S-kurven er en kjent visualiseringsmodell for å identifisere i hvilken av de forskjellige fasene en virksomhet, organisasjon eller team befinner seg i. Du har kanskje din favorittfremstilling av dette, jeg har hentet min fra dyktige kollegaer på organisasjonsutvikling i The Unstuck Church. De har også utviklet en Unstuck test og er det godt redskap å jobbe med. Tony Morgan har gitt disse kjente stegene egne navn og uttrykk som er lettfattelige, uansett hvilken organisasjon eller virksomhet det dreier seg om:
1) Oppstartsfase (Launch)
2) Oppstartsvekst (Momentum Growth)
3) Strategisk vekst (Strategic Growth)
4) Bærekraftig utvikling (Sustained Health)
5) Vedlikeholdsfase (Maintenance)
6) Konserveringsfase (Preservation)
7) Dødsfase (Life Support) 1
Morgan hevder at dette aldri er for sent å jobbe med eller ta takk i, men at ressurser, krefter og det momentet som skal til for å hente det opp igjen på høyre side av kurven blir hardere og tøffere jo lengre ned i kurven vi kommer. Derfor er å kjenne og erkjenne egen situasjon med radikal ærlighet avgjørende for å ikke miste grepet før det går for langt.
John C. Mawvell sier i boken «Leadershift», i kapittelet «Maintaining to Creating,»2 – at det er 4 mulige soner vi kan oppholde oss i. Utfordringen vi får er å bevege oss fra vedlikeholdsfasens sterke grep, over mot kreativitet og nytenking. Sonene er:
1. «La det skure» sonen - hvor jeg gjør så lite som mulig.
2. «Komfortsonen» - hvor jeg gjør det jeg alltid har gjort.
3. «Utfordringssonen» – hvor jeg forsøker ting jeg ikke har gjort tidligere.
4. «Den kreative sonen» – hvor forsøker å tenke tanker jeg ikke tidligere har tenk.3
Her er 5 aktive grep som kan hjelpe deg og ditt team til å ta nye og modige steg, ut av vedlikehold og konserveringsfasen der «la det skure og komfortsonen styrer, til å utfordres slik at kreativiteten får blomstre og dere igjen legger til rette for strategisk vekst.
# 1 – Identifiser hvor i kurven dere befinner dere
Når hadde teamet sist en samtale om hvor dere befinner dere som organisasjon? Det være seg med tilnærmingen til S-kurver eller andre statusverktøy som gir dere en ærlig tilbakemelding? Merk at jeg bruker ordet «radikal» ærlighet, og det er fordi mange prosesser strander på at vi tilpasser realitetene og fortellingen slik at det ikke «skal se så verst ut.» Men hvem tjener på det? Å eie det og vite hvordan det står til med oss er et viktig utgangspunkt for å kunne ta tak i prosessene og gjøre noe aktivt med det.
Refleksjon/oppgave:
Ta en test! Det finnes mange gode tester som kan gi dere kvalitet i tilbakemeldingene.
Her er et par for kirkesegmentet av mine blogglesere:
Unstuck Church (https://theunstuckgroup.com/product/unstuck-church-assessment/) (På engelsk, så inviter med deg teamet til å ta den sammen med deg, evt. andre språkkyndige om dere mangler det i eget team, for denne testen er meget god!)
Naturlig Menighetsutvikling (NaMu): https://namunorge.no/alle-var-tester/ (på norsk)
NaMu er en test som gir svar på menighetens sunnhet innenfor 8 kvalitetsområder.
# 2 – Samling i lederskapet
Når resultatet er klart er det tid for å samle seg, trekke ut hovedmomenter fra analyser og komme til enighet om hvilken situasjon som ønskes endret.
Refleksjon/oppgave:
Når parkerte dere sist alle driftssaker som tar så mye av tiden i styrer og råd, for å gi tid og prioritering og gjennomgang av det viktigste: Status, retning og utviklingen fremover?
# 3 – Si JA TAKK til ideer!
Å bygge en kreativ kultur høres for mange ut som noen fancy ord fra en konsulent, men det er mange som har møtt kulturutfordringer internt som de største hinder for kreativitet og nytenkning. Verdsett høyt den idéskaping og visjonær tankegang som finnes i teamet.
“Creativity thrives when one subject is approached from many different perspectives4” ― John C. Maxwell
Refleksjon/oppgave:
Ligger det styrende verdier i bunnen som jobber mot eller kansellerer de kreative initiativene? Da er dette et viktig sted å ta de første grepene.
# 4 – Økt risikovillighet
I den venstre siden av kurven er vi som team og organisasjoner mye mer preget av nytenkning, utvikling og har vilje til å ta risiko. Vi ser kanskje tilbake på en spennende tid hvor vi tiltrakk oss helt nye ressurser som igjen gjorde strategisk vekst mulig. Det er en kjent fare at vi over tid blir mer trygghetssøkende, redde for å feile og dermed mister både energien og begrenser ressurstilgangen underveis.
Refleksjon/oppgave:
Når var siste gang dere utfordret dere selv, i tråd med visjons- og strategiprosessen, til å ta nye modige steg som hadde både spenning og et moment av risiko for å mislykkes i seg?
# 5 – Ta kontakt for hjelp med tester, igangsetting av prosesser og oppfølging
Ikke la mangel på ressurspersoner, kompetanse eller verktøy stoppe dere. Finn noen som kan hjelpe dere gjennom prosessene og følge dere over en tid.
Refleksjon/oppgave:
Ta kontakt med en veileder eller mentor i dag!
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 08.06.21
Kilde:
1Morgan,Tony (2017) The Unstuck Church (s.6-11) Thomas Nelson, Nashville, Tennessee, USA
2Maxwell, John C. (2019) Leadershift (s.103-126) Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA
3Ibid. (s.105-106)
4Ibid. (s.119)
Takk for din påmelding!