Er de mange eller store nok kan hverdagens problemer bli eller oppleves som et problem i seg selv. Samtidighet, mengde, timing og kompleksitet påvirker uten tvil hvordan vi takler situasjonene. Jeg har hørt mange som så kjekt uttrykker at de har ikke problemer, bare utfordringer. Forskjellen mellom disse uttrykksformene er kanskje ikke så mye annet enn tilnærmingen vår eller holdningen til problemer. Hvordan vi som enkeltmennesker takler møtene med problemer i hverdagen. Fra et lederperspektiv ble følgende sitat en "grubletråd" for meg:
"Du kan måle en leder ut fra problemene han håndterer. Han er alltid på jakt etter noen på sin egen størrelse."1 - John C. Maxwell
Hvilke problemer eller utfordringer tiltrekkes jeg av, på hvilket nivå og med hvilken kompleksitet? Og hvordan løser jeg de jeg får å hanskes med? Og kanskje viktigst: Løser jeg de eller er de stadig tilbakevendende og de samme utfordringene fra måned til måned og år til år? Fra mine år som organisasjonskonsulent var erfaringen ofte at de samme menneskene, på mange steder, jobbet med de samme problemene år etter år uten at det lyktes å ta avgjørelser og komme seg videre. Det avspeiler etter min oppfatning først og fremst et alvorlig lederproblem som må løses før en kan komme seg videre.
"Målet på å lykkes er ikke hvorvidt du har et problem å hanskes med, men hvorvidt det er det samme problemet du hadde i fjor." 1 – John Foster Dulles, tidligere utenriksminister, USA
Her er 5 gode lederholdninger2 jeg tar med meg videre til egen refleksjon og læring for bedre håndtering av de problemer som kommer meg i møte:
# 1 – De forventer problemer
"Enhver som forventer at veien skal være lett, vil stadig havne i vanskeligheter."3 - John C. Maxwell
Forfatteren refererer på dette punktet til en god historie han har hørt om Dr. Livingstone, og det sier mye om en leders holdninger og utgangspunkt: "En misjonsorganisasjon ønsket å sende hjelpere til Dr. Livingstone, og lederen skrev: Har du finnet en god vet som fører dit du er? Hvis du har det, vil vi sende andre menn som kan hjelpe deg. Livingstone svarte: Hvis du bare har menn som er villige til å komme bare fordi de vet at veiene er gode, ønsker jeg ikke å ha dem her. Jeg vil ha menn som er villige til å komme, selv om det ikke finnes noen vei overhodet."3
Eksempelet illustrerer en grunnholdning hvor ledere har en positiv innstilling selv om de må planlegge for de mest krevende dagene foran seg.
Refleksjon:
Hva er ditt utgangspunkt og generelle holdning til problemer? Forventer du at det kommer eller blir du like skuffet, overrasket og frustrert hver gang?
# 2 – De aksepterer sannheten
Vi reagerer alle forskjellig i møte med problemer og når sannheten kommer frem. Maxwell trekker frem 3 typiske reaksjoner: "Vi aksepterer dem, aksepterer dem og deretter tåler dem eller aksepterer dem og forsøker å gjøre ting bedre. En leder må alltid gjøre det siste." 4
Refleksjon:
Hva er din reaksjon i møte med sannheten?
# 3 – De ser helheten
"Flertallet ser hindrene, de færreste ser målene. Historien forteller hvordan de sistnevntes lyktes, mens glemselen er de førstes belønning."4 - Alfred Armand Montapert
I møte med problemer kommer våre reaksjoner og håndtering som fort trekker oss bort fra helhetstenkning og tid til å se de store sammenhengene. Det er vanskelig, men som ledere må vi gjennomskue og møte følelser og alt annet som trekker oss bort fra å se helhetsbildet.
Refleksjon:
Klarer du å se helheten i møte med problemer? Hvem kan eventuelt hjelpe deg til det?
# 4 – De gjør en ting av gangen
"Evnen til å løse problemer effektivt kommer fra erfaringen med å møte problemene som dukker opp og overvinne dem. Hver gang du løser et nytt problem blir du litt bedre. Hvis du aldri forsøker, mislykkes og forsøker igjen, kommer du aldri til å mestre det."5 - John C. Maxwell
Det å ta en ting av gangen, prøve, feile, lære, reise seg og prøve igjen er nøkkelen til å lykkes over tid. Ordene forblir kun teori inntil en starter å leve det ut og bygger på egen erfaring.
Refleksjon:
Overveldes du av mengde problemer og kompleksitet eller klarer du å fokusere på én ting av gangen?
# 5 – De forstår prinsippet om å gå fra punkt til punkt
Når problemene tårner seg opp og følelsene er på bristepunktet er det sjeldent den beste tiden for å ta de store avgjørelsene, personlig, for lederskap, team, organisasjon eller virksomhet. Det er heller et tidspunkt for å holde målet klart foran seg og strekke seg mot det.
Refleksjon:
Har du erfaring med resultatet av å ta store, viktige avgjørelser for egen del eller som del av lederskap i problemfylte tider. Hva skjedde? Hva lærte du?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 28.02.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2010) De 21 uunværlige egenskapene hos en leder, (s.102) Hermon Forlag, Skjetten
2 Ibid, (s.105-106)
3Ibid, (s.105)
4Ibid, (s.106)
5Ibid, (s.107)
Takk for din påmelding!