Jeg har ikke holdt på med dette å tale, holde foredrag eller kommunisere foran mange mennesker så veldig lenge, men på reisen med å utvikle egne ferdigheter fikk jeg nyte godt av en særdeles dyktig samtalepartner. Jeg har nevnt det tidligere i bloggen – at en av øvelsene var å sende inn opptak av meg selv men jeg kommuniserte, på video fra live presentasjon. Enkelte av oss kan få nok med bare å høre vår egen stemme, langt mindre finne det komfortabelt å se seg selv eller ta imot "kritikk" på bakgrunn av det vi leverer fra scenen. Men all vekst ligger jo utenfor komfortsonen, så da var det bare å hoppe i det.
En av kommentarene som festet seg godt gikk på toneleiet og om hvor likt alt hørtes ut. Monotont, samme stemmeleie og i et halsende tempo. En annen ting var det med uttrykket og bruk av pauser. Når jeg leser i dette kapittelet fra Maxwell om hva som kan skape endring, så blir det en forsterkning av tilbakemeldingene fra videokritikkene. Her er det ting å lære, så da er det bare å benke seg og finne frem gul markeringspenn og starte øvelse! Har du ikke kjøpt boken ennå vil jeg oppmuntre deg til å gjøre det.
"No word was ever as effective as a rightly timed pause."1 - Mark Twain
Dette med pause underveis og følge med på publikum var totalt utenfor mitt repertoar. Allikevel har mengdeøvelser på tale gjort at jeg har fått litt mer ro der fremme og det har gjort at jeg kan følge litt mer med på folk og lese flere signaler underveis. Det neste steget vil være dette med å bygge inn pauser og gi litt rom til de som hører på.
"Loven om endring i dynamikk"2 er den fjortende loven i denne blogg-serien fra boken "The 16 Undeniable Laws of Communication." Her er 5 pause-betraktninger3 jeg leste og reflekterer over i egen praksis. Hvordan ligger du an i forhold til dette?
# 1 – En pause kan understreke det du sier
"Silence can underline an important statement."4 - John C. Maxwell
Jeg har øvd litt på dette med å skrive inn “pause” i presentørnotatene. Det hjelper, men det er lett å bli så engasjert at det ikke blir respektert eller pauser lenge nok for at poenget skal få tid til å feste seg. Kanskje er det frykt for stillheten, men en rett timet pause er som vi leste over et viktig moment å bruke.
Refleksjon:
Tør du ta inn en pause i din kommunikasjon og la den understreke ditt poeng?
# 2 – En pause kan gjøre at tilhørerne klarer å holde følge med deg
Hvor lett er det ikke bare å bare kjøre på eller kjøre over de vi snakker til eller kommuniserer med? Det er en svakhet hos meg når jeg så lett blir ivrig, men da blir dette punktet veldig viktig. En riktig timet pause kan gjøre at de holder følge og ikke detter av lasset eller mister de helt.
Refleksjon:
Kjører du bare på, eller legger du merke til om du har folkene med deg?
# 3 – En pause kan peke retning mot det du skal til å si
Dette kapittelet handler om endring i dynamikk eller «change-up» på godt norsk. At pauser kan være med å skape den overgangen vi trenger var ikke det jeg først kom på. Men det kan skape overgangen vi trenger og peke inn mot at det kommer noe nytt. Hvis en slik pause kombineres med et visuelt utrykk vil det i følge Maxwell øke forventningene. Han nevner eksempel som; "Å bevege seg mot folk, lene seg forover, eller bevege seg ned blant tilhørerne, klappe i hendene eller løfte en arm. Alt dette peker frem mot at - nå skjer det noe."5
Refleksjon:
Hvilke overganger benytter du deg av for å peke videre eller bygge forventning i det du kommuniserer?
# 4 – En pause kan gi rom for følelser
"If something is deeply meaningful to you when you’re speaking, and it is genuinely choking you up, don’t try to hide it. Simply pause until you can speak clearly. Most people feel empathy in those moments and identify with your passion."6 - John C. Maxwell
Jeg har hatt en innebygget frykt for å si ting i det offentlige rom, spesielt hvis det setter egne følelser i sving. Det kan fort bli til klump i halsen og at jeg må stoppe opp. Selv en slik pause har jeg nå lært kan ha en stor verdi og kan gjøre at folk blir kjent med oss og lytter mer oppmerksomt enn før.
Refleksjon:
Er du klar for å trosse frykten, ta en pause og møte tilhørerne med ditt ærlige selv, inklusive følelsene?
# 5 – En pause kan gjøre at de som lytter hører sin indre stemme snakke
Endring kommer sjelden fra det vi hører alene, men som refleksjon over input og tanker vi får jobbet med. Maxwell utfordrer meg til å bruke pause til å la folk få tid til å koble med sine tanker, der og da, mens jeg kommuniserer. Det gir bruk av pauser en ny dimensjon.
Refleksjon:
Er du klar til å ta en pause i din kommunikasjon om det er dette som skal til for at det blir til handling og endring?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 13.06.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2023) The 16 undeniable Laws of Communication, (s.258) Maxwell Leadership Publishing, New York, USA
2 Ibid, (s.249-266)
3 Ibid, (s.256-262)
4 Ibid, (s.259)
5 Ibid, (s.261)
6 Ibid, (s.262)
Takk for din påmelding!