Har du hatt forventning til en taler eller kommunikasjon og blitt skuffet? Eller motsatt, og blitt særdeles positivt overrasket? En slik reaksjon hos tilhørerne starter i følge John C. Maxwell i all hovedsak hos oss som stiller oss frem for å kommunisere, i arbeidet vi legger ned og holdningene som får prege oss. Sitatet i overskriften er hentet herfra:
"When we change the way we look at things, the things we look at change."1 - John C. Maxwell
Den som kommuniserer kan forberede seg og gjøre mye med å skape gode rammer og møte forventningene. Det er på områder som "å ha tro på seg selv, ha tro på at vi har noe å dele og tro på de at det vi formidler kan gjøre en forskjell for de vi kommuniserer med."2 Dette opplever jeg er et viktig kapittel å lese og reflekter over for å utvikle seg.
"Loven om forventning"3 er den niende loven i denne blogg-serien fra boken "The 16 Undeniable Laws of Communication." Her er 5 tips4 til å endre hvordan vi ser på vår rolle, bygge forventing for å kunne kommunisere og levere det på en god måte.
# 1 – Jobb med holdningen til de du kommuniserer med
"It’s one thing to communicate to people because you have something to say. It’s another to communicate with people because you believe they have value."5 – John C.
Maxwell
Dette sitatet «arresterer» mange av mine forberedelser og innhold i det jeg har jobbet med. Med at jeg ofte tar utgangspunkt i det jeg vil si til folk, mer enn å fokusere på og tenke på de jeg skal kommunisere med. Hvor de er, hva de opplever, hva som har skjedd rundt de og hvilke behov de har. Det var en timelig påminnelse for meg og sikkert mange med meg som sitter og forbereder innhold til neste kommunikasjon, tale eller møte.
Refleksjon:
Er du mer opptatt av det du har på hjertet og det du skal si, mer enn de du skal si det til og deres situasjon?
# 2 – Vær på
Det var meget interessant å lese om Maxwells refleksjoner og erfaringer på hvordan vår holdning til det vi skal si preges av hva vi tenker om det og hvilke forventninger vi har til hvordan vi skal takle situasjonen. Positivitet i selvsnakk og indre forberedelser hjelper oss til å være på og forberede oss. Forfatteren hevder i dette kapittelet at vår holdning merkes når vi stiller oss frem. Sant og interessant!
Refleksjon:
Bygger du gode forventninger gjennom positivt selvsnakk, eller snakker du det selv ned i møte med utfordringer og oppgaver?
# 3 – Dekk bordet
"For the people in your audience, listening to you should be like going to a good restaurant."6 - John C. Maxwell
Eksempelet fra boken om at vår kommunikasjon kan ligne oppdekking i en resturant fikk en spesiell forståelse etter at jeg for kort tid siden fikk erfare den 18 retters (!) menyen de har på den kjente resturanten «Under» i nærheten av Lindesnes Fyr under et næringsseminar. Servitørene gav de lengste introduksjoner både til rettene og vin/juice menyene jeg noen gang har hørt og de «dekket bordet» for hver rett med de flotteste beskrivelsene og skapte på den måten forventninger til det som skulle komme. Rett etter rett. Eksemplet kan overføres til ettertanke på hvordan jeg forbereder «rettene» eller de forskjellige delene i min kommunikasjon og hvordan jeg "dekker bordet."
Refleksjon:
Starter du din kommunikasjon eller innlegg med å «dekke bordet», eller lar du muligheten til en god starte forsvinne i unnskyldninger, manglende forberedelser, teknikk eller å skape usikkerhet rundt deg selv som kommunikator?
# 4 – Vær en fontene, ikke et sluk
"Fountain and drains have two opposite functions: Fountains overflow with water while drains remove the water completely. In relationships with others, most people are usually fountain or drain – they either flow and overflow onto others, or they just drain people of energy. My guess is that you’ve probably met both kinds of people; They either refresh the life in others or they dry it up."7 – Tim Elmore
Jeg kan tenke på flere av de jeg liker å høre på i taler, podcaster eller andre former for kommunikasjon som tilfører meg verdi og som jeg ser på som en fontene jeg kan drikke av. Jeg har også erfaring med det motsatte, og utfordringen og refleksjonen for meg blir i forhold til min egen kommunikasjon – at jeg tilhører de som tilfører verdi til andre.
Refleksjon:
Når vi kommuniserer – oppleves vi som en fontene som tilfører verdi eller et sluk som trekker energien ut av folk?
# 5 – Se mulighetene i positiv forventning
Det kan nok tenkes at flere av oss tenker dette er «vel amerikansk» eller overfokusert på den positive vinklingen rundt kommunikasjon. Min erfaring er at det er vanskelig å få med seg noen om jeg selv ikke har en positiv inngang og skaper positiv forventning.
Refleksjon:
Hvordan vil du utforske og utvikle deg og dine muligheter til å smitte andre gjennom positiv forventning og fremtidstro?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 09.05.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2023) The 16 undeniable Laws of Communication, (s.165) Maxwell Leadership Publishing, New York, USA
2 Ibid, (s.165-169)
3 Ibid, (s.161-178)
4 Ibid, (s.171-176)
5 Ibid, (s.169)
6 Ibid, (s.172)
7 Ibid, (s.174)
Takk for din påmelding!