Vi blir alle produkter av vår tid i det å lære og tilpasse oss til stiler og trender som gjelder i tiden vi lever i. Det gjelder i de aller fleste områder, også i vårt lederskap. Det har skjedd en rivende utvikling i teknologi og produktutvikling de siste 30 årene. På samme måte har det skjedd et dramatisk stilskifte i ledelse,1 på hva som forventes av ledere i dag.
Jeg hører enda fortellinger om ledere som klamrer seg fast til og praktiserer i dag, slik lederskap var vanlig på 70-80 tallet. Men bedre resultater, høyere engasjement og sterk samhandling i teamet er ikke akkurat det som preger fruktene av disse lederne. For oss som har vært lenge i arbeidslivet var en slik kommanderende lederstil noe som var normert og akseptert, nærmest forventet og sett opp til. For de som har fulgt utviklingen og de unge som møter arbeidslivet i dag vil en slik lederstil og tilnærming være helt utenkelig, arbeidsforhold de aldri ville akseptert å jobbe i over tid.
Hva er så noe av det som kjennetegner disse retningene av lederstiler som her settes opp mot hverandre?
Kommanderende Kommuniserende
- Autoritativ - Samarbeidende
- Snakker - Lytter
- Ovenfra og ned - Side om side
- Begrensende - Utrustede
- Antagende - Forstående
- Gir svar - Stiller spørsmål
- Min agenda - Din agenda 2
Jeg lar meg ofte inspirere av John C. Maxwell’s tilnærming og praksis på dette, en 73-åring som har klarer å utvikle lederskapet sitt med tiden, være i endring og strekkes av sitt team av ledere rundt seg. Han trekker frem er en stor feil vi kan begå, i det å anta hva som rører seg i teamet og hos de vi leder. Og det er her en kommuniserende leder kommer så mye bedre ut av det enn den som ser det hele ovenfra og ned og bare antar hva som rører seg.
Dette lederskapsskiftet sitter ofte langt inne å endre på. Endringene i produkter og ny teknologi kan for mange kjennes spennende, men når det gjelder justeringer hos oss selv på områder med tillærte modeller og systemer, da blir mer krevende. Endringene som vil rokke med det som er nedarvet fra våre foreldre, ledere og de vi har sett opp til, fra de som modellerte lederskap for oss.
Her er 5 elementer som kan hjelpe deg og meg bygge en god plattform for å bli en mer lyttende leder som vokser i lederskap, som både kobler og kommuniserer godt med teamet.
# 1 – Ydmykhet
Vi må først erkjenne at vi ikke hadde kommet noen vei uten vårt team av menneskene rundt oss. Så første øvelse i ydmykhet er å innse dette og lede i tråd med en slik erkjennelse.
“One is too small a number to achieve greatness.” – John C. Maxwell
Refleksjon/oppgave:
Når gav du sist tydelig uttrykk for hvor viktige menneskene i teamet ditt er, at du trenger de med det de representerer, ikke bare det de gjør og leverer?
# 2 – Nysgjerrighet
Har du fortsatt en nysgjerrighet på hva andre vet og hva de kan bidra med? Maxwell skriver i dette kapittelet at det «å stille spørsmål hjelper oss til å klargjøre forventningene til oss selv, våre forventinger til andre og andres forventinger til oss, slik at vi kan finne en felles plattform å lede ut fra.»3
Refleksjon/oppgave:
Er du fortsatt nysgjerrig og lærevillig? Stiller du fortsatt spørsmål, eller har du allerede funnet alle svarene du trenger å vite svaret på?
# 3 – Lytte
Å aktivt lytte er noe av det første som kommer på alle kurs og undervisning om lederskap og team. Men samtidig noe av det vanskeligste å praktisere der vi står klar med neste svar eller utsagn når samtalepartneren trekker pusten eller vi avbryter de. Det vet vi jo er ikke bra, men gjør det allikevel.
Refleksjon/oppgave:
Hører du egentlig etter? Praktiserer du aktiv lytting og spør spørsmål til avklaring for å forstå, mer enn å argumentere motsvar i din retning eller kjøre over med egne ideer?
# 4 – Generøsitet
Generøsitet kommuniserer vårt hjerte og vår innstilling. Henri Nouwen beskriver et prinsipp som viser at når vi er generøse, så blir det ikke mindre, men til mer. Multipliserende. Og det bygger en kontakt og kommunikasjon med andre, med de rundt oss.
“When we refrain from giving, with a scarcity mentality, the little we have will become less. When we give generously, with an abundance mentality, what we give away will multiply.”4 – Henri Nouwen
Refleksjon/oppgave:
Er din holdning preget av at du gir mer enn du tar?
# 5 – Oppmuntring
Og når vi snakker om å gi, så er en nok oppmuntring noe av det enkleste vi kan gi, og som har den største verdien og betydningen for de vi leder, for teamet. George M. Adams sammenlignet oppmuntringer med «oksygenet for sjelen».5
Refleksjon/oppgave:
Kjenner teamet seg verdsatt og oppmuntret denne uken?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 06.07.21
Kilde:
1Maxwell, John C. (2019) Leadershift (s.147-168) Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2Ibid. (s.151)
3Ibid. (s.156)
4Ibid. (s.161)
4Ibid. (s.166)
Takk for din påmelding!