Jeg tror helt oppriktig at alle ønsker å gjøre en så god figur som mulig og levere det beste vi kan, om det nå handler om å kommunisere et budskap eller på helt andre områder der ledere må levere. Spørsmålet jeg selv møtes med er om jeg er villig til å legge inn det arbeidet som kreves for å levere på det nivået jeg selv ønsker?
"Spectacular performance is always preceded by unspectacular preperation."1 - John C. Maxwell
Forberedelser er viktige og det er hard jobb. Allikevel er ikke forberedelser det eneste som avgjør hvor godt det går. Hvor gode vi kan bli til noe henger ofte sammen med gaveutrustning, interesser og motivasjon. Det har jeg snakket mye om i denne bloggen tidligere, men la meg ta med denne tabellen som viser hvordan vi med gode forberedelser kan øke våre muligheter:
"Loven om forberedelser"3 er den fjerde loven i denne blogg-serien fra boken "The 16 Undeniable Laws of Communication." Her er 5 steg4 for å jobbe med forberedelser i møte med utfordringer, oppdrag eller situasjoner hvor vi får en mulighet til å tilføre verdi til andre. Hvor godt det går har mye med om vi følger rådene eller ikke. Dette er spesielt rettet inn mot å holde et foredrag eller si noe offentlig, men jeg kjenner stegene passer godt i de fleste prosesser og leveranser i lederskapet.
# 1 – Forbered deg på det du møter
Én ting er å gi et svar, en annen ting er å vite at vi svarer på spørsmålene som stilles. Jeg opplever å ha blitt drillet mange ganger på dette, men samtidig synder jeg mot dette igjen og igjen med alt jeg har på hjertet og vil dele. Men er det dette de rundt meg har behov for og treffer det situasjonen? Hovedbudskapet fra Maxwell er å gjøre en god forhåndssjekk. Leser du kapittelet i boken finner du en mengde gode, konkrete tips på hva du kan gjøre.
"You can create a great speech and deliver it with skill, but if it’s the wrong message for the wrong people, it won’t be successful, nor will it help anyone."5 - John C. Maxwell
Refleksjon:
Er du opptatt av behovet og at temaet er relevant der du skal levere, eller er du mer opptatt av det du selv har på hjertet og ønsker å formidle? Viser du at du bryr deg?
# 2 – Forbered det du skal si
Det finnes mange måter å forberede seg, sikkert veldig individuelt. Noen skriver ut alt og har alt på papiret, andre skriver stikkord og har det meste i hodet, mens andre igjen jobber best visuelt. Det viktigste er ikke metodene vi bruker, men at vi jobber godt med innholdet, gjerne med noe personlig innhold, men uansett innhold som har en utfordring eller noe praktisk å gjøre med det, et «håndtak» å ta tak i eller en utfordring til handling som igjen kan skape endring.
Refleksjon:
Hvordan jobber du med forberedelse - tar du det på sparket eller tar du jobben seriøst? Hvor ligger du på en skala fra 1-10?
# 3 – Forberede deg selv
Maxwell stiller 3 avslørende spørsmål rundt dette med egne forberedelser:
a) Kjenner jeg det jeg skal si? b) Føler jeg det jeg skal si? c) Lever jeg det jeg skal dele?6
Det siste er gjerne det mest avslørende punktet for meg – at jeg kan snakke om mange ting, men ikke lever det ut eller deler fra egne erfaringer. Faren med at det ikke kommer ut av egen praksis og levd liv er at det stopper opp som teorier og synsing.
Refleksjon:
Jobber du ut fra levd liv eller fine teorier?
# 4 – Evaluér hvordan det går underveis
Det er krevende nok å forberede seg og så stå der for å formidle det. Men å lese rommet, evaluere og eventuelt gjøre tilpasninger på direkten, om det vi sier ikke det treffer eller kommuniserer, det vil kreve en trygghet kun øvelse og erfaringen gir. Men ofte kan bare det å være oppmerksom på dette være et godt startpunkt inn mot læring og egen-evaluering.
Refleksjon:
Er du oppmerksom underveis på hvordan mottakeren tar i mot eller reagerer på det du formidler?
# 5 – Reflektér for kontinuerlig vekst og videreutvikling
Vi er travle mennesker og skynder oss ofte videre fra det ene til det andre. Tar vi oss nok tid til ettertanke, refleksjon og evaluering for å forbedre våre leveranser og tilføre andre en høyere verdi basert på stadig læring?
"Practice isn’t the thing you do once you’re good. It’s the thing you do that makes you good."7 - Malcolm Gladwell
Refleksjon:
Tar du deg tid til en pause, tenke gjennom og evaluere for å lære og utvikle deg?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 04.04.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2023) The 16 undeniable Laws of Communication, (s.78) Maxwell Leadership Publishing, New York, USA
2 Ibid, (s.72)
3 Ibid, (s.69-87)
4 Ibid, (s.78-83)
5 Ibid, (s.79)
6 Ibid, (s.80)
7 Ibid, (s.83)
Takk for din påmelding!