Dårlige erfaringer kan gjøre at vi gir opp. Eller vi kan reise oss igjen og gi det flere forsøk, etter å ha fått justert våre perspektiver og lært fra dårlige erfaringene. Noen blir slått ut, mens andre møter motgangen og snur situasjonen til noe positivt.
"There are two kinds of people in regards to setback:
- splatters, who hit bottom, fall apart, and stay on the bottom: and
- bouncers, who hit rock bottom, pull themselves together, and bounce back up ."1 – John C. Maxwell
Jeg kan kjenne på at jeg i møte med dårlige erfaringer lett kan snu om til en kynisk holdning om jeg ikke passer på. Det fører til mistenksomhet og tvil på motivene. Bevissthet på dette betyr ikke at det er lett eller at vi unngår disse ekstra rundene, men en økt bevissthet kan gjøre at vi møter situasjonene på en mer saklig måte og med et mer realistisk bilde av situasjonen og samtidig kan se mulighetene for læring hakket tydeligere.
Dette er den tiende av totalt tretten ukers reise gjennom boken "Sometimes you win, sometimes you learn". "Problems: Bad experiences: The Perspective for Learning"2 er dagens kapittel og danner refleksjonsgrunnlaget for ukens blogg. Her er 5 måter3 å møte de dårlige erfaringene på, som kan gi oss nytt perspektiv og samtidig gi oss læring. Hva er mest aktuelt for deg der du er i dag?
# 1 – Aksepter din menneskelighet
"When you have a bad experience, I hope you will give yourself some grace – whether it’s a matter beyond your control or because you make a mistake. You’re only human, and you shouldn’t expect yourself to be perfect."4 – John C. Maxwell
For mange er det vanskelig å gi seg selv rommet, nåden og nye muligheter slik som andre gir oss. Vi er harde med oss selv og krever mer enn vi kan levere. Vårt bilde om perfekthet kan drive oss så hardt at vi blir unådige overfor oss selv og andre.
Refleksjon:
Gir du deg selv nok rom for mulighet til å feile og lære?
# 2 – Lær å le av deg selv
"Laughter is like changing a baby’s diaper – it doesn’t permanently solve any problems, but it makes things more acceptable for a while."4 – John C. Maxwell
I organisasjonslivet bruker jeg ofte en undersøkelse hvor graden av glede og latter forteller mye om sunnheten i fellesskapet. Å ta seg selv mindre høytidelig og le av seg selv og i situasjoner er ikke like lett for alle. Ihvertfall kjenner jeg på det. Hva med deg?
Refleksjon:
Klarer du å le av deg selv og situasjonen du er i og ikke ta deg selv så høytidelig?
# 3 – Behold riktig perspektiv
"Mistakes are painful when they happen, but years later a collection of mistakes is what is called experience."5 – Denis Waitley
I møte med dårlige erfaringer reagerer vi veldig forskjellig. Her er fem eksempel, kanskje kjenner du deg igjen?
"Jeg ville jo egentlig ikke gjøre det, så hvem bryr seg?
Jeg er mislykket, det er over!
Jeg gir opp og kommer aldri til å gjøre eller prøve igjen.
Jeg bygger erfaring fra mine feil; jeg lurer på om jeg kan få noen til å hjelpe meg.
Nå vet jeg tre måter som ikke fungerer. Jeg prøver igjen."6 – John C. Maxwell
Refleksjon:
Hvilket av disse perspektivene passer på deg? Hvis ingen, hva er din vanligste reaksjon?
# 4 – Ikke gjør dårlige erfaringer verre
Hvis vi ønsker å lykkes er ikke valget å gi opp, men å prøve på nytt. Feiler vi og får et tilbakeslag på grunn av uvitenhet er det én ting. Da kan vi ta med oss lærdom og komme oss videre. Skjer det derimot på grunn av dårlige valg, dumhet eller manglende disiplin krever det adferdsendring. Det er som oftest langt mer krevende.
Refleksjon:
Tar du lærdom av dine dårlige erfaringer, eller lar du de yngle og vokse til enda større utfordringer?
# 5 – La de dårlige erfaringene føre deg til gode opplevelser
Dårlige erfaringer kommer vi ikke unna, det møter oss alle. Å snu det til noe godt er en kunst vi må lære. Jeg har hørt Maxwell i konferanser og undervisning gjentatte ganger poengtert at "dårlige erfaringer kun er dårlige om vi ikke tar lærdom av de."
Refleksjon:
Hva vil du gjøre for å sikre at du lærer mer fra dine dårlige erfaringer dette halvåret?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre som kan gjøre seg nytte av dette.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 09.01.24
Kilde:
1Maxwell, John C. (2013) Sometimes you win – sometimes you learn, (s.169) Hachette Book Group, Inc, New York, USA
2 Ibid, (s.159-174)
3 Ibid, (s.162-172)
4 Ibid, (s.164)
5 Ibid, (s.166)
6 Ibid, (s.165)
Takk for din påmelding!