Hvem har du på benken?
Benken sier du?? Vi har da mer enn nok med å finne og trene ledere til å fylle de aktuelle plassene på laget. Så benken? Glem det! Kan det være din første reaksjon i møte med en slik overskrift eller utsagn? Eller du kjenner presset og smerten i lederskapet med å rekruttere, trene og besette rollene i teamet?
De som kjenner bloggen har sett flere av mine eksempel peker til paralleller med lagidrett, og kanskje spesielt fotball. Grunnen er at det er mange gode eksempel å hente der. Et eksempel på det er når jeg hadde med meg noen ungdommer til Brakka på Lerkendal og fikk et kort møte med ex-trener Nils Arne Eggen, som tilfeldigvis var innom der for et intervju. Vi fikk en kort prat, og når jeg spurte han hva ungdommer og team kunne lære fra RBK’s filosofi kikket han veldig strengt på meg og sa: «Det heter LAG, sjø!» Møtene med spillerne og trener var også utrolige, med den måten de møtte ungdommene på. Det er mange ting som kunne nevnes fra der av både holdninger og utsagn. Det kommer jeg sikkert tilbake til i en senere blogg, men det var én ting som fasinerte meg: Det var hele 14 plasser på innbytterbenken! Der skulle de sikkert ha plass til forskjellige folk fra trenerapparatet, medisinsk personell, mm. Men også mange innbyttere.
«Når et team har en sterk benk er mulighetene endeløse.1» - John C. Maxwell.
I et team handler kanskje benken like mye om å utfylle hverandre, kunne overta hverandres roller eller funksjoner. Hvor mange sitter ikke i dag i en teamrolle og som leder i virksomheter hvor det som skal utføres kun kan gjøres av én eneste person? Hva om det kommer sykdom eller enda verre ting? Benken kan også være et bilde på en arena for å trene og teste ut spillere, både i nye roller og for at de skal bli eksponert og få nærhet til de aller beste; De som starter kampene. I andre situasjoner ser vi at redningen kommer fra benken. Når laget er presset og trenger ny energi eller friske initiativ. Hvor mange ganger har vi ikke sett at det kommer folk inn fra benken og er den avgjørende brikken som manglet da alt stod og vippet? Det er helt avgjørende å tenke langsiktig og tenke på benken, selv om det kun eksisterer som et bilde i tankene eller planene.
Det er uunngåelig at folk slutter. Jobber vi ikke godt med teamet og utviklingen, så risikerer vi også at viktige spillere i «startoppstillingen» forlater laget. Så her kreves både dyktighet og en god plan. Er du klar til å ta noen modige og nødvendige grep?
Her er 5 grep som kan hjelpe deg å bygge benken2. (Les morgendagen team)
# 1 – Rekruttering
Du må ha de rette folkene på de rette plassene for å lykkes med å få de resultatene som ønskes. Å gi en plass på teamet til noen, bare fordi vi ikke har noen andre, er en oppskrift til å feile eller introdusere dysfunksjonalitet.
Refleksjon/oppgave:
Har du rett folk på rett sted, med nødvendig gaveutrustning og kompetanse for oppgavene?
# 2 – Opplæring
Mye av utfordringene vi har i dag peker til hvordan vi har jobbet med opplæring og trening de siste 3-5 årene. I mange sammenhenger finnes det heller ikke noen plan for å møte dagens lederutfordringer. Men det er mulig å ta grep, start i dag!
Refleksjon/oppgave:
Hvordan ville du vurdere deres system for opplæring og utvikling på en skala fra 1-10, hvor en score på 1 er lavt og 10 er høyt. Hva kan du evt. gjøre for å løfte det bare ett trinn på kort sikt, og kanskje to-tre trinn over litt tid?
# 3 – Foreta endringer på laget
Hvem forlater teamet? Det er viktig å evaluere det, for hvis du beholder de som ikke leverer, ikke har gode holdninger og heller ikke tilfører laget verdi, så vil resultatet rimelig sikkert bli at de aller dyktigste forlater teamet først. En proaktiv holdning er avgjørende. Samtidig er det i veldig mange sammenhenger, kanskje spesielt i de frivillige teamene, ikke så lett å bare skifte ut folk på kort sikt. Målet må være at for hver utskiftning som skjer, så jobbes det hardt med å erstatte tapet på en slik måte at det styrke teamet totalt sett.
Refleksjon/oppgave:
Hva er tendensen i ditt team, hvem slutter/forlater teamet? Hva sier det deg om situasjonen og gir signal om hvilke grep som må tas?
# 4 – Det starter med teamlederen
Det er ingen andre steder å peke enn på lederen. Teammedlemmene har normalt hverken posisjon, påvirkningsmulighet eller autoritet til å ta de nødvendige grepene. Det har derimot lederen, og utviklingen må starte der.
Refleksjon/oppgave:
Hvilke områder trenger du å jobbe med, for igjen å utvikle teamet ditt, få styrket spillerne, benken og hele teamet?
# 5 – Ikke et nederlag å hente inn hjelp utenfra
Noen ganger er det slik at det trengs noen utenfra som kan hjelpe med å stille spørsmål eller coache ledere og støtteapparatet gjennom krevende utvikling. Det er ikke noe nederlag. Nederlaget kjennes når en gjør det samme igjen og igjen og håper på bedre resultat. Det er derimot en styrke å innse at en vil utvikle seg, kjenne på behovet for ny input og overvinne egen stolthet eller andre destruktive reaksjoner som bare er med på å begrense utviklingen.
Refleksjon/oppgave:
Ta gjerne kontakt for en samtale om muligheter i teamutvikling, eller spør om hjelp fra noen i lokalmiljøet du ser har lykkes med dette. Stolthet til side: Hva kan du og ditt team lære fra andre?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 13.04.21
Kilde:
1Maxwell, John C. (2003) De 17 ubestridelige lovene om Teamwork (s.144) Hermon Forlag, Skjetten
2Ibid (s.139-150)
Takk for din påmelding!