Er det mulig å rangere hva er viktigst av innholdet vi ønsker å formidle eller det å få kontakt og oppnå god forbindelse med de vi ønsker å formidle det til? John C. Maxwell sier: «Good communicators know connection is more important that content.”1
"People who focus on themselves seek to gain attention.
Speakers who focus on content give out information.
Communicators who focus on others make a connection."2 - John C. Maxwell
Jeg vet om meg selv på forskjellige arenaer hvor jeg har vært utfordret til å si noe eller presentere, at jeg fort går i fellen om å tenke på hva folk vil synes om meg og det jeg har forberedt. Jeg kan miste fokus på tilhørerne og bli mer opptatt av innholdet og fremførelsen enn de jeg skal kommunisere med og glemme helt bort hvor viktig det er å opprette kontakten med tilhørerne.
"Connecting is job number one whether you’re talking with one person, speaking to a group, or communicating to a crowd."3 - John C. Maxwell
"Loven om å opprette kontakt"4 er den syvende loven i denne blogg-serien fra boken "The 16 Undeniable Laws of Communication." Her er 5 nøkler5 fra Maxwell’s jeg selv må tre inn på nøkkelknippet og jobbe med for i større grad oppnå kontakt, være tilstede og holde fokuset på andre, mer enn på meg selv.
# 1 – Innse at du ikke er hovedattrasjonen
"No matter how good you are or how important your message is, you must remind yourself that you’re not the main attraction"”6 - John C. Maxwell
Fristelsen kan ligge på lur for oss til å bli høye på oss selv om vi blir invitert til å si noe på en scene eller et møte. Maxwell heller kaldt vann i årene og ber oss holde fokuset på de som er hovedattraksjonen: De vi skal kommunisere med.
Refleksjon:
Hva kan du gjøre for i større grad å sette fokus på tilhørerne som hovedattraksjon og i høyrere grad få kontakt med de?
# 2 – Gjør førsteinntrykket til det beste inntrykket
"When people like you, they will look for the best in you. When they don’t, the opposite is true"6 - John C. Maxwell
I treningsprogram for kommunikasjon undervises det mye om det første vi sier eller gjør på scenen eller talerstolen. Etter å ha blitt undervist disse prinsippene legger merke til at mange begynner med en unnskyldning.
Refleksjon:
Hvor bevisst er du på åpningen av ditt innlegg eller tale? Starter du med å koble med tilhørerne på en god måte eller støter du de fra deg?
# 3 – Vær intensjonell i å forstå andres verden
"Start with where people are before you take them where you want to go."7 - Jim Rohn
Vi kan gjerne kjøre på med godt innhold og store ideer, men har vi ikke med oss folk og skjønner hvor de er, så drar vi ut på egenhånd og mister alle sammen underveis.
Refleksjon:
Hvor mye fokus har du på å forstå hvor andre befinner seg og hva deres situasjon er når du skal kommunisere med de?
# 4 – Vær folkelig og naturlig
"If you are uncomfortable as you speak, the audience feels it, and they become distracted by it and miss your message."8 - John C. Maxwell
Når nervene dirrer og uroen fyller oss når vi skal si noe offentlig merker også folk det. Jeg har fortsatt langt igjen, men har gått fra knapt å kunne si noe offentlig til å kunne gå på scenen med relativt rolig puls. Min erfaring har vært å gjøre det, igjen, igjen og om igjen. Øvelse, gode forberedelser og gjentatte gjennomføringer med evaluering gir trygghet over tid.
Refleksjon:
Er du villig til å legge ned det arbeidet som skal til for å utvikle deg videre og oppnå en større trygghet som formidler og kommunikator?
# 5 – Utvikle din karisma
"People are interested in the person who are interested in them. (The Charisma Principle)."9 - John C. Maxwell
For meg var det en interessant tilnærming, eller en oppdagelse at jeg kan utvikle meg og jobbe med også dette til inspirasjon for andre. Jeg vil sterkt anbefale deg å fordype deg videre i Maxwell’s 3 tips for å utvikle seg på dette området. Det må jeg lese flere ganger og reflektere over.
Refleksjon:
Hva vil du gjøre for å utvikle din karisma eller attraktivitet som igjen kan inspirere de som lytter til deg?
Bruk gjerne kommentarfeltet under og gi din tilbakemelding på dette om du har noe av verdi som kan tilføre verdi både tilbake til meg og til andre.
Du kan signere opp og motta mail med link til ukebloggen nederst på siden her.
Av Jon Løvland, 25.04.23
Kilde:
1Maxwell, John C. (2023) The 16 undeniable Laws of Communication, (s.127) Maxwell Leadership Publishing, New York, USA
2 Ibid, (s.128)
3 Ibid, (s.132)
4 Ibid, (s.127-144)
5 Ibid, (s.132-141)
6 Ibid, (s.134)
7 Ibid, (s.136)
8 Ibid, (s.139)
9 Ibid, (s.140)
Takk for din påmelding!