Når jeg ser andre kommunikatorer eller talere på scenen kan jeg fort bli blendet og tenke at jeg vil bli som de, tale som de eller etterligne andre. Du kan sikkert relatere til eksempler hvor du har tenkt i samme baner. Det er et spor som sjeldent eller aldri lykkes, hverken i området kommunikasjon eller i lederskap generelt. Det handler om å finne seg selv, sin personlighet, sin stemme og bygge på egne styrker.
"When you find your strengths, you find your voice."1 - John C. Maxwell
I følge Maxwell kommer det å finne sine sterke sider og bygge på disse først, før en finner sin stemme, stil eller uttrykk. At vi bygger vår kommunikasjon på egne styrker, mer enn å kopiere og tilpasse seg andres utvikling basert på deres talenter. Så hvordan kan vi bli kjent med våre styrker? For egen del var møtet med DISC-personlighetsanalyse en øyneåpner og til god hjelp. Det gav innsikt i egne styrker, men kanskje enda viktigere hvordan jeg fungerer og påvirker/påvirkes i samspillet med andre. Det finnes også mange andre gode tester og analyser så våre muligheter til å finne ut av dette er mange.
"You cannot be anything you want to be, but you can be a lot more of who you already are."2 - Tom Rath
Én av disse er StrengthsFinder. Prinsippet Tom Rath trekker frem her er at vårt talent x tid investert i øvelse og utvikling av talentet = Vår styrke.3 At vi bygger og utvikler oss fra det talentet vi har og at den tiden vi bruker på å videreutvikle det øker mulighetene til igjen å være til økt hjelp for andre.
"Loven om å bygge på vår styrke"4 er den åttende loven i denne blogg-serien fra boken "The 16 Undeniable Laws of Communication." Her er 5 byggeklosser5 til å bygge med for å få kontakt med andre og bygge på sine styrker for igjen å lykkes med kommunikasjon og relasjonsbygging.
# 1 – Bruk det du er best på, igjen og igjen.
"Good communicators lead with their strengths and use them often."6 – John C. Maxwell
De lærde strides om vi skal jobbe med og utvikle oss fra våre svakheter eller bygge på våre styrker. På et personlig nivå er jeg helt sikker på at vi må konsentrere oss på det vi er best på, utvikle det og bruke det for alt det er verdt. Som del av et team eller en organisasjon er det sikkert andre i teamet som er gode på det som ikke er en av dine styrker.
Refleksjon:
Hva er du god på og som du merker gir deg et moment og tilfører verdi til andre?
# 2 – Hjertespråk
Vi har alle sett filmer eller hørt musikk og blitt berørt. Kanskje har du også blitt berørt når noen talte eller kommuniserte et sterkt budskap eller en tale, fra hjerte til hjerte? Situasjoner, omstendigheter, erfaringer og menneskene rundt påvirker oss i dette, men når hjertestrengen settes i bevegelse får vi en emosjonell kobling som gjør at kommunikasjonen treffer.
Refleksjon:
Hvilket hjertespråk har du? Er det et språk du kan utvikle med en balansert og ærlig bruk?
# 3 – Gi noe av deg selv som er til hjelp
Hvis du har noe som er til hjelp for andre vil mennesker ønske å lytte til deg. Ofte kan vi være gode på teorier, men hvis ikke de rundt oss kan bruke det til noe, er nytten begrenset. Jeg husker en tilbakemelding i en undersøkelse på en dyktig kommunikator. Den var langt dårligere enn personen selv forventet. Ved nærmere undersøkelse og ærlig samtale var akkurat dette et av punktene som kom frem; Det var ikke noe feil med innholdet, men tilhørerne visste ikke hvordan det som ble sagt skulle hjelpe de i hverdagen. Det hadde liksom ikke «et håndtak» å holde i.»
Refleksjon:
På hvilken måte kan du hjelpe andre med det du er god på og tilføre de noe av verdi?
# 4 – Humor. Kan det bli feil?
Det skal lite til for å bli for seriøs og ta både seg selv og situasjonene for alvorlig. Humor er i flere undersøkelser ett av de viktigste momentene som preger et sunt miljø og et moment som åpner og bygger relasjoner mellom mennesker. Alt skal balanseres, også humor. For mye og for lite er akkurat hva det er. Det er få ting som blir verre enn forsøk på humor som ikke treffer, men også få ting som kan løfte både en tale eller en situasjon som god humor.
Refleksjon:
På hvilken måte vil du utvikle deg så humor på en naturlig måte kan bli en større hjelp for deg selv og de rundt deg?
# 5 – Del håp
Er det noe folk rundt oss i dag trenger å høre, så er det et budskap med håp. Ord til inspirasjon og snakket tro inn i mennesker som ikke har tro på at de selv kan klare det eller få ting til. Det er mye rundt oss som trekker oss ned, så oppmuntring som løfter andre er av stor verdi.
Refleksjon:
Er det håp som preger oss og vår kommunikasjon? Eller må de se til andre for å bli løftet opp?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 02.05.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2023) The 16 undeniable Laws of Communication, (s.150) Maxwell Leadership Publishing, New York, USA
2 Ibid, (s.155)
3 Ibid, (s.156)
4 Ibid, (s.145-160)
5 Ibid, (s.152-154)
6 Ibid, (s.145)
Takk for din påmelding!