Holdninger – den store forskjellen i lederskap
Hvordan ville andre beskrive deg og de holdningene som preger deg i både arbeid og i livet? Positiv? Negativ? Med en holdning av «det får vi til!» eller et klagende «det går aldri?» I John C. Maxwell’s bok «Developing the leader within you 2.0» har han satt av et eget kapittel for viktigheten av å utvikle våre holdninger1.
Under forberedelsene til et undervisningsopplegg for en gruppe ledere, noe vi som sertifiserte John Maxwell Team medlemmer kan gjøre, var det spesielt to ting jeg festet meg med, ble utfordret på og vil dele med deg.
For det første var om en «hva enn det tar-holdning.2» Vi kan kjenne igjen dette og legger merke til hvordan denne holdningen eller innstilling preger de som utvikler seg og kommer seg videre. De er villige til å legge inn ekstra tid, det som trengs av ressurser, lære nye ting og viser en stå på vilje som skiller seg fra de som heller resignerer eller gir opp i møte med utfordringer og krevende oppgaver. Jeg har lagt merke til det i flere som starter egne firma, i prosjekter og utfordrende teamoppgaver. Det kommer også frem i den krevende tiden vi går gjennom akkurat nå, hvor noen slett ikke er villige til å gi slipp på det de har bygget opp og de preges av en fremoverlent holdning.
«We all experience times when we feel bad. Our attitude cannot stop our feelings, but it can keep our feelings from stopping us.2” – John C. Maxwell
Det andre punktet som traff meg spesielt var om hvem vi sammenligner oss med. Sammenligner vi oss opp mot vårt eget reelle potensiale, eller bare mot fjorårets resultater eller enda verre med andre personer, virksomheter eller organisasjoner? Organisasjoner setter opp budsjett og planer sammenlignet med sist år, gjerne med en forsiktig liten justering, men ikke satt opp mot hvilket potensiale som egentlig finnes. For det finnes der, men vi får det ikke ut. I ett eksempel jeg har sett på nært hold opplevde vi en firedobling mot tidligere år. Det viste at det reelle potensialet var mye større enn tidligere prosjekt og fjorårets tall vi sammenlignet oss med, forskjellen var at det ble synliggjort når holdningene og innsatsen endret seg.
Maxwell beskriver i boken en modell som kan hjelpe oss til å jobbe med og utvikle våre holdninger i møte med utfordringer. Modellen/syklusen har 5 steg du kan gå gjennom, og de kan gjøre en stor forskjell for deg i ditt lederskap, ditt team eller virksomhet.
# 1 – Teste
Når er det rett tid for å prøve noe nytt, ta en sjanse og teste det ut? Vi vet ikke før vi har prøvd, men frykten for å prøve noe nytt kan stoppe oss i vår utvikling. Hvilke forutinntatte antagelser og meninger trenger å utfordres? Hvilke spørsmål bør du stille deg selv?
Refleksjon/oppgave:
Her er noen Maxwell spørsmål til hjelp:
# 2 – Feile
Frykten for å prøve noe nytt kan ofte henge sammen med frykten for å feile. Det er en av de største barrierene for nyutvikling og for å komme videre. Samtidig er det å feile et av de viktigste stegene på veien til å lykkes med det vi gjør og for å utvikle oss videre.
Refleksjon/oppgave:
Hva er din holdning til å feile?
# 3 – Lære
«A mistake is only a failure if you don’t learn from it3.” – Roland Niednagel
Poenget er at det å feile i seg selv ikke negativt, for der ligger utviklingen og progresjonen. Om vi da lærer av våre forsøk og feiltrinn. Å ikke lære av feilene og gjenta det sammen igjen og igjen blir ofte sagt å være definisjonen på galskap, så hvorfor skjer det da igjen og igjen?
Refleksjon/oppgave:
Hvilke feiltrinn har du lært noe fra i det siste året?
# 4 – Forbedre
Forbedringen er kjernen og hvor verdiøkningen skjer i syklusen. Uten denne blir testing, feiling og læring uten særlig verdi. Gevinsten hentes ut når vi forbedrer prosesser, metoder, produkter og ikke minst oss selv.
Refleksjon/oppgave:
Hvor mye tid har du brukt den siste tiden på å tenke nøye gjennom hvilke forbedringsområder og potensiale som finnes?
# 5 – Prøve igjen, neste forsøk
Modellen er en syklus. Verdien øker for hver runde vi tar. Se om du og ditt team kan komme nærmere det reelle potensialet, uten å sammenligne seg med andre. Prøv igjen og igjen.
Refleksjon/oppgave:
Er du klar for en ny runde?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 30.03.21
Kilde:
1Maxwell, John C. (2018)Developing the leader within you 2.0 (s.119-144) Harper Collins Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2 Ibid, s.120
3 Ibid, s.137
4 Ibid, s.132
Takk for din påmelding!