eller utfordring du går gjennom akkurat nå, om det er som mentor, leder eller medarbeider. Vi kan alle bety noe for andre og alle har vi noe vi kan dele som er av verdi og vi kan bety en reell forskjell for andre. Denne ukens blogg er den sjette av ti uker hvor vi går i dypet på dette med lederskap og innflytelse. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; " Becoming a Person of Influence " av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: " A Person of Influence Enlarges People ." 2 Her følger 5 grep 3 vi kan ta for å løfte andre frem og få de til å kjenne seg møtt, hjulpet og større i møte med oss og vårt lederskap. # 1 – Se deres potensial " Try to visualize what they would be doing if they overcame personal obstacles, gained confidence, grew in areas of promise , and gave everything they had. That will help you to see their potential ." 4 – John C. Maxwell Altfor mange av oss er preget av at vi tenker for smått og puslete om oss selv. Vi ser ikke hva vi kunne fått til om vi i større grad hadde klart å se bort fra både egne tanker, stemmen i oss eller andres stemmer. Ja, fra alt det som så ofte holder oss tilbake. Andre kan hjelpe oss og vi lar de, og vi kan hjelpe andre med å oppmuntre de til å gå forbi det som hindrer, utvikle seg på det de er gode på og gi det en skikkelig innsats. Refleksjon: Hvem ser du rundt deg som har et reelt potensiale, men ikke på langt nær tar det ut og realiserer det? Og eventuelt hvem utfordrer deg til å gjøre det samme? # 2 – Ta opp karakterbrudd når du ser det er ødeleggende "No matter how much enlarging you do, if the foundation isn’t solid, there’s going to be trouble. " 5 – John C. Maxwell Maxwell tråkker med dette rett inn i et område som for oss kan kjennes å være langt utenfor vårt ansvarsområde eller ihvertfall hva vi har lyst til å ta tak i. Er ikke det med å ta opp ting rundt andres karakter eller handlinger for et minefelt å regne? Det han peker på er at om vi ikke gjør noe med det eller sier noe vil det skade mer enn noe annet. Hvis vi bygger på et sviktende fundament vil det ikke stå seg når utfordringene kommer. Dermed kan alt vi har gjort gå tapt, både læring og relasjon. Refleksjon: Er du klar på å ta opp karakterbrudd om du ser det og det blir kjent, eller skyver du det under teppet? Og hva med deg selv i forhold til karakter i rollen som mentor og veileder for andre? # 3 – Gi de ressurser i hendene "To help people grow, no matter area you’re addressing, put resources in their hands ." 6 – John C. Maxwell Har du opplevd det etter å ha lest en bok, hørt en podkast, lest en blogg (!) eller kommet over andre ressurser, at du blir inspirert og gjerne vil dele det med andre. Av og til kan vi nok oppleves av andre at det blir litt i meste laget, men den risikoen får vi heller ta. Vi oppfordres i sitatet over til å være andre til hjelp og dele våre ressurser. Refleksjon: Hvilke ressurser og hjelpemidler gir du videre til andre så de får hjelp til å vokse? # 4 – Eksponer de for opplevelser til inspirasjon og vekst " Remember that events and meetings don’t make people grow. They inspire people to make important decisions that can change the direction of their lives. The growth itself comes from what people do daily after they have made a decision. " 7 – John C. Maxwell Til konferansen jeg nevnte over så jeg flere som kom sammen med sine barn i ungdoms- og ungevoksne alder, med kollegaer og venner. De eksponerte på den måten menneskene rundt seg for et miljø og ikke minst en fantastisk opplevelse. Maxwell løfter dette frem som viktig, men advarer samtidig om at det å gå på konferanser i seg selv ikke betyr vekst på automatikk. Viktig til inspirasjon? Ja, helt klart, men veksten kommer kun gjennom det vi gjør i våre daglige handlinger og rutiner. Refleksjon: Når var du selv med på et inspirerende arrangement? Hva