Hvor mange av oss som lærer bedre med en kombinasjon av det visuelle og ord sammen, sammenlignet med ord alene er det forsket på og skrevet mye om. De undersøkelsene jeg har sett plasserer det nærmere åtti prosent, fordel visuell læring. For mange legger det visuelle til et ekstra lag i kommunikasjonen og gjør at en fortelling eller foredrag huskes langt bedre.
Selv er jeg helt i den kategorien som lærer visuelt og bruker det visuelle, både i forberedelser og fremførelse. Min refleksjon er at det i det minste har hjulpet meg til å uttrykke meg og få frem det jeg ønsker å formidle. Bruken av bilder har i tillegg hjulpet meg til både å holde fokus på og trygge fremdriften i fortellingen. Min opplevelse er nokså bestemt at det også har hjulpet de som har sett og hørt på.
Om ikke for noe annet er det en fin måte å «vekke» folk på hver gang bildet på skjermen skiftes. Et slikt skifte med en liten pause kan være en stor hjelp i formidling og kan være en fordel om ikke en har alle verktøyene eller Maxwell-knepene i verktøykassen for å holde publikum fanget med ord alene.
Andre er flinke til å tegne bilder med ord, og på den måten sette fantasien i gang så den tegner de indre bildene. John C. Maxwell peker i dette kapittelet på at det visuelle uttrykk er langt mer enn powerpointer med bilder og tekst. Han peker på at alt vi gjør når vi står frem for folk er med på å gi de visuelle bilder. Hvordan vi beveger oss, ansiktsuttrykk, øyekontakt, holdning og ikke minst vårt smil.
"The world is filled with hundreds of languages. A smile speak in all of them. It communicates everything a glad heart wants to express."1 - John C. Maxwell
"Loven om visuelt uttrykk"2 er den ellevte loven i denne blogg-serien fra boken "The 16 Undeniable Laws of Communication." Her er 5 gode grunner3 til at det å bruke det visuelle er effektivt.
# 1 – Majoriteten av folk lærer best visuelt
"The soul does not think without a picture." - Aristotle
(Se innledning i dagens blogg.)
Refleksjon:
Når majoriteten av folk lærer best visuelt, tar du det innover deg og bruker det for alt det er verdt?
# 2 – Det visuelle fester seg i hodet
"If you want to engage the imagination of your audience, don’t give them stats. Give them images."4 -John C. Maxwell
Siden det visuelle er det som fester seg best er det viktig at vi inkluderer visuelt innhold og metode når vi presenterer. Som nevnt kan dette gjøres på mange måter, og husk at det har stor effekt når vi lykkes med det.
Refleksjon:
Hvis du tenker tilbake til et foredrag eller tale du har hørt, hvilket bilde eller visuelle inntrykk husker du best?
# 3 – Folk gir respons på bilder
Maxwell trekker i dette punktet frem hvordan bilder i reklamer, filmer og utstillinger er designet for å påvirker oss. Det er langt fra tilfeldig og brukes med en klare intensjoner.
Refleksjon:
Er du bevisst din bruk av visuelle effekter og hvordan du ønsker det skal ha effekt på de som hører deg?
# 4 – Bilder engasjerer den kreative delen av hjernen
Siden mesteparten av folk gjør om og tolker inntrykk i bilder og på den måten kobler inn hjernens kreativitet er det ikke uviktig hva vi gjør for å engasjere våre tilhørere.
Refleksjon:
Gir du tid for engasjement og deltagelse rundt bildene og det visuelle når du deler, evt. ved bruk av spørsmål, refleksjon eller utfordring til handling slik at kreativiteten starter og bildene formes?
# 5 – Bilder blir til fortellinger i vår fantasi
Jeg fikk for kort tid siden et bilde som symboliserer en bestefar som holder sitt barnebarn i hånden. Hver gang jeg ser på det kickstarter tankene noen bilder jeg har fra flotte øyeblikk med egen barnebarn og setter fantasien i gang i lengsel etter mer tid og flere slike øyeblikk.
Refleksjon:
Er du klar til å gjøre dine presentasjoner og fortellinger så visuelle som mulig for å starte prosesser hos de som lytter?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 23.05.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2023) The 16 undeniable Laws of Communication, (s.200) Maxwell Leadership Publishing, New York, USA
2 Ibid, (s.195-210)
3 Ibid, (s.196-198)
4 Ibid, (s.199)
Takk for din påmelding!