Det kan være fristende å dra på litt i vår kommunikasjon med kompliserte formuleringer og forklaringer for muligens å imponere eller vise at vi behersker materialet vårt. Hvis resultatet av dette gjør at de som hører på i mindre grad forstår innholdet har vi bommet på målet.
"If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough."1 - Albert Einstein
Jeg har mange ganger hørt det sagt fra dyktige kommunikatorer at jo kortere en skal holde på, jo mer arbeid kreves med forberedelsene. Det er først etter å ha jobbet med kommunikasjon selv at jeg har skjønt litt av dette. Hvis en skal komme til poengene og holde det kort, enkelt og forståelig krever det masse jobb og gode forberedelser.
"It takes a long time write short."2 - John C. Maxwell
"Loven om enkelhet"3 er den tiende loven i denne blogg-serien fra boken "The 16 Undeniable Laws of Communication." Her er et lite utvalg med mine refleksjoner på 5 punkt4 fra en lengre punktliste for å ta noe komplisert og gjøre det enkelt forståelig. Les gjerne boken og hele listen med tid til å reflektere over det.
# 1 – Hold det enkelt
"If you cannot translate your thoughts into uneducated language, then your thoughts were confused."5 – C.S. Lewis
Det er et fasinerende konsept å fremholde at når en selv forstår materialet godt nok, så kan en formidle det på en enkel måte, i et språk og innpakning som alle kan forstå, uten at det går på bekostning av innholdet.
Refleksjon:
Fristes du til å krydre kommunikasjonen med fare for å komplisere det mer enn det hjelper?
# 2 – Ikke forsøk å imponere
Denne henger sammen med punktet over. Fristelsen til å krydre kan like gjerne komme fra ønsket om å fremstå smart. En slik strategi vil ut fra slik jeg leser Maxwell’s erfaringer feile hver gang med å nå frem.
Refleksjon:
Går du i fellen med å overkomplisere ting kun for å imponere og fremstå smart?
# 3 – Kom til poenget
"Get to the point before people start asking: “What’s the point? ."4 - John C. Maxwell
Både i samtaler og når jeg har stått opp for å kommunisere har jeg fått blikk som nærmest spør meg helt direkte hvor jeg er på vei med fortellingen, forklaringen eller omveien jeg har tatt på vei til poenget mitt. Jeg har lagt merke til det hos andre, gjerne i sammenhenger hvor de skal stille spørsmål, hvor mange som strever med å komme til poenget, klart og tydelig.
Refleksjon:
Er du fokusert og kommer deg til poenget, før andre begynner å lure?
# 4 – Gjenta det som er viktig
En tale eller kommunikasjon på 10, 20 eller 30 minutter inneholder mange ord. En god måte å få frem det viktige er å gjenta viktige poeng og momenter, mer enn å legge til flere ting og introdusere flere ting.
Refleksjon:
Har du klart for deg hva som er det viktigste du ønsker å formidle i din kommunikasjon, det som er verdt å gjenta til det sitter og er forstått?
# 5 – Si det enkelt, sakte og med et smil
Et av eksemplene jeg har hørt Maxwell snakke om er en som talte og kom litt dårlig ut på tid i forhold til å få med seg alt innholdet han hadde forberedt. Det resulterte i at vedkommende skrudde opp tempoet for å sagt alt. Det endte med at han fikk sagt det, men det var også det hele. Ingen fikk det med seg eller var til noe hjelp. Da er det viktigere å si det enkelt, sakte og gjerne med et smil.
Refleksjon:
Hvilken av disse stilene har du lagt deg på?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 16.05.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2023) The 16 undeniable Laws of Communication, (s.185) Maxwell Leadership Publishing, New York, USA
2 Ibid, (s.186)
3 Ibid, (s.179-194)
4 Ibid, (s.193)
5 Ibid, (s.189)
Takk for din påmelding!