Det finnes utallige modeller og gode prinsipper inne temaet og faget kommunikasjon. Det ser unektelig enkelt ut på papiret eller i en bok, men vi har alle fått erfare hvor smertelig vanskelig det er å omsette det i praksis. I boken Everyone Communicates, Few Connects1 tar John C. Maxwell frem noen elementer fra sin lange erfaring som kan hjelpe oss til å lykkes bedre med dette
“The principles in my books are simple to understand. But they are not always simple to apply."2 – John C. Maxwell
For å øke våre sjanser til å koble godt i våre samtaler, i teamet eller når vi holder foredrag eller taler, så er det 5 viktige punkt vi ifølge Maxwell kan utvikle oss på og som vil hjelpe oss i det praktiske.
# 1 – Snakk til folk, ikke over dem
Det handler ikke om å imponere, men å si noe som gjør en forskjell. Det beste kompliment jeg selv kan få er når noen etter jeg har talt eller holdt et foredrag sier at de forstod godt hva jeg prøvde å få frem, spesielt bruken av det visuelle hjalp dem. Forhåpentligvis blir de ikke mer forvirret, som i historien jeg hørte fra Maxwell under en konferanse hvor han fortalte om en soldat som fikk sine instrukser på hvordan raketten fungerte. Etter en lang tale av en instruksjon ble han utfordret på om han nå forstod bruken av utstyret. «Nei, jeg er fortsatt like forvirret, bare på et dypere nivå!»3
Refleksjon/oppgave:
Er din tanke før du gir din presentasjon rettet mot å imponere eller å tilføre de som lytter noe av verdi?
# 2 – Kom til poenget
"All good communicators get to the point before their listeners starts asking: What’s the point.”4 – John C. Maxwell
Maxwell foreslår videre at vi stiller oss to spørsmål: 1) Hva vil jeg at de skal forstå. 2) Hva jeg vil de skal gjøre med det. For å komme til poenget, bruk så få ord som mulig!
Refleksjon/oppgave:
Kommer du til poenget eller tar du dine lyttere med på så lange omveier at du har mistet de lenge før du kommer til poenget?
# 3 – Gjenta det igjen, og igjen, og igjen og....
Noen påstår at vi må høre ting 16 ganger før det virkelig går inn. Det er kanskje overdrevet, men William H. Rastetter skisserer 3 nivåer. «Første gangen blir det hørt, andre gang blir det gjenkjent og først tredje gangen blir det forstått.»5Alle som har jobbet med verdier, visjoner og strategier vet at det «lekker» og må gjentas. Om og om igjen.
Refleksjon/oppgave:
Hvor lenge er det siden du, sammen med ledergruppen eller teamet, fokuserte på deres felles verdier og visjon? Vil de kunne gjengi det enkelt og rett frem, eller må de lete det frem i en presentasjon eller et hefte?
# 4 – Si det tydelig
"Folk blir overbevist av det de forstår, ikke det du sier."6 - John C. Maxwell
Tipset her er å sette seg godt inn i materialet og selv forstå det vi snakker om, for ikke å skape misforståelser og unødig kompleksitet. Et annet tips er å holde nede antall punkt og mengden innhold. Gi også gjerne et bilde av hva du skal si, og ikke ta med flere ekstra punkt eller momenter enn nødvendig.
Refleksjon/oppgave:
Oppleves det som en svakhet å være enkel i kommunikasjonen i ditt team, organisasjon eller virksomhet?
# 5 – Si mindre
Maxwell er en av verdens mest kjente foredragsholdere, taler og kommunikasjonsekspert. Han deler fra sin erfaring etter alle disse årene, at folk husker bedre innholdet i de kortere talene enn de lange. Det samstemmer med det uttrykket «Less is more.» Det er mer arbeid å tale kort og godt om noe, enn å bare snakke i vei om tema en kjenner godt. Å få det komprimert og kommunisere godt med få ord er hard jobbing.
Refleksjon/oppgave:
Hvordan kan du bevege deg i retning av å bruke færre ord og allikevel få ideene og budskapet over på en forståelig måte?
Bruk gjerne kommentarfeltet i Lederskaputvikling på Facebook, Instagram eller LinkedIn til å gi din tilbakemelding på dette innlegget om du har noe av verdi du ønsker å tilføre, både tilbake til andre og til meg.
Av Jon Løvland, 14.12.21
Kilde:
1 Maxwell, J. C. (2010). Everyone Communicates, Few Connects. (s. 149-170) Harper Collings Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2Ibid. (s. 149)
3Ibid. (s.156)
4Ibid. (s.157)
5Ibid. (s.161)
6Ibid. (s.165)
Noen andre blogginnlegg på www.lederskapsutviklikng.no/blogg om kommunikasjon som kan være av interesse:
- Lederskap i bevegelse – fra å kommandere til å kommunisere
- Alle kommuniserer, når du frem?
- Kommunikasjon. Om nødvendig med ord
- Energioverskudd = bedre kommunikasjon
- Hvordan kan jeg forbedre kontakten med tilhørerne?
- 4 barrierer & 5 mulige veier til felles forståelse
Takk for din påmelding!