Verdibevisst ledelse?
I organisasjonslivet, kirker eller bedrifter for den saks skyld, så er min erfaring og oppfatning etter mange år og mange besøk i sammenhenger at oppmerksomheten oftest går i retning av metodene og selve arbeidet vi gjør, mer enn grunnen til at vi eksisterer og verdiene som det styres etter. Svært sjelden hører jeg snakk om kjerneverdier, og ofte har jeg opplevd at det må letes grundig i gamle dokumenter etter disse for å presentere kjerneverdiene når de etterspørres. I strategisk planlegging og coachingsamtaler starter vi alltid med verdiene som et utgangspunkt for den videre utviklingssamtalen, og ofte er opplevelsen at blikket flakker når det kommer spørsmål om hvilke verdier det styres etter.
Våren 2020, rett før pandemien gjorde seg sterk gjeldende, deltok jeg på et meget interessant studie på Verdibevisst ledelse, og i en av pensumbøkenes innledning kom jeg over en setning som fanget min oppmerksomhet mer enn noe annet:
“Verdier danner intensjonsgrunnlaget for handling, skaper retning for handling, og utgjør fortolkningsgrunnlag i vurderinger av handling.“ ― Harald Askeland og Einar Aadland1
Interessen min zoomet inn på ordet handling, som en kontrast til mye prat og lite handling rundt strategier og ofte litt for store planer. Jeg har ofte lurt på hvorfor det er slik, og like mye som det kan være godt kjent fra både ledelsesteorier, bøker og annen informasjon i organisasjonene, så virker det som at dette ikke riktig kommer på plass. Hvis det er slik at verdiene skaper retningen for handlingene, så betyr jo det også at om ikke verdiene og planene er i sync, så blir resultatet at vi ikke kommer dit vi har planlagt og ikke oppnår de ønskede handlingene. Og akkurat her vet jeg det er mange som kjenner seg igjen, personlig eller i organisasjon, om vi vil innrømme det eller ikke.
Verdiene våre kan også sammenlignes med et kompass, og personlig tror jeg vi i noen sammenhenger har mistet litt retningen til egen vinning, egne rettigheter over andres, selvopptatthet, selvtilfredsstillelse og egoisme. Slik er det også rundt oss, og når vi skal jobbe i team.
“Verdier hjelper til å danne normer for teamets virksomhet.» ― John C. Maxwell2
Her er 5 spørsmål for å hjelpe deg reflektere og bli mer bevissthet og få klarhet rundt verdier, noe som igjen kan hjelpe deg og ditt team i retning av mindre prat og mer handling.
# 1 – Kjenner du kjerneverdier til din virksomhet, kirke eller organisasjon?
Som ingressen beskrev er det mange som jobber for eller er engasjert i virksomhet og arbeid uten å kjenne verdiene som ligger i bunnen. Er du en av de som ikke kjenner kjerneverdiene?
Oppgave: Finn ut av deres kjerneverdier og memorer de slik at du kan de utenat og kan gjengi de når som helst.
# 2 – Reelle verdier eller drømmeslott?
Jeg vil påstå at det er ikke så komplisert som spørsmålet kan se ut som. For verdiene våre lekker, til tross for fine papirer og store ord. Det vil derfor komme for en dag hva de reelle verdiene er. Et eksempel på dette kan jeg hente fra et oppdrag der jeg fikk jeg oppgitt at blant flere andre verdier to av verdiene «nyskapende og innovativ». Jeg stusset på dette da det ikke var noe i hverken samtalene eller praksisen de siste årene som var preget av dette. Sammenhengen mellom verdier og kultur er så sammenfallende at mange velger å sette likhetstegn mellom disse begrepene. Verdier = Kulturen.
Refleksjon/oppgave: Ta et steg tilbake og se på hva som preger deres kultur. Kjenner du igjen verdibegrepene, de kjerneverdiene som er beskrevet? Om de ikke er skrevet ned, klarer du eller ditt team å skrive de ned ut fra den kulturen som preger dere? Er det de ønskede verdier som preger kulturen i dag?
