Det er noen perioder i året hvor mange med meg opplever at presset stiger, dagene oppleves for korte og hvor kvelder og kanskje netter må tas i bruk for å levere det som skal gjøres. Men må det egentlig være slik, og er det sunt? Hvorfor er det blitt sånn, og for å bruke et litt utslitt begrep: Er det bærekraftig?
Jeg husker tilbake på en jobb jeg hadde innen salg, hvor et anbud skulle være innlevert neste morgen i en by ca. fire timers kjøring unna arbeidsplassen. Ukesvis med jobbing kulminerte i nattejobbing til tre timer over midnatt, avsluttet med en kjøretur for å levere. Helt crazy, men tilbudet ble levert og jobben vunnet. Men hvorfor blir det slik for noen, mens andre påvirkes knapt i det hele tatt, selv i samme selskap?
Andre har det også travelt, men har slett ikke lov til å gjøre jobben fortere eller jobbe mer. Eksemplet jeg tenker på er en yrkessjåfør. De kan ha en presset rutetabell eller mange leveringer, men holdes ikke fartsgrensene kan de få bot eller i verste fall miste både lappen og jobben.
Samtidig er ikke det travle livet bare jobben. Mange med meg opplever at listene med ting som skulle vært gjort hoper seg opp, både hjemme, på jobb og kanskje for foreninger og lag eller andre engasjement vi har sagt ja til. Og legger noen til småbarnstid eller omsorg for syke eller eldre på toppen av en lang liste, så kjennes det krevende på totalen og med et press på oss. Er dette en ideell situasjon å jobbe under? Jeg tror ikke det. Samtidig er erfaringen at når det finnes en tidsfrist, så er det utrolig hva som blir produsert, sunt eller ei.
Noen elsker at det skjer mye og har kapasitet til det, andre ikke. Da nærmer vi oss kanskje kjernen i dette; at vi ikke er like og har forskjellig kapasitet, ønske, preferanser og behov. Uansett hvordan det er for deg, her er 5 refleksjoner3 jeg har gjort meg og som kanskje vil hjelpe på forståelsen av hva som skjer.
# 1 – Det finnes forskjellige personligheter
Mitt møte med DISC personlighetsanalyse noen år tilbake har jeg skrevet om tidligere, og det var en nyttig lærdom for meg. Både for å lære om meg selv, men også om andre for å kunne bedre forstå hvorfor vi reagerer som vi gjør og hvordan våre personlighetstyper preger oss i omgivelsene og hvordan vi tilnærmer oss oppgaver og det vi skal gjøre.
Refleksjon:
Hva er typisk for din personlighet i møte jobb eller de oppgaver du skal løse?
# 2 – Det finnes forskjellige jobber
Som jeg beskrev over er det forskjellige jobber krever forskjellige ting av oss. For noen tror jeg det vil være bedre å prøve noe annet som gir utfordringer og belastning som i større grad passer til personlighet og trivselsmønster i jobb. Noen bruker kort tid på å finne ut av det, mens andre jobber i årevis før de finner sin plass i jobb og med ting de trives med i livet.
Refleksjon:
Trives du med situasjonen? Eller bør du vurdere om det er andre jobber eller belastninger som vil gjør deg godt i jobbsammenheng ut fra en totalvurdering?
# 3 – Det er forskjell på teamet størrelse
Jeg har opplevd å være i ett-manns-team på arbeidsplasser i lengre perioder. Slik er det ofte i oppstartsfaser eller når ting etableres. Det kan ha sine fordeler, men de er langt færre enn å være del av et team med flere å spille på og gjøre hverander gode i et lag. Andre har teamet rundt seg, men bruker det i varierende grad.
Refleksjon:
Er du en solo- eller lagspiller? Hvor trives du best?
# 4 – Det finnes forskjellige forventninger
Det av de viktigste punktene her er nok hvilke forventinger som gjelder i dette «spillet» - våre, andres og felles for det som skal gjøres. De fleste problemene ligger gjemt i et gåtefullt tåke eller mønster av forventinger, av både kjente og ukjente sådanne.
Refleksjon:
Hva kan du gjøre for å rygge opp i forventingene som gjelder deg og ditt arbeid og for å ha større sunnhet rundt situasjonen for egne- og i forhold til andres forventninger?
# 5 – Det finnes mange forskjellige metoder og verktøy
Hjelpemiddel og bruken av disse i forhold til å få jobben gjort er utallige. Noen skriver i notatboka si og har full kontroll, mens andre bruker mobilen, nettbrett, kalenderen eller apper. Et utall av løsninger og varianter av teknologi. Noen ganger blir det i selskaper innført noe av dette som ikke er til stor hjelp, av og til mer som en frustrasjon. Jeg husker godt et prosjekt hvor en dataguru implementerte bruken av appen «Trello» som ramme for teamet. Programmet er bare helt glimrende for oppgaver og prosjektstyring, men hverken opplæring, interesse for det nye eller forståelse for alle funksjonene stod i stil med verktøybruken i praksis. Sjelden har jeg sett et så frustrert team som da. Tidsbruken på møtene rundt verktøyet oversteg langt tiden brukt på selve oppgavene.
Refleksjon:
Finnes det metoder/verktøy du selv kan ta i bruk og som kan hjelpe deg og teamet til å redusere presset for å lykkes bedre i hverdagen?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre som kan gjøre seg nytte av dette.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 31.10.23
Takk for din påmelding!