Når lederskap er en vital del av våre liv blir vi ofte sårbare i våre relasjoner til andre. Situasjoner og ting dukker opp, forstås og tolkes forskjellig utfra hvordan vi er, hvordan bagasjen vi fikk med hjemmefra har påvirket oss og hvordan vi har blitt formet underveis. På lederskapsreisen møtes forskjellige mennesker som har sår og smerter de bærer på. Alle har vi med oss noe i våre møter med andre.
"A tremendous number of individuals are nursing deep hurts."1 – John C. Maxwell
Maxwell peker i det han kaller «smerte-prinsippet,»1 at det er mange sårede mennesker. At de som er såret sårer andre eller blir lett såret, og sårede mennesker sårer i tillegg seg selv. Det er kanskje ikke så vanlig å snakke om, mye vanligere å bære sine dype sår i stillhet og kanskje pirke nok i det til at det ikke gror. En slik undertrykkelse kommer til uttrykk i uventede reaksjoner og vi får responser som ikke står i stil med den aktuelle situasjonen.
"As you interact with others, remember this: Anytime a person’s response is larger than the issue at hand, the response is almost always about something else."2 – John C. Maxwell
Denne ukes blogg er den tredje av en lang rekke refleksjoner hvor jeg borer i og reflekterer over egen gjennomgang av boken; "Winning with people" fra John C. Maxwell. Det andre kapittelet har tittelen: "The pain principle."3 Her er 5 smertestillende4 tiltak for å møte både andres og egne lederskapssmerter og sår.
# 1 – Ikke ta det personlig
"Hurting people are going to find offense when none is given."5 – John C. Maxwell
Det er en krevende situasjon når vi vet vi ikke har gjort noe galt, men allikevel rammes av sårede mennesker som finner noe å henge på ledere, nærmest uansett. Da er det i følge Maxwell viktig å huske at det ikke er hva andre sier som betyr noe, men hva vi tenker om oss selv og selvsnakket til har med oss selv som teller. Tar vi det personlig taper vi.
Refleksjon:
Klarer du å holde ting på arms avstand, eller tar du det fort personlig og dermed såres lett av andre?
# 2 – Se forbi personen
Vi sier ofte at vi må være flinke til å skille sak og person, men det er langt enklere sagt enn gjort. Når saker går i mot oss og vi utfordres kommer vår kynisme sigende og legger en tåke over situasjonen og gjør at det blir vanskelig å skille sak og person fra hverandre.
Refleksjon:
I hvilke situasjoner trenger du akkurat nå en frisk vind inn for å lette tåken og finne frem til et godt skille i sak og person og oppdage det egentlige problemet?
# 3 – Se forbi situasjonen
"Rise above the emotional turmoil that the other person may create."5 – John C. Maxwell
Ofte er ikke det vi ser den egentlig grunnen til reaksjonen som kommer, og hva som egentlig ligger til grunn finner vi ikke før vi ser forbi situasjonen som har oppstått. Vi må derfor lete dypere ned og lengre inn, bakenfor situasjonen og de sterke eller uventede reaksjonene.
Refleksjon:
Tar du deg nok tid til å se forbi situasjonen og se etter hva som skjuler seg i det kaoset som er skapt?
# 4 – Ikke forsterk deres smerte
"If someone lashes out at you, the best thing to do is to forgive him and move on."5 – John C. Maxwell
Å gå til kamp og svare med samme mynt vil bare forsterke situasjonen og øke smertetrykket, for både deg og eventuelle andre parter. Tipset i sitatet fra Maxwell kan virke både fromt og uoppnåelig, men erfaringen og visdommen som ligger gjemt i det er at det sparer oss for mye ettersom kamp og retur av slagene ikke hjelper oss det minste.
Refleksjon:
Forsterker du andres og egen smerte med din stil og praksis i liv og lederskap?
# 5 – Hjelp dem å finne hjelp
"Some people don’t want to deal with their issues, and you certainly can’t force them to receive help. But you can always choose to extend your hand."6 – John C. Maxwell
Som sitatet så riktig uttrykker er det ikke alle som vil innse eller gjøre noe med utfordringene. Vi kan ikke tvinge det frem, men vi kan fortsette å bygge relasjoner og strekke ut en hånd. Det kan være de omsider tar tak i den utstrakte hånden og at vi kan være til hjelp på måter vi ikke i utgangspunktet kunne se eller lede de til hjelp vi ikke selv er i stand til å gi. Uansett må noen starte med å strekke ut en hånd.
Refleksjon:
Hvem rundt deg trenger hjelp til å komme videre? Hvem trenger en håndsrekning?
(PS: Hvis det er deg selv, så svelg stoltheten, søk hjelp og kom deg videre til sunnhet i liv og lederskap.)
Kjøp gjerne boken og gå gjennom den du også. Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre som kan gjøre seg nytte av dette.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 03.09.24
Maxwell Leadership Certified Team Coach/Trainer/Speaker
Kilde:
1Maxwell, John C. (2004) Winning with people: Discover the principles that work for you every time (s.28) Maxwell Leadership Publishing, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, (s.29)
3 Ibid, (s.25-34)
4 Ibid, (s.31-32)
5 Ibid, (s.31)
6 Ibid, (s.32)
Takk for din påmelding!