# 3 – Som leder, kjenner du kjerneverdiene og kommuniserer disse videre?
Basert på Askeland og Aadlands utsagn om sammenhengen mellom verdier og handling, vil det være avgjørende i en hvilken som helst sammenheng at du som leder kjenner og lever ut kjerneverdiene i organisasjonen, at de preger deg og gis videre ditt team. Det avgjørende punktet er at det starter med lederen og at det er tydelig formulert og kommunisert for at det skal eies og kunne gis videre i team og organisasjon.
«Kjenn verdiene som bør prege teamet, lev etter disse verdiene, kommuniser verdiene til teamet og hjelp teammedlemme til å justere verdiene i samsvar med teamets.» ― John C. Maxwell3
Refleksjon: Hvor tydelig formulert og kommunisert er kjerneverdiene du som leder lever og leder etter?
# 4 – Verdikonflikt eller samspill med personlige verdier?
La oss gå litt dypere til verks – til oss personlig. Hva er dine personlige verdier?
Å jobbe for noen eller ha oppgaver uten at kjerneverdiene er i sync gjør hverken deg eller din sammenhengen noe godt. Det kan oppleves konfliktfylt og vanskelig i forhold til etiske, politiske, religiøse eller andre samvittighetsaspekt. Hvis de derimot er sammenfallende, så forsterkes det hele og du kan oppleve at det gir deg en helt annen opplevelse enn bare en jobb, at det kjennes som en oppfyllelse av et personlig oppdrag i tillegg til selve jobben en utfører. Dette kommer tydelige til syne i graden av frivillighet som finnes i dette landet, og som ofte får oss til å gi av tid, krefter og midler til noe som går forbi økonomisk gevinst, og gir en tilfredsstillelse og måloppnåelse hvor strengene i våre kjerneverdier berøres og spiller gode melodier, ofte i godt samspill med andre.
Refleksjon: Hvordan er matchingen av dine personlige kjerneverdier og din sammenhengs grunnleggende verdier? Hvis du har motivasjonslekkasje på grunn av manglende verdisamspill kan det være alvorlig, og viktig at du tenker over hva du gjør med det.
# 5 – Verdier som løfter blikket, utover oss selv
Som mennesker er vi på det beste når vi er i samhandling og fellesskap med andre. Vi er skapt slik, og ingen trenger å være historieforskere for å vite hva som skjer når verdibalansen for egen vinning og egoisme trumfer det å gi av seg selv til andre, til fellesskapet og for en større hensikt enn egen vinning. Jeg tror det er en god øvelse å se på sitt verdisett, både personlig og i bedrift/organisasjon, og gjøre en verdisjekk etter den skalaen. Jeg har ikke forsket på dette, men vil våge å påstå at uten minst én kjerneverdi som preges av noe som er større enn oss selv og den sammenhengen vi er en del av, så vil det skape ubalanse på samme måte som på en bil med ubalanse i dekkene. Først bare rister det i rattet, men om ikke signalene tas alvorlig kan det over tid føre til slitasjeskader og andre mer alvorlige konsekvenser.
Refleksjon: Hvilket forhold har du i kjerneverdier som peker på deg selv og egen vinning, sammenlignet med det å jobbe for- og leve for andre? Er du og din sammenheng i en sunn balanse?
Av Jon Løvland, 23.12.20
Referanser:
1 Askeland H. & Aadland E. (2017). Hva er verdier og hva tjener de til? I E. Aadland og H. Askeland (Red.), Verdibevisst ledelse (s. 26). Oslo: Cappelen Damm Akademiske.
2,3Maxwell, J. C. (2003). De 17 ubestridelige lovene om teamwork. Skjetten: Hermon Forlag.
Takk for din påmelding!