Alle har noe å bidra med og alle har noe de kan dele. Vi kan lære noe fra absolutt alle om vi er villige til å lytte oppmerksomt, ser rundt oss og har et åpent sinn. Samtidig finnes det en viktig forutsetning for en slik delingen med andre: At det er sant og ekte.
Det er lett å skryte på seg erfaringer eller legge på både ett eller flere ekstra lag når vår fortelling skal formidles til andre. Effektiviteten i det som formidles har absolutt størst effekt når det er forankret som et ærlig bilde av livet vi lever. Det er lett å spre rundt oss med fine ord og prat, men ekte levd liv er det beste ankerfestet og hvor tilliten til ordene trer tydeligst frem.
Dette er noen enkle refleksjoner jeg sitter igjen med etter jeg i begynnelsen av denne uken er så heldig å få med på konferanse og «live» boklansering av den 78. lederskapsboken fra John C. Maxwell fra scenen i Orlando, Florida. Boken kommer visstnok ikke i handelen før om et par uker, men som en Maxwell Leadership Executive member (de har flotte titler i USA...!) har jeg den i hendene nå, helt fersk fra trykkeriet og til og med signert. (Den kan bli din, så les hele bloggen til ende!)
Som tidligere annonsert starter jeg nå på en læringsreise over 16 uker gjennom boken, kapittel for kapittel. Det er flott at du blir med på reisen, og det aller beste rådet jeg kan gi deg er å skaffe deg boken og lese den selv! Husk kommunikasjon er kjempeviktig, uansett hva vi driver med.
"Loven om troverdighet"1 er den første loven i denne blogg-serien fra boken "The 16 undeniable Laws of Communication." Her er 5 viktige holdninger2 sammen med noen av mine refleksjoner du som leder og team kan jobbe med for å bygge en troverdig kommunikasjonskultur og stadig utvikle og forbedre kommunikasjonen med andre og hverandre.
# 1 – Vær åpen og ærlig
En forutsetning er at når vi kommuniserer og deler er at vi er åpne og ærlige. Vi tenker ofte på perfeksjonisme, mens det som etterspørres mest er ekthet.
"People don’t want perfect communicators, but they do want authentic ones."3 - John C. Maxwell
Refleksjon:
Er din kommunikasjon med andre ærlig eller pynter du på fortellingen for å fremstå annerledes/bedre enn du er?
# 2 – Vær konsekvent
"Nothing is easier than saying words. Nothing is harder than living them, day by day."4 - John C. Maxwell
Vi var innom det i starten av bloggen, det at det er lett å si ord, men vanskelig å leve det ut. Enda tøffere blir det om vi søker å fremstå på én måte for noen og på andre måter for forskjellige grupper.
Refleksjon:
Er din kommunikasjon stødig, konsekvent, ærlig og til å stole på?
# 3 – Vær et godt eksempel
De 2000 ledere på konferansen i dag fikk høre forfatteren presentere boken og fokuserte spesielt på dette punktet med et viktig poeng om ikke å kommunisere bare teorier, men at det vi deler er prinsipper testet og levd ut, eller i det minste det vi forsøker å leve etter selv.
Refleksjon:
Er du et godt eksempel på områder du kommuniserer, eller blir det bare med ord og teorier uten levd liv?
# 4 – Vær kompetent
I møte med folk som er dyktige kommunikatorer slår det meg hvor mye jeg har å lære på dette feltet. Vi blir aldri utlært. Nysgjerrighet og åpenhet for å lære fra andre, lære nye ting og videreutvikle sine ferdigheter innen kommunikasjon er avgjørende for det meste av det vi gjør, i alle stillinger og på de fleste arenaer i livet.
"What you are, stands over you… and thunders so that I cannot hear what you say to the contrary."5 - John C. Maxwell
Refleksjon:
Hva har du gjort de siste årene for å utvikle deg og dine kommunikasjonsferdigheter?
# 5 – Vær til å stole på
Tillit kan vi hverken kreve eller ta for gitt, den må opparbeides. Så også for tilliten til vår kommunikasjon og innholdet i det vi formidler. Den er lett å bryte ned, men med gode forberedelser og med innhold mer fokusert på de vi henvender oss til enn hvordan vi vil fremstå vil det over tid bygges en tillit og oppleves at vi er å stole på.
"Trust is the person’s greatest asset."6 - John C. Maxwell
Refleksjon:
Er dine motiver og hensikter med det du kommuniserer fokusert på deg selv eller andre?
Bonus:
De som sender meg noen korte linjer med sine personlige refleksjoner på innholdet i denne bloggen innen 31.03.23 blir med på trekning av én signert og fritt levert bok av «The 16 indisputable Laws of Communication» skrevet av John C. Maxwell. Sammen med boken følger også en kode som gir mulighet til å delta på 3 eksklusive digitale møter i løpet av mai med John Maxwell i forbindelse med boklansering.
(Mailadressen finner du i ukemailen eller nederst på nettsiden til Lederskapsutvikling.no)
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 14.03.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2023) The 16 undeniable Laws of Communication, (s.17-32) Maxwell Leadership Publishing, New York, USA
2 Ibid, (s.19-25)
3 Ibid, (s.19)
4 Ibid, (s.20)
5 Ibid, (s.23)
6 Ibid, (s.25)
Takk for din påmelding!