Jeg har ofte blitt imponert av gode talere og kommunikatorer, uten å forstå hvorfor de er så gode eller hvilke teknikker de bruker. Mentoren for kommunikasjon og taleferdigheter i Maxwell Leadership Team, den coaching-organisasjonen jeg er en del av, heter Roddy Galbraight. Det var først når han underviste kommunikasjonsanalyse i form av kodetegn og farger at jeg begynte å ane litt av hva som skjer når proffene er igang. Det endret overhode ikke noe på egne ferdigheter der og da, men det åpnet øynene for hva som skal til for å løfte egne kommunikasjonsferdigheter.
Settingen før undervisningen hans var en tale av John C. Maxwell, holdt live fra scenen i Orlando i 2018 med 3000 coacher i salen. Mange med meg var superimponert over hvordan Maxwell holdt vår oppmerksomhet i 50 minutter uten å miste oss. Etter talen og stående applaus entret Roddy scenen og la frem analysen over talen vi akkurat hadde lyttet til. Da fikk vi se hvordan den var satt sammen med personlige historier som det bærende elementet. Av de 35 elementene talen var bygget opp med var hele 15 personlige fortellinger. Resten var blanding av overganger, statistikk, humorpunkt, bevegelse, pauser, osv. Men altså nær halvparten av talen var bygget på personlige fortellinger, gjerne på flere minutter hver.
"Whoever tells the best story wins."1 - John C. Maxwell
Utfordringen som naturlig ble gitt oss for å komme videre var da å samle på fortellinger, jobbe med de, bearbeide, teste de ut og videreforedle det til noe som fungerer. Jeg har sett kraften i hvordan det fungerer demonstrert foran øynene mine, men jeg har langt igjen med den disiplin og tid det krever for å utvikle kommunikasjonen med bruk av personlige fortellinger omformet til fortellerkunst.
"Loven om historiefortelling"2 er den tolvte loven i denne blogg-serien fra boken "The 16 Undeniable Laws of Communication." Jeg oppfordrer deg virkelig til å skaffe deg og lese boken. Her er 5 viktige spørsmål3 du og jeg kan stille oss for å utvikle våre historieforteller-ferdigheter.
# 1 – Hva vil du de skal se eller høre gjennom fortellingen?
"Memorable storytelling is a combination om what you say and how you say it."4 - Don Yeager
Det kan like godt være en dom over meg som andre, men det er oftest på andre en merker det best. Jeg har hørt mange taler hvor jeg knapt skjønner hva de vil frem til, og måten det blir sagt på tåkelegger mer enn det klargjør. Det er flere poenger i forrige blogg om visuelle uttrykk som kan brukes her til hjelp for å få frem poengene.
Refleksjon:
Vet du hva du vil si slik at du kommer til poenget og får formidlet det på den måten du vil?
# 2 – Hvordan vil denne fortellingen hjelpe dem?
"What do I want the listener to do, think or feel when they’ve heard my words."4 - Don Yeager
Don Yeager er en annen av våre Maxwell Leadership Team mentorer og han har i sitatet over oppsummert det han kaller avkastning på investering (ROI) i forhold til kommunikasjon. Det vi ønsker vår fortelling skal gjøre for å hjelpe de som hører på oss.
Refleksjon:
Har du tenkt nøye gjennom hvordan det du skal si vil hjelpe lytterne på en best mulig måte, eller tenker du mer på hvordan du skal fremstå, ta deg ut eller hvordan du kan imponere?
# 3 – Hvordan kan fortellingen utvide mulighetsrommet for folk?
"Imagination is given to us to compensate for what we are not, and a sense of humor to console us for what we are. Find ways to use both."5 - John C. Maxwell
Vi kan fort bli fristet til å fortelle ting som styrer de som hører inn i faste spor og våre sannheter. Maxwell utfordrer oss til å være nysgjerrig, tegne bilder med åpne mulighetsrom og som utvider horisonten med våre fortellinger og eksempler.
Refleksjon:
I hvilken grad er det du sier med å åpne og utvide tilhørernes drømmer, fantasier og mulighetsrom?
# 4 – Hva vil du de skal føle etter å ha hørt fortellingen
"Don’t be afraid to show people that you care about what you’re talking about. Storytelling is built on humanity. It connects with others when it contains emotion."6 - John C. Maxwell
Flere ganger i de tidligere omtalte 50 minuttene med tale kjente jeg meg emosjonelt berørt. Det er et rom det er viktig å tale til, både for at det skal bli husket, men også for at det skal ha betydning og gjerne lede til en forandring.
Refleksjon:
Når dine fortellinger frem til hjertene?
# 5 – Hvordan kan jeg gjøre fortellingen morsom og uforglemmelig?
"Laughter is like a windshield wiper. It doesn’t stop the rain, but it helps us to keep going."7 - John C. Maxwell
Jeg flere ganger sett Maxwell trekke opp et laminert kort fra innerlommen. De inneholder morsomme småhistorier han har skrevet ned eller funnet, øvd inn og som han vet treffer. Nesten på samme måte som stand-up komikerne gjør det. De øver det inn og har testet det ut på flere forskjellige publikum. Hvis du er som meg og ikke er «naturlig morsom» kan ulike hjelpemidler være med å løfte latteren av og til.
Refleksjon:
Hva har du funnet og gjort til ditt eget for å løfte inn humor eller andre elementer som gjør dine fortellinger uforglemmelige?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 30.05.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2023) The 16 undeniable Laws of Communication, (s.213) Maxwell Leadership Publishing, New York, USA
2 Ibid, (s.211-227)
3 Ibid, (s.220-225)
4 Ibid, (s.221)
5 Ibid, (s.222)
6 Ibid, (s.223)
7 Ibid, (s.224)
Takk for din påmelding!