Reisen gjennom de seksten udiskutable lovene om kommunikasjon er med denne ukens blogg kommet til veis ende. Samtidig er det starten på det viktigste i både denne bloggrekken og med all vår kommunikasjon: At det skjer en forvandlig - fra ord til handling.
"If no action comes as a result of communication, then the message never really leaves the stage."1 –John C. Maxwell
Vi kan perfeksjonere vår kommunikasjon, men dersom det ikke fører til noe kjennes det hele litt forgjeves. Jeg er helt sikker på at mange har levert kommunikasjon til stående ovasjon, men som sitatet over indikerer, så forlot ikke budskapet scenen og ledet heller ikke til noe forandring. En annen undervisning og kommunikasjon jeg stadig fascineres av var fra kun én person til en liten mangfoldig flokk på et dusin mennesker. Det forandret en hel verden og historien har vist oss at når kommunikasjon treffer hjerter og skaper handling har det kraft i seg til å prege både liv kultur selv tusenvis av år senere.
"Loven om resultater"2 er den siste loven i denne blogg-serien fra boken "The 16 Undeniable Laws of Communication." Her er 5 handlinger3 som kan hjelpe meg og deg til å bevege seg fra en masse gode intensjoner til flere intensjonelle handlinger.
# 1 – Vær selv forpliktet på handling
"You can teach anything you know, but reproduce only who you are."4 - John C. Maxwell
Gjennom denne boken slår det meg hvor lite av dette som er egen praksis i dag. Det er avslørende, men gode læringspunkter. Som sitatet sier kan vi bare reprodusere det vi selv er, lever og praktiserer. Her er det rom for stor utvikling i ferdigheter og forpliktelse.
Refleksjon:
Hvilken praksis kan du sørge for å gi videre så det vil reproduseres? Og hvilken handling er du forpliktet på selv å ta neste halvår?
# 2 – Tilby hjelp til å omforme måten folk tenker på
"Help people reframe their thinking so that they shift their mindset from good intentions to intentional actions."5 - John C. Maxwell
Maxwell peker på at vi ofte angrer på de tingene vi ikke gjorde eller ikke gjennomførte. I vår kommunikasjon må vi hjelpe andre til å re-tenke dette med å ta action. Så mye i vår tankegang preges av gode intensjoner, langt mer enn gjennomføring av handlinger, selv med fare for å mislykkes.
Refleksjon:
Hvilket tankesett vil du holde fast på og la prege deg; gode intensjoner eller intensjonelle handlinger?
# 3 – Gjør det å handle uimotståelig
"Success comes to those who do today what they were thinking they might do someday."6 - John C. Maxwell
Det er særdeles krevende når vi med vår kommunikasjon skal skape en situasjon der de som hører på finner det å ta action attraktivt, selv om de ikke kjenner alle detaljer eller har alle svarene på forhånd. Vår oppgave med kommunikasjonen er å tegne bildet av en framtidssituasjon som er ønsket, villet og skaper en lengsel som gjør at folk i team, organisasjoner og virksomheter strekker seg mot forandring, det nye og ukjente der fremme.
Refleksjon:
Hvordan kan du presentere din visjon, historiefortelling og fremtidsbilder så det å ta action nærmest blir uimotståelig?
# 4 – La din kommunikasjonen bli en bro til handling
"Understanding changes minds, but only action changes lives."7 - John C. Maxwell
Det er alvorlig for meg å tenke på at jeg med min kommunikasjon og handling kan endre eget liv og situasjonen for andre mennesker. I ledelse har vi store muligheter til å bruke vår kommunikasjon til både å bygge opp eller rive ned. Bygge bro eller i verste fall sprenge broen og tilintetgjøre mulighetene til å nå frem til hverandre.
Refleksjon:
Hvilken del av brobyggingen vil du gå i gang med?
# 5 – Bestem deg selv for ditt neste steg: Handling
"Nothing happens until somethings happen."8 - John C. Maxwell
Sitatet over er kort, men sier mye: Ingenting skjer før noe skjer. I oss og med oss. Handlingen starter hos oss, og for å utvikle våre kommunikasjonsferdigheter ligger handlingsplan og handling i egne hender. Vi må gjøre oss klar til å sette oss et mål og ta et modige steg, ett av gangen.
Refleksjon:
Hva er ditt eget neste modige steg for å utvikle dine kommunikasjonsferdigheter?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 27.06.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2023) The 16 undeniable Laws of Communication, (s.287) Maxwell Leadership Publishing, New York, USA
2 Ibid, (s.285-295)
3 Ibid, (s.286-293)
4 Ibid, (s.288)
5 Ibid, (s.289)
6 Ibid, (s.290)
7 Ibid, (s.291)
8 Ibid, (s.294)
Takk for din påmelding!