resulterte det i og hvilke frukter bar det med seg for deg og andre? # 5 – Lær de opp til å vokse selv " Once you’ve gotten people to value growth enough to start enlarging themselves, you’ve broken through a strong barrier. But the next step is to get them to keep growing on their own. It has been said that the goal of all teachers should be to equip students to get along without them. " 1 – John C. Maxwell Maxwell peker på at ingen blir rike uten at de selv beriker andre. Når vi hjelper andre med å vokse, styrker vi både vår egen innflytelse som ledere og gir dem samtidig verktøy til å støtte andre i samme prosess. Refleksjon: Hvilke grep tar du for at andre rundt deg skal bli mer selvstendige og vokse selv? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 25.03.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (1997) Becoming a Person of Influence: How to Positively Impact the Lives of Others (s.134) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.117-136) 3 Ibid, (s.128-134) 4 Ibid, (s.128) 5 Ibid, (s.130) 6 Ibid, (s.132) 7 Ibid, (s.133)
By Jon Løvland March 17, 2025
Siden forrige uke har jeg vært så heldig å få fasilitere en omfattende teambuilding aktivitet i en spennende bedrift. Der traff jeg på en flott, ærlig person som presenterte sin kommunikasjons- og personlighetsstil med både styrker og utfordringer til teamet. Denne personen fikk komplement for å være god til å lytte, men hadde samtidig utfordringen med ikke egentlig å høre etter og til slutt bare gjøre det en selv oppfattet var best. Lytting uten å skru på reell interesse og forståelse gjør lite for å bygge andre og teamet i det lange løp. "E verybody wants to be regarded and valued by others. In other words, everybody wants to be somebody. Once that piece of information becomes part of your everyday thinking, you’ll gain incredible insight onto why people do the things they do ." 1 – John C. Maxwell De siste ukenes blogger på tema som å oppmuntre og være støttende, ha tro på andre, lytte og forstå er alle på områder som oppleves motiverende for de vi jobber sammen med. Maxwell peker på at det kan øke vår innflytelse, men samtidig løfter han frem at ikke noe av dette kommer av seg selv. Alle disse områdene krever aktiv handling og intensjonalitet om vi skal utvikle oss, bygge gode ferdigheter og lykkes. Denne ukes blogg er den femte av ti uker hvor vi går i dypet på dette med lederskap og innflytelse. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; " Becoming a Person of Influence" av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: " A Person of Influence Understands People "» 2 Her følger 5 ting 3 vi må søke å forstå om mennesker dersom vi skal forstå de og ha innflytelse med andre. # 1 – Alle ønsker å bety noe " If you treat every person you meet as if he or she were the most important person in the world, you’ll communicate that he or she is somebody – to you. " 1 – John C. Maxwell Jeg tror Maxwell har rett når han hevder at det ikke er noen i hele verden som ikke har et ønske eller en lengsel om å være noe eller bety noe for andre eller i en større sammenheng. Ønsket er nok der, men så skjer livet og forskjellig mennesker kommer i større eller mindre grad dit at deres ønske går i oppfyllelse. Vi kan gjennom vår lederskap og innflytelse løfte andre og tilføre verdi gjennom det vi sier, hvordan vi er og hvordan vi behandler andre i hverdagen. Refleksjon: Kjenner andre seg verdsatt og verdifull i møte med deg? # 2 – Ingen bryr seg om hvor mye du vet før de vet hvor mye du bryr deg " People are your greatest assets and your greatest liability. The challenge is to keep caring about them no matter what." 4 – John C. Maxwell Om vi ønsker å ha innflytelse er det avgjørende av vi viser at vi bryr oss. Uten det har vi reelt sett ikke noen innflytelse i det hele tatt, ihvertfall