Gjennom tolv uker har jeg blitt utfordret på et "high-road leadership," eller verdibevisst lederskap som jeg har uttrykt det. Et lederskap som setter andre først og ønsker det beste for andre. I motsetning til et lederskap som har til hensikt å tjene oss og hvor vi kun blir opptatt av egen rolle, posisjon og fortjeneste.
I Norge kan vi ikke lett unngå å følge med på amerikansk politikk og dets utvikling. Hvis det i det hele tatt går an å gjøre en amatør-vurdering av Trump’s karakter på bakgrunn av medienes dekning, og uten å blande seg opp i utenlandsk politikk, er kanskje ex-presidenten det mest ikoniske og tydeligste eksempelet jeg har sett i nyere tid på det motsatte av verdibevisst ledelse. Mediene gjengir et sterkt uttrykk for "low-road leadership" gjennom uttalelser, holdninger overfor andre og et syn som lett kan oppfattes med at landet skal tjene han, mer enn å tjene sitt land.
"People do not care how much you know until they know how much you care."1 – John C. Maxwell
Dette sitatet indikerer at det viktigste vi gjør i verdibevisst lederskap er å ta vare på menneskene vi leder og gi seg selv til teamet, organisasjonen eller virksomheten. Det peker også på viktigheten av at vi endrer både tankesett, våre ord og våre handlinger for å få frem det beste i andre.
"The ultimate goal of desiring the best for others is to actually help them be their best."2 – John C. Maxwell
Dette er den tolvte og siste uken hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken; "High-road leadership" fra John C. Maxwell. Kapittel tolv har tittelen: "Desire the best for others."3 Her er 5 tips4 til hjelp for oss så vi i større grad får våre ord og handlinger til å stemme overens og på den måten kan være en verdibevisst leder som får frem det beste i andre.
# 1 – Jeg verdsetter deg; bekreftende ord og handlinger
"We can either make people feel like more and that they can do more, or we make them feel like less and we undermine them."5 – John C. Maxwell
Dette var tema tilbake i kapittel 2. Bekreftende ord og handlinger som underbygger det som blir sagt er viktige ingredienser til å se menneskers vekst og utvikling under vårt lederskap.
Refleksjon:
Hvor bevisst er du på ordene du sier? Og i hvilken grad følger våre handlinger det vi sier?
# 2 – Jeg har tro på deg; oppmuntrende ord og handlinger
"If you will look for the best in others, tell them that you believe in them, and then follow through by supporting them with further encouragement, you will be amazed by how most people rise to meet your positive expectations."5 – John C. Maxwell
Vi kommer fra forskjellige bakgrunn og oppvekst. Noen har fått med seg en kritisk pakke på reisen, mens andre har hørt positive, oppmuntrende ord gjennom oppveksten. Det former oss og gjør noe med oss. I lederskap har vi muligheten til å formidle denne troen på folk, uansett hvor de kommer fra og hva de har hørt så langt. Vår bevissthet på dette er avgjørende og kanskje vil handlinger mer enn ord formidle vår tro på andre.
Refleksjon:
Hvilken aktiv handling kan du gjøre for å uttrykke din tro på de du leder eller jobber med?
# 3 – Jeg ønsker det beste for deg, mer enn fra deg; Ord og handling som utvider mulighetene
"High-road leaders who desires the best for others always want more FOR their people than they want FROM them."6 – John C. Maxwell
Det er lett å komme der hvor vi tenker på hva vi skal få fra eller ut av de vi leder. Verdibevisst lederskap fokuserer naturlig på det beste for de, enn hva vi skal få fra de. Med fokus på hvordan vi kan tjene og investere i folkene våre.
Refleksjon:
Er du mest opptatt av hva du skal få fra folkene dine, eller ligger fokus på hva du ønsker for dem?
# 4 – Jeg vil hjelpe deg; Tjenende lederskap gjennom ord og handling
"As a high-road leader, you should be thinking continually how you can serve the people in your life."7 – John C. Maxwell
Maxwell trekker i dette avsnittet frem en lang liste med mennesker som var de første som trådte til og hjalp han i forskjellige situasjoner på veien i hans lederskap. Det har satt dype spor. Du har kanskje opplevd det samme og tenker på noen som hjalp deg? En slik hjelp modellerer og hjelper oss på veien til å se verdien i det å hjelpe andre, både i ord og handling.
Refleksjon:
Hvem husker du i ditt liv, som var de første til å trå til og hjelpe deg videre? Er du villig til å gi det videre til andre? Og eventuelt hvordan praktiserer du et slagt «Pay it forward» i dag?
# 5 – Jeg vil gjøre for deg noe du ikke kan gjøre selv; ord og handling som sprenger rammer
"Whatever you possess that you can share with others to lift them up and help them be their best is worth sharing."8 – John C. Maxwell
Jeg kan veldig godt huske hvordan en musiker med stort kontaktnett åpnet en helt ny verden for meg med å hjelpe meg til avtaler og kjente musikeres deltagelse jeg ikke hadde klart alene. Det gjorde at jeg som konsertarrangør og utvikling av konseptet kunne ta det mye lengre enn jeg ville klart uten denne hjelpen. Det åpnet både dører til konkrete mennesker, men kanskje aller viktigst troen på hva som var mulig å få til.
Refleksjon:
Hva kan du gjøre for folkene dine, det som åpner muligheter for de, som ikke de kan gjøre uten din hjelp?
Kjøp boken og gå gjennom den du også. Du kan også gå tilbake til denne serien med dypdykk rundt verdibevisst ledelse i bloggens forrige 11 uker. Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre som kan gjøre seg nytte av dette.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 06.08.24
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker
Kilde:
1Maxwell, John C. (2024) High Road Leadership: Bringing People Together in a World That Divides (s.204) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, (s.210)
3 Ibid, (s.204-220)
4 Ibid, (s.-212-218)
5 Ibid, (s.212)
6 Ibid, (s.214)
7 Ibid, (s.217)
8 Ibid, (s.218)
Takk for din påmelding!