De aller fleste blir utfordret på å måtte tale til et publikum, enten det er i jobb, skole eller private arrangement. Det være seg taler og foredrag, konfirmasjonstale, bryllupstaler, taler til spesielle anledninger hvor det er lystbetont og lett, eller andre ganger i situasjoner hvor det krever mye og er emosjonelt tøft. De som ikke selv har møtt denne utfordringen, har helt sikkert lyttet til mange av disse talerne.
I studier rundt tale og kommunikasjon fra en av verdens fremste på kommunikasjon, John C. Maxwell, så jeg en skjematisk analyse på bare én av talene hans. Det var en spenstig oppbygging med historier, mer historier, litt fakta, før mer historier og noen flere viktige poeng, før han beveget seg til litt statistikk, et ekstra humorkort og landet på enda en historie. Ingen tilfeldighet, men planlagt ned til den minste detalj.
Noen ganger sier publikum et stort «Wow!» og applausen runger, mens andre ganger er det langt mellom hurra-ropene. Kanskje heller gjesping og tankeflukt, enn fokus og kontakt. Nå kan vi ikke legge alt av press og forventning på den som formidler, det bør ærlig talt også ligge et visst ansvar på mottakeren med sin tilstedeværelse og lytting for at det skal oppnås best mulig kontakt og gode forutsetning for kommunikasjonen. Allikevel er det fasinerende hvordan en god taler kan påvirke selv en umotivert lytter. Hvorfor er det slik? Hva kan vi ta med oss av tips til å forbedre kontakten med publikum når vi snakker eller taler?
Vi kan lett glemme at talekunst og kommunikasjon er et eget fag som krever innsikt og trening over tid, fra læring og øvelser med gode eksempler fra de som mestrer dette. Og det kan læres! Mange tenker at det er en naturgave og som kun ligger for enkelte å mestre, mens Maxwell derimot hevder at det er mer ferdighet enn det er gave. Det har han bevist gjennom å trene mengder av folk gjennom «The Maxwell Method of Speaking». Det er en praktisk opplæring hvor kommunikasjonsferdigheter utvikles, tross manglende talegaver.
Den som har fulgt Maxwell aller nærmest og lengst på dette området er Charlie Wetzel, mannen som gjennom 40 år har skrivet ut bøkene fra notater og nedtegninger han får fra forfatteren. I boken «Everyone Communicates, Few Connect1 får Wetzel lov å selv fremheve 5 meget viktige ting2 han har lagt merke til hos den verdenskjente kommunikatoren, som læring og med refleksjonsspørsmål jeg må stille meg selv.
# 1 – Tren opp tryggheten
Vår usikkerhet er lett å lese, det skinner gjennom. Én gang må være den første, slik er det med alt. Trygghet kommer fra mestring og gode tilbakemeldinger. For å bygge trygghet er det da viktig at vi våger å prøve, feile, lære, forberede seg på nytt og gjennomføre det igjen. Og igjen. Og igjen, som i en læringssyklus.
«Great communicators possess great confidence.”3 – Charlie Wetzel
Refleksjon/oppgave:
Hva kan/må du øve på for å øke din trygghet i det å tale foran folk?
# 2 – Vær ekte og ærlig
All læring fra barns alder av er basert på å herme, imitere, etterligne og kopiere de vi lærer fra. Det er et startpunkt, men hvis det stopper der, så får vi snart et integritetsproblem innen kommunikasjon. Det er mange ganger jeg tenker jeg burde sagt eller gjort ting slik som mine forbilder gjør, brukt deres vendinger eller kopiert dem når jeg taler. Men vil det egentlig hjelpe meg? Nei, her gjelder det å finne sin stil, form, personlighet og ekthet.
Refleksjon/oppgave:
Er du deg selv og ekte i det du gjør, eller kopierer du andres stil, metoder og innhold?
# 3 – Kom godt forberedt
All erfaring tilsier at kvaliteten økes med gode forberedelser. Forberedelse og studier er kanskje de området som får mest fokus i begynnelsen, men som gjerne dabber av etterhvert som rutinen kommer. Faren kommer når vi ikke lenger respekterer de vi kommuniserer med og gir vårt aller beste innenfor de rammene vi har tilgjengelig. Ikke perfekt, men at vi gjør vårt beste.
Refleksjon/oppgave:
Er du så godt forberedt som du virkelig kan, med de ressursene og innenfor den tiden du har? Eller går du i retning av å improvisere i mangel på prioritering av gode forberedelser?
# 4 – Bruk humor
«Rare is the communicator who is able to connect with people without using humor.”4 – Charlie Wetzel
Dette synes jeg er krevende, hvis det skal være ekte og oppleves bra for publikum. Men Wetzel sier ikke bare at vi må bruke det, men utnytte maksimalt det potensialet som ligger i hva humoren gjør for oss som talere og formidlere foran tilhørerne.
Refleksjon/oppgave:
Er det mulig du tar deg selv for høytidelig og derfor ikke tør helt å utnytte potensialet som ligger i humoren?
# 5 – Fokuser mer på tilhørerne
Det som ofte forstyrrer oss er at vi ønsker å ta oss godt ut, fremstå bra og derfor justerer oss inn på det når vi leverer henhold etter en slik tankegang. Da blir det fort at vi bommer. Derimot når vi er fokuserte på de som sitter i salen, på det de trenger og er med på å tilføre de noe av verdi der de er, så treffer kommunikasjonen på en helt annen måte.
Refleksjon/oppgave:
Har du hovedfokuset rettet på deg selv og hvordan du skal fremstå? Eller på de som lytter til deg?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 02.11.21
Kilde:
1 Maxwell, J. C. (2010). Everyone Communicates, Few Connects. (s. 105-114) Harper Collings Leadership, Nashville, Tennessee, USA
2Ibid. (s. 76-120)
3Ibid. (s.107)
4Ibid. (s.109)
Andre blogginnlegg fra Lederskapsutviklikng om kommunikasjon:
- Energioverskudd = bedre kommunikasjon
-
Kommunikasjon. Om nødvendig med ord
- Alle kommuniserer, når du frem?
- Lederskap i bevegelse – fra å kommandere til å kommunisere
Takk for din påmelding!