ikke noe annet enn posisjonell innflytelse. Refleksjon: Hvor bevisst er du på å bry deg om og se menneskene rundt deg? Om de ble spurt, ville de da svare at du er bevisst til stede eller blir svaret fraværende og selvopptatt? # 3 – Alle trenger noen " Everybody needs somebody to come alongside and help. If you understand that, are willing to give to others and help them, and maintain the right motives, their lives and yours can change. " 5 – John C. Maxwell Selv om noen skulle hevde at de har gjort alt alene eller klarer seg selv, så er sannheten at vi alle er avhengig av andre og trenger andre i våre liv for å oppnå det vi drømmer om og hjelpe andre til å oppnå deres drømmer. Ingen klarer alt alene, og Maxwell peker i tillegg på at de som gjør ting sammen har mangedobbel glede av å gjøre det sammen en som kjemper alene. Refleksjon: Strever og kaver du alene eller ser du en som har valgt den strategien og som kan trenge deg i sitt liv? Er du klar til å involvere deg eller la andre bli involvert sammen med deg? # 4 – Alle kan bli noe hvis bare noen viser at de forstår og har tro på de " It doesn’t take much effort to help other people feel important. Little things, done deliberately at the right time, can make a big difference. " 6 – John C. Maxwell Det skal ikke så mye til for å snu noens tanker fra det helt håpløse til at det er mulig og at de er verdifulle. Gjør vi det rette, til rett tid og med høy intensjonalitet, kan det endre kurs eller sette mot i en person som var i ferd med å miste troen på seg selv eller hadde gitt helt opp. Refleksjon: Siden det betyr så mye - når var sist gang du gikk «all in» for å vise og/eller si at andre virkelig betyr noe og er viktige? # 5 – Alle som hjelper noen vil ha innflytelse på mange. " What you give to one person overflows into the lives of all the people that person impacts ." 7 – John C. Maxwell Når vi gir andre en dytt videre eller løfter de, så hjelper de seg selv og det det vil i følge Maxwell ha innflytelse på langt flere. Vi har alle våre nettverk og personer vi har innflytelse på eller blir influert av. En endring hos oss eller andre vil påvirke oss og våre nettverk. Refleksjon: Er du klar til å investere i én som igjen kan ha innflytelse på mange? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 18.03.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (1997) Becoming a Person of Influence: How to Positively Impact the Lives of Others (s.106) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.97-116) 3 Ibid, (s.105-111) 4 Ibid, (s.107) 5 Ibid, (s.109) 6 Ibid, (s.110) 7 Ibid, (s.111)
By Jon Løvland March 9, 2025
Hvem finner du mest motiverende av den som stiller spørsmål og er nysgjerrig kontra den som alltid prater, avbryter deg og nesten aldri hører deg helt ferdig? Det er et enkelt spørsmål, men ikke like lett å være den som er god til å lytte og på den måten opptre motiverende i samtalen med andre. " If you show people how much you care and ask questions in a nonthreatening way, you’ll be amazed by how much they’ll tell you ." 1 – John C. Maxwell Maxwell trekker i dette kapittelet frem flere verdier av å være en god lytter, slik som økt respekt, at det oppleves relasjonsbyggende, at det kan øke vår kunnskap og ikke minst generere ideer. Alle er viktige verdier vi slett ikke ønsker å gi slipp på, men lett går tapt om vi feiler i vår evne til både å lytte, ta det inn og forstå. Denne ukes blogg er den fjerde av ti uker hvor vi går i dypet på dette med lederskap og innflytelse. Jeg blogger mine refleksjoner og lærepunkter i egen gjennomgang av boken; " Becoming a Person of Influence " av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: " A Person of Influence Listens to People ." 