Kan godt innhold oppveie for manglende presentasjonsteknikk og kommunikasjonsferdigheter? Kan finslepne ferdigheter løfte et budskap nokså tomt for innhold til de store høyder? Hva er en god balanse mellom innhold og presentasjon? Er det nok å ha noe verdt å fortelle, og så vil folk begynne å lytte?1
I vinter var jeg vitne til en som hadde det beste innholdet og virkelig hadde en god sak å presentere. Det startet bra, og de første ti til femten minuttene var skikkelig bra. Fin presentasjon, viktige poeng og en klar utfordring. Derfra og inn gikk det helt galt. Etter 55 minutter var både jeg og de andre som hørte på mer opptatt av å sjekke klokka i forhold til å nå fergen hjem, enn å høre på det som ble sagt. Det som begynte så bra, krasjlandet. Totalhavari. Mer er ikke bedre, det ble helt klart for meg denne kvelden.
Skulle vi etterforske «flykrasjen» var det ting som gjentagelser, usammenhengende skifter i stemning, historier som ikke lenger løftet innholdet, men heller tynget det det ned som et overlastet fly som sliter med oppdrift. Det ble bare for mye, det ble helt feil, ennå så viktig innholdet var. Erfaringen peker på at innhold og presentasjon må være i balanse, som to vinger på et fly for å fortsette på billedbruken fra luftfarten.
Vinterens eksempel ble til læring for meg, og erfaringen korrigerer meg hardt når jeg nå ønsker å ta med mange slides i en presentasjon eller ønsker å få sagt mye i stedet for å fokusere på noen få ting som kan henge seg fast, bli husket og de tar med seg videre. Eksempelet sier meg at godt innhold er en god start for at folk vil starte å lytte, men det er ikke nok. Det er også viktig å utvikle sine ferdigheter med presentasjonen av budskapet.
"Loven om innhold"2 er den sjette loven i denne blogg-serien fra boken "The 16 Undeniable Laws of Communication." Her er et utdrag med 5 utviklingspunkt3 jeg tar med meg fra kapittelet, noe jeg må jobbe med og reflektere over i forberedelsene for min kommunikasjon av det jeg har på hjertet. Hva med deg?
# 1 – Hold deg til det du er god på
Utfordrende! Ingen er gode på alle ting, og å tenke at en kan kommunisere godt på alle områder er å lure seg selv. Det kan være en utfordring hvis en skifter beite eller introduseres til nye tema eller fagområder. Selv opplevde jeg (utrolig nok...) å bli nokså taus etter mitt siste skifte. Det tar tid å forstå og bygge opp bakgrunn og forståelse til i det hele tatt å ha noe fornuftig å kommunisere om.
Refleksjon:
Legger du ned jobb god nok og utvikler du deg og vokser i de områdene du allerede er god på og kan stoffet?
# 2 – Utvikle en tese
"Half of the world is composed of people who have something to say and can’t, and the other half who have nothing to say and keep on saying it."4 - Robert Frost
Sitatet er både morsomt og alvorlig. Jeg har observert flere som står opp og tar ordet i konferanser eller andre sammenhenger. Noen er velreflekterte og har tenkt gjennom ting, mens andre høres nærmest ut som de tenker mens de prater og mens ordene kommer ut. De tar gjerne ordet hele tiden og mener masse, uten egentlig å mene noe som helst. Det er ihvertfall min oppfatning og er vanskelig å følge og forholde seg til. Det er utrolig mye tomsnakk og tomme ord i daglig kommunikasjon. Å utvikle sitt budskapet, setningen, holdningen eller tankerekken du ønsker å formidle er viktig, og spesielt viktig når en har tid til forberedelser og har noe viktig på hjertet som må frem.
Refleksjon:
Legger du nok tid ned i å få satt rammen for det du vil kommunisere, eller tar du det litt på hælen?
# 3 – Gjør nøye undersøkelser
"Your content will only be as good as your research."5 - John C. Maxwell
Maxwell har innprentet i oss på sine lederskapssamlinger at vi må være nøye med daglig å samle og arkivere gode ideer, sitater og ting vi kommer over slik at vi slipper å lete etter det når vi trenger det. Han snakket da ut fra sin egen praksis, og selv om Google i dag kan ta frem det meste for oss hevder han at gode rutiner og systematisk tilnærming med lagring av innhold på tema være til god hjelp for oss på et senere tidspunkt vi trenger det.
Refleksjon:
Har du et system for å finne igjen ting, eller er du på dypt vann og må lete gang på gang etter det du trenger til å bygge innhold i din kommunikasjon?
# 4 – Skap en rullebane for dine ideer
Å få det vi sier i vår kommunikasjon opp i lufta er én ting, men å lande det på en god måte er noe helt annet. Maxwell bruker en flott illustrasjonen med et fly som skal ta av og lande i forhold til hvordan vi behandler innholdet og presentasjonen vår. Det er lett å legge merke til når andre krasjlander og en sitter igjen og lurer på hva som skjedde nå. Det spørsmål om vi er like gode selv på å planlegge avslutningen slik at vi «lander flyet» på en måte som gjør at tilhørerne sitter igjen med en utfordring og vet hvilke punkter de er utfordret til å ta tak i og utrustet til å gjøre noe med det.
Refleksjon:
Planlegger du nøye take off og landing i det du ønsker å formidle?
# 5 – Planlegg overganger
Jeg har hatt erfaringer med hvordan overganger mellom to slides nærmest kan vekke de som hører på eller få de til å se opp fra mobilen. Hvis vi er der er kommunikasjonen allerede på et lavpunkt, men bevissthet rundt skifter og overganger er viktig. Les kapittelet eller ta et kurs i kommunikasjons- og presentasjonsteknikk for å lære mer om rytme, pauser, bevegelse og uttrykksformer som kan skape dette for deg.
Refleksjon:
Er du bevisst på din bruk av overganger og får folk med deg over fra punkt til punkt og til neste moment?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 18.04.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2023) The 16 undeniable Laws of Communication, (s.107) Maxwell Leadership Publishing, New York, USA
2 Ibid, (s.107-124)
3 Ibid, (s.109-120)
4 Ibid, (s.112)
5 Ibid, (s.113)
Takk for din påmelding!