Sist uke brukte jeg det meste av dagene på en stor lederskapskonferanse, med å lytte til topp kommunikatorer og lederskapseksperter. Internsystemet gikk nesten i «overload» og det ble vanskelig å holde tritt med både å observere, ta notater og la det hele synke inn.
På konferansen ble det presentert en interesant statistikk som tydelig viste folk største frykt. Kan du gjette hva det var? Jo, øverst på listen fant vi frykten for å tale offentlig. På en sikker andreplass stod døden! Kjenner du deg igjen i denne frykten? Frykten kan være helt reell, men den kan overvinnes. Måten å overvinne det på er den samme vi har brukt siden vi var barn. Observere, teste ut, feile og prøve igjen. Warren Buffet sier det med en strategisk retning på denne måten:
«Much of what you become in life depends on whom you choose to admire and copy.»1 - Warren Buffet
Jeg tror mye av frykten er knyttet til tanker om hvordan vi selv blir oppfattet eller fremstå. Maxwell har et godt utsagn, slik det fremstår på tema-bildet i dag fra konferansen og som til og med har gitt tekst til en sang nylig lansert på iTunes/Spotify: «Get over myself.» Jeg kjenner meg meget skyldig her, med tankespinnet altfor ofte rundt hva folk skal synes om meg, tenke eller føle. Det er en felle, og vi må med vår kommunikasjon komme dit at vi fokusere på de vi kommuniserer med, mer enn hvordan vi selv tar oss ut.
«Loven om observasjon»2 er den andre loven i denne blogg-serien fra boken «The 16 Undeniable Laws of Communication.» Kjøp boken og få med deg all den gode undervisningen i parallell med bloggen. I dag får vi noen tips til 5 viktige spørsmål,3 koblet med mine refleksjoner og punkt til forbedringer, så vi kan gå dypere når vi observerer og lytter til de som har kommet lengre enn oss, de som har ferdigheter til å holde en forsamling «i ånde» og lyttende over tid.
# 1 – På hvilket tidspunktet oppnådde de kontakt og koblet med tilhørerne?
«One of the differences between good and great communicators is that good ones connect occasionally; Great ones connect continuosly.»3 - John C. Maxwell
Det er utrolig viktig å at vi i løpet av de første 1-2 minuttene av det vi skal si har fått forbindelsen, ellers blir det alt fra vanskelig til helt umulig å hente de tilbake.
Refleksjon:
Hva gjør du snarest mulig for å oppnå kontakt og koble med dine tilhørere?
# 2 – Hvordan oppnådde de kontakt med deg?
Var det ting de sa, var det innøvde poeng eller måten de fremstod på? Snakket de om ting som var relevant for deg? La du merke til hva det var? Bestem deg for at du skal sjekke ut dette neste gang du hører et foredrag, tale, TED Talk eller annen kommunikasjon.
Refleksjon:
Hvor bevisst er du på talerens kommunikasjonsferdigheter for selv å lære og utvikle deg?
# 3 – Hvor lenge klarte de å holde kontakten med deg?
Det utrolige skjedde sist uke på konferanse, at jeg hørte på de som formidlet og holdt det gående i 45+ minutter. I andre sammenhenger kan jeg kjede meg om de holder på mer enn 5-10 min. Hva er dette? Hva er dynamikken og hemmeligheten her? Hva legger du merke til?
Refleksjon:
Hvilke forbilder har du, som du kan lære fra når det gjelder å utvikle deg og dine formidlingsevner.
# 4 – Hvordan kan jeg koble med mine tilhørere, på sammen måte som den jeg lytter til akkurat nå?
Alle kan oppøve sine ferdigheter, og mye kan vi lære gjennom å observere andre og legge nøye merke til hva de gjør. Det handler helt klart om talent og potensialet, men det trenger ikke stoppe der for noen av oss, husk det! Vær oppmerksom på hva de gjør og still deg gjerne spørsmålet: Er det noe jeg har gått glipp av?
Refleksjon:
Hva er ditt potensiale som kommunikator fra 1-10? Hvis du svarer 2, hva kan du gjøre for å komme på en 4’er? Eller fra en 4’er - hva kan du gjøre for å heve det til en 6’er eller mer? Osv.
# 5 – Hvilke nøkler har jeg til å oppnå kontakt med mine tilhørerne?
Teknikk er helt klart en ting i formidling av et innhold. Det kan brukes både i oppbygging av det du ønsker å si og senere i fremføringen. Jeg husker godt når vi for noen år siden fikk en av Maxwell’s taler brutt ned i enkeltelementer, med innslag av fakta, humor, statistikk, fortelling, avløst av en ny histore, mer humor, osv, osv. Andre teknikker kan gå på hvordan vi står, beveger oss, det vi kan si uten notater, at vi ser på tilhørerne og eventuelt kan benytte seg av verktøy som en visuell presentasjon som et godt virkemiddel og en teknikk for å kommunisere, mer enn en opplisting. Én ting er å vite om alt dette, en annen ting er å gjøre det, og igjen handler det om øvelse, prøve, feile og forbedre. Og så prøve igjen.
Refleksjon:
Hvilke nøkler fungerer for deg når du kommuniserer? Har du lagt merke til det som ikke fungerer så godt? Hva bør du kutte og hva trenger du å jobbe mer med?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 21.03.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2023) The 16 undeniable Laws of Communication, (s.36) Maxwell Leadership Publishing, New York, USA
2 Ibid, (s.33-52)
3 Ibid, (s.49)
Takk for din påmelding!