Det er hardt arbeid å bygge på tillitsforhold. Jeg antar nok bare, men tror de aller fleste har opplevd å være på den ene eller andre siden i et tillitsbrudd, at vi alle har befunnet oss på begge sider, men til forskjellige tider. Både den som investerer mye og bygger på tillit i én periode, mens i en annen rev ned og var direkte årsak til tillitsbrudd.
Tillit tar lang tid å bygge opp, men kan rives ned på sekunder. I en nylig podcast1 løftet John C. Maxwell dette perspektivet på ny for meg på en måte som satte meg på et tydelig valg: Vil du være en brobygger? Vil du være en som bygger tillit eller en som bryter ned? Maxwell satte i podcasten lys på 5 ting som bryter ned tillitsforhold. Jeg tror ikke disse trenger noe videre presentasjon, for dette er ting vi enten har opplevd, eller utsatt andre for: En som bryter avtaler, baksnakker, er kritisk eller dømmende, gir seg selv en fordelaktig tvist på sannheten eller gjør ting som helt selvisk møter egne behov på andres bekostning. Og den listen kan vi lett utvide sammen ut fra erfaring, langt utover disse fem. Det er jeg sikker på.
Denne bloggen vil derimot rette fokuset mot 5 ting vi i vårt lederskap kan gjøre for å bygge tillit mellom oss i teamet, virksomheten eller organisasjonen vi er en del av. Ting som vil bygge broen, med tillit, fra brokar til brokar.
# 1 – Hold det du har lovet
Det er flere ting som spiller inn på om vi holder det vi har lovet. At vi har integritet til å mene og stå for det vi sier. At vi er forutsigbar og til å stole på, at vi gjør det vi har sagt. Og ikke minst pålitelig, som igjen gir resultat i at vi holder det vi lovet.
“Men are alike in their promises, it's only in their deeds that they differ.” – Moliére
Refleksjon/oppgave:
Holder du det du lover? Evt. hvilken del av å love eller holde trenger du å jobbe mer med?
# 2 – Behandle alle med verdighet og respekt
Hva er det i oss som gjør at vi tillater oss å møte mennesker med forutinntatthet, se ned på andre eller tenke om andre at de har en annen verdi enn oss selv? Vi sier gjerne til oss selv at det gjør vi da ikke. Helt ærlig? Mot alle?
Refleksjon/oppgave:
Hvordan møter du mennesker rundt deg? Preges møtene av verdighet og respekt?
# 3 – Vær til å stole på
«Han er en du kan stole på.» Det er har jeg hørt om mange personer, og det gir meg et positivt bilde av personen. Og hvem skulle ikke ønske at det ble sagt om oss? Det er ikke noe som bygges over natten, men kun med gjentatt praksis av samsvaret mellom ord og handling.
Refleksjon/oppgave:
Er det samsvar mellom ord og handling i ditt lederskap?
# 4 – Si sannheten, i kjærlighet
Sannheten kan være hard å høre. Når det er tillit som preger et forhold kan sannhet og ærlighet i situasjoner få prege de ord som sies, når de er formidlet i god hensikt og på en måte som kan hjelpe den det gjelder. Det vil fortsatt bygge tillit. Er ordene derimot sagt i ukjærlighet, sinne eller med frykt som virkemiddel, har tilliten allerede forduftet.
«If you can help people recognize the truth and deal with their discomfort, they will trust you.” – John C. Maxwell
Refleksjon/oppgave:
Sannheten? Ja, sikkert. Men sier du det i kjærlighet og for å bygge opp og videreutvikle tilliten?
# 5 – Utvikle tillitsforholdet til andre
Det er krevende å stole på andre, for vi risikerer mye. Noen ganger vårt hjerte, andre ganger kan det være anseelse, økonomi, vennskap eller investert tid. Samtidig er tillit den eneste plattformen å bygge et team og utvikle våre relasjoner på. Tillit er det som igjen vil gi utvikling og vekst i prosjektet vi jobber sammen i. Tross tidligere skuffelser og tillitsbrudd, så må det bygges en bro av tillit. Igjen og igjen.
Refleksjon/oppgave:
Er du en som bygger tillit, eller river du ned?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Av Jon Løvland, 09.11.21
Kilde/inspirasjon:
1 https://johnmaxwellleadershippodcast.com/episodes/john-maxwell-trust-busters-and-trust-builders
Takk for din påmelding!