Kreativitet er for noen like naturlig som det er deres gaveutrustning. De er gode på det, de trives med det og kan tilføre mye nyskapende til prosesser alene eller sammen med andre. For andre oppleves dette å nyskape eller være kreativ mer som en fjellklatringsøvelse som både tar lang tid og mye energi.
"Creativity is a mind-set. You have to believe that answers and solutions are out there if you’re willing to keep fighting to find them."1 – John C. Maxwell
Maxwell hevder i sitatet over at kreativitet er et tankesett, og at vi trenger å overvinne hindringene og kjempe litt for å se alternativene og finne løsningene. Det betyr at dette er et område vi kan jobbe med, både alene og sammen med andre i teamet, for å utvikle og øke vår kreative kapasitet.
"Creative Capacity – Your Ability to See Options and Find Answers"2 er det syvende kapittelet i boken som danner mitt refleksjonsgrunnlag til denne blogg-serien fra boken "No Limits." Her er 5 nøkler3 jeg trenger for å jobbe med og øke min kreative kapasitet. Er det til hjelp for deg også?
# 1 – Ha tro på at det alltid finnes en løsning
"Creativity is changing the question from "Is there an answer?" to "What is the answer?"4 – John C. Maxwell
Vi har nok alle vært der at det ikke så ut til å være en løsning på problemet, men i ettertid ser vi jo at det løste seg. Når vi er midt oppi en situasjon kan det se mørkt eller håpløst ut, men det finnes alltid en løsning. Tro på det!
Refleksjon:
Har du resignert, eller har du troen på at det finnes en løsning?
# 2 – Ha tro på at det alltid finnes mer enn én løsning
Det neste steget er at det alltid finnes mer enn én løsning, også andre løsninger enn de du selv har funnet eller tenkt ut. Hvis vi slipper de kreative kreftene løs vil alternativene bli flere, vi ser klarere og finner den beste løsningen.
Refleksjon:
Tar du den kreative prosessen alvorlig så du får frem flere alternative løsninger og kan vurdere deres beste mulighet?
# 3 – Sett av tid til selv å være kreativ
"You will become as creative as the amount of time you set aside for it."5 – John C. Maxwell
Du har kanskje hørt andre eller deg selv si: - "Jeg er ikke så kreativ." Jeg tror jeg må si meg enig med forfatteren om at den dommen ikke kan felles før vi i det minste har satt av tid og jobbet med det over en periode. Det må komme før vi kan trekke den konklusjonen for oss selv eller andre.
Refleksjon:
Hvor mye av din tid setter du av spesifikt til å søke løsninger og være kreativ?
# 4 – Få med kreative mennesker til å hjelpe deg
"When you ask creative people to help you, your goal isn’t just to have people come together for a creative thinking session. Your goal is to have the right people in the meeting."6 – John C. Maxwell
Ofte inviterer vi til brain-storming og andre kreative aktiviteter for å få flere løsninger og gode ideer på bordet. Det er kraft i at flere av de rette personene, med forskjellige kreative kvaliteter, ser på tingene sammen. Det blir nærmest som å regne med matematiske begreper, en bevegelse fra addisjon til multiplikasjon. En verdiøkning vel verdt å utforske.
Refleksjon:
Stoler du kun på din egen kreativitet, eller tar du med deg de rette menneskene i teamet eller for den saks skyld andre utenfor organisasjonen eller virksomheten inn i kreative prosesser?
# 5 – Vær villig til å gi slipp på gårsdagens ideer
Kreative prosesser må skje på kontinuerlig basis og vi må være åpne for både å ta inn nye ideer og når det er nødvendig la gårsdagens løsninger fare. Vi er flinke til å knytte oss til strukturer og metoder som har virket godt for oss, men er det så sikkert at de vil ta oss dit vi skal videre fremover?
Refleksjon:
Er du villig, om det er nødvendig for å nå neste steg, å gi slipp på systemer og metoderer du har kjær?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre som kan gjøre seg nytte av dette.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 15.08.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2017) No Limits, (s.117) Hachette Book Group, Inc, New York, USA
2 Ibid, (s.112-131)
3 Ibid, (s.113-129)
4 Ibid, (s.114)
5 Ibid, (s.129)
6 Ibid, (s.128)
Takk for din påmelding!