Det er ikke alltid våre reaksjoner står i stil med problemene vi møter. Vi kan både overreagere, overdrive eller bruke midler langt sterkere enn vi strengt tatt hadde trengt å gjøre. Vi tar gjerne med oss reaksjonsmønster fra oppvekst og miljø som preget oss i tidlig alder hvor viktig forming skjer. Forskjellig påvirkning og rollemodeller kan også gjøre at vi plukker med oss ting underveis og videreutvikler oss.
"If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail."1 – Abraham Maslow
"Let’s face it. Because of their personalities, some people are inclined to use a hammer, even when something gentler will do."2 – John C. Maxwell
Disse to sitatene peker i retning av at vi alle har behov for å se dypt i verktøykassen og sjekke om utfordringene vi møter og verktøyene vi bruker står i forhold til hverandre. En 5-punkt sjekk og refleksjoner rundt dette kan hjelpe oss til å våkne eller komme oss ut av fastlåste handlingsmønster eller lederskapspraksiser vi som ledere egentlig ikke ønsker å ta med oss videre. Det kan hjelpe oss å bytte inn hammeren med et langt mer egnet redskap.
Denne ukes blogg er den fjerde av en lang rekke refleksjoner hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken; "Winning with people" fra John C. Maxwell. Det fjerde kapittelet har tittelen: "The hammar principle."3 Her er 5 skadebegrensede4 tiltak for å unngå og bruke hammeren til å skade andre eller gjøre utfordringene større enn de trenger å være.
# 1 – Se hele bildet
"Do you come to conclusions long before the problem has been laid out before you?"2 – John C. Maxwell
Spørsmålet fra Maxwell setter fokuset på et viktig punkt hvor vi ofte kommer til kort. Det å lytte til hele fortellingen, uten å la vår pre-inntatte oppfatning styre konklusjoner, er en viktig lederskapskvalitet å øve på.
Refleksjon:
Hvor god er du til å lytte, stille spørsmål, lytte mer og undersøke igjen før du responderer eller konkluderer?
# 2 – Treff timingen
Spør du trenere innen mange forskjellige idrettsgrener vil de peke på at timingen er kritisk for å oppnå de beste resultatene. Slik er det også med timingen om det kommer opp en nødvendig konfrontasjon. Maxwell minner oss om viktigheten av å ikke hoppe rett inn i det, men først sjekke både seg selv og egne motiver, og i tillegg vurdere om den andre er klar til å ta imot.
Refleksjon:
Tar du deg tid til å telle til ti, eller hvor langt du enn må telle, for ikke å rushe inn i konfrontasjoner eller nødvendige korrigerende samtaler med hammer som eneste tilgjengelige verktøy?
# 3 – Finn tonen
"The next time someone says something to you in anger, respond with gentleness and kindness. When you do that, the person who spoke harshly is likely to tone down, if not soften, his attitude."5 – John C. Maxwell
Hvem har vel ikke gått på limpinnen med å gi like hard respons i tone og ord som vi fikk servert? Det blir som å returnere hammerslag med samme verktøy. Det er lettere sagt enn gjort når hodet er hett og blodet bruser, men for den som klarer å tone ned og svare på en bedre måte vil det i de fleste situasjoner oppleves dempende og heller åpne mulighetsrommet.
Refleksjon:
Hvilken holdning er naturlig for deg i møte med andres frustrasjon og sinne? Svarer du med å gire det hele opp, eller har din tone heller en dempende effekt? Hva kan du eventuelt gjøre for å treffe rett tone neste gang?
# 4 – Sjekk temperaturen
"As tempers flare, people are prone to dropping bombs when using a slingshot will do."5 – John C. Maxwell
Det er ikke sånn at vi kan stille inn en fast temperatur for hode og kropp i møte med folk og utfordringer i hverdagen. Noen ganger stiger temperaturen faretruende høyt og trykket stiger utenfor kontrollområdet med fare for utblåsning.
Refleksjon:
Har du god temperaturkontroll eller opplever du altfor ofte overoppheting og at det koker over?
# 5 – Hold reaksjonen i stil med problemet
"If the reaction is worse than the action, the problem usually increases.
If the reaction is less than the action, the problem usually decreases."5 – John C. Maxwell
Vår reaksjon kan, i likhet med punktet over om temperaturen, øke eller dempe situasjonen. Overreaksjon og dramatikk hjelper oss ikke for å lede gjennom krevende situasjoner og vanskelige settinger.
Refleksjon:
Er din reaksjonen slik at den blir en del av problemet eller bidrar til en løsning?
Kjøp gjerne boken, fysisk, digitalt eller lydbok og gå gjennom den du også. Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre som kan gjøre seg nytte av dette.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 10.09.24
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker
Kilde:
1 https://quoteinvestigator.com/2014/05/08/hammer-nail/
2Maxwell, John C. (2004) Winning with people: Discover the principles that work for you every time (s.37) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA
3 Ibid, (s.36-44)
4 Ibid, (s.37-40)
5 Ibid, (s.40)
Takk for din påmelding!