Har du lyttet til kommunikatorer, hørt talere eller lest artikler hvor du i etterkant sitter igjen med en uro over spørsmålet: Tror de selv på det de snakker om? Lever de prinsippene de formidler? For egen del er dette avslørende og ransakende.
"The stronger you believe it, the more people feel it."1 - John C. Maxwell
Det finnes masse flotte teorier og meninger der ute, men det sterkeste momentet i kommunikasjon er at vi selv tror på det vi sier og formilder det med overbevisning. Dette gjelder om det er i virksomheter med presentasjon av visjoner og retning, i organisasjoner som jobber for å realisere sitt oppdrag, eller i team som jobber sammen, skulder til skulder, for å se sine drømmer bli til virkelighet. I hvilken grad har vi kontakt med innholdet og den troverdighetet vi har når vi formidler det.
"Loven om overbevisning"2 er den tredje loven i denne blogg-serien fra boken "The 16 Undeniable Laws of Communication." Her får med degoppsummeringen av 5 refleksjoner3 jeg gjorde meg, og du gjerne bruke de inn mot selv å tenke gjennom egen situasjon rundt overbevisning og troverdighet.
# 1 –Ha tro på deg selv
"If you don’t believe in yourself, how in the world will your audience believe in you?"4 - John C. Maxwell
Vi har alle en historie, noe viktig vi kan formidle og noe vi kan bidra med. Min oppfatning er at flertallet av oss tenker altfor for smått om dette og at vi har mer vi kunne delt til glede og læring for andre. Samtidig må vi være klar over at vi i andre enden av en slik skala finner arroganse. Travis Bradberry sier det så fint: "Great, confident leaders are still humble. They don’t allow their accomplishments and position of authority to make them feel that they’re better than anyone else."5
Refleksjon:
I hvilken grad har du tro på selv og det du er, kan bidra med noe viktig for andre rundt deg?
# 2 – Ha tro på dine ferdigheter
Det er viktig at vi har tro på egne ferdigheter og at vi bruker det når vi kommuniserer. Samtidig kan vi alltid bli bedre og videreutvikle oss. Mye. Det har jeg sett tydelig når jeg observerer andre og hvor flinke de er. De har ikke kommet dit de er av seg selv, men gjennom hardt arbeid og utvikling.
Refleksjon:
Hva har du gjort for å utviklet dine kommunikasjonsferdigheter det siste året?
# 3 – Ha tro på kraften i dine ord
"Before he can inspire them with any emotion he must be swayed by it himself. Before he can move their tears his own must flow. To convince them he must himself believe." 6 – Winston Churchill
Ord har forvandlende makt, både på godt og vondt. Jeg opplevde dette sitatet over fra Churchill veldig beskrivende, om hvordan ordene og kraften i ordene må få prege meg før det vil kunne prege andre.
Refleksjon:
Hvor bevisst er du på kraften i ordene du bruker i din formidling?
# 4 – Ha tro på budskapet ditt
"Because my message has helped me, I possess a strong conviction that it will help others."63 - John C. Maxwell
Det vi sier og kommuniserer er gjerne sammensatt av levd liv, erfaringer, smerter, oppdagelser, læring, feiling og nye oppdagelser. Maxwell sier i sitatet over at han har en sterk overbevisning på at når en selv har blitt hjulpet, så kan det også være til hjelp for andre.
Refleksjon:
Hvor sterk tro har du på at det som har hjulpet deg kan være til hjelp for andre?
# 5 – Ha tro på tilhørerne dine
"If you lose belief in them [your audience], you’ll have a hard time communicating effectively."5 - John C. Maxwell
Vi kan ofte fristes av å ta lett på oppgavene eller ta snarveier med forberedelser før vi skal kommunisere eller dele noe. Da er det godt å bli minnet på den respekten og troen vi må ha på de som hører oss, og hva det kan bety for den enkelte. På samme måte som vi selv har blitt påvirket og blitt hjulpet av å lytte til andre, vil det være noen av våre tilhørere som vil ha hjelp og nytte av det vi sier. Så la oss ha tro på de og gi de den respekten de fortjener så vår kommunikasjon blir effektiv og god.
Refleksjon:
Går du til alle oppdrag eller presentasjoner med en respekt og tro på at det er noen av tilhørerne som vil gjøre seg nytte av og forvandles av det du formidler?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 28.03.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2023) The 16 undeniable Laws of Communication, (s.53) Maxwell Leadership Publishing, New York, USA
2 Ibid, (s.53-66)
3 Ibid, (s.62-65)
4 Ibid, (s.62)
5 Ibid, (s.63)
6 Ibid, (s.65)
Takk for din påmelding!