Hva ville indikatoren vise om din og min kapasitet til samarbeid kunne måles på en skala eller fremkomme som en tallverdi? Hvordan ville medarbeiderne plassere oss på en slik skala, eller hvilke resultater kunne vi konkret vise til som en direkte effekt av samarbeidet vi bygger rundt oss?
"I can do things you cannot, you can do things I cannot: Together we can do great things."1 – John C. Maxwell
Samarbeid er et valg. Vi har alle dette valget og kan i stor grad velge det inn eller ut, maksimere eller minimere det i vår hverdag. Samtidig vil våre valg rundt samarbeid få konsekvenser. Positive sider med samarbeid er at det bygges sterke team, forbedrer resultatene og gir økt trivsel. På negativ side tenker jeg mangel på samarbeid eller direkte samarbeidsproblemer fort vil gi tilbakegang i resultatene, ha negativ påvirkning på helse, slite folk ut og lett føre til at de slutter eller gir opp.
"Å lykkes alene er én ting. Å lykkes som et team tar det å lykkes til et helt nytt nivå."
Reisen gjennom boken "No Limits" er kommet til ende. "Partnership Capacity – Your Choices to Collaborate With Others"2 er det nittende og siste kapittelet i boken som har dannete refleksjonsgrunnlaget for denne blogg-serien om å utvide vår kapasitet på så mange områder. Her er 5 tips3 til å utvide din kapasitet for samarbeide. Hvilket område vil du prioritere først?
# 1 – Sett andres agenda over din egen
"Become a servant leader and measure each day by the seeds you sow more than by the harvest you can reap."4 – John C. Maxwell
Det kan nok oppleves helt utenkelig å sette andres agenda over sin egen. Maxwell trekker frem dette som et forutsetning for å lykkes med å utvikle samarbeidsevnen og sin kapasitet på området. Jeg utfordres allerede....
Refleksjon:
Hvordan ville det sett ut for deg om du satte andres agenda foran din egen og i større grad praktiserte et tjenende lederskap?
# 2 – Del din innflytelse, ideer, verktøy og ressurser
Vi kan gjerne tenke beskyttende over gode ideer eller ressurser vi måtte sitter på. Egoisme og ønske om å være helten eller stjerna på laget kan stoppe oss fra å nå vårt og teamet potensiale. Med bakgrunn som industrimann i en liten sørlandsby med flere konkurrerende bedrifter var ikke delingskultur særlig utbredt. I min nåværende rolle som klyngeleder for akvakulturnæringen på Sørlandet er jeg nærmest lamslått av hvor åpne de er med hverandre, hvordan de backer hverandre opp og deler, innad i bedrifter og bedrifter seg imellom. Bildet med tidevannstankegangen løftes ofte frem; Når vannet stiger, stiger alle båtene.
Refleksjon:
Er du åpen for å dele og dermed gjøre at teamet og de rundt deg løftes opp sammen med deg?
# 3 – Tilpass deg for å møte andres behov på best mulig måte
"Leadership by assumption is ineffective."5 – John C. Maxwell
Hvordan kan vi vite at vi hjelper andre og møter behovene på best mulig måte? Maxwell er klar på at løsningen er å stille spørsmål. Når vi stiller spørsmål og lytter får vi svar som gjerne er forskjellige fra person til person, team eller grupper. Det er viktig at vi tilpasser oss og møter behovene etter å ha lyttet, heller enn å anta, gjør mer av det samme eller tenker vi vet best. Det er hverken effektivt eller gir grobunn for å utvikle godt samarbeid.
Refleksjon:
Hvilken metode preger ditt lederskap; antagelser eller aktiv bruk av spørsmål og lytting?
# 4 – Bryt aldri tilliten folk har til deg
"Trust is the foundation of any solid relationship."5 – John C. Maxwell
Sitatet peker på at tillit er fundamentet for ethvert samarbeid eller relasjon. Derfor er det viktig at vi ikke bryter tilliten vi har bygget opp, men fortsetter å bygge den solid slik at sterk tillit kan være den fordelen den har potensiale til å være for samarbeidskapasiteten vår.
Refleksjon:
Hvilke grep vil du ta for å bygge tilliten sterkere og mer solid enn i dag?
# 5 – Respekter relasjonene og videreutvikle de
"Partnership cannot thrive today on respect that was earned yesterday. It must be continually re-earned."6 – John C. Maxwell
Det er lett å tenke at vi har respekten vi har bygget opp og blitt vist er konstant. Dermed tar vi den for gitt og at den følger oss videre og varer. Det kan kanskje hjelpe oss om vi tenker på det som en beholder som hele tiden lekker litt og stadig trenger påfyll. Den har også potensiale til å tømmes rask. Eksempler på det har vi sett i gjentatte saker hos politikere på nasjonalt nivå den senere tiden. Høyt respekterte ledere mister all respekt på kun én sak med dårlig dømmekraft og svake avgjørelser.
Refleksjon:
Hva gjør du for både å vise og bygge respekt på daglig basis?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre som kan gjøre seg nytte av dette.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 24.10.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2017) No Limits, (s.294) Hachette Book Group, Inc, New York, USA
2 Ibid, (s.294-306)
3 Ibid, (s. 297-304)
4 Ibid, (s.297)
5 Ibid, (s.302)
6 Ibid, (s.304)
Takk for din påmelding!