Totale endringer eller dramatiske omveltninger er både vanskelig, fører til spenninger og skaper unødig støy for en selv, i team, organisasjon eller virksomheter. Kontinuerlige forbedringer, med små steg i rett retning og stadige justeringer på veien, er et langt bedre og et mer effektivt løp om en ønsker varig endring.
"Small differences over time create a big difference! Improvement is achieved in inches, not in giant leaps."1 – John C. Maxwell
Dette denner rammen for den femte av totalt tretten ukers reise gjennom boken "Sometimes you win, sometimes you learn." "Improvement: The Focus of Learning"2 er dagens kapittel og danner refleksjonsgrunnlag for ukens blogg. Her er 5 steg3 på veien mot kontinuerlig forbedring. Hvilket steg passer det at du jobber med akkurat nå?
# 1 – Velg ett forbedringsområde og gi det fullt fokus
Det finnes minst to grøfter vi kan havne i: Én hvor vi ikke tar tak i det vi trenger å gjøre noe med. Den andre er at vi har så store ambisjoner at vi vil gjøre alt samtidig og kjører alt på én gang. Ingen av disse leder til at vi lykkes. Jeg så en gang en modell som viste sammenhengen mellom antall mål og måloppnåelse. Den viste at jo færre mål en satte seg, jo større var sjansen for at det ble tatt tak i og gjort noe mer. Måloppnåelsen sank derimot i jevn takt med en ukritisk holdning til å legge til antall mål på planen.
"We always overestimate what we can get done in a day or a week. But we always underestimate what we can get done in a year."4 – John C. Maxwell
Refleksjon:
Hvordan ser din plan ut for i dag og uken som ligger foran. Har den et realistisk omfang av målsetninger og forbedringspunkt?
# 2 – Ta det første modige steget mot forbedring
Mange har håp og ønsker om endring, men gjør lite eller ingenting med det. Det er vanskelig å komme igang og den største utforingen er det første steget.
Refleksjon:
Hva blir ditt første steg for å komme videre og forbedre deg eller situasjonen du står i?
# 3 – Husk at forbedringer løses aldri med «quick fix»
Maxwell introduserer nok ikke noen helt nye prinsipper her, men minner både meg og deg om å akseptere at forbedring er en prosess som aldri tar slutt og at prosessen er et resultat av små modige steg, ett av gangen. Samtidig er det avgjørende å legge inn den innsatsen som kreves for å lykkes.
"Losers don’t lose because they focus on losing. They lose because they focus on just getting by."5 – John C. Maxwell
Refleksjon:
Går ditt fokus mot akkurat det å passere med et minimum av innsats, eller legger du ned det arbeidet som kreves i en reell forbedringsprosess?
# 4 – Gjør forbedring til en daglig øvelse
Jeg overhørte nettop et utsagn om at «denne høsten har gått så fort» og «dagene bare flyr avsted.» Det opplever vi nok alle, mer eller mindre, men å få inn en passelig dose intensjonalitet og refleksjon i en travel hverdag kan gjøre stor forskjell i vår utvikling og vekst.
Refleksjon:
I hvilken grad lar du intensjonalitet og refleksjon prege dine dager og de forbedringsprosesser du er en del av for deg selv og i teamet?
# 5 – Husk at læring og forbedring kan følge i kjølvannet av dine feil
Vi legger gjerne stor vekt på fokuserte, strategiske forbedringer for å lykkes. Maxwell har et mantra han holder frem i både foredrag og nedskrevet i egne bøker, som boken jeg nå går gjennom, om at læring fra feil er undervurdert. Han løfter frem verdien av dette og knytter visdom og læring av feil tett sammen.
"Knowledge may come from study, but wisdom comes from learning and improving in the wake of your mistakes."6 – John C. Maxwell
Refleksjon:
Tar du deg tid til å reflektere over feil slik at du lærer og gjør forbedringer på basis av dine dyrekjøpte erfaringer?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre som kan gjøre seg nytte av dette.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 05.12.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2013) Sometimes you win – sometimes you learn, (s.83) Hachette Book Group, Inc, New York, USA
2 Ibid, (s.73-88)
3 Ibid, (s.78-87)
4 Ibid, (s.87)
5 Ibid, (s.81)
6 Ibid, (s.88)
Takk for din påmelding!