2 Her følger 5 lytteråd 3 til hjelp for å trene oppmerksomheten og øke forståelsen i samtale og dialog med andre. # 1 – Se på den du snakker med og hold deg fra å avbryte " Periods of silence give you a chance to reflect on what’s been said so that you can respond appropriately ." 4 – John C. Maxwell Hvis vi reflekterer på egen respons i samtaler med andre kan vi nok lett finne eksempler på at vi ikke var så oppmerksomme som vi burde vært, tenkte mer på vår neste kommentar og nærmest brøt inn for å få sagt akkurat det. Det hjelper ikke på samtalers kvalitet og budskapsformidling. Med å se på den vi snakker med, avstå fra å avbryte og lar det være rom for pause eller litt stillhet, uten at vi lar oss stresse av det, økes graden av refleksjon og kvaliteten på vår respons. Refleksjon: Hvor oppmerksom er du på den du snakker med, er en aktiv lytter og unngår å avbryte? # 2 – Fokuser på å forstå " A you learn to put yourself in the other person’s place, your ability to understand will increase. And the greater your ability to understand, the better listener you will become ." 4 – John C. Maxwell Maxwell trekker i sitatet frem to viktige sider av det å bli bedre på å forstå andre. Først det å sette oss i den andres situasjon for bedre å forstå. Denne forståelsen vi igjen lede til at vi blir bedre til å lytte. Refleksjon: Er du mest opptatt av å forstå eller å få frem egne punkter for å bli forstått? # 3 – Ta en egensjekk på følelsene og unngå å dømme " As you talk to others, wait to hear the whole story before you respond. If you don’t, you may miss the most important thing they intend to say ." 5 – John C. Maxwell Med utålmodighet i samtaler kan vi miste det viktigste, ja kanskje hele poenget. Det er lett å kjenne seg igjen i hvordan følelser kan øke egen utålmodigheten så vår respons kommer før poenget har kommet frem. Andre møter oss da gjerne med at de gjør det samme eller går i retning av taushet. Ved begge former for reaksjoner vil poenget gå tapt. Refleksjon: I hvilken grad, på en skala fra 1-10, klarer du å holde følelser og respons tilbake så du får med deg poenget den andre vi få frem? Hva kan du gjøre for å øke det et hakk eller to? # 4 – Still spørsmål for å få klarhet og øke forståelsen " If you want to become an effective listener, become a good reporter – not a stick-the-microphone-in-your-face-and-bark-questions-at-you reporter ." 5 – John C. Maxwell Maxwell oppfordrer oss til å velge en litt nysgjerrig journalistisk tilnærming. Slik som en god reporter lytter, fanger opp momenter og spør videre for å dykke dypere. Ikke som en revolver-journalist som bare fyrer av og sparker hardt tilbake. Spørsmål er en effektivt metode for å trenge nærmere inn til selve poenget og det som ligger bakenfor. Refleksjon: Stiller du spørsmål eller fyrer du av argumentasjonsrekker, den éne etter den andre? # 5 – Prioriter alltid lytting. Alltid! " The thing to remember when developing your listening skills is to make listening a priority, no matter how busy you become or how far you rise in your organisation ." 1 – John C. Maxwell Ting endrer seg rundt oss og vi kan ofte bli travelt opptatt eller stresset ut. Kanskje var du flinkere før, men ting endret seg og du har havnet litt bakpå med å engasjere deg og lytte Uansett hva som skjer i teamet eller hvor vi er i organisasjonen eller virksomheten må vi ikke glemme vår prioritering av det å lytte. Og om det har sklidd ut er det alltid en vei videre: Lytt! Refleksjon: Er du klar til å endre på ting og komme deg tilbake på rett plass med din lytting, eller eventuelt ta et modig steg videre? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 11.03.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (1997) Becoming a Person of Influence: How to Positively Impact the Lives of Others (s.94) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.77-96) 3 Ibid, (s.90-95) 4 Ibid, (s.91) 5 Ibid, (s.93)
By Jon Løvland March 6, 2025
