Mottar vi en bursdagsgave eller oppmerksomhet i en eller annen sammenheng ligger det naturlig i oss at vi ønsker å gi noe tilbake. Av og til i liv og lederskap har vi nok alle mottatt gaver, hjelp eller tjenester vi ikke hverken kunne eller det var meningen vi skulle gjengjelde. Det ble gitt, det ble investert i eller det ble tilført noe av verdi som løftet oss og gjorde at vi kunne ta et steg videre vi ellers ikke kunne tatt.
En stor utfordring for oss ville da være om dette skulle dukke opp igjen på et senere tidspunkt og bli brukt mot oss. Det er et av eksemplene Maxwell refererer til i boken, en erfaring hvor han i ung alder ble spandert på og støttet av en lokal forretningsmann. Alt det denne personen hadde gjort ble senere brukt mot han når en avgjørelse, om å avslutte arbeidsforholdet og flytte på seg, ikke ble som denne velgjøreren hadde tenkt. Da viste det seg at han nærmest hadde ført regnskap med alt han hadde gjort og brukte det «etter alt det jeg har gjort for deg» - argumentet når avgjørelsen gikk han i mot. Kanskje var det en ung, naiv versjon av Maxwell, men uansett uttrykker han i boken at ble dette ødeleggende for både relasjonen og lederskapssituasjonen.
"Keeping score is appropriate for games but not for relationships. At the same time, if you want to be a successful leader, how can you do that without keeping score? By keeping track. Keeping track is about my behavior. Keeping score is about yours."1 – John C. Maxwell
Kanskje har du og jeg opplevd noe lignende eller til og med oppført oss på samme måte og selv satt andre i samme situasjon? I følge Maxwell er det viktigste å holde oversikt over seg selv og hvordan vi selv gjør det og praktiserer et verdibevisst lederskap, ikke å registrere, gi andre poeng eller holde score i form av et balanseregnskap. Veien ut av en slik opplevelse går via tilgivelse. Betingelsesløs tilgivelse i lederskap handler om at vi selv settes fri så vi kan legge de dårlige tingene bak oss og heller strekke oss mot å realisere drømmene og visjonene som ligger foran.
"Forgiveness is not about keeping score; it’s about losing count. High-road leaders forgive others without placing conditions on them."2 – John C. Maxwell
Dette er den ellevte og nest siste av tolv uker hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken; «High Road Leadership» fra John C. Maxwell. Kapittel elleve har tittelen: «Don’t keep score.»3 Her er 5 grunner4 til at det å la nåde gå for rett er en langt bedre ide enn å telle poeng, føre regnskap med andre, eller snu det vi har gitt eller gjort for noen for senere å holde det i mot de.
# 1 – Det kan påføre skyld- og skamfølelse på andre
"Guilt – makes people feel they did something bad.
Shame – making people feel they are bad."5 – John C. Maxwell
Om vi holder opp ting vi har gitt eller gjort for andre som argument for senere ønsket handling, uten at de visste det da det ble gitt, da setter vi folk helt sjakk matt. Er vi ikke bevisste kan vårt lederskap få en slagside av manipulasjon og påføre alvorlig skade om vi bevisst eller ubevisst spiller på skyldfølelse.
Refleksjon:
Hvor bevisst er du i ditt lederskap på dette med å ikke spille på eller påføre skyld- og skamfølelser på andre?
# 2 – Det er direkte urettferdig
"If you’re a leader who intentionally gives while keeping score so that you can later collect the “debt”, you are taking advantage of others, and they will feel manipiulated."5 – John C. Maxwell
Om ikke ting er avklart i det ting eller tjenester gis, kan det føre til at én part har en annen oppfatning av situasjonen og forventinger enn den andre. Kommer det senere «krav» om gjengjeldelse en ikke forstod forventet returnert vil det kjennes urettferdig og helt sikkert føre til at både tilliten og relasjonen brytes ned.
Refleksjon:
Ha du noen du føler skylder deg å gi noe tilbake i liv eller lederskap?
# 3 – Det er svært kontrollerende
"As followers, none of us want to be threatened, manipulated or controlled. As leaders, we should never use those tactics to move people to action or get our way. Leadership is influence. High-road leadership is positive influence."5 – John C. Maxwell
De som holder regnskap med andre gjør det, i følge Maxwell, ofte for å kunne kontrollere andre. Motpolen til dette er en relasjonsbyggende leder som bygger sin positive innflytelse på sanne verdier og i respekt for andre.
Refleksjon:
Er ditt lederskap preget av negativt kontrollbehov eller positiv relasjonsbygging?
# 4 – Det fjerner takknemligheten
"When people lose their gratitude, their attitude become negative. And a negative attitude never leads people anywhere they want to go."6 – John C. Maxwell
Opplevelsen av endrede forutsetninger, i situasjoner som nevnt over, gjør at vi plutselig ser mennesker forskjellig fra tidligere. I følge Maxwell gjør det at takknemligheten vi før hadde blir borte og vår holdning nærmest kan forgiftes. Her er det viktig å ikke rives med slik at hatet fyller oss, men at tilgivelse tar over det tomrommet som er skapt. Om ikke for annet, så for egen del.
Refleksjon:
Har du din holdning til andre intakt og balansert så kan leve ditt liv i tilgivelse og med takknemlighet?
# 5 – Øker emosjonelt stress utover et bærekraftig nivå
"If you are a leader, someone is going to hurt you. People you lead will disappoint you. They will question your judgement and the decisions you make. They will criticize you. Some may even betray you. What will you do with that hurt? You have a choice. You can carry it with you by keeping score, or you can let it go."6 – John C. Maxwell
Det å holde regnskap med andre stresser våre følelser og over tid vil det øke det emosjonelle stresset i oss utover et nivå vi er i stand til å bære. Alternativet er å la nåde gå for rett.
Refleksjon:
Er du klar til å gi slipp på ditt regnskap med andre og dermed settes fri?
Kjøp boken og bli med på et dypdykk rundt verdibevisst ledelse. Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre som kan gjøre seg nytte av dette.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 23.07.24
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker
Kilde:
1Maxwell, John C. (2024) High Road Leadership: Bringing People Together in a World That Divides (s.197) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, (s.199)
3 Ibid, (s.189-203)
4 Ibid, (s.-191-195)
5 Ibid, (s.193)
6 Ibid, (s.194)
Takk for din påmelding!