Resultatet av å kun «please» folk, stryke medhårs og ikke våge å stille de utfordrende spørsmålene1 er at vi ikke får den gode utviklingen vi kunne fått med de det gjelder og i teamet. Unnlatelse i å ta grep påvirker raskt resten av teamets hengivelse og den innsatsen de er villige til å gi inn i et prosjekt eller i arbeidet. Jeg har sett mange eksempel på dette, spesielt i arbeid og ledelse med frivillige. Det er mange med stor kjærlighet og kapasitet som vil gjøre en forskjell, men som samtidig forventer, også innen frivilligheten, at det settes klare forventinger til alle som deltar. At alle blir utfordret til å levere det beste de kan med de forutsetninger de har.
“To get the best out of people, leaders must ask for the best from people.”2 – John C. Maxwell
Utfordringen ledere ofte kjenner på er i området rundt relasjoner og forventninger. Vi er helt avhengige av å bygge gode relasjoner, men hvis vi bygger alt på gode relasjoner og vennskap, og samtidig ikke tør å utfordre, kan vi komme til det punkt hvor relasjonene blokkerer for sunn utvikling og produktivitet. Se bloggen fra 19. april i år om de 5 lederskapsnivåene. Hvis det stopper opp med relasjonene kommer vi ikke videre til det området hvor vårt lederskap gir avkastning og gode resultater for teamet, organisasjonen eller virksomheten.
Finnes det klare faremomenter her når vi skal sette forventninger og aktivt utfordre? Svaret er et klart og tydelig JA. Og innen frivilligheten er det ekstra krevende. Kanskje har du opplevd det selv fra andre ledere eller lest om skyggesidene i dette. Er jeg ærlige så har jeg nok vært der med et sterkt ønske om å se resultater og at ting skulle skje. Så sterkt kan dette bli at vi beveger oss bort fra sunn motivasjon til å gå faretruende nær grensen til usunnhet og manipulasjon. Som ledere er det vår jobb å hjelpe de vi leder til å komme så nært sitt potensiale som mulig, samtidig som vi finner den riktige balansen.
Her er 5 momenter som kan hjelpe deg og meg til å tenke over lederskapet i forhold til å bevege seg bort fra kun å forsiktig stryke medhårs til å sørge for tydelige og avklarte forventinger i organisasjonens eller virksomhetens utviklings- og endringsarbeid.
# 1 – Jobb først med dine egne forventninger og motiver
Et viktig utgangspunkt er at vi er ærlige med våre motiver og forventninger. Hvis det hele handler om oss selv og hva som er best for oss personlig, da er vi kommet skjevt ut fra starten. Dette er krevende, men rekkefølgen må ifølge Maxwell’s anbefaling være: Organisasjonen, menneskene i organisasjonen og til slutt meg selv.3
Refleksjon/oppgave:
Hvem er vinnerne med de forventningene du setter og din motivasjon i de avgjørelsene du tar?
# 2 – Klargjør gjeldende forventninger med andre i forkant
Her er det egentlig bare to veier. Enten å klargjøre forventinger på forhånd og skape nødvendig klarhet og forutsigbarhet, eller å la det være og måtte takle skuffelser og uklarhet i etterkant hvor alle parter er misfornøyde.
Refleksjon/oppgave:
I hvilket område kan du om kun kort tid ta et steg i riktig retning med å avklare forventningene klart og tydelige i forkant?
# 3 – Forstå 25-50-25 prinsippet
Det er bare å innse at ikke alle kommer til å bli med på de endringene eller de forventningene du stiller opp. Hvis du er som meg går både din første energi og fokus i retning de som er mot. Det tapper energien fort. Det finnes flere modeller som beskriver dette, men Maxwell indikerer et typisk prinsipp for dette med at 25% er for, 50% er avventende og de siste 25% er mot. De siste vil uansett aldri komme «ombord», så fokuset må derfor heller dreies over på de 25% som er for og peke på visjonen og retningen vi skal bevege oss i for de 50% som ikke har bestemt seg ennå, så vi får de med oss.
Refleksjon/oppgave:
Hvor har du ditt naturlige fokus, på de som er for, er avventende eller mot?
# 4 – Finn balansen med omsorg og ærlighet
Det kommer alltid vanskelige samtaler. Noen ganger kommer det overraskende innhold med påfølgende reaksjoner. Slik trenger det egentlig ikke være, men det blir mange slike situasjoner om vi hele tiden utsetter det som er vanskelig og ikke tar tingene fortløpende. Dette vokser bare i kompleksitet, og har saker først akkumulert seg over tid blir reaksjonene både store og vanskelige når de kommer ut. John C. Maxwell sier det godt: «Omsorg uten ærlighet skaper dysfunksjonelle relasjoner. Ærlighet uten omsorg skaper avstand. Omsorg balansert med åpenhet skaper utviklende relasjoner.»4
Refleksjon/oppgave:
Hvordan er balansen din i omsorg og ærlighet, med ditt team og med de du leder?
# 5 – Finn en samtalepartner
Disse områdene kan være vanskelig å håndtere og balansere på egenhånd. Derfor er det viktig å ha noen nær seg å samtale med. Ikke prøv å gå denne etappen alene.
Refleksjon/oppgave:
Hvem holder deg ansvarlig og stiller de vanskelige spørsmålene, inn mot dine blindsoner eller usunne sider?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 29.06.21
Kilde:
1Maxwell, John C. (2019) Leadershift (s.81-102) Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2Ibid. (s.84)
3Ibid. (s.99)
4Ibid. (s.100)
Takk for din påmelding!