Gjennom vårt lederskap har vi innflytelse og mulighet til å påvirke. Denne påvirkningen kan oppleves både i positiv og negativ retning, alt etter hvordan vi bruker denne innflytelsen. Gjennom å ha tro på menneskene rundt oss og kommunisere dette gjennom både ord og handling vil folk merke det og merkes positivt av det. " Believing in people before they have proved them selves is the key to motivating people to reach their potential. " 1 – John C. Maxwell Våre ord og vår tro på mennesker kan i følge Maxwell være forskjellen på om folk kjenner at de når sitt potensiale eller ikke. Vår tro på de vil styrke deres selvtillit, selvbilde og snike seg inn i de visjoner og fremtidsbilder folk danner seg. Husk at det alltid er rom for vekst, ett steg av gangen. Denne ukes blogg er den tredje av ti uker hvor vi går i dypet på dette med lederskap og innflytelse. Disse ukene blogger jeg mine refleksjoner over egen gjennomgang av boken; «Becoming a Person of Influence» av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: «A Person of Influence Has Faith in People.» 2 Her følger 5 lærepunkt 3 til hjelp til å øke troen på andre, omsette troen på andre i praksis og se spennende resultater på sikt. # 1 – Ha tro på folk lenge før de lykkes "Every time you put your faith in them, you’re giving life-sustaining water, warmth, food, and light. And if you continue to give encouragement through your belief in them, these people will bloom in time. " 4 – John C. Maxwell Maxwell trekker frem eksempelet med å være supporter til et fotballag. Vi heier på de lenge før sesongen starter, før kampen er i gang og underveis i kampene lever håpet om at laget skal lykkes. Slik må det også være for de i teamet, organisasjonen eller virksomheten. Det starter med at vi viser at vi har tro på de og heier de frem til å lykkes og få en seier. Refleksjon: Heier du frem de du jobber sammen med, eller venter du skeptisk og avventende til de leverer etter dine forventninger? # 2 – Fokuser på deres styrker " The best way to show people your faith in them and motivate them is to focus your attention on their strengths ." 4 – John C. Maxwell Alle på teamet har ulike styrker de kan bidra med og utvikle seg videre i fellesskap. De vil skjerpes, slipes og styrkes i et positivt miljø hvor vi fokuserer på deres styrker og hva de kan bidra med på beste måte til teamets beste. Med å fokusere på folks styrker hjelper vi dem til å ha tro på seg selv, sine muligheter og at de har det som skal til for å lykkes. Refleksjon: Er du fokusert på dine folks styrker eller henger du deg opp i svakheter og mangler? # 3 – Inngi tillit når de feiler - på vei til å lykkes sammen " Show them that success’s is a journey, a process, not a destination. When they realize that you have failed and yet managed to succeed, they’ll realize that it’s okay to fail. " 5 – John C. Maxwell Det å gi tillatelse til å prøve, feile og lære har jeg skrevet mye om i bloggen. Eksempelets makt i dette med å være åpen om egne feiltrinn på veien til å lykkes kan hjelpe andre til å fatte mot og prøve igjen. Å prøve og feile sammen gjør dette enda sterkere. En lagseier og lykkes sammen overgår langt det å vinne alene. Refleksjon: Er du ærlig og åpen med å dele dine feiltrinn og læring slik at andre kan kjenne på din sårbarhet, og lære fra det inn i sin egen utvikling? # 4 – Visualisér deres fremtidig måloppnåelse " Each time you cast a vision for others and point a picture of their future success, you build them up, motivate them, and give them a reason to keep going ." 