Noen år tilbake ble jeg introdusert til et prinsipp som inngår i Maxwell Leadership Certified Coach-DNA; "Adding Value to Others." Det var lett å lære seg selve ordene utenat, men ikke like lett å leve det ut i praksis gjennom dagliglivets mange møter med mennesker i forskjellige situasjoner. Jeg opplever det like vanskelig å ha det med seg inn i forberedelsene til kommunikasjon og formidling hvor fokuset skal være på det å tilføre noe av verdi til de som lytter, mer enn selv å ta seg godt ut eller selv være i fokus.
Nylig var jeg med på en veiledersamling med flere som presenterte mye viktig, støttet av flotte presentasjoner. Spesielt én av presentørene jeg la ekstra merke til. Han hadde helt tydelig forberedt seg godt, i god tid og levde ut prinsippet: Fokuset var ønsket om å tilføre oss andre veiledere noe viktig og verdifullt, mer enn å sette fokus på egen fortreffelighet eller med en fancy presentasjon. Det er en kunst, og når det skjer legges det tydelig merke til.
"People may forget what you say, but they never forget how you make them feel."1 – Maya Angelou
Sitatet over, hvor ukens bloggtittel er hentet fra, speiler så godt hvordan det å tilføre andre noe av verdi skjer i praksis. Folk hører mye og ordene er mange. Men dersom innholdet i vår kommunikasjon har kraft til å sette følelser i sving, og de opplever at det som sies er de til hjelp, da er det varige verdier som ikke så lett forsvinner.
"Loven om å tilføre verdi"2 er den femtende og nest siste loven i denne blogg-serien fra boken "The 16 Undeniable Laws of Communication." Her er 5 praksiser3 jeg trenger mye mer enn én uke til gjennomgang og refleksjon over. Hva med deg?
# 1 – Fokuser på såing, ikke på høsting
Etter en lang tørkeperiode i naturen over de siste ukene er det mange steder heller usikkert hva der vil høstes fra jorden å sommersesongen. Skal vi da slutte å så, det gikk jo så dårlig sist? Skal vi si: «Aldri mer så-arbeid?» Nei, vi må så, igjen og igjen. Det er det vi kan gjøre. Vårt fokus i kommunikasjon og formidling må også ligge på å så ut, på det vi kan tilføre av verdi til andre. Ikke først og fremst på hva vi skal høste eller hva vi skal få ut av det. Hvis vi sår vil høsten komme, før eller senere. Av seg selv.
Refleksjon:
Ligger ditt fokus på arbeidet med å så eller fokuserer du mer på innhøstingen?
# 2 – Vær oppmerksom på at hvordan du ser på ting, er også hvordan du gjør ting
"Our perspective influences our beliefs, and our beliefs determine our behavior."4 - John C. Maxwell
Maxwell trekker frem noe som ofte foregår skjult og ubevisst: Vi preges av det vi ser og hvordan vi ser på ting. Denne praksisen slår også inn på hvordan vi ser på folk og det påvirker hvordan vi behandler menneskene vi møter. Det kaller på vår oppmerksomhet og bevissthet inn i refleksjonen.
Refleksjon:
Er du bevisst dine synspunkt og de holdninger som preger dine handlinger?
# 3 – Tenk det beste om alle
"Everyone needs a good start."5 - John C. Maxwell
Maxwell trekker frem et punkt og en svakhet jeg lett kjenner igjen i og må jobbe mer med: En naturlig tilbøyelighet til å vurdere og forhåndsplassere de vi møter. Praksisen han peker på er å gi alle en sjanse med å vise de vår respekt og verdighet, i alle fall frem til de i praksis viser at de er verdt noe annet....
Refleksjon:
Hvor vil du plassere deg selv i forhold til å forhåndsdømme versus å gi alle en god start?
# 4 – Fokus på andre henger nøye sammen antall "likes"
De aller fleste har nok gått inn på sosiale medier og sjekket hvor mange «likes» vi fikk på et innlegg, bilde eller noe annet vi har publisert. Men hva er det som virkelig gjør en forskjell på antall "likes" i livet vi lever og praksisen som en kommunikator? I følge Maxwell blir vi lettere å like om vi bryr oss om folk og det skinner gjennom at vi ønsker alt godt for de, mer enn det vi ønsker fra de vi kommuniserer med.6
"You become more likable by wanting more for them than you want from them."6 - John C. Maxwell
Refleksjon:
Er du opptatt av hva du kan få ut av folk, mer enn hva du kan gi, bety og tilføre av verdi til andre?
# 5 – Løp et helt annet løp
"Gentlemen, try not to become men of success, become men of value."7 - Albert Einstein
Vi blir så fokusert på det å lykkes at vi fort kaster oss på karusellen og løper, rundt og rundt for egen vinning. Vi inviteres i denne siste praksisen til å løpe et helt annet løp: Å tilføre verdi til andre gjennom å løpe et løp som handler om andre enn oss selv. Kanskje blir resultatet til syvende og sist at vi i det løpet lykkes mer enn i et løp med fokus bare på oss selv.
Refleksjon:
Hvilket løp deltar du i? Løper du bare i flokk med alle andre, eller sette du varige spor?
Ta gjerne en titt på en tidligere bloggpost med tittel 1+1=3 fra 24.05.22 basert på dette med "å tilføre verdi til andre."
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 20.06.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2023) The 16 undeniable Laws of Communication, (s.269) Maxwell Leadership Publishing, New York, USA
2 Ibid, (s.269-284)
3 Ibid, (s.276-282)
4 Ibid, (s.276)
5 Ibid, (s.278)
6 Ibid, (s.279)
7 Ibid, (s.282)
Takk for din påmelding!