Lederskapets 5 nivåer
At det finnes forskjellige nivå i vårt lederskap og at det gjør noe med vår mulighet til å ha innflytelse har alle som stikker hodet frem og ledet noe fått erfare. Men hvorfor er det slik, og hva er dynamikken? Det er godt at noen da har gode måter de beskriver prosesser og utvikling på, som gir oss noen knagger å henge ting på og øker vår innsikten til å se oss selv og ta steg for å utvikle oss videre.
John C. Maxwell gjør akkurat dette i boken «Developing the Leader within You 2.01» hvor han presenterte lederskapets 5 nivåer. Det har betydd mye for innsikt i eget lederskap og for forståelsen av hvilke dynamikker som eksisterer, og som jeg før bare erfarte effekten av. Samtidig viser det meg hvor utrolig mye mer jeg kan jobbe med og hvilke utviklingspotensiale som finnes. Med å dele dette med deg håper jeg du tar deg tid til å reflektere over ditt nivå av lederskap, ser mulighetene for utvikling og blir inspirert til å ta nye, modige steg.
Det er viktig å merke seg at det ikke er slik at vi oppnår et nivå, og så er vi der, at vi på en måte har nådd frem og er ferdige med utviklingen. Dette er i konstant bevegelse, og det som tar årevis å bygge opp kan rives ned på mindre enn 2 minutter. Hvor mange ledere har vi ikke lest eller hørt om, som har gått fra et høyt nivå i sitt lederskap, men med dårlige valg, avgjørelser, moralske eller økonomiske feiltrinn skled ned til bunnivået og nærmest under skalaen. Det er heller ikke slik at vi forlater et nivå, men vi legger de på nærmest lag på lag, etterhvert som innflytelsen øker.
Her er en kort beskrivelse av Maxwell's 5 nivåer i lederskap, nivåene i vår innflytelse med andre. Les gjerne boken for den aller beste innsikten, men jeg håper dette kan få deg i gang:
# 1 – Posisjon: Folk følger deg fordi de må.
Posisjonelt lederskap er et godt sted for en start. Alle starter vi her, i alle jobber og med alle vi leder. Mulig har vi også lånt litt innflytelse av noen som ansatte oss eller engasjerte oss, og dermed nyter godt av deres respekt og tillit, men det er bare for en kort tid. Veldig snart må vi bygge vår egen innflytelse på utøvelse av eget lederskap. I følge Maxwell er det et godt startpunkt, men ikke et bra sted å oppholde seg over tid som leder.
"Position is a good place to start in leadership, but it’s a terrible place to stay.2” – John C. Maxwell
Det positive med dette nivået er at du har fått innflytelse, mens faren er at en utøver denne innflytelsen fordi en har fått posisjonen og ikke legger inn det som skal til for å utvikle seg videre. Et eksempel er å tenke i baner som: «Hvorfor skal jeg ta et lederkurs, lese om lederskap eller utvikle meg? Jeg er jo allerede en leder!» Da sitter du fast før du har begynt!
Refleksjon/oppgave:
Hvem er du på dette nivået med i dag, og hva kan du gjøre for å bygge graden av innflytelse videre? Hva med å bli bedre kjent med de du leder så du opparbeider deg relasjoner, en tettere og bedre forståelse for de som kollegaer og medmennesker?
# 2 – Relasjon: Folk følger deg fordi de ønsker det.
Den er en stor forskjell på dette nivået og det er hos de du leder. De følger deg fordi de selv har valgt det.
“People don’t care how much you know until they know how much you care.3” – John C. Maxwell
På dette nivået handler det om å bygge gode relasjoner og oppnå en høyere grad av tillit. Tillit er en nøkkel for utvikling til neste nivå og med gode relasjoner skapes grunnlaget og forutsetningen for å bevege seg til neste nivå.
Refleksjon/oppgave:
Er de du leder kun brikker i et spill for å realisere deg selv og dine ideer, eller mennesker du verdsetter høyt og bygger varige relasjoner med? Hvordan vil du vurdere ditt nivå av tillit hos de du leder på en skala fra 1-10 (lav/høy)? Noe å gå på her?
# 3 – Produksjon: Folk følger deg på grunn av det du har gjort for organisasjonen/virksomheten.
Innflytelsen stiger og teamet leverer resultater. Dette kommer som en effekt av at du har opparbeidet deg tillatelse til å lede, bygget gode og sterke relasjoner og det begynner nå å vises. Maxwell sier: «Produktiviteten går opp, de når målene, større verdiskapning og bedre resultat, moralen er høy og det er få som slutter. Lojaliteten i teamet stiger.4» Det er en situasjonsbeskrivelse som de fleste ledere skulle ønske var på deres eget team og lederskap, men utfordringen er villigheten til å legge inn jobben som skal til for å nå dit?
Refleksjon/oppgave:
I hvilke roller er du på dette nivået, og i hvilke situasjoner har du en del mer å gå på for å nå hit? Hva vil du legge inn av vekstmål i din personlige utviklingsplan for å ta dette nivået?
# 4 – Reproduksjon: Folk følger deg på grunn av det du har gjort for dem.
"Leaders become great not because of their power, but because of their ability to empower others.5” – John C. Maxwell
En multipliserende effekt er et lederskapsbegrep jeg vil si passer på dette nivået. Det å tilføre mennesker verdi som igjen multipliserer dette og gir det videre til andre. Et utrustende lederskap med hovedfokus på å utvikle mennesker så de når sitt fulle potensiale.
Refleksjon/oppgave:
Jeg har flere ganger hørt Maxwell både si og skrive: “You cannot give what you do not have.5” Hva er det du trenger å utvikle deg på og jobbe mere på for å både etablere deg på dette nivået og vedlikeholde det over tid?
# 5 – Respekt. Folk følger deg på grunn av den du er og det du representerer.
Dette er et nivå som mer blir gitt deg med respekt, oftest etter årevis med de andre nivåene inne. Mer et rykte en får, enn et nivå en kan streve for å oppnå. Innflytelsen strekker seg ifølge Maxwell også utover egen organisasjon og virksomhet. Selv om det er et nivå mange ikke vil oppnå er det allikevel et mål å strekke seg mot.
Refleksjon/oppgave:
Hvilket mål har du for ditt lederskap? Hva vil du strekke deg mot? Hvor trenger du å strekkes?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 19.04.21
Kilde:
1Maxwell, John C. (2018)Developing the leader within you 2.0 (s.1-21) Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, s.10
3 Ibid, s.12
4 Ibid, s.13
5 Ibid, s.17
Takk for din påmelding!