Vi har de siste årene vært vitne til og fulgt saken hvor et av forsvarets mest kostbare fartøy havarerte, til tross for verdens beste utstyr og mest avanserte løsninger for navigasjon ombord. Hva var da egentlig grunnen til at det kunne gå så galt, at dette fartøyet verdt flere milliarder kunne kollidere og havarere?
For de av oss som kun har tilgang til medias dekning blir det jo kun spekulasjoner, men i en nylig omtalt tiltale i saken ble det sitert ting som uoppmerksomhet, at det foregikk andre opplæringsoppgaver på broen, at varsler ble oversett, manglende rutiner og påpekt at folk som skulle vært på sin utkikkspost ikke var der de skulle vært i de avgjørende øyeblikkene. Det fremstilles nærmest som en serie av samtidige, uheldige omstendigheter. Vi kan ikke vurdere saken fra andre vinkler enn det som publiseres i media, men jeg tenker det gir rom for noen refleksjoner og læring rundt det å navigere vårt lederskap.
"Anyone can steer the ship, but it takes a leader to chart the course."1 - John C. Maxwell
Loven om navigasjon er den fjerde loven i blogg-serien fra boken «The 21 Irrefutable Laws of Leadership»2, lov for lov, og den handler akkurat om temaet å navigere. Maxwell’s tanke i følge sitatet over ser ut til å være at nærmest alle kan holde i rattet og styre båten litt, men at det kreves en leder og godt lederskap for å stake ut kursen og vite at en har en retnign som leder båt og mannskap trygt på ferden fremover.
Her er 5 punkter jeg selv reflekterer over og oppfordrer også deg til å tenke på når kursen skal stakes ut og du skal navigere lederskaps-reisen for deg og ditt team:
# 1 – Stake ut kursen først, før reisen starter
Hvor er du på vei? Hvor skal du? Har du en plan, eller følger du bare med? Det er to ordtak som for meg setter dette litt på plass, hvor Andy Stanley i det første setter ord på dette i spenningen mellom alle våre gode intensjoner, og hvor lite det hjelper oss hvis vi går i en annen retning.
"Direction, not intentions, determines your destinations."3 - Andy Stanley
Jeg noterte også ned på en lederkonferanse et sitat fra John Maxwell på noe av det sammen i forhold til å navigere vår vei: “Hvis du ikke endrer retningen du går i, så er det mest sannsynlig at du ender opp dit du er på vei.”
Refleksjon/oppgave:
Hvor er du på vei? Hva din drøm, visjon eller intensjon? Ligger det i retningen du er på vei? Hva er planen for å nå dit du vil dette året?
# 2 – Lytter til erfaring, ta inn ny informasjon og justér underveis
"No matter how much you learn from the past, it will never tell you all you need to know for the present."4 – John C. Maxwell
Livet skjer, ting skjer og forutsetninger endrer seg. Som med fregatten som la av gårde i åpent farvann, så dukker det også for oss opp hindringer underveis. Uforutsette situasjoner, både i liv og lederskap. Da er det ikke nok å holde fast på kursen og stå på sitt «slik har vi alltid gjort det – holdning» i stahet og misforstått utholdenhet. Det ender på kollisjonskurs eller enda verre: Med grunnstøting og forlis.
Refleksjon/oppgave:
Er du fleksibel, løsningsorienter og endringsvillig så du tilpasser fart og retning i de forskjellige situasjonene som møter deg?
# 3 – Fullt fokus på oppgavene
Hvis jeg har forstått det rett så foregikk det opplæringsaktiviteter på broa den fatale dagen ombord på fregatten. Det er jo en isolert sett en viktig aktivitet, men selv gode program og tiltak kan bli feil om de skjer til feil tid eller tar oppmerksomheten bort fra kritiske operasjoner. Ansvar og myndighet må også følge relevant nivå av kompetanse og erfaring slik at vi ikke setter de vi leder i umulige situasjoner. Det er lett å bli distrahert av alt som alltid kaller på vår oppmerksomhet, døgnet rundt.
Refleksjon/oppgave:
Har du et system for å hjelpe deg å holde fokus på dine egne oppgaver og i teamet du leder?
# 4 – Tid til hvile
Jeg har selv opplevd å sovne ved rattet i bilen, men slapp unna den dramatiske hendelsen kun med skrekken, men en hardt såret stolthet. Men det er typisk for mange er at vi kjører oss så hardt og lenge at vi ikke klarer å holde oss våkne og ender av grunn med å kjører av veien i vårt lederskap. Det kan være relasjonelt, finansielt, moralsk eller andre skjær som dukker opp i farvannet, som vi i vår slitne tilstand bare braser rett inn i.
Refleksjon/oppgave:
Hvor sliten er du på en trafikklys-skala? Er du på grønt lys, «good to go»? Er det gult og hvor lampene har begynt og blinke, eller ser du rødt lys og du er til fare for både deg selv og de du leder?
# 5 – Noen å sparre med underveis
Lederskap kan være ensomt og vi trenger alle en god partner som kan holde oss ansvarlig rundt egen sunnhet som leder. Det er avgjørende å ha noen å sparre med, samtale med og dele det som foregår i liv og lederskap.
Refleksjon/oppgave:
Hvem kan du invitere inn som mentor, coaching partner eller en nær venn, en som kan holde deg selv og gjerne lederteamet våkne og ansvarlige?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 17.05.22
Kilde:
1Maxwell, John C. (2007) The 21 irrefutable Laws of Leadership. (s.35) Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2Ibid, (s.35-46)
3https://twitter.com/AndyStanley/status/1040306647145566210/photo/1
4Maxwell, John C. (2007) The 21 irrefutable Laws of Leadership. (s.40) Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA
Takk for din påmelding!