Skiløperne i både OL og Holmenkollen har reist hjem. Mange utøvere fikk reise til arrangementene som planlagt, akkurat slik de hadde fått beskjed om. Tatt ut på laget. Andre hadde forberedt seg like inderlig, men fikk allikevel en bråstopp grunnet sykdom i de aller siste dagene før mesterskapene. Det mest hjerteskjærende tilfellet jeg fikk med meg var paraolympieren som hadde forberedt seg i minst 4 år, og som med en forglemmelse ikke fikk reise.
Når noen blir forhindret er det alltid noen andre som får muligheten. De var ikke tatt ut, men plutselig de fikk sjansen allikevel. Da beskjeden kom var ikke det tidspunktet for å starte panisk hardtrening de siste dagene som gjensto. Nei, de var godt forberedt og hadde gjort grunnjobben for lenge siden og over lang tid, til tross for at de ikke hadde det konkrete tidfestede arrangementet som sitt mål. Her opplever jeg det ligger mye læring for meg.
"When opportunity comes, it’s too late to prepare.”1 – John Wooden
Den kjente basketballtrenerens sitat kjenner jeg oppsummerer det godt for meg, det jeg vil adressere og som jeg finner både hos meg selv og mange av lederne jeg har jobbet med; En holdning på å vente på at mulighetene og situasjonene først skal dukke opp, og så sette igang med forberedelsene. Men da kan det være kjørt og for sent. En slik tankegang resulterer ofte i at vi går inn i det, jobber med ting og når vi endelig er klar, så er hverken situasjonen eller problemstillingene de samme. Endringer og omstillingene kommer så kjapt at vi må være klar, før behovet melder seg. Er det mulig? Skiløpere har vist oss veien til at svaret er positivt.
I boken “The 21 Indispensable Qualities of a Leader"2 gir John C. Maxwell oss noen tips til å bygge kompetanse og utvikle oss kontinuerlig, uavhengig av laguttak til et mesterskap. Her er 5 praksiser jeg, du, teamet, organisasjonen eller lederskapet i virksomheten kan følge for å være bedre forberedt når mulighetene kommer.
# 1 – Møt opp hver dag
«Vent og se» er én mulighet, men hva ser vi? Er det vi da ser bare restene etter de som kom forberedt og hadde gjort hjemmeleksa si? Et nærliggende eksempel for meg er Therese Johaug, skiløperen som avsluttet karrieren med flere OL gull og seier på 30km i Holmenkomllen. Det ble sagt om henne at hun hadde en enorm trengingsdisiplin. Hun møtte opp til trenging hver dag. Uansett. Det var med å gi resultater over tid. Her har jeg allerede mye å jobbe med.
Refleksjon/oppgave:
Hvordan vil du bevege deg fra skippertak til daglig utvikling med jevne, stødige tak?
# 2 – Konstant forbedring
Det trengs ikke bare mengde, men kontinuerlig utvikling innen flere områder av vårt lederskap for å videreutvikle oss.
"The person who knows how will always have a job, but the person who knows why will always be the boss.”3 – John C. Maxwell
Refleksjon/oppgave:
Hvilket område er det viktig at du prioriterer å sette fokus på dette halvåret?
# 3 – Gjennomført med høy kvalitet
Maxwell minner meg stadig på at det å levere med høy kvalitet er et valg, ikke en tilfeldighet. Vi forventer at de vi gir oppgaver og fordeler arbeidet til gjennomfører med kvalitet, men vi må også huske at det samme gjelder oss som ledere. Det starter der.
"Quality is never an accident; It is always a result of high intention, sincere effort, intelligent direction and skillful execution; it represent the choice of man alternatives."4 – Willa S. Foster
Refleksjon/oppgave:
Hvilket valg på kvalitet har du tatt i forhold til hvordan du og teamet leverer?
# 4 – Gjør mer enn det som er forventet
Tanken på at andres forventninger egentlig ikke er målet eller nivået for det vi skal gjøre eller levere er litt uvant og krevende. Slik opplever jeg det, at andres forventninger kun er gulvet vi står på, som vi jobber oss opp fra. Men å ha det om prinsipp å levere over forventningene er med å forberede oss til ting og muligheter som dukker opp.
Refleksjon/oppgave:
Vet du hva som forventes? Godt, da vet du hvor du kan starte dine forberedelser. Hvis ikke?
# 5 – Inspirer andre
Vi vet alle hva det betyr for temaet når lederen er motivert og hvordan det smitter på resten av laget. Inspirasjon kan hentes utenfra, men det er en intern jobb og den må ha sin kilde innen i oss for å kunne være livgivende for andre i team, organisasjon eller virksomhet.
Refleksjon/oppgave:
Hvem eller hvem er din store inspirasjon? Hva vil du gjøre for å være til inspirasjon for andre?
Bruk gjerne kommentarfeltet under (Disqus) eller Lederskaputvikling på Facebook, Instagram eller LinkedIn til å gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi du ønsker å tilføre, både tilbake til andre som leser dette og til meg for å lære og utvikle med videre.
Av Jon Løvland, 08.03.22
Kilde:
1Maxwell, John C. (2018)Developing the leader within you 2.0 (s.3) Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2 Maxwell, J. C. (1999). The 21 Indispensable Qualities of a Leader - becoming the person others will want to follow. (s. 30-36). Nelson Books/Harper Collins, Nashville, Tennessee, USA
3Ibid. (s. 33)
4Ibid. (s. 34)
Takk for din påmelding!