6 – John C. Maxwell Å ha tro på andre er viktig, spesielt når de ikke har så stor tro på seg selv eller selvtilliten ikke er særlig høy på egne vegne. I noen tilfeller kan nok noen oppleve det som et påtrykk eller litt for mye av det gode, men med balanserte samtaler, god jording og respektfull tilnærming kan ledere og medarbeidere ta reisen sammen på vei mot å nå nye mål og oppleve seirer sammen. Refleksjon: Utfordrer du dine medarbeidere og teamet i forhold til visjoner og målsetning på veien mot måloppnåelse? # 5 – Forvent at de strekker seg og vokser til et nytt nivå "To help people believe they can achieve victory, put them in a position to experience small success ." 7 – John C. Maxwell Tenk tilbake til hvordan du uttrykker deg når du sitter i utviklingssamtaler og snakker om fremtiden. Vi har en mulighet til å legge inn forventninger om vekst og utvikling, men ofte unngår vi temaet for å slippe unna noe som er utfordrende eller vanskelig å snakke om. I så fall er det en tapt mulighet både for den enkelte, for teamet, organisasjonen eller virksomheten totalt. Maxwell peker på viktigheten av å posisjonere de til å oppleve å lykkes i det små først, og deretter vokse og ta videre vikling inn i større oppgaver og resultater. Refleksjon: Hvilke forventninger har du til de du har ansvar for, de andre på teamet? Forventer du vekst og utvikling? I så fall, hvordan snakker du om det? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 05.03.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (1997) Becoming a Person of Influence: How to Positively Impact the Lives of Others (s.68) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.59-76) 3 Ibid, (s.66-73) 4 Ibid, (s.67) 5 Ibid, (s.69) 6 Ibid, (s.71) 7 Ibid, (s.72)
By Jon Løvland February 23, 2025
Det er umulig å inneha eller bygge innflytelse med andre mennesker om ikke viser at vi verdsetter de, har tillit og i sannhet gjennom vårt lederskap bryr oss om dem og deres beste. Alt starter ut med å støtte og gi oppmuntring gjennom det vi gjør, sier og de verdiene vi lever ut. "If you desire to become an influence in others’ lives, start by nurturing them. " 1 – John C. Maxwell Samtidig som vi bryr oss og viser omsorg, legger det en fare der for at det kan det føre til uønsket avhengighet over tid. Like mye som vi ønsker at vår støtte skal være til reell hjelp, så kan det utvikle seg til en dysfunksjonell krykke de griper til, i stedet for å bygge egen styrke og stå på egne ben. Dette er en balansegang vi kjenner igjen fra barns oppvekst. I starten trenger barnet masse hjelp, men det vil naturlig avta når læring og ferdigheter utvikles. Da gjelder det å gi slipp, trekke seg tilbake og ikke holde fast i roller som kun pleier egne behov eller eget ego. Maxwell sier det så sterkt at et slikt avhengighetsforhold vil gjøre mer skade enn det er til hjelp. "If you nurture others but allow them to become dependent on you, you’re hurting them, not helping them. " 2 – John C. Maxwell Denne ukes blogg er den andre av ti uker hvor vi går i dypet på dette med lederskap og innflytelse. De neste ukene blogger jeg mine refleksjoner over egen gjennomgang av boken; " Becoming a Person of Influence " av John C. Maxwell. Ukens kapittel har tittelen: " A Person of Influence Nurtures Other People ." 3 Her følger 5 gaver 4 du kan gi andre til oppmuntring og til støtte. # 1 – Omtanke "Without love, there can be no connection, no future, and no success together ." 5 – John C. Maxwell Uten at vi viser at vi reelt bryr oss om andre og viser omtanke er det lite vi kan få til i relasjoner og vår innflytelse tilsvarer nærmest null. Maxwell gjentar flere ganger at det er en forutsetning for å lykkes og få til resultater som team at teamet er glad i og bryr seg om hverandre. Refleksjon: Hvordan er det i ditt team? Kan det sies om teamet at dere er oppriktig glad i og støtter hverandre? # 2 – Respekt "If you have had the opportunity to work in many environments, and you have worked for both types of people – those who have and those who have not shown you respect – you understand how motivational respect can be. " 6 – John C. Maxwell Det er lite tvil om at