Kommunikasjon. Om nødvendig med ord

Min kone og jeg deltok på et ekteskapsseminar med en kvinnelig foredragsholder for mange år siden. Jeg må dessverre innrømme at jeg ikke husker et eneste ord av hva hun sa, men husker meget godt hennes lilla skjerf som fikk en kvart omdreining hvert andre minutt. Kjenner du igjen en slik observasjon? Det er mange som har opplevd at fakter skygger for budskapet. Og kanskje har vi selv lagt oss til noen slike uvaner uten å vite det?
Det kjente sitatet «- om nødvendig meg ord» møtte meg på nytt denne uken i fordypelse rundt kommunikasjon. Det var Frans av Assisi, den italienske helgenen fra 1200-tallet, som skal ha sagt: "Vi er kalt til å forkynne, om nødvendig med ord." Her opplever han peker på at det finnes andre og mer effektive måter vi kan oppnå kontakt med mennesker for å få frem det vi har på hjertet. Og kanskje er det noe i påstanden fremsatt om at 90% av det vi formidler ikke har noe å gjøre med ordene vi sier. Men hva er det da?
"People will not always remember what you said, they will not always remember what you did. But, they will always remember how you made them feel.”1 – Ukjent
John C. Maxwell har delt sin forståelse og erfaring rundt dette i boken "Everyone Communicates, Few Connect".2 Han bruker sitatet over til å peke på at hvordan mennesker kan kjenne seg i møte med oss og vår kommunikasjon. Om hvordan våre holdninger, det visuelle, intellektuelle, og verbale spiller inn i et samspill. Det mister vi lett fokus på der vi står med alle ordene våre.
Selv gjør jeg meg stadig bort her, med mange ord. Alt for mange ord. Derfor deler jeg fra boken 5 områder2 du kan tenke på og reflektere over sammen med meg. Kanskje finner du et punkt eller et refleksjonsspørsmål som hjelper også deg til å oppdage noe nytt ved din kommunikasjon og hvordan du kobler med folk.
# 1 – Den visuelle koblingen
Som i mitt eksempel med det lilla skjerfet, så er det visuelle det første vi blir vurdert på, det folk ser. Og det tar bare sekunder. De aller fleste med seg mer av innholdet når det visuelt fungere og ikke bare er ord.
"As a species, we remember 85-90 percent of what we see, but less than 15% of what we hear.”3 – Sonya Hamlin
Når det visuelle er så betydningsfullt så kan du også tenke nøye over om det er visuelle hjelpemidler og effekter du vil benytte deg av for å øke dine muligheter til å nå frem med det du har på hjertet.
Refleksjon/oppgave:
Har du noen fakter som forstyrrer den visuelle opplevelsen? Ikke klar over det? Vel, alle andre vet det, så hvem kan du utfordre til å gi deg tilbakemelding? Filme deg selv? Jeg lover: Det er avslørende, men svært lærerikt!
# 2 – Den intellektuelle koblingen
"To effectively connect with people on an intellectual level, you must know two things: Your subject and yourself.”4 – John C. Maxwell
Dette er utfordrende, men nysgjerrigheten for å lære nye ting sammen med et åpent sinn gjør at vi stiller spørsmål. Det skaper den nødvendige åpningen for å bygge opp både kunnskap og erfaring slik at vår kommunikasjon ikke bare blir en teoretisk øvelse.
Refleksjon/oppgave:
Er det du deler kun teoretisk, eller er det koblet sammen med erfaring slik at det kan gis videre og oppleves verdifullt for andre?
# 3 – Den emosjonelle koblingen
"People may hear your words, but they feel your attitude.”5 – John C. Maxwell
Vi blir så opptatt med ordene vi skal bruke, men ofte er det helt andre faktorer som spiller inn på hvor effektive vi er i vår kommunikasjon. Det er viktig å fokusere på hvordan de som lytter føler seg og opplever det som kommuniseres.
Refleksjon/oppgave:
Hvordan ville andre beskrive dine holdninger og hvilken følelse sitter de igjen med av din kommunikasjon?
# 4 – Den verbale koblingen
Selv om andre ting har fått fokus før dette punktet, så er også ordene viktige. Og spesielt måten det blir sagt på. Her kommer det inn hvordan vi bruker stemmen, toneleie, volum og pauser. En av utfordringene jeg selv har fått fra gode kommunikasjonsforbilder og mentorer er at jeg må jobbe med innlevelsen så det blir mindre monotont. Det er utfordrende å høre, men uten tilbakemeldinger og coaching blir det heller lite fremgang.
Refleksjon/oppgave:
Hvem gir deg nødvendig feedback så du utvikler din verbale kommunikasjon?
# 5 – Koblingenes samspill
"What you are speaks so loudly that I can’t hear what you say.”6 – Ralph Waldo Emerson.
Så på hvilket av disse områdene er du sterk? Utvikle det videre. Hvilket av disse er ditt største handicap? Søk hjelp til å utvikle det så det ikke hindrer deg i din kommunikasjon og din evne til å oppnå kontakt med menneskene du kommuniserer med.
Refleksjon/oppgave:
Er det noe i din kommunikasjon som overdøver det du prøver å få frem? I så fall, hva vil du gjøre med det?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 05.10.21
Kilde:
1 Maxwell, J. C. (2010). Everyone Communicates, Few Connects. (s.65) Harper Collings Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2Ibid. (s. 47-71)
3Ibid. (s.53)
4Ibid. (s.62)
5Ibid. (s.65)
6Ibid. (s.69)









