Vi er akkurat ferdig med en mer spennende valgkamp og stortingsvalg enn på lenge, og jeg blir like fasinert (eller frustrert?...) hver gang jeg ser en debatt eller leser et innlegg. Veldig mange bruker hoveddelen av sine innlegg til å snakke ned andre, sette andres synspunkter i et dårlig lys eller stille spørsmål til motivene bakenfor, mens ytterst få bruker den verdifulle taletiden til å snakke om det de selv er FOR. Hvis du har våget deg inn for å lese i kommentarfelter i hvilket som helst av mediahus eller sosiale kanaler, så er det fylt av hat og MOT-ytringer. Altfor få som er FOR noe og taler godt om det.
Det er noe jeg tror gjelder alle organisasjoner og virksomheter, og definitivt gjelder det organisasjonene jeg jobber med og rådgir til daglig, i kirker og menigheter: Vi trenger å finne ut av hvordan vi i byer og lokalsamfunn kan bli mer kjent for hva vi er FOR, mer enn hva vi er MOT. Og det er dette Jeff Henderson setter så godt fokus på i sin bok «Know What You’re FOR.»1. Jeg må innrømme at jeg har fått mye å tenke på og reflektere over med den tilnærmingen han tar i boken om å være «FOR.»
Han stiller to gode spørsmål: «Hva vi ønsker å bli kjent for?» og «Hva er vi kjent for i dag?» I de to spørsmålene ligger det et sprik; mellom det vi ønsker og det som er situasjonen i dag. Det gapet som viser seg da er et «visjons-gap.» Det gir oss retningen og innhold til de vekst-strategiene vi må jobbe med for å tette dette gapet. For jo nærmere disse to situasjonene kommer hverandre, jo mer slagkraft har vi, ifølge Henderson:
“When what you want to be known FOR is actually what you are known FOR, customers become a sales force for free by telling others about you.”2 – Jeff Henderson
Her er 5 viktige FOR-områder. Henderson trekker frem fire FOR-områder i sin bok som jeg har kommentert og gitt applikasjon til, og jeg lagt til et eget. Anbefaler deg veldig sterkt å lese boken som har et helt kapittel på hver av disse FOR-områdene med gode input og prinsipper du kan jobbe videre med.
# 1 – FOR de du prøver å nå
Vi blir ofte utrolig innadvendte og selvopptatte og vi mister derfor av syne de vi prøver å nå. Henderson sier, oversatt til norsk: «Hvis en virksomhet/organisasjon var en person, så ville mange virksomheter/organisasjoner blitt regnet som narsissistiske. Og narsissisme er ikke bra for å oppnå ønskede resultater.»3 Vi sier vi vil være der for de vi ønsker å nå, men våre prioriteringer og de stemmene vi lytter til reflektere ikke det valget i særlig grad. Med økt sunnhet her ville mer av det sterkeste innen markedsføring tre i kraft. (Se sitat2 over). De du er FOR blir igjen FOR deg og de gode ryktene om deg og din virksomhet/organisasjon vi gå foran deg. Det er mer slagkraftig i dette enn noen annonsekampanje eller kreativ markedsføring i sosiale medier kan levere.
Refleksjon/oppgave:
Hvordan merker de du prøver å nå, at du er FOR de? Merker de det i det hele tatt?
# 2 – FOR teamet
«En organisasjon kan ikke skape en sunn kundekultur med en usunn teamkultur»4 - sier Henderson videre. Teamkulturen er noe av det første vi merker når vi som rådgivere eller konsulenter kommer i kontakt med team vi jobber med. For teamkulturen «lekker,» på både god og vondt. Du har sikkert merket det når du går inn i en butikk eller på et hotell. Å bygge inn en sunn teamkultur er tidkrevende, men helt avgjørende.
Refleksjon/oppgave:
Hvilke teambyggings-initiativ har du på planen, noe som kan gjøre at teamet kjenner at de er FOR hverandre og samtidig kjenner at noen er FOR de?
# 3 – FOR samfunnet rundt oss
Hva gjør vi i samfunnet rundt oss? Noe mer enn et engangsstunt eller noe vi synes vi må gjøre for syns- eller skams skyld, FOR noe som har en større hensikt enn oss selv?
«Being FOR your community requires a consistent, systematic, and sustainable process with both messaging and operations.”5 – Jeff Henderson
Et enkelt eksempel på akkurat dette har jeg fra en menighet jeg kjenner til. De driver en flott kafé sentralt i byen sin, hvor de serverer gratis frokost til de som trenger det, i tillegg til sin vanlige kafedrift. Ut fra kjelleren i samme sentrumsbygget har de klesutdeling, driver matutdeling og på flere måter utover dette tar et samfunnsansvar jeg ikke har sett maken til innen frivilligheten. Jeg er sikker på at alle byens innbyggere ville svare at de er FOR byen.
Refleksjon/oppgave:
Hvordan kan dere vise at dere er FOR byen eller lokalsamfunnet, uten at det blir med tomme ord, men er helt reelt FOR?
# 4 – FOR deg selv
«In order to breathe healthy life into the organization, you must ensure you’re breathing it in first.”6 – Jeff Henderson
Nesten uansett hvilke ledere, forfattere eller konferansetalere jeg har hørt, og samme hvilke prinsipper, systemer eller modeller de kommer med, så kommer det tilbake til at det begynner med oss selv. Vi kan tenke det er selvfølgelig og enkelt, men som så mange før meg har sagt og skrevet: Den vanskeligste personen å lede er meg selv. Mest lettlurt, best på unnskyldninger og lettest å overtale. Det er så viktig å begynne med seg selv, for det er den eneste måten det finnes noe å gi til teamet, til samfunnet og til de du prøver å nå frem til. Alle disse andre områdene krever mye av deg, så da må du ha noe input for å kunne gi noe ut.
Refleksjon/oppgave:
Hva er det første steget du vil ta for økt sunnhet i ditt personlig lederskap?
# 5 – HUSK: Jeg er FOR deg!
Det er viktig å kjenne at det er noen som er med deg og er på din side. Noen som er FOR deg! Det er det mest sentrale budskapet i denne lederskapsbloggen og jeg håper du har glede av å lese den selv og deler den med ditt team og dine kollegaer. Vit at jeg er FOR deg!
Refleksjon/oppgave:
Ta gjerne kontakt om det er noe du tenker jeg kan gjøre som tilfører deg noe av verdi i ditt lederskap, og som du kan igjen kan gi videre til de du leder.
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 21.09.21
Kilde:
1 Henderson, J. (2019). Know What You’re FOR. Zondervan, Grand Rapids, Michegan, USA
2Ibid. (s.26)
3Ibid. (s.35)
4Ibid. (s.27)
5Ibid. (s.29)
6Ibid. (s.29)
Takk for din påmelding!