de som viser oss respekt har en større mulighet til å ha innflytelse på oss en de som ikke viser respekt og verdsetter oss i samme grad. Snur vi det inn mot vårt eget lederskap og lederrolle skjønner vi hva vi har å gjøre. Refleksjon: Er du på et godt sted nå, hvor du vises respekt og kjenner på hvordan det motiverer deg og har en god innflytelse på deg? Eventuelt som leder, hva vil de du har ansvar for gitt til svar om deg og din respekt for andre? # 3 – Trygghetsfølelse "Not until people can completely trust you will you be able to positively influence them and have an impact on their lives ." 7 – John C. Maxwell Skal vi oppnå maksimal leveranse og gjøre vårt beste i team, organisasjon og virksomhet er det en forutsetning at vi kan kjenne oss trygge. Spesielt gjelder dette i forholdet til den som leder oss, i det vi i følge Maxwell alltid vil stille disse 3 spørsmålene til de over oss: «Kan jeg stole på deg? 2) Er du dedikert? 3) Bryr du deg om meg som person?» 43 Med å svare JA på dette er vi med på å bygge den tryggheten de søker og trenger for å gi seg til teamet. Refleksjon: I hvilken grad skaper du trygghet hos teamet? Og hvilken trygghetsfølelse sitter du med i forhold til din overordnede. # 4 – Anerkjennelse " Everyone is incredibly hungry for appreciation." 8 – John C. Maxwell Det er ikke alle arbeidsplasser som har mengder med folk, kanskje er det ikke mer enn to-tre i et team. Små eller store forhold, som leder er det alltid viktig å vise anerkjennelse nettopp fordi alle hungrer for anerkjennelse for både den de er og det de gjør. Refleksjon: I hvilken grad er du bevisst på og gir oppmerksomhet og ros? # 5 – Oppmuntring " When a person feels encouraged, he can face the impossible and overcome incredible adversity. " 9 – John C. Maxwell Maxwell peker på at det er få ting, om noen som kan hjelpe eller løfte en person slik som oppmuntring gjør det. Hvordan vi får mennesker til å kjenne seg i møte med oss, det brenner seg fast. Er de blitt skuffet er det ikke lett å glemme, eller om vi sårer andre er det ganske sikkert at det aldri går helt over. Oppmuntringer derimot, det gjør en stor forskjell og glemmes ikke så lett. Refleksjon: Er oppmuntring og gode ord en av dine vaner i møte med teamet? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 25.02.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (1997) Becoming a Person of Influence: How to Positively Impact the Lives of Others (s.38) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 2 Ibid, (s.39) 3 Ibid, (s.35-58) 4 Ibid, (s.40-48) 5 Ibid, (s.41) 6 Ibid, (s.43) 7 Ibid, (s.44) 8 Ibid, (s.46) 9 Ibid, (s.47)
By Jon Løvland February 17, 2025
I mange roller og situasjoner skulle vi ønske at vi hadde reell innflytelse, ofte mer enn vi har akkurat der og da. Innflytelse er allikevel ikke en ting en kan ha på ønskelisten. Den hører hjemme på listen over de tingene som er krevende å skaffe seg og tar lang tid å bygge opp. For alle som står i lederskap er innflytelse avgjørende. Ja, det er selve lederskapets innhold. "Leadership is influence, noting more, nothing less." 1 – John C. Maxwell Vi trenger rollemodeller for vår utvikling og vi er samtidig rollemodeller for andre som følger oss. Alene er dette en ensom jobb. I fellesskap med andre, og når en har noen å gå sammen med, sparre og utvikle seg sammen med, da er det enklere. Samtidig er ingenting av dette er enkelt, bare enklere, sammen. Denne ukes blogg er den første av ti uker hvor vi går i dypet på dette med lederskap og innflytelse. De neste ukene blogger jeg mine refleksjoner over egen gjennomgang av boken; " Becoming a Person of Influence" av John C. Maxwell. Dette er en bok helt tilbake fra 1997, men er fortsatt like aktuell! Dette kapittelet har tittelen: " A Person of Influence has Integrity with People ." 