Klarhet før strategi.
Hvor lett er det ikke å gå rett på strategiene i vår planlegging, for så å erfare i ettertid at det ikke ble helt som vi ønsket, at det ikke tok oss i ønsket retning? Ofte når jeg jobber i sammenhenger og organisasjoner med disse tingene blir folk utålmodige etter å komme videre. "Når skal vi begynne å planlegge hva vi skal gjøre?" er et spørsmål som kommer. Eller etter et par møter kommer det noen ganger: "Nå er det vel nok prat, nå må vi komme i gang å gjøre noe også."
“Vi kan ikke legge gode planer for hvilken vei vi skal ta eller gjøre gode veivalg underveis - om vi ikke på forhånd vet hvor vi skal og hvorfor vi skal dit."
Hva hjelper det om denne utålmodigheten blir møtt og vi hopper over de grunnleggende stegene? De gangene jeg har falt for noe av den fristelsen har det ikke gått så bra. Det hjelper oss ikke om vi kommer kjapt i gang, men bevegelsen ikke tar oss i ønsket retning. Det gir bare uklarhet og tåke over prosessen, og ikke den nødvendige klarheten vi trenger for å klarlegge strategien, det vi etterhvert skal gjøre.
Håpet er at disse 5 spørsmålene vil gi deg og ditt team en større klarhet før strategiene legges og planene skal settes ut i livet.
# 1 – Kjenner du verdigrunnlaget og kulturen?
Dette handler om å kjenne vårt grunnlag, vår kultur, våre verdier og fundament. Hva er grunnfjellet? Hva tror vi på? Hvilken kultur og verdisystem er det som gjelder der du
engasjerer deg, i jobb, organisasjon, kirke eller personlig for den saks skyld?
«Kulturen lekker til omgivelsene.»
Det er slik at kulturen lekker til omgivelsene. Det merkes hvilke verdier som preger oss, om vi vil det eller ikke, også de verdier vi ikke ønsker. Erfaringen er at det flere ganger er et overtall av ønskede verdier på de gule lappene med prosessgjennomganger og bearbeiding av selve grunnfjellet, flere enn de eide verdier som lever i praksis. Verdier må jobbes med og kultur bygges kontinuerlig. Samtidig viser all erfaring at det er hard jobb og tar mye tid.
Refleksjon/oppgave:
Kan du gi en kort gjennomgang av verdiene er og hva som preger kulturen hos deg/dere uten å slå opp i organisasjonens profil, visjons- eller strategidokumenter for å lese deg opp?
# 2 – Kjenner du oppdraget?
Hvorfor eksisterer dere? Sånn egentlig? Hva svaret på dette store HVORFOR spørsmålet? Sammen med verdiene danner dette grunnlaget eller fundamentet og er startpunktet som må besvares før en kommer videre på en meningsfull måte.
Forfattere som Simon Sinek, John C. Maxwell og flere av de kjente og store har meget gode beskrivelser og rik input til å finne sitt «hvorfor», men det hjelper oss lite om vi ikke selv bruker dette og finner frem til forankringen i vårt eget «hvorfor» vi eksisterer. Det er eksistensielt og gir oss kraft, også til de dagene det ikke går så godt. Det er kilden til vår motivasjon, drivkraften og pasjonen, det som trengs også på en regnværsdag. Jeg tror bestemt det er mye av dette som har gitt kraft til de mange som har holdt seg gående gjennom denne meget krevende korona-tiden. Vi vet bare at vi har et oppdrag og eksisterer for noe som må utføres og fortsette, uansett!
Refleksjon/oppgave:
Kjenner du ditt hvorfor, gir det deg motivasjon, fyller deg med kraft og gir deg fremdrift?
# 3 – Peker visjonen mot en ønsket fremtid?
Hvilke visjoner har dere? Har de endret seg siste året? Ser dere mer eller et annet enn dere har sett tidligere? Er visjonene inspirerende og peker frem mot et ønsket fremtidsbilde?
Refleksjon/oppgave:
Hvor lenge er det siden visjonene ble gjennomgått og oppdatert? Er de eid og delt i teamet, eller eksisterer de bare i et visjonsdokument?
# 4 – Er målene klart definert?
Uten klarhet i målene og klare definisjoner om hva som skal måles, vil vi ikke kunne si om vi har nådd vår visjon eller ikke. Da blir det mye gjetting og synsing senere. Klare mål gir oss grunnlaget vi trenger for å kunne spisse strategiene som skal legges for å treffe godt og med en langt høyere måloppnåelse.
Mange kjenner «SMART»-målsetting, og bokstavene i S.M.A.R.T. står for spesifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbundne mål. Dette finner du egne bøker og artikler på, men viktigst er det at de er klare og tydelige, og at målene/delmålene har tidsrammer og ansvar plassert.
Refleksjon/oppgave:
Er målene dere har satt dere spesifikke, målbare, attraktive, realistiske og knyttet til tidsplan?
# 5 – Har du klarhet før strategien?
Når du kjenner verdigrunnlaget og kulturen, oppdraget gir deg motivasjon og kraften du trenger, visjonene er inspirerende og peker frem mot et ønsket fremtidsbilde og målene er klart definert så det gir informasjon til å sette i gang, ja da er du klar til å legge strategien og sette den ut i livet. Tilsammen oppsummeres det hele i en strategiplan eller handlingsplan hvor grunnlaget ligger og progresjon kan følges opp. En viktig erfaring til slutt: Uten jevnlig oppfølging, evaluering, justering og oppdatering blir alle strategier utdatert og blir fort ubrukelige isteden for det gode verktøyet det skulle være for oss.
Refleksjon/oppgave:
En ikke navngitt sykehus-strateg skal en gang ha sagt at “Culture eats strategy for breakfast, every day, every time.” Å starte med strategiene uten at fundamentet på plass skjønner vi da blir å starte helt i feil ende. Så gå tilbake til punkt #1 og gå nøye gjennom punktene, jobb gjennom dette steg for steg sammen med din mentor/coach, dine ledere, ditt team og folkene dine for å få klarhet før strategiene legges.
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 02.03.21
Takk for din påmelding!