2 Her følger 5 faktalinjer 3 som kan hjelpe oss med å bygge vårt nivå av integritet. # 1 – Genuin integritet er ikke til salgs " The need for integrity today is perhaps as great as it has ever been. And it is absolutely essential for anyone who desires to become a person of influence ." 4 – John C. Maxwell Vi lever i en tid hvor det skjer mange merkelige ting. Personer blander sammen forretning og politikk, penger med tilgang til makt og hvor integriteten synes å være totalt under press, eller enda verre: Helt fraværende. Like sikkert som integritet er essensielt for å ha innflytelse, så virker det som at det tas lettvint på og vi lar guarden synke. Refleksjon: Har du vært fristet til eller latt din integritet fare i bytte med vinning? Holder du guarden oppe eller er den synkende? # 2 – Integritet handler om de små tingene "Major in the minor things. The little things make or break us ." 5 – John C. Maxwell Mange tenker at integritet handler om de store tingene. Det gjør det, men det starter ikke der. Det bygges opp og hviler på de små tingene. Lag på lag, stein på stein. Moralen som trekkes opp er at om vi er trofaste og ærlige i det lille, så er det langt mindre sjanse for å miste kursen senere, om det gjelder i moralske, etiske eller andre problemstillinger. Refleksjon: Hvor bevisst er du på at du bygger din integritet i det daglige, i det små? # 3 – Integritet bestemmes ikke av omstendigheter " Your circumstances are as responsible for your character as a mirror is for your looks. What you see only reflects what you are ." 6 – John C. Maxwell Det er utrolig lett å skylde på alt utenfor oss selv, det er det bare å erkjenne. I krevende perioder kan vi kjenne på selvmedlidenhet eller andre følelser som bedøver både samvittighet og integritet i møte med tøffe situasjoner. Der testes vi og karakteren vår blir synlig. Refleksjon: Skylder på på andre for det som skjer med deg, eller tar du selv ansvar for din integritet og dine valg? # 4 – Integritet handler ikke om titler eller meritter " No number of titles, degrees, offices, designations, awards, licenses, or other credentials can substitute for basic, honest integrity when it comes to the power of influencing others. " 7 – John C. Maxwell Sitatet over er interessant å lese fra en verdenskjendis på lederfronten med utmerkelser, titler og hyllester gjennom et langt liv i lederskap. Når livet og lederskapet taler et tydelig språk viser det like tydelig at det er ikke utdannelsen eller gradene som gir integriteten, men livet som leves utfra og med dette.» Refleksjon: Lener du deg på grader, berømmelse og utmerkelser, eller gjør du deg klar til daglig å ta grunnarbeidet med å bygge integritet på en ærlig, troverdig innsats? # 5 – Integritet må ikke forveksles med omdømme " A good reputation exists because of a person’s character. If a good reputation is like gold, then having integrity is like owning the mine ." 8 – John C. Maxwell Et godt omdømme er veldig bra. Det interessante perspektivet Maxwell trekker opp her er at integritet stikker både dypere og er mye rikere enn bare omdømmet. Han sammenligner godt omdømme med gull, mens å ha integritet er som å eie hele gullgruven. Wow! Refleksjon: Går du for og legger inn din innsats gull eller gullgruve? Du kan melde deg på og motta mail med link til ukebloggen nederst på denne siden her . Av Jon Løvland, 18.02.25 Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker Kilde: 1 Maxwell, John C. (2018) Developing the Leader Within You 2.0: Discover the principles that work for you every time (s.3) Harper Collins, Nashville, Tennessee, USA 2 Maxwell, John C. (1997) Becoming a Person of Influence: How to Positively Impact the Lives of Others (s.15-34) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA 3 Ibid, (s.18-24) 4 Ibid, (s.19) 5 Ibid, (s.31) 6 Ibid, (s.22) 7 Ibid, (s.23) 8 Ibid, (s